Announcement

Collapse
No announcement yet.

C-arf Yak 55 SP-3 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei Olav,
    Det går unna ser jeg!
    PS, jeg har brukt 4mm carbonstenger som hengslepinner både på side og høyderor. Lette å spisse i enden slik at de entrer lett.
    mvh Rolf

    Comment


    • #17
      Originally posted by Rolf Meum View Post
      Hei Olav,
      Det går unna ser jeg!
      PS, jeg har brukt 4mm carbonstenger som hengslepinner både på side og høyderor. Lette å spisse i enden slik at de entrer lett.
      mvh Rolf
      Ok, takk for tipset. Har 4mm carbon liggende så da kan jeg gjøre et forsøk!

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #18
        Du jobber fort! Bare vingene og halen igjen, og det på en kveld? Tror du jukser... Hva bruker du til å lakkere bend'ene?

        Eagle: Husker tråden din om å lakkere toppene røde, kanskje jeg skulle gjøre det.
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #19
          Originally posted by william123 View Post
          Du jobber fort! Bare vingene og halen igjen, og det på en kveld? Tror du jukser... Hva bruker du til å lakkere bend'ene?

          Eagle: Husker tråden din om å lakkere toppene røde, kanskje jeg skulle gjøre det.
          Bruker varmebestandig lakk fra biltema.
          Har ikke jukset noe annet enn at jeg har laget til siderors brettet og strøm brettet på forhånd.

          Mvh OJ
          Attached Files
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #20
            Det har da skjedd noe i dag også, men ikke mye.
            Begge bendene er ferdige med glødet kobbertråd loddet på for røykanlegget. De henger til tørk fra lakkering nå. Prøver å finne en ok plassering av tennings anleggene, strømbrett og throttle servo nå, eventuelt choke servo.Pottene er inne og sitter der de skal være.
            Flytter litt rundt på ting for å se hva som passer best, tror det blir bra sånn ca som på bildene. Kommer til å montere røykpumpa ved siden av tankene etterhvert...

            Mvh OJ
            Attached Files
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #21
              Tennings annleggene er på plass nå, og koblet opp til motor.
              Valgte å plassere de bak firewall for å slippe at de står rett bak varm luften fra sylinderne. Har laget til stag for throttle og choke, bare venter på at epoxy`n skal herde før jeg setter de inn. Etter det så skrur jeg inn manifolder og cowling så er det klart for å lage baffling.
              Blir 1 ukes pause nå fra i kveld, er bortreist hjemmefra

              Mvh OJ
              Attached Files
              Last edited by Olavjoergensen; 15-02-09, 16:53.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #22
                Originally posted by Rolf Meum View Post
                Hei Olav,

                Gratulerer med grom flyet. Som du ser av tittelen min så er det egentlig ikke en YAK. YAK har ikke bygget disse maskinene, men et designbyrå med navn Technoavia i Moskva har tatt utgangspunkt i en Yak 55m og designet en ny maskin.
                Min er så å si ferdig, bare å montere powerbox royalen, mottagere og batterier. Viktig å få med seg at powerboxen "amplifier" signalene til servoene. Greit når det er lange servokabler.
                Jeg har modifisert hengslene i halen med de samme foringene som du hentet hos meg. Det ble helt kanonbra! Det var enkelt å instalere. Gutta boys i junaiten har over 700 flighter med dette oppsettet nå uten å få slark!
                Regner med å fly min et stykke uti mars eller begynnelsen av april.
                Mvh Rolf
                Har du sjekket vekta på flyet? Er spent på hva denne havner på, de reklamerer med 18 kg+ ser jeg.

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Hei

                  Har sett på denne også, men syntes den ble hakket for stor med tanke på transport.
                  Hvor mye krefter har du i din modell med denne motoren? Og hvilken propell
                  Din hadde nok vært helt rå med en 210, har 210`n i en 50% Challenger. Bak der blåser det noe helt j....

                  Mvh OJ
                  Tror at 3m er et bra valg.Det er ikke overflod av krefter men det går,modellen tipper vel 20kg.Har testet litt forskjellige proper men den som passer best for min del er Engel 30/12-3bl carbon.Det som er viktig med disse store yakkene er minst 2,5cm klaring mellom prop og covling pga du mister endel prop effekt når den står for nærme den svære covlinga,dette har jeg merket selv men også lest om på FG.210 hadde nok funka fint den men den veier noe mer også,har lekt litt med tanken i det siste så vi får se.

                  Geir Salte

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Salte View Post
                    Tror at 3m er et bra valg.Det er ikke overflod av krefter men det går,modellen tipper vel 20kg.Har testet litt forskjellige proper men den som passer best for min del er Engel 30/12-3bl carbon.Det som er viktig med disse store yakkene er minst 2,5cm klaring mellom prop og covling pga du mister endel prop effekt når den står for nærme den svære covlinga,dette har jeg merket selv men også lest om på FG.210 hadde nok funka fint den men den veier noe mer også,har lekt litt med tanken i det siste så vi får se.

                    Geir Salte
                    Hei

                    Har også lest det med propell klaring til cowlinga. Jeg har ca 2,4 cm nå og skal teste dette med 3w sin 3D propell. Den er vel 32*14 tror jeg (2 bladers).

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har litt i overkant av 2cm propell-klaring på min Yak. Synes det fungerer helt greit.
                      Bruker Engel 30*12 treblader. Klatrer ut av hover så det jomer.
                      Trond Dullerud
                      Trondheim Modellflyklubb

                      Comment


                      • #26
                        Ang prop avstand, så har jeg nå 1.5 cm på min Yak. Iflg de store gutta "over there", så anbefaler de 2 tommer på en 40% modell. Jeg har nå fått dreiet et shims, som jeg skal sette på til uka, for å få min 3.5 cm ut. Synes 5 cm ble veldig mye. Shimset settes mellom hub og propell, og jeg skal prøve å måle statisk thrust for å se om det har noe for seg. Om det er bra for motoren å shimse frem propellen er jeg usikker på, men for å slippe å flytte alt som har med motor å gjøre fremover, og dermed forandre CG, så prøver jeg dette. Modellen min trekker greit ut av hover med nåværende avstand og Fuchs 33x10. Flyet veier 20.5 kg med full tank på 1.5 liter. Kan poste resultatet her, om det er av interesse.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #27
                          Hadde vært fint å vite resultatet.

                          Ser på QQ flyene at det skal være god avstand på de også.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TrondD View Post
                            Jeg har litt i overkant av 2cm propell-klaring på min Yak. Synes det fungerer helt greit.
                            Bruker Engel 30*12 treblader. Klatrer ut av hover så det jomer.
                            Ok, det er flott å vite. Har du prøvet noen andre propellere?
                            Har du veid din modell enten tørr eller flyklar?

                            Mvh OJ
                            Last edited by Olavjoergensen; 15-02-09, 22:23.
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Eagle View Post
                              Ang prop avstand, så har jeg nå 1.5 cm på min Yak. Iflg de store gutta "over there", så anbefaler de 2 tommer på en 40% modell. Jeg har nå fått dreiet et shims, som jeg skal sette på til uka, for å få min 3.5 cm ut. Synes 5 cm ble veldig mye. Shimset settes mellom hub og propell, og jeg skal prøve å måle statisk thrust for å se om det har noe for seg. Om det er bra for motoren å shimse frem propellen er jeg usikker på, men for å slippe å flytte alt som har med motor å gjøre fremover, og dermed forandre CG, så prøver jeg dette. Modellen min trekker greit ut av hover med nåværende avstand og Fuchs 33x10. Flyet veier 20.5 kg med full tank på 1.5 liter. Kan poste resultatet her, om det er av interesse.
                              Det hadde vært interresant å høre resultatet ja. Syntes 2 tommer hørtes veldig mye ut jeg også men kan du prøve så ser man jo fort om det hjelper.

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by TrondD View Post
                                Jeg har litt i overkant av 2cm propell-klaring på min Yak. Synes det fungerer helt greit.
                                Bruker Engel 30*12 treblader. Klatrer ut av hover så det jomer.
                                Det var Trond som tipsa meg ang Engel 30/12 propen til 3w 170,funker fint det.

                                3d propen til 3w funker også bra men bråker noe helt jævlig.

                                Tror ikke det er noe vits i å gå lenger en 2,5cm mellom prop og covling.

                                Geir Salte

                                Comment

                                Working...
                                X