Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynnerstøping....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybegynnerstøping....

    Driver og lager en balsaplugg som skal ende opp som en glassfiberpod til en liten dlg.
    Har lest en haug om temaet på utenlandske fora, men lurer på en del ting.
    Måå jeg glasse pluggen, eller kan jeg slippe unna med epoxy og sandpapir?
    Får man tak i "gelkote" i norge?

    PVC er visstnok et slippmiddel, hva er den norske ekvivalenten?

    Flere dumme spørsmål kommer garantert!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Får man ikke gelcoat på biltema, mon tro?
    Terje

    Comment


    • #3
      Gelcote for man tak i på butikker som selger båtutstyr og slikt, ihvertfall i Bodø Selges sikkert på Biltema eller Clas'er også?
      Mne blir ikke gelcote tungt på en DLG?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Originally posted by william123 View Post
        Gelcote for man tak i på butikker som selger båtutstyr og slikt, ihvertfall i Bodø Selges sikkert på Biltema eller Clas'er også?
        Mne blir ikke gelcote tungt på en DLG?
        Skal bruke gelcote på pluggen, til å lage en hunnstøp. Gelcoten skal ikke være med opp i lufta.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Du mener sikkerert PVA (og ikke PVC). Se følgende linker for produkter samt mange video eksempler (dette er hos R&G, som er store i europa på kunststoffer).

          PVA: An Error Occurred: Not Found
          Videoer etc: An Error Occurred: Not Found

          Ronny

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist View Post
            Skal bruke gelcote på pluggen, til å lage en hunnstøp. Gelcoten skal ikke være med opp i lufta.
            Then it makes sense...
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Originally posted by bad scientist View Post
              Driver og lager en balsaplugg som skal ende opp som en glassfiberpod til en liten dlg.
              Har lest en haug om temaet på utenlandske fora, men lurer på en del ting.
              Måå jeg glasse pluggen, eller kan jeg slippe unna med epoxy og sandpapir?
              Får man tak i "gelkote" i norge?

              PVC er visstnok et slippmiddel, hva er den norske ekvivalenten?

              Flere dumme spørsmål kommer garantert!
              Du kommer langt med epoxy og sandpapir. Selv brukte jeg bare lakk på min plugg: http://www.artistic3d.net/index.php?...d=83&Itemid=61

              Det er viktig at overflaten er så glatt som overhode mulig før du begynner arbeidet med formene. Det hadde vært interessant om du la ut noen bilder av arbeidet ditt!
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                R&G som det linkes til, har forresten en norsk leverandør for alt de ikke vil/kan sende med posten: Øgrey hobby.

                Husk også at alle kanter på formen må peke utover, slik at du får produktet ut
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  PVA (Polyvinyl Alcohol) er et slippmiddel som er selvpolerende, og du kan bruke det både på polyester og epoxy. Du fåføres det med en svampdott. Et tynt lag er like godt som tykt, og sørg for at det får en halv time til å fordampe bort all spriten før støping.
                  Norslipp er et slikt PVA slippmiddel og fåes på de aller fleste steder de segler støpeutstyr.

                  Sammen med en voks som heter Norpol Wax V-70, så har du et godt utgangspunkt for å lykkes. Voksen fåes også der du finner Norslipp, vanligvis iallefall. Lykke til
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Har funnet noen steder med norslipp og slikt, men kvantaene virker litt voldsomme. Kjedelig å kjøpe fem liter av noe du trenger et par centiliter av... leste en tråd på rcgroups hvor en støpte en Jart uten bruk av slippmiddel, bare kopiøse mengder med voks.
                    Jeg er litt for lat/gjerrig til å rulle karbonrør, så halebommen blir laget på følgende måte:
                    Jeg freser ut spor i to balsalister, så jeg får plass til et karbonrør i midten.Limer med tykk ca. Putter dette i en dreiebenk, og ender opp med en balsa rundstav med karbonkjerne. Denne glasser jeg.
                    Før glassing veier den 14 g, men har litt mer flex en jeg liker. Hvis glassingen ikke hjelper tilstrekkelig, så legger jeg et nytt lag med lett glassfiber med Xmønster med karbontråd på innsiden.
                    Poden er foreløpig ikke annet enn en dildoformet balsakloss, men bilder kommer nok etterhvert
                    Last edited by bad scientist; 03-03-09, 08:24.
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bad scientist View Post
                      Jeg er litt for lat/gjerrig til å rulle karbonrør, så halebommen blir laget på følgende måte:
                      Jeg freser ut spor i to balsalister, så jeg får plass til et karbonrør i midten. Putter dette i en dreiebenk, og ender opp med en balsa rundstav med karbonkjerne. Denne glasser jeg.
                      Før glassing veier den 14 g, men har litt mer flex en jeg liker. Hvis glassingen ikke hjelper tilstrekkelig, så legger jeg et nytt lag med lett glassfiber med Xmønster med karbontråd på innsiden.
                      For å få god stivheten må carbonen ligge så langt ut som mulig og i bommens lengderetning. X-mønster på utsiden gir god tosjonsstivhet men bidrar veldig lite på stivheten i lengderetningen. Hva med å prøve å rulle carbon på utsiden av en dreid balsastang? Selv har jeg gått vekk fra rullingen og har nå lagd en form som legges rundt golfkølla. Dette gir ett gjevnere trykk og dertil høyere styrke og langt bedre finnish. De siste bommene lagd etter denne måten veier i området 22-24g og er 810mm lange. De bøyer seg ca 2cm ved 1kg belastning plassert 500mm fra den tykkeste enden.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Heisann,

                        Jeg har kjøpt noen ferdige halebommer fra Goodwind Kites til et DLG-prosjekt jeg driver med. Disse har kanskje noe mindre diameter enn jeg kunne ønske, men er både torsjonsstive og lette. Og så er det veldig lettvint å få halebommene ferdig levert i postkassa

                        Ta en titt på eks "Skinny SUL" i lista du finner her: Home - Goodwinds.com Composite Rods & Tubes



                        // Kristian

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by KROT View Post
                          Heisann,

                          Jeg har kjøpt noen ferdige halebommer fra Goodwind Kites til et DLG-prosjekt jeg driver med. Disse har kanskje noe mindre diameter enn jeg kunne ønske, men er både torsjonsstive og lette. Og så er det veldig lettvint å få halebommene ferdig levert i postkassa

                          Ta en titt på eks "Skinny SUL" i lista du finner her: Home - Goodwinds.com Composite Rods & Tubes

                          // Kristian
                          0.35" virket veldig tynt, det er jo ikke mer enn 8mm ytterdiameter. Om du ikke vil lage selv så kan du også få gode bommer herfra som er koniske i tykkelser fra 17mm og 810mm lengde: Webhosting je vypnutý
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Litt av poenget er at jeg vil lage alt selv, myyye morsommere, og langt mer lærerikt.
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bad scientist View Post
                              Har funnet noen steder med norslipp og slikt, men kvantaene virker litt voldsomme. Kjedelig å kjøpe fem liter av noe du trenger et par centiliter av...

                              Dra til nærmeste plass de driver med støping, så får du den skvetten du trenger gratis, eller kjøp en liter for en hundrings når du først er der.
                              Om du har slikt i ditt nærområde ja. Tips er steder de støper båt.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X