Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan trekke om en modell ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan trekke om en modell ?

    hei
    etter div krasj med en kyosho cap232 så har jeg valgt og trekke om kroppen fra bakkant av cocpit til frem til cowling
    har ikke vert borti dette her før men har fått tak ett par ruller med rødt trekk. jeg vet ikke hvilket merket det der.
    virker når jeg klipper av en flik av det rød trekke så kan jeg pirke litt i kanten på det å dra av ett blankt belegg.
    skal det dras av før en legger trekke på modellen og varmer med stryke jern ?

    eller skal jeg smøre på flaten som skal trekkes med tre lim og bare stryke trekke på slik det er ?
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    Du skal trekke av den blanke folien først. Klipp til trekket i litt for store stykker og legg på med strykejern, først undersiden så sidene og oversiden til slutt. Legg ca 3mm overlapp i skjøtene, ikke for mye for da blir det lett luftbobler mellom lagene. Prøv deg fram med temperatur på jernet, når du legger på skal det være så varmt at det limer fast uten å krympe og når alt er på plass bruker du varmere jern slik at folien krymper og limer ordentlig.
    Treningssak dette, lykke til!

    Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

    Comment


    • #3
      Ultracote anbefaler 1/4 tomme = 0.635 centimeter overlapp. Jeg bruker ca 5 mm på øyemål. Det er sikkert endel variasjoner mellom de ulike produsentene, hvertfall har jeg reagert på hvordan det buklete trekket på en ARF-modell krympet radikalt raskere enn Ultracote ved samme temperatur.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        okey av med den blanke. først. er det den siden som det blanke sitter på som skal limes ned mot balsaen ?
        altså der limen er ?
        MvH Marius Leirdal

        Comment


        • #5
          Originally posted by Margarus View Post
          okey av med den blanke. først. er det den siden som det blanke sitter på som skal limes ned mot balsaen ?
          altså der limen er ?
          Stemmer det
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Ta en titt her står litt om betrekning
            ( litt ned på sidene )

            http://downloads.modellers.com/209-224-06.pdf
            Alf-Reidar Mortensen

            Mine fly
            33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
            30% yak 54 dl50
            Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
            PA Ultimate Amr
            MC-24/Hott
            Under Bygging
            Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
            Midlertidig stopp

            Comment


            • #7
              Dersom du er av den tålmodige typen er det mye bra info i film-snuttene på denne siden

              Solarfilm Sales Ltd

              klikk på "How to" og deretter "instructions"

              Solarfilm har laget betrekning siden 1968. Kan ikke være så mye senere at de lagde disse videoene...

              Comment


              • #8
                Og her:
                http://www.monokote.com/monoinst1.html

                Comment


                • #9
                  da var det unnagjort
                  strøk på rød film på cap232 en min

                  ble noen rynker da men det får være godt nokk er tross alt første gang jeg gjor dette.

                  jeg brukte ett lite reise stryke jern med justerbar tempratur på.
                  prøvde meg litt frem og fant den beste tempraturen der duken limte seg fint til uten og krølle seg eller svi.

                  var godt og få det gjort dette med trekking eller å a gjort det nå vertfall
                  vet ikke hvorfor men jeg har kvidd meg til og trekke flyene mine. derfor har di blitt tapet.
                  men det var ikke så vanskelig som jeg trudde.
                  MvH Marius Leirdal

                  Comment

                  Working...
                  X