Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av SJM 180

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av SJM 180

    I går dumpet en SJM 180 ned i postkassa, og byggingen er allerede i gang.
    Så langt har jeg satt sammen kroppen, og det er rotorhodet som står for tur.

    Stort sett alle løsninger på dette helikopteret er spesielle sammenliknet med de modellene jeg har vært borti tidligere. Også er det utrolig lite.
    Er veldig spent på hvordan dette vil fly.

    Jeg tar gjerne i mot tips fra dere som har satt sammen denne modellen tidligere
    Attached Files
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Gleder meg til å følge med på bygget ditt!
    Sikler på en 180 selv også. Må bare finne ut hvordan jeg forsvarer det overfor kona!
    (opp på barrikadene gutter, vi må ta tilbake makta - ja til mannefronten!)



    Mvh

    SveinB.
    Last edited by northwood; 06-02-09, 17:09. Reason: Annonsering redigert ihht. regelverk
    www.micro-hobby.com

    Comment


    • #3
      Da har jeg kommet litt videre, og har satt sammen rotorhodet.
      Det gikk ganske greit, men det er et par ting jeg ikke er så fornøyd med.

      For det første måtte jeg forskyve lagrene i kontrollarmene for å få klaring til to skruer. Så måtte jeg forskyve de samme lagrene ytterligere for få linet opp hodet etter at det var festet til masta.
      Er litt spent å åssen dette vil holde, så jeg får holde et øye med det så det ikke forskyver seg under flyging.

      Det andre var denne tønnen som flybaren går igjennom. Det er vanskelig å feste denne til masta så den blir helt rett. Dersom den blir litt skjev vil kulen som flybaren er festet i binde littegrann.
      I tillegg blir det en del horisontal slark i flybaren. Noe man ikke får på tradisjonelle hoder. Jeg festet flybaren slik at den står rett under belastning, og jeg regner med at dette skal blir noe problem.
      Lurer på om flybaren vil sitte der den skal, eller vri seg under flyging, da den bare er festet ved at tre skruer strammer inn mot masta.
      Jeg synes egentlig hele denne flybar konstruksjonen er litt knølete.

      Da er det kun motor og elektronikk som gjenstår.

      PS!
      På bildene kan det synes som om rotorbladene henger, men det gjør de ikke. Siden servoene mangler står swash’en helt nede, og vinkelen på bladene kan få det til å se ut som noe er skjevt.
      Attached Files
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Sjm 180

        Hei!
        SJM 180 kom i posten i dag og jeg er også interessert i å høre mer fra de som har bygd og ikke minst flydd det her.Jeg har en del elektronik og små gyroer liggende fra Wasp v3 som også er en liten sak og som jeg håper passer. Skall bli spennende hvertfall!

        Comment


        • #5
          Rotorhodet er litt spesielt. det er litt slark i flybar og den binder lett. Jeg hadde også litt problemer med en av miksearmene. Ellers er det meste ganske rett frem. Alle delene er pakket i poser, så det er ganske greit å finne alt og montere sammen. Kan også være lurt å sjekke alle ball linkene, mine var litt trange så jeg fikk mye binding i hodet når det var ferdig. Drevet på motoren må monteres med festeskruene utover, ellers blir det ikke ordentlig kontakt mellom drevene.

          Ferdig justert flyr den veldig fint, men man må være nøye med oppsettet. Det er lurt å sette på expo til å begynne med, den er svært responsiv. Jeg har vært i bakken med den et par ganger, og bare en bøyd flybar er resultatet. Den er veldig robust.

          Det kan lønne seg med en god gyro, det er lett å miste retningen pga. størrelsen.

          Er det evt. behov for reservedeler, så har vi komplett utvalg her: http://www.micro-hobby.com/index.php...b2d04d2caf8333

          Spør gjerne om det er noe dere lurer på, så skal jeg svare etter beste evne.
          Last edited by GunnarO; 09-02-09, 21:52.
          GunnarO
          ----------------------
          WhirlwindFighterProject.org
          sigpic

          Comment


          • #6
            Da er all elektronikken montert, og det begynner å nærme seg ferdig.
            Brukte litt tid på å justere cyclic servoene da linkearmene står veldig skrått opp mot swash. Måtte skrå servohornene for å få 90 grader til linkearmene. Dette gjorde jeg ved å klippe til hjørnene av et visittkort som jeg brukte som mal.

            Haleservo og gyro er enkelt og rett frem å montere.

            Motoren kom ikke helt i inngrep med hoveddrevet. Jeg slipte litt på de avlange festehullene for å løse dette. For øvrig måtte jeg også snu pinjongen slik GunnarO beskriver.

            Resten av elektronikken måtte jeg prøve litt forskjellige løsninger før jeg kom frem til en som passet greit under canopyen. Jeg brukte bilder fra www.micro-hobby.com som utgangspunkt.

            Alle ball-linkene er veldig trange, men jeg har ikke klart å få dem noe løsere. Har ikke noe sizing tool å åpne de med. Har prøvd å klemme lett med en tang men det har ikke hjulpet noe.
            Satser på å prøve det som det er og at det vil slite seg til ganske fort.

            Hadde ørlite vibrasjoner da jeg fyrte det opp på arbeidsbenken. Carbon bladene viste seg å være så vidt ute av balanse. Jeg balanserte de ved hjelp av en liten tape-bit, mindre enn 1 cm2. Det fikk vibrasjonen til å forsvinne.

            Det meste av elektronikken hadde jeg liggende. Dvs:
            Batt.: Rhino 3S 1000mAh
            ESC: Turnigy 25A
            Cyclic servoer: Hitec HS-65MG
            Gyro: Futaba GY-401
            Haleservo: Align DS420 ble kjøpt til dette formålet.

            (Hadde tenkt å bruke en JR G770T gyro, men jeg bestemte meg for heller å sette denne i en Logo 500 jeg har.)

            Da gjenstår å bore festehull til canopy samt justere halen ved hjelp av ostefatet mitt. (Se egen tråd angående dette).

            Gleder meg som en unge til å teste dette her nå…
            Attached Files
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Du kan slipe ett lite hakk i en reserveball, og bruke som resizer.

              Jeg trodde de kom til å bli løsere på 250'en min, men det gjorde de ikke, så jeg ble nødt til å resize de....
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Jeg støtter roadrune her, du bør resize linkene. første krasjen min var på grunn av for trange linker. Jeg regnet med at det gikk seg til, det gjorde det ikke. For mye binding på flybar'n gjorde at den ikke reagerte når jeg skulle rette opp litt, plutselig gjorde den det jeg ba om - bare alt for mye...
                GunnarO
                ----------------------
                WhirlwindFighterProject.org
                sigpic

                Comment


                • #9
                  Takk for tipsene. Da skal jeg prøve å tilpasse de linkene bedre før jeg prøveflyr.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Da er jeg ferdig med ett stk. SJM 180.
                    Spente den fast på ostefatet og juserte halen i normalmode.
                    Nå holder den halen i ro i allefall på fatet.

                    Har også åpnet ballinker som tipset tidligere i tråden.
                    Flybar går lett som silke, men swash'en er littegrann treg.
                    Den er oljet, men stort mer er det ikke å gjøre med den saken.
                    Men det går ikke så tregt at jeg tror det er noe problem.

                    Eneste nå er at jeg er ørlite ute av tracking.
                    Jeg er usikker på hvor jeg skal ta det.
                    Må bli enten på linken fra mixearmene opp på flybaren, eller ned på swash'en.
                    Normalt ville jeg først tatt det på linkene ned på swash'en. men dette lille hodet er ikke som på andre heli.
                    Noen tips her?
                    Attached Files
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Jeg justerte på linken fra miksearmen ned til swash'en. Men vær forsiktig så du ikke skrur den for langt ut. Hvis du må det, bør du bytte plastlinken med en reservelink som er lenger. Evt. kutte av reservelinken i passe avstand til at du har nok å skru gjengene i hvis den blir litt for lang.

                      Den ser flott ut, lykke til med første flytur
                      Last edited by GunnarO; 13-02-09, 04:13.
                      GunnarO
                      ----------------------
                      WhirlwindFighterProject.org
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Nå har jeg testet SJM'en innedørs ved et par anledninger. Men jeg har et problem. Jeg får den ikke mer enn 20-30 cm over bakken. (Vedlagt bilde er full throttel og pitch).

                        Jeg har ca. +/- 10,5 grader på idle up. Throttel er vel noe sånt som 100-90-100.

                        Det fulgte to pinjonger med kit'et. 10T og 12T.
                        Main gear er 96T.
                        Motor er på 3000kV
                        Batteri er 3S, (Dvs. 11.1V).
                        Dette skulle gi en maks headspeed for hhv 10T og 12T på 3469 rpm og 4163 rpm.

                        Da manualen sier "speed should not exceed 3500RPM" så valgte jeg minste pinjong. (10T).

                        Jeg har prøvd å få linkene i hodet til å gå lett, og synes de er ganske bra nå.
                        Jeg brukte og mye tid under monteringen på å få hale og hovedaksling til å gå lett.
                        Jeg vet jeg fortsatt har problemer med swash, da denne er utrolig trang. Jeg har en ny liggende som forhåpentlig vil kunne hjelpe. Og jeg må kanskje gå nye runder å sjekke linker, hale og hovedaksling.

                        Men jeg er først å fremst interessert i å høre om dere andre med SJM 180 har hatt tilsvarende problemer.
                        Samt hva slags motorer og gearing dere bruker...
                        Attached Files
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          heisann,

                          Det der var merkelig. Har du sjekket at det ikke er for trangt mellom motor og hoveddrev? evt. om batteriet er dårlig ? Jeg skal sjekke oppsettet mitt, hvilket drev jeg bruker.

                          Du er sikker på at du får 10 grader i pitch på normal/idle up ? det skal jo holde i massevis på den maskinen.

                          Hva med expo innstillingene på radio ?
                          GunnarO
                          ----------------------
                          WhirlwindFighterProject.org
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Har sjekket pitch settings både før og etter flyging, så den er jeg sikker på.
                            Batteriet er det ikke noe feil på. Bruker de samme i en King 2, og den flyr som bare det.
                            Jeg regnet også med at +/- 10 burde være tilstrekkelig.
                            Jeg bruker ca. 25% expo, men fullt utslag blir 100% uansett expo.
                            Dual rate benytter jeg ikke på noen av modellene mine, så den er 100%.

                            Måtte trimme en del da. Trim står på ca. 75% av maks trimutslag på både aileron og elevator. (Litt overrasket over det egentlig).
                            Slik at det er litt bevegelse i hodet selv ved hoovring. Det er jo ikke så mye det beveger seg da, men kanskje nok til at den trege swash'en kan ha noe å si.

                            Ellers har jeg ikke sjekket klaringen mellom drev og pinjong.
                            Skal gjøre det.
                            Jeg skal og bytte swash samt gå en ny runde på alle linker.

                            Fint om du sjekker ditt oppsett.
                            Men jeg regner med 12T er lagt ved for de som benytter motorer med lavere Kv.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Vanskelig den der. Det var mye trim, men det skal vel ikke ha så mye å si. Det eneste jeg kan tenke meg er om esc eller motor er defekt. Om du vil, så kan jeg sende deg en motor / esc som jeg har testet og vet virker, så har du noe å sammenligne med. Send meg evt. pm med adresse.
                              GunnarO
                              ----------------------
                              WhirlwindFighterProject.org
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X