Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan overføre deler fra tegning over på balsa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan overføre deler fra tegning over på balsa?

    Hei
    Driver med et byggeprosjekt fra en håndtegnet tegning av et fly i Balsa, flyet har ca 2m vingespenn og er en 1:5 skalamodell av en Auster Aiglet trainer. Har noe problemer med å få delene til flyet nøyaktige. Flyet har finne og stab som er bygd opp av ribber, disse ribbene, har symetrisk vingeprofil, er små og derfor vanskelig å få overført til balsaen, i tidligere byggeprosjekter har jeg brukt blåpapir og tracet delene fra tegninga over på papp, så har jeg skjært ut delene i pappen og bukt disse til å tegne rundt over på balsaen, dette blir imidlertid for unøyaktig nå, delene er for små og unøyaktigheten i metoden blir for dominerende. Er det noen som har gode tips for hvordan jeg kan overføre delene fra tegninga til balsaen?
    MVH
    Eystein

  • #2
    Jeg fotokopierer originalen hos Allkopi, legger kontaktpapir over og bruker saks/skalpell for å få helt nøyaktige maler. Deretter fører jeg kulepennen, evt trykkblyant med mykt bly, rundt malene direkte på balsaen. Noen ganger legger jeg flere lag med kontaktpapir for å få tykkere maler. Finnes sikkert tusen bedre metoder, men denne metoden funker bra.
    Last edited by bjeff; 16-02-09, 00:39.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Pleide å bruke matpakkepapir over tegningen, tegnet av delele, klippet de ut og la de på balsaen. Dette er heller ingen nøyaktig metode men fungerte fint på de små modellene
      Ellers så er den absolutt beste metoden å kopiere tegningen, så legger du den delen du vil ha oppå balsaen og går over med varmt strykejern. Da overføres blekket fra kopien til balsaen

      Comment


      • #4
        Hvis du får tegningene skrevet ut på en laserprinter eller kopimaskin, så legger du bare kopiene med den kopierte siden ned på balsaen/kryssfineren.
        Så tar du et ganske varmt strykejern og varmer papiret.
        Det får toneren til å løse seg opp igjen og da blir den overført til balsaen. Speilvendt riktignok, men utover det, helt perfekt overført.

        Dette funker ikke hvis det er skrevet ut på en blekkskriver.


        Kjell Aanvik
        remotepilots.no

        Comment


        • #5
          Hvis du slår av varmeelementet på kopimaskiner fikseres ikke pigmentet. Aner ikke hvordan det er å overføre på balsa, men det går ok på grundert, finvevet lerret.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            att Bjeff.
            Men dersom du ikke fikserer toneren, vil du vel kanskje få toner på alt som kommer i kontakt med "trykk sverten" ?
            eller som er statisk ladet ?
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #7
              Originally posted by chewbaca View Post
              att Bjeff.
              Men dersom du ikke fikserer toneren, vil du vel kanskje få toner på alt som kommer i kontakt med "trykk sverten" ?
              eller som er statisk ladet ?
              Dette var en teknikk jeg som ung student testet ut inspirert av Mark Tansey, en amerikansk billedkunstner. Det var ganske grisete, ja.

              Sakset fra nettet om Tanseys metode: "...But before the photocopy machine finishes its task, before it heats the toner so that the dry black ink fuses with the surface of paper, Tansey turns off the copier and delicately removes the sheet from the paper path. The slightest jarring movement can upset the page and destroy the image, which at this moment sits precariously on the sheet, affixed to the surface only by electrostatic charges..."
              Last edited by bjeff; 16-02-09, 14:35.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Originally posted by Eureka View Post
                Hvis du får tegningene skrevet ut på en laserprinter eller kopimaskin, så legger du bare kopiene med den kopierte siden ned på balsaen/kryssfineren.
                Så tar du et ganske varmt strykejern og varmer papiret.
                Det får toneren til å løse seg opp igjen og da blir den overført til balsaen. Speilvendt riktignok, men utover det, helt perfekt overført.

                Dette funker ikke hvis det er skrevet ut på en blekkskriver.


                Kjell Aanvik
                remotepilots.no
                Fungerer denne kopipapir / strykejernmetoden like bra på depron ?
                Olav Moe

                -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                Innholdet i min hangar, sånn ca

                Comment


                • #9
                  Originally posted by E&E View Post
                  Fungerer denne kopipapir / strykejernmetoden like bra på depron ?
                  Står det ikke:

                  Så tar du et ganske varmt strykejern og varmer papiret.
                  Tror ikke et ganske varmt strykejern er helt forenlig med depron, iallefall ikke på de tynnere dimensjonene.

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje du skulle stikke innom tattoo-sjappa og høre hva de bruker.

                    Aner ikke hva de bruker, men de kopierer jo rissene over på et materiale som de smører rett på skinnet, og det burde vel fungere på det meste...

                    De bruker heldigvis ikke strykejern
                    Kenneth Davidsen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Krazy-K View Post
                      De bruker heldigvis ikke strykejern
                      Det hadde sikkert ikke gjort så mye mer vondt....

                      Ellers så er jeg en tilhenger av å merke opp med linjal, meterstokk og passer, men det er vel ikke så lett med det dere snakker om.
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        passer, meterstokk og linjal.

                        Originally posted by roadrune View Post
                        Det hadde sikkert ikke gjort så mye mer vondt....

                        Ellers så er jeg en tilhenger av å merke opp med linjal, meterstokk og passer, men det er vel ikke så lett med det dere snakker om.
                        Bruker du passer, meterstokk og linjal for å lage ribber til haleflater og vinger også? I så fall ville det vært interessant å vite hvordan. Enig med deg at det er den beste metoden i de fleste tilfeller, har funnet ut at tegniger ikke er perfekte. Eks den tegninga jeg bygger etter er langt fra perfekt, den ene vingehalvdelen eksempelvis er 2 cm kortere enn på motsatt side. Jeg bruker også skyvelær har 2 stykker der det ene er digitalt de er helt supre, jeg bruker også et rettholt kjøpt på biltema hvor jeg har festet magnetisk tape til undersiden så rettholtet fester til min magnetiske byggeflate, dermed kan jeg korrigere unøyaktigheter i tegninga som linjer som er ment å være rette men som ikke er det.

                        Comment


                        • #13
                          Laser eller kopimaskin metoden etterfulgt av påstryking med varmt strykejern funker. Ellers finnes det tatto papir å få tak i , f.eks på inkclub , varenr PS4TAT.
                          Problemet med slikt papir er at filmen med trykket på er litt elastisk , så kan hende man får problemer med at det blir skjevt og missformet ved overføring til balsablaten.
                          ____________________
                          : -Exlex-
                          : Thor Arne Jensen
                          :::::::::::::::::::::::::::

                          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                          Comment


                          • #14
                            Hei

                            Nå er jeg ingen erfaren bygger, men en metode som jeg har sett blitt brukt er å tegne over på matpapir. Dettte legges oppå balsaen, så bruker en en nål og stikker merker igjennom. Da kan en skjære etter nålemerkene eller tegne opp mellom de. Så kan en selv justere oppløsningen på nålemerken etter kurven. Har flydd mange modeller bygd på denne måten og det har funka bra.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by roffe_ek View Post
                              Bruker du passer, meterstokk og linjal for å lage ribber til haleflater og vinger også? I så fall ville det vært interessant å vite hvordan. Enig med deg at det er den beste metoden i de fleste tilfeller, har funnet ut at tegniger ikke er perfekte. Eks den tegninga jeg bygger etter er langt fra perfekt, den ene vingehalvdelen eksempelvis er 2 cm kortere enn på motsatt side. Jeg bruker også skyvelær har 2 stykker der det ene er digitalt de er helt supre, jeg bruker også et rettholt kjøpt på biltema hvor jeg har festet magnetisk tape til undersiden så rettholtet fester til min magnetiske byggeflate, dermed kan jeg korrigere unøyaktigheter i tegninga som linjer som er ment å være rette men som ikke er det.
                              Jeg har aldri bygd ett fly, men er platearbeider av yrke, og lager mye etter tegning, men da er jo tegningene skikkelig målsatt....

                              Det hender vi bruker mal også, men det er som en siste nødløsning hvis det blir avanserte former.

                              Men vet du lengder, radiuser og vinkler, så er det jo bare geometri
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment

                              Working...
                              X