Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottakerbatteri

    Jeg har irritert meg grønn over lang ladetid på en av mine F3A-modeller... Denne har en Li-Ion pakke på 2Ah fra Duralite.
    Etter å ha besøkt "Thorbjørns kjeller", kom jeg hjem med en A123 1100-pakke. Desverre ikke med "vanlige" kontakter, men det loddes lett på. Denne pakken skal kunne lades på null komma svisj, og tåler visstnok lave temperaturer... Midt i blinken med andre ord!

    Så til det interessante.
    Min F3A-modell er bittelitt overvektig (mener å huske den er 7g over eller noe). Jeg la gammelt og nytt batteri på vekta, og fant følgende:
    2c DuraLite 2000mAh - 111,5g
    2C Graupner A123 - 92g

    Nå blir vekta litt annerledes når jeg får på nye kontakter, men jeg skal vel klare å spare noen gram tenker jeg!
    Attached Files
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

  • #2
    Om du erstatter kassa med krympestrømpe kan du sikkert spare en del vekt. En celle er oppgitt til 39g, og de kontaktene m/ledning kan ikke veie stort.
    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=5230
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Nå er det jo ikke noe "kasse" på disse batteriene, men innmari tykk krympeplast + papp med tekst... Slikt trengs ikke!

      Vurderte faktisk å bytte ut med tynn krympeplast ja. Men vi får se.
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment


      • #4
        Originally posted by Thinnthinn View Post
        Nå er det jo ikke noe "kasse" på disse batteriene, men innmari tykk krympeplast + papp med tekst... Slikt trengs ikke!

        Vurderte faktisk å bytte ut med tynn krympeplast ja. Men vi får se.
        Da kan du snart bare handle A123 batterier i løs vekt å bygge dem som du vil.
        Hvor kan man kjøpe disse - sjekk denne tråden

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Da kan du snart bare handle A123 batterier i løs vekt å bygge dem som du vil.
          Hvor kan man kjøpe disse - sjekk denne tråden
          Man har da gjort det og må skjønne...
          Jeg har kjøpt direkte fra Gylling (mener det var ca.100kr/celle), eller så har vel Elefun singel-celler også vel? Men jeg lagde de første uten balanseringskontakt, noe som var litt ulurt.
          Denne pakka jeg har nå er cyclet og balansert av Hr.Jespersen, så den må jo være gulle-god!
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #6
            Hei,

            Jeg bruker samme batteri (men større) i min 90-kjerre. Jeg dro av plasten med all skriften på. Sparte sikkert 2 gram på det

            Utover dette er det vel ikke veldig mye du kan gjøre dersom du skal beholde dette batteriet. Jeg har enda ikke testet mitt i kulde - men det kan bli interessant.

            Jeg har også tenkt at jeg skulle bruke slike batteri til starteren min. Men det koster jo litt !!
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              7g overvekt???

              Er det vektgrense du må holde deg under da?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jøllsrud View Post
                7g overvekt???

                Er det vektgrense du må holde deg under da?
                Ja...
                I F3A er det en vektgrende på 5kg og en størrelsesbegrensning på 2x2m...
                Og dette er en dobbeltdekker med en Ys170, så det er nok vekt!
                Audun Thinn
                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                Comment


                • #9
                  Godt at slankekuren funket Audun - værre enn damer når man må telle gram!
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by flarssen View Post
                    Om du erstatter kassa med krympestrømpe kan du sikkert spare en del vekt. En celle er oppgitt til 39g, og de kontaktene m/ledning kan ikke veie stort.
                    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=5230

                    Så rart med det.
                    2300 celler er 70g. Og til min store overraskelse veide mine 2s mottakerpakker tett oppunder 200gram med litt teip, krympestrømpe, 50cm balanseringskabel og 50cm 16awg kabel med deans.

                    Lars.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Larsern View Post
                      Så rart med det.
                      2300 celler er 70g. Og til min store overraskelse veide mine 2s mottakerpakker tett oppunder 200gram med litt teip, krympestrømpe, 50cm balanseringskabel og 50cm 16awg kabel med deans.

                      Lars.
                      50cm balanseringskabel? Er det lurt?
                      Jeg har aldri turt å lage disse lenger enn 10cm utenfor batteriet...
                      Lars Henrik Kjølberg

                      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                      Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Tja, si det.
                        Har ikke merket noe negativt ennå.
                        Balanseringskretsen trekker jo bare 300mA, så det skal vel litt til før spenningsfallet gjør seg gjeldende.

                        Lars.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Larsern View Post
                          Tja, si det.
                          Har ikke merket noe negativt ennå.
                          Balanseringskretsen trekker jo bare 300mA, så det skal vel litt til før spenningsfallet gjør seg gjeldende.

                          Lars.
                          Motstanden i ledningene (og kontaktene) kan forvirre balanseringskretsen. Når en celle tappes vil spenningsfallet over kablingen gjøre at balansereren måler en høyere spenning på nabocellen(e) enn det som er reelt. Dette skyldes at hver leder/kontakt er koblet til to celler. Noen balanserere (i hvertfall mine eldre LBA10) vil da tro den tapper feil celle og skifte over til nabocellen(e). Av samme grunn vil den etter kort tid gå tilbake igjen. Slik kan den fortsette å "balansere" en pakke (som egentlig er i perfekt balanse), inntil den skrur seg av ved en cellespenning på 2,7V! Det skal ikke mye spenningsfall til, da en balanserer opererer ned mot 10mV.
                          Andre balanserere jeg har er mindre følsom for dette og jeg bruker ca. 30cm "skjøteledning" ved lading av pakker i flyene uten problemer.

                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Så kommer 1000-kroners spm fra en som "kan alt" om disse elektro-greiene.......
                            Hva hvis jeg finner ut at jeg skal lade en gang uten å balansere? MÅ jeg balansere hver gang?
                            Batteripakka ligger jo inne i flykroppen, og det hender jeg vil lade mens jeg er ute på stripa. Da gidder jeg ikke demontere modellen for å komme til balansereren. Lurt / Ulurt?

                            I mitt hode skal det ikke ha så mye å si om jeg er litt forsiktig. Jeg regner jo da med at batteriet ikke blir helt fullt. Jeg vet jo at modellen trekker ca.110mAh på en flight, så da kan jeg jo regne meg frem til hvor mange flighter jeg kan ha med 30-50% sikkerhet igjen på batteriet.
                            Synspunkter?
                            Audun Thinn
                            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Thinnthinn View Post
                              Batteripakka ligger jo inne i flykroppen, og det hender jeg vil lade mens jeg er ute på stripa. Da gidder jeg ikke demontere modellen for å komme til balansereren. Lurt / Ulurt?
                              Min barnelærdom er at man aldri skal lade batterier som er montert i/på modeller.

                              Så jeg trykker på "Ulurt" knappen.

                              Comment

                              Working...
                              X