Announcement

Collapse
No announcement yet.

C-arf Yak 55 SP-3 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by TrondD View Post
    Hei
    Jeg la Gladpack på kroppen, mixet til en tykk blanding epoxy/microballonger, la på skikkelig på halehjulsfestet og skrudde det fast over natta. Tok det deretter av og slipte til kantene. Jeg synes det ble helt fint. Har fungert helt topp til nå.
    Jeg brukte 3W sitt feste i karbon.
    Ok. Skal se om jeg kan få til noe lignende!
    Har en halehjuls brakett fra TBM i USA, min er i aluminium, med et stag som skal festes i sideroret.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #47
      Originally posted by Eagle View Post
      Litt OT, men jeg har nå testet Yak'n min med øket propell avstand fra cowling. Det er ingen forskjell enten propellen er 1 cm fra cowling, eller 4cm. Har også studert selve cowlingen min, og funnet ut at den er mer konisk enn cowlingen på feks Carf Yak'er. På en 2.6 meter Carf Yak er hullet i cowlingen større, enn på min 40% SD Yak. Ergo mindre kon på Carf, og muligens større behov for øket distanse mellom cowling og propell. Uansett, så sparte jeg meg for masse arbeid med å flytte frem motor og eksos, tenningsanlegg og alt det der.

      Fikk fløyet masse på Fagernes fra mandag til onsdag, og modellen min storkoser seg med 34x10 Menz Ultra. Hovrer på under halv gass, og veldig god trekk ut av hover og aksellererer rett opp. Gøy når det funker som det skal

      Back to you, Olav
      Hm, greit å vite.
      Jeg hadde en 2,6 meter Yak fra SD en gang med 3-bladers prop. Hadde denne propellen nesten helt inntil cowling til å begynne med(kanskje 3mm unna). Denne måtte jeg flytte ut og det hjalp tydelig. Men den var jo veldig nærme og ble flydd med 3-bladers, så dette kan ha vært avgjørende på den modellen. Flere av de som skriver om dette på FG har Carf Yak også... Blir spennende å teste mitt oppsett og se, jeg har ca 2,6 cm på venstre side og naturlig noe mindre på høyre sett bakfra.

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #48
        SP55m

        Hei Olav,

        Det går fremover med stormskritt ser jeg. Det flasker seg med med min også. Jeg bruker 3W halehjul set up. Jeg kappet det litt i lengde og har bare filt ett flatt annlegg i kroppen og skrudd den fast med 5 mm umbraco og blindmuttere i kryssfiner platen som allerede er limt inn i kroppen.
        Jeg har bestilt "prop extentions" fra USA både til 3W170'en i 3 meteren og til 106'en som skal i den nye 2,6m. De er på 1/2" og 1" til begge motorene. Det kan være greit å slippe å flytte på motoren for å teste hvilken avstand mellom prop og cowling som passer best. Det er også fordel å slippe alt for lange standoffs på motoren. Er dog litt betenkt med å henge proppen så langt ut fra hub'en, men vi får se når de kommer. De er fra Sierra Giants.
        2,6 m er ferdig produsert, se bildene. Blir kanskje en 3m i samme skjema til høsten.

        mvh Rolf
        Attached Files

        Comment


        • #49
          Originally posted by Rolf Meum View Post
          Hei Olav,

          Det går fremover med stormskritt ser jeg. Det flasker seg med med min også. Jeg bruker 3W halehjul set up. Jeg kappet det litt i lengde og har bare filt ett flatt annlegg i kroppen og skrudd den fast med 5 mm umbraco og blindmuttere i kryssfiner platen som allerede er limt inn i kroppen.
          Jeg har bestilt "prop extentions" fra USA både til 3W170'en i 3 meteren og til 106'en som skal i den nye 2,6m. De er på 1/2" og 1" til begge motorene. Det kan være greit å slippe å flytte på motoren for å teste hvilken avstand mellom prop og cowling som passer best. Det er også fordel å slippe alt for lange standoffs på motoren. Er dog litt betenkt med å henge proppen så langt ut fra hub'en, men vi får se når de kommer. De er fra Sierra Giants.
          2,6 m er ferdig produsert, se bildene. Blir kanskje en 3m i samme skjema til høsten.

          mvh Rolf
          Den der ble jo helt rå i det skjemaet.
          Har loddet til ledninger og MPX kontakter til begge vingene. Lodder kontaktene slik at jeg kan henge de over den ene festeskruen for vingen, da vil de aldri ramle inn i vingen under transport osv.... Se bilde.
          Hadde jeg hatt alu armer nå så ville vingene blitt klare i kveld, men de kommer ikke før til uka fra TBM sammen med høyderor servoer.

          Mvh OJ
          Attached Files
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #50
            Har boret opp hele canopy ramma nå, så da er den klargjort for å skru fast canopy. Ble over 70 skruer Har også boret opp huller hele veien rundt for å feste cowling og begyndt å lage til motor baffling av honeycomb.

            Mvh OJ
            Attached Files
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #51
              Enda mer arbeid med baffling.
              Har laget ferdig både øvre og nedre del nå, forsterker de med et lag carbon duk for å få delene til å sitte godt i sammen der hvor det er vinkler mellom honeycomben.
              Mulig jeg må lage til noe på sidene også, skal se på dette etter at de 2 hoved delene er limt inn i cowlinga.

              Mvh OJ
              Attached Files
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #52
                Gjorde ferdig innsetting av thrust bearings og monterte sideroret mens epoxy til bafflingen tørker. Fikk faktisk ganske bra utslag også

                Mvh OJ
                Attached Files
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #53
                  Høyre vingehalvdel er ferdig nå. Testet den nettopp via uttaket i siden på kroppen.
                  Utslaget er heller ikke så værst til å være en Composit modell.
                  Venstre vinge står for tur!!

                  Mvh OJ
                  Attached Files
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #54
                    Hvordan frakter dere disse flya til/fra stripa? :P
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by jstn View Post
                      Hvordan frakter dere disse flya til/fra stripa? :P
                      Nå skal ikke jeg snakke for Olav, men regner med at han har en varebil eller lukket henger.
                      Jeg har hvertfall en sprinter. God plass til 2 store modeller.

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by jstn View Post
                        Hvordan frakter dere disse flya til/fra stripa? :P

                        Lang Toyota Hiace. Der går den lengste modellen min rett inn. 50 % Challenger som er 2,92 meter lang. Yak`n er "bare" 2,75 meter lang så det bør gå fint

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #57
                          Nå er venstre ving også helt ferdig. Har hatt den montert på modellen og testet roret!
                          Det er trangt på hobbyrommet mitt nå

                          Mvh OJ
                          Attached Files
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #58
                            Satt inn servoer til høyderor også. JR 8711.
                            Linkene som fulger med C-arf settet er utrolig tighte og fine når de er ferdig innstallert. Finnes ikke noe slark i dette oppsettet så langt hvertfall.

                            Mvh OJ
                            Attached Files
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #59
                              Ok. Når skal den opp da?

                              Dette må jo bli bra!

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by anders e View Post
                                Ok. Når skal den opp da?

                                Dette må jo bli bra!

                                Før isen blir dårlig håper jeg! Har ikke noe bra plass i nærheten av der jeg bor så jeg må kjøre et stykke til en plass hvor denne kan flys. Rekker jeg ikke før isen blir dårlig så kan det jo fort gå et par måneder før det er ålreit på gressstripene rundt om, og det ville vært for gæli å vente så lenge.

                                Mvh OJ
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X