Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering: Seagull Edge 540 + MT 50i PRO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering: Seagull Edge 540 + MT 50i PRO

    Da var maskinen i hus med utstyr og alt som trengs. Har tatt noen bilder etter åpningen og av utstyret som skal brukes i den. Dessuten er allerede alle ror limt
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Startet med vingene og er ikke mye å si her. Tok som jeg ofte gjør og tilpasser og limer inn alle CA hengsler i en fei. På med 3M gassmaske og brukte tynn CA som forsegler alle hengsler.

    Servoene monteres med skjøtekabler og skrus fast, filmen er allerede fjernet. Selve rorhornet er en lang 3 millimeter skrue med to skiver. Den ene settes på plass og skruen tres gjennom roret, på med skive og mutter med Loctite. Deretter satt jeg på plass plastlinken. Linken er 3 millimeter og ender med en metallink i hver ende. Disse er solide og sterke, men servohornene jeg hadde hadde litt store hull så valgte å bytte ut den ene enden med noen kulelinker jeg hadde som passet. Ikke nødvendig, men var enkleste utvei når det var de servohornene jeg hadde liggende.

    Begge vingene var klare i løpet av ganske kort tid.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      MT motoren ser ganske liten og nett ut og det fulgte ingen mal med til motorfestene. Standoffs lengden passet godt og jeg lagde enkelt en liten mal som jeg tilpasset firewall. Det er allerede ett kryss på firewall som indikerer senter av akselen og jeg la mitt eget lagede kryss over dette for å få motoren i senter.

      Boret opp og sjekket at motoren passet. Deretter skrudde jeg av forgasseren og potta og laget en pallmal som jeg tapet fast i bunnen av flyet og klippte hull i slik at sylinderen kom ut. Så er det på med cowling, tre den innunder malen slik at jeg kunne merke av på cowlingen og Dremle ut hullet. Deretter tilbake for å sjekke passform. Noen småjusteringer må alltid til. Deretter gjorde jeg det samme med forgasser og potta. På alle disse tilpassingene er det viktig å sette cowling tilbake på samme plass når man merker av og freser ut.

      Tar litt tid og ikke bruk altfor mye tid på å lage 1/2 mm glipper. Det er uansett for trangt for en motor og en cowling som ligger borti vibrerer i stykker over tid.

      Forgasseren sitter ut på siden og umiddelbart kan det se vanskelig å få til gassarmen, men denne kan skrus av og speilvendes slik at du får en fin link fra den og bakover. Se bilder!
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Seagull edge 540

        Hei
        Spennende Lesing dette...Det ligger en blå 2m Seagull Edge 540 på posten som skal hentes i morgen..Den har jeg ventet på siden uke 2,men nå er den endelig her. Ville ha en stor Elektro så den blir satt opp med 10Celler...Gleder meg som en unge.hehe..
        Det blir bare hobby-kong stærs i den (utenom Futaba RX) så det blir litt intresangt og se om det varer.
        Lykke til med prosjektet..
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Gleder meg selv til denne, liten og hendig og bensin gjør min praktisk. Kom gjerne med dine oppsett og modd underveis
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Yepp det kan jeg gjøre Måtte jo ha noe på byggebordet etter at jeg fikk ferdig en 30% yak med DL50...Den ble kjøpt i høst og satt sammen i jula....Den er ennå ikke kommet seg på vingene men det ser ut som det kan bli maiden i helga
            Skal komme tilbake ang. Edgen...

            Comment


            • #7
              Seagull Edge 540

              Hei..Da var det meste i hus
              Ville ha en relativ stor modell som sku gjøres om til elektro...Så valget ble denne.
              404 - File or directory not found.
              Jeg likte denne fargen bedre en forrgjengeren så jeg har ventet siden uke 2 på akkurat denne..Modellen skal for det meste syes sammen av hobby-king stærs så også det er kommet i hus nå...Mangler bare 76mm spinner...tror jeg
              Har fått litt tips fra obelix her på forumet ang motorvalg osv..
              Den får en 230kv turnips-motor som for strøm fra 2x5000mah 5 celler...altså 10 celler. og vidre går kraften ut i en 20x8 propell...
              Vel begynner i morgen med monteringen. Hær litt fotos av herligheta
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Går fremover her også, bare litt snaut med tid til oppdatering. Throttleservo og linking er på plass. Tanken er modifisert og konvertert til bensinutgave.

                Stab og finne er limt på plass og servoene til alle ror i kroppen er skrudd fast og gjenger forsterket med tynn CA.

                Kun linking av disse nå så er modellen klar til innmontering av utrtyr og justering av radio. blir test tidlig neste uke om planen holder.

                Flere bilder kommer
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Bilder

                  Er kommet lenger og snart ferdig med kroppen, henger bare litt etter i svingene...
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Da er egentlig kroppen ferdig, må bare montere mottaker og cowling og få programmert opp radioen. Satser på motorkjøring i dag

                    Mer bilder og kanskje start video??
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Legger ved litt bilder av motorrom samt montering av linker til høyderor og halehjulsbrakett. Bor opp før du skrur inn halehjulsbraketten. Da får treverket bedre gjenger og disse blir enda hardere om du skrur ut igjen og forsterker de med tynn CA. Sitter som banken.

                      Programmering på gang nå før den skal kjøres senere i dag.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Motorkjøring

                        Fikk kjørt gjennom en tank i dag og den er lettstartet og grei å ha med å gjøre. Jeg liker best å fly motorene inn, men er trygg nok til å fly den nå.

                        NB! Ikke anbefalt å kjøre inn motor som jeg gjorde uten vinger

                        Mye vibrasjoner som ikke blir tatt opp.

                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Jomfrutur

                          Fikk flydd den i dag på Damtjern i Lier. Skikkelig knall påskevær....

                          Modellen veide flyklar 6,3 kilo og det er meget akseptabelt på en 2 meter modell med 50cc motor.

                          Modellen fløy fint og landet som en trainer. Koblet lite i knivegg og sank litt på rygg, men ikke mye.

                          Ganske sensitiv på balanserorene og måtte inn med litt expo for å få den i den gode feelingen.

                          MJ propellen tror jeg er litt tung for motoren og det kommer en annen trepropell for å sjekke hvordan det fungerer.

                          Modellen hovrer, men ikke mye overskudd av effekt for å la den henge der. Litt ustabil i hovring og det skyldes nok størrelse på stab og ror. Denne egner seg nok aller best til all annen akrobatikk.

                          Legger ved noen bilder fra idag og kommer nok en liten video i morgen

                          Etter endel G-brekk rundt omkring tror jeg piloten fikk blackout og la seg sideveis i cockpit......
                          Attached Files
                          Last edited by affa; 02-04-09, 22:35.
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            mer bilder....

                            En liten kolleksjon til.Takk til Lars L for gode bilder !
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Har vært mye diskusjon rundt CG på disse modellene. Hvor vil du anbefale å legge
                              "jomfrutur CG" på siste versjon?
                              EF 60" Edge. Torque.
                              EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                              3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                              CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                              Multiplex FunCub XL on floats.
                              Jeti DS-16

                              Comment

                              Working...
                              X