Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt Nordic-program: N-11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt Nordic-program: N-11

    Hallo!
    Tenkte å slenge inn et dansk forslag (ikke sikker på om dette er det ofisielle forslaget eller ikke) til nytt Nordic-program her og. Det blir diskutert både i Danmark og Sverige, så hvorfor ikke her og

    N-11 forslag:

    1: Stall turn med 1/4 roll opp og ned
    2: Halv rev. kubansk 8
    3: To motsatt roller
    4: Immelmann
    5: To turn spin
    6 :Top hat med 1/4 roll opp og ned, inverted utgang
    7: En utvendig loop, inverted utgang
    8: Halv firkantloop på hjørne - ½ roll siste linje, inverted utgang
    9: Kubansk 8 fra topp, inverted utgang
    10: Halv innv. loop
    11: 4 punkt roll
    12: Stall turn
    13: Dobbel immelman
    14: Humpty bump, valgfri
    15: Knife-edge
    16: Halv firkantloop med 1/2 roll
    17: 45° ned med en pos. snap

    Dansk forum:
    404 Not Found
    Svensk forum:
    Sveriges F3Aflygares forum / Nytt Nordic program ?
    Attached Files
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Jeg tror ikke dette er veien å gå. Det kan være nordicpiloters våte drøm å fly på hue, men husk at dette er en rekrutteringsklasse til F3A. Derfor er jeg sterkt tvilende til kombinasjonene som starter med inverted exit fra top hat og fortsetter gjennom inverted loop, halv firkant loop og cuban 8. Det er rett og slett for lenge å fly på hue og det er skremmende å tenke på inverted exit fra vertikal når man er i enden av sektor (som i nevnte top hat).

    Det er mange som har talent for å sette sammen program (jeg er ikke en av dem) men jeg tenker at
    - Sport: Noen kombinasjoner, noen frie vendinger, kun pull (positiv G)
    - Nordic: Flere manøvre, alle henger sammen, noen push (enkeltmanøvre i senter). Fokus på geometri og ikke stikkevrengere som f.eks. snap og 8-punktroller.
    - F3A P11: Alt henger sammen, mange kombinasjoner og mye push og snap
    - F3A F11: Umulig for meg (duh)

    Selv om jeg personlig liker å fly 4-punktsroller og synes opposite rolls er tøft så mener jeg det også er å ta i for Nordic. Stigen blir for bratt og vi får ingen til å starte der. Om dette blir vedtatt som det er vil jeg sterkt vurdere å begynne med F3A i steden, da ser jeg ikke noe poeng i å bli værende i Nordic for å trene geometri.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      For en som så vidt har begynt å trene/tenke Nordic så blir dette ett nivå opp i forhold til dagens program. Men blir det vedtatt så må man jo bare øve som rakkern for å greie det.

      En tanke som slår meg er at forskjellen mellom dagens Sport 07 og forslag til Nordic 11 vil øke spranget mellom disse 2 klassene. Da bør man ihvertfall fjerne de frie vendingene som man har i dag og legge inn faste øvelser slik at Sport 07 har et flyprogram uten pauser. Men da er vi tilbake til utgangspunktet rundt rekruttering. Vingtreff ble fjernet fra nasjonale konkurranser, og Sport 07 ble innført for å minske avstanden mellom rekrutteringsklassen og Nordic og samtidig gjøre programmet litt mer spennende og vanskelig.

      Så min konklusjon så langt er at gjør man noe med Nordic så må man også gjøre noe med Sport.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Dytt. Ingen andre som mener noe om dette?
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Programmet er fint det isolert sett. Hvis vi ønsker rekruttering i Nordic - klassen tror jeg det er bedre å beholde dagens Nordic – 09 i to år til.

          Å gå fra Sport – 07 til et Nordic - program med Snap og utgang på rygg kan bli litt i tøffeste laget.

          For min del tenker jeg å starte på en karriere som listefyll i F3A når P – 11 blir tatt i bruk



          Henning

          Comment


          • #6
            Nordic

            heisan gutter

            rett meg og jeg tar feil men dette er min oppfatning av hvordan det skal gjøres.

            det er jo anrangør av nordisk sitt ansvar og fremarbeide et forslag til nytt program når de holder nordisk og det er jo til sommern i Danmark altså det er danskenes jobb.
            Nordic skal være iflg hva en ble enig om på nordisk på Maarud noen år tilbake et forenklet programm basert på P programmene i F3A dvs mindre roller osv men "fasongen" skal kunne kjennes igjen. Avgjørelsn faller i danmark under nordisk i sommer.

            Og som Kjell Tore sa til meg i sommer (må utales med fredrikstad dialekt) "skal du bli go te å fly må du trene se" så folkens det er bare og sette i gang .

            Men ser en ut nå så er det jo vinter datt ned 20 cm kliss våt snø her i går og sporten ligger vel i en slags dvale tilstand hos meg.
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment

            Working...
            X