Announcement

Collapse
No announcement yet.

C-arf Yak 55 SP-3 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Salte View Post
    Det var Trond som tipsa meg ang Engel 30/12 propen til 3w 170,funker fint det.

    3d propen til 3w funker også bra men bråker noe helt jævlig.

    Tror ikke det er noe vits i å gå lenger en 2,5cm mellom prop og covling.

    Geir Salte
    Har også hørt at 3D proppen bråker noe hinsides, kommer til å kjøpe meg en annen propell tenker jeg. Har sett på både Biela 29*12 3-bladers og Engen sin 30*12 3-bladers som du nevner.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #32
      Har ikke veid flyet mitt enda. Tror ikke jeg gjør det heller.
      Boka sier under 20kg. Jeg synes det høres helt bra ut.
      Trond Dullerud
      Trondheim Modellflyklubb

      Comment


      • #33
        Technoavia SP55m

        Det er viktig som det skrives her å få litt avstand mellom prop og cowling. Det er jo slik at selv fullsizen har god avstand som dere ser på bildet. Det er forøvrig fargeskjemaet jeg har bestilt på min nye sp55m fra C-ARF.

        mvh Rolf Meum
        Attached Files

        Comment


        • #34
          Originally posted by TrondD View Post
          Jeg har litt i overkant av 2cm propell-klaring på min Yak. Synes det fungerer helt greit.
          Bruker Engel 30*12 treblader. Klatrer ut av hover så det jomer.
          Bestilte en Engel 30*12 3-bladers jeg da, den blir jeg sikkert fornøyd med.

          Mvh OJ
          Last edited by Olavjoergensen; 20-02-09, 23:11.
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #35
            Originally posted by Rolf Meum View Post
            Det er viktig som det skrives her å få litt avstand mellom prop og cowling. Det er jo slik at selv fullsizen har god avstand som dere ser på bildet. Det er forøvrig fargeskjemaet jeg har bestilt på min nye sp55m fra C-ARF.

            mvh Rolf Meum
            Den var tøff Rolf. Blir artig å se denne live

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #36
              3M Yak

              Heisan

              Yaken til Rolf ligger nok sammen med min i Gary Ward scheme.

              Mvh Geir
              Attached Files

              Comment


              • #37
                Originally posted by gflesche View Post
                Heisan

                Yaken til Rolf ligger nok sammen med min i Gary Ward scheme.

                Mvh Geir
                Se der ja. Blir nok knall bra med Moki i modellen din, gleder meg til å høre!

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #38
                  Til dere som allerede flyr modellen.
                  Hvor har dere målt avstanden fra cowling til propell? Den er jo en del nærmere på høyre side grunnet høyre trekket! Jeg har nå 2 cm på høyre side og lurer på om det er tilstrekkelig!

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Olavjoergensen View Post
                    Hei

                    Har sett på denne også, men syntes den ble hakket for stor med tanke på transport.
                    Hvor mye krefter har du i din modell med denne motoren? Og hvilken propell
                    Din hadde nok vært helt rå med en 210, har 210`n i en 50% Challenger. Bak der blåser det noe helt j....

                    Mvh OJ
                    Hei

                    bukket under for presset og kjøpte meg en 3w 210 cs ts til yakken,blir spennende å se om den er like kraftig som zdz 210 som var den første motoren jeg hadde i flyet.

                    Geir Salte

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Salte View Post
                      Hei

                      bukket under for presset og kjøpte meg en 3w 210 cs ts til yakken,blir spennende å se om den er like kraftig som zdz 210 som var den første motoren jeg hadde i flyet.

                      Geir Salte
                      Oj, det blir spennende. Jeg bruker en Biela 34*12 på min 210. Har ikke fløyet den modellen enda, men den trekker svært godt på bakken.

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #41
                        Har endelig fått gjort litt igjen.
                        Har limt fast brettet med Powerbox og batterier nå, og loddet til alle kabler og kontakter i kroppen. Throttle og choke servoer er på plass, disse er noe skrå stilt p.g.a konflikt mellom understell,motor og manifold. Men med ball-link i hver ende så beveger de seg helt knirke fritt. Har bestemt meg for å bruke 3 servoer pr balanse ror. Balanserors korden er meget stor, nesten 18cm innerst og det er her de 2 sammenkoblede servoene monteres. Roret er også meget langt, har ikke målt men tipper rundt 1,3 meter. Ytterst er det kun 1 servo.
                        Electro dynamics kill switch er også montert...

                        Mvh OJ
                        Attached Files
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #42
                          Setter også inn thrust bearings i hele halen på flyet. De som Rolf Meum nevner i innlegg nummer 14 i denne tråden. Hengslene på modellen har en tendens til å bli slarkete hvis ikke dette blir montert.
                          Legger også inn counter balance weights i horn balance delen på høyderorene for å unngå flutter og for at servoen ikke skal holde hele vekten av høyderoret på egenhånd. Har tatt hull helt fremst i hornet og lagt inn blykuler blandet med epoxy. ca 25 gram på hvert ror. Tetter hullene senere.

                          Mvh OJ
                          Attached Files
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #43
                            Har satt inn thrust bearings til sideror også.
                            Er det noen som har en finurlig ide på hvordan man skal sette på halehjulet når anleggs flaten er langt ifra flat? Se bilde, har vurdert å forme motparten i finer og legge finerbiten oppå anleggs flaten til halehjulet, men syntes ikke det blir spesielt bra.

                            Mvh OJ
                            Attached Files
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #44
                              Hei
                              Jeg la Gladpack på kroppen, mixet til en tykk blanding epoxy/microballonger, la på skikkelig på halehjulsfestet og skrudde det fast over natta. Tok det deretter av og slipte til kantene. Jeg synes det ble helt fint. Har fungert helt topp til nå.
                              Jeg brukte 3W sitt feste i karbon.
                              Trond Dullerud
                              Trondheim Modellflyklubb

                              Comment


                              • #45
                                Litt OT, men jeg har nå testet Yak'n min med øket propell avstand fra cowling. Det er ingen forskjell enten propellen er 1 cm fra cowling, eller 4cm. Har også studert selve cowlingen min, og funnet ut at den er mer konisk enn cowlingen på feks Carf Yak'er. På en 2.6 meter Carf Yak er hullet i cowlingen større, enn på min 40% SD Yak. Ergo mindre kon på Carf, og muligens større behov for øket distanse mellom cowling og propell. Uansett, så sparte jeg meg for masse arbeid med å flytte frem motor og eksos, tenningsanlegg og alt det der.

                                Fikk fløyet masse på Fagernes fra mandag til onsdag, og modellen min storkoser seg med 34x10 Menz Ultra. Hovrer på under halv gass, og veldig god trekk ut av hover og aksellererer rett opp. Gøy når det funker som det skal

                                Back to you, Olav
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X