Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sebart WIND S 110

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sebart WIND S 110

    Hei,

    Ferskt fly fra SEBART kom etterlengtet i posten her om dagen. Flyet ble bestilt hos og levert av RCPRO / Hobbyartikler - RCpro .

    Flyet er Silvestri's nye F3A trainer. Dog er "trainer" egentlig nokså misvisende fordi dette egentlig er en fullblods og moderne F3A maskin. Det eneste som skiller er størrelsen. Flyet har 174 cm i vingespenn og er 180 cm langt mot normalt ca 188 cm x 199 cm på ei "fullsize" maskin. Flyet er laget for elektro / Hacker A50-16L og ca 8S 4400 mAh batteri.

    Ved inspeksjon sees at flyet holder samme utmerkede kvalitet som alle andre Sebart modeller. Prisen er også like uslåelig.

    Alle har hørt at Silvestri's Angel S 50 flyr kjempefint. Det sies at Wind S er bare enda bedre. Legger ved noen bilder. De som kjenner Angel S 50 kan se at kroppen på Wind S 110 har noe mere volum (relativt sett) og at stab'en har fått en lett omvendt v-form som på en Curare. Det følger med liten canopyvinge og vertikale finner for vingene. Alt i henhold til dagens siste aerodynamiske "mote". Flyet kan også kompletteres med et ekstra sett (avtagbare) stab'er laget med større ror for den som også vil trene 3D.

    Min byggebeskrivelse kommer etterhvert på Domenet er parkert - Webhuset


    mvh
    Ketil
    Attached Files
    Last edited by Kato; 11-02-09, 21:37.

  • #2
    Og det ryktes også at den kan ende opp hos mfn for test
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Nær flyklar. Kort om flyet;

      - Sedvanlig Sebart kvalitet = veldig bra
      - Veldig gode løsninger
      - Lett
      - Veldig lite arbeid å ferdigstille
      - En av de peneste F3A modeller jeg har sett. Håper den flyr like bra. Andre tilbakemeldinger tyder på det.

      Løsninger valgt:

      - Motor: Hacker A50-16L
      - Propell: APC 18x10E alt 18x12E
      - Regulator: Jeti Spinn 77 OPTO
      - Sikkerhetsswitch: Emcotec 60V/120A
      - Hovedbatteri: 4400 mAh / 8S
      - Strømforsyning mottaker / servoer: Emcotec DPSI RV Micro / 2 x 360 mAh 7.4 V LiPo
      - Mottaker: Futaba 617 FASST
      - Servoer: Hitec 5625MG Digital for balanse + sideror / Hitec 5245MG Digital for høyde

      Vekt uten hovedbatteri : ca 3150 gr
      Antatt når hovedbatteri er i hus : ca 4 - 4100 gr.

      Noen bilder fra byggingen;
      Attached Files
      Last edited by Kato; 08-03-09, 21:45.

      Comment


      • #4
        Interessant
        Ser du for deg at der er bakkeklaring til en 20-tommers propell på maskinen med "normale" hjul?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hei,

          Ja. Det ser ut til at 20 tommer går bra. Også med normale hjul.

          Silvestri har forøvrig selv laget en "oppskrift" for modifisering til Hacker C50-14L (gearet F3A motor for 5kg's modeller). Da trengs vel noe større propell også. Nå har ikke jeg testet min ennå men C50-14L på denne må da være litt overkill. Styggdyr er den også.

          mvh
          Ketil
          Domenet er parkert - Webhuset
          Last edited by Kato; 09-03-09, 09:39.

          Comment


          • #6
            Takk for info.
            Har svært lyst på modellen, og i så fall blir det en Actro-motor i nesa. Og da må jeg opp i minst 20x10 tenker jeg. Har en Actro - som er ment for 2x2 F3A, overkill ja. Men man tar det man har.
            Har en mindre Actro i en Angel 50, skjønn motor
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Du liker virkelig Actro du Joo! Du har jo Actro i "alle" fly pluss noen til overs

              Pen den Wind'en. Har lyst på ei patternkjerre etterhvert og kanskje det blir denne?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Actroene er jo bra, så hvorfor ikke? Effektive, deilige og lekre etc.

                Når Kato sier at Wind`en er "en av de peneste F3A-modellene han har sett" og den i tillegg skal fly hakket bedre enn Angelen så bør du bare trykke på "Kjøp nå"-knappen William!

                Ut fra mine erfaringer med Angelen så skal jeg ikke sette inn for rimelige servoer i en Wind om jeg faller for fristelsen og anskaffer en. Det gikk ikke så svært mange turer med Angelen før jeg kunne merke den hurtig økende slarken i servoene som en faktor som reduserte flyegenskapene... Får spa ut sakene og sette inn noe bedre.

                Du klarer deg nok helt fint med samme propellen på C50-14L tror jeg, lettere motor, praktisk talt samme kV på akselen, men sannsynligvis heftigere gassrespons. Og mer lyd med kasse selvsagt... ja og så antall kroner. Sist men ikke minst; du kan laste den hardere om du vil, sammenlignet med A50`en.

                Hva med å teste litt bedre propellere? Du kommer opp mot området der APC`ene ikke holder mål lengre. Hvis du aner uhumskheter når du får tatt jomfruturen kan det være verdt å tenke på.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Igår ble WindS prøveflydd under optimale forhold. Fikk 5 turer på den.

                  Flyegenskaper:
                  Trenger normalt noen titalls turer for å kunne si klart hva jeg mener om modellene. Men WindS bærer helt klart preg av å være en fullblods F3A maskin. Står ingenting tilbake for de 2 meters "fullsize" F3A modellene jeg har flydd. Ser ingen problemer med å bruke denne til F3A trening og ei heller konkurranse. Noe justering på utslag, tyndgepunkt etc må alltid gjøres men synes modellen er helt nydelig å fly. Typisk Sebart !

                  Motor /regulator:
                  Jeg var på forhånd noe bekymret for om det var nok motorkraft, men dette var intet problem. Flyet drar meget godt vertikalt og man trenger sjeldent mere enn 3/4 gass ved programflygning. Veldig bra å ha noe å gå på om det skulle blåse litt ekstra en dag. Med APC18x12E drar den ca 6700 rpm. Jeti regulatoren fungerer supert og det var veldig behagelig å fly med bremsen på i downlines. Bremsen ble med JetiBox programmert til 40% etter 0.3s og 65% 1 sekund deretter. Dette gav et helt nydelig resultat i downlines.

                  Strømforbruk / batterikapasitet:
                  Motoren trekker ca 40A motorstrøm ved full gass og APC18x12E. Har ikke målt batteristrøm. Batteriene var kun kropps-varme-lunkne etter flight. Batterier brukt var Flightmax 8S 4400 mAh / 15C. Oppladning etter ca 8 min flights lå på 25-2800 mAh.

                  Jeg satte inn 2x400 mAh 2S LiPo på mottaker og stillte DPSI Micro regulatorer ned til 5.5V før prøvetur for å sikre at jeg hadde nok energi da jeg ikke visste hvor mye servoene ville trekke. Viste seg å være helt overdrevet. Ved lading etterpå fikk jeg inn 74 mAh på det ene batteriet og 76 mAh på det andre batteriet...og det etter 5x8 min flights... !

                  Konklusjon så langt
                  Lite negativt å si. Ville ikke anbefalt særlig tyngre batterier (nåværende ca 880gr totalt), da jeg tror den da vil bli i overkant fremtung selv om pakken monteres helt opp imot vingerør.

                  Kortversjonen er uansett; Et vakkert fly med topp kvalitet og supre flyegenskaper til overlegen pris !
                  Attached Files
                  Last edited by Kato; 15-03-09, 19:21.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vurdere fortsatt en Wind til test på ett lite spleiselag, men har kun 2x5S batteripakker og lurer på om det vil bli for tungt? Silvestri selv sier det flyr fint, men for han flyr jo alt knallbra.

                    Mine 10S pakker er fra 3300-4500 mah
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      I følge denne kalkulatoren: 404 Not Found
                      Så har du et snitt forbruk på 21A ved 8min, 2800mAh inn pakken og 4400 celler...
                      Så 10min flight er godt innen rekkevidde, uten å trekke batteriene over 80% av kapasitet.
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #12
                        Hallo,

                        Har nå 30-40 turer. Det meste jeg har fått inn på mine 8S pakker etter 8 min er ca 3100 mAh. Da ved programflygning, store figurer og mye throttle.

                        Vekt; mine pakker er som nevnt ca 880 gr. Ville ikke gått veldig mye over dette. De tyngste pakkene Silvestri har oppført ligger på nærmere 1 kg, men da tror jeg man må ha noen gram ekstra vekt i halen i tillegg.

                        Fremdeles veldig fornøyd.

                        mvh

                        Comment


                        • #13
                          Ny modell

                          Home - El Fly har gjort 3 modelltester hos modellflynytt på kort tid og nå er jammen neste prosjekt derfra i hus også.En riktig Sebart modell med meget høy kvalitet rund baut. Ingen skader eller merker og jeg gjorde en oppmåling av vekt etc før jeg starter monteringen.

                          Deler Vekt
                          propell 50
                          venstre ving 262
                          høyre Ving 262
                          kropp 732
                          canopy 144
                          spinner 56
                          understell 140
                          kåper 30
                          deler 202
                          venstre stab 66
                          høyre stab 62
                          Karbonrør 70
                          sideror 38
                          Flydeler 2114

                          Jeti ESC 110
                          Ar 7000 rx 14
                          rx batteri 106
                          bryter 38
                          servoer 263
                          motor 500
                          10S 3700 986
                          Utstyr 2017


                          Beregnet flyklar vekt 4131

                          Jammen var det ikke en kjekk windbraker fra Sebart med også
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Følgende utstyr skal inn i modellen:
                            Nye Hyperion DS20xSMD servoerne (Sjekk test fra Ola Fremming: IIS 10.0 Detailed Error - 404.0 - Not Found)
                            Hacker A50-16L
                            Jeti Spin 99
                            APC 16x8E
                            Power box sensor med Kokam 2S1500 LiPO
                            I tillegg ett utvalg av 10S pakker fra 3000 - 3700 mah

                            Og programmering foregår med Jeti Spin Box
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Det å montere Sebart er mildt sagt plankekjøring. All hardware er bra og jeg klarte å montere min på ett drøyt døgn med alt vanlig dagligdagse gjøremål innimellom.

                              Som alltid monterte jeg understellet først. Dette stikkes inn i åpninger inn i siden på kroppen og skrus med umbrakoskruer rett ned i innlimte islagsmuttere.

                              Deretter fant jeg frem alle rorflater og satt CA hengslene korrekt og limte alle hengslene i roret først. Deretter sjekket jeg i manualen om jeg kunne lime alt, men det må man ikke. Siderorsbraketten må bøyes til og limes inn i sideroret før dette limes i kroppen.

                              Så tok jeg begge vingene fatt. Inn med servoer og skjøtekabler og skrudde de fast.
                              Rorhornene ble pusset og limt inn i allerede kuttede sprekker med medium CA. Linkene er av sort metallstenger som er gjenget i hver ende og he rskrur mann på balllink. Dette gir en god sterk overføring med tilnærmet null slakk.

                              Dette brukes på både balanseror og høyderor og sideroret bruker pull-pull med ballinker.
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X