Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    De fleste forumer jeg har surfet og sjekket på sier vel at hver 10 gamg er mer enn nok med balansering. Jeg har flydd både A123 og LiFEPO4 siste året både som RX og drivpakker og det skal utrolig mye til for at de havner i ubalanse. SOm rx batterier prøver jeg dog å balansere når de er lett tilgjengelig.

    Begge deler fungerer som bar det
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Det er ikke noe problem å lade A123 i modellen og balansering hver gang er ikke nødvendig.
      Fred Larssen

      Comment


      • #18
        A123 holder balansen rimelig bra så lenge man ikke tømmer dem helt.
        Det er først nå man kjører dem helt med ( som driv batterier ) at det blir ubalanse.
        Jeg ville ha ladet på stripa uten balanserer, men gjør det av og til hjemme.
        Hvis pakka er i ubalanse blir jo kapasiteten mye lavere.
        Legg også merke til at 1100 mah er litt skryt på disse cellene.
        Virkelig størrelse er nærmere 1000 mah. Men du kan jo cycle dem et par ganger så ser du hva de yter.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • #19
          Originally posted by affa View Post
          De fleste forumer jeg har surfet og sjekket på sier vel at hver 10 gamg er mer enn nok med balansering. Jeg har flydd både A123 og LiFEPO4 siste året både som RX og drivpakker og det skal utrolig mye til for at de havner i ubalanse. SOm rx batterier prøver jeg dog å balansere når de er lett tilgjengelig.

          Begge deler fungerer som bar det
          Har selv noen løse A123 2300mah celler jeg har planer om å bruke til rx. Noen mener at så lenge cellene skal tappes langsomt (rx) så er det unødvendig med balansering. Andre igjen, mener at balansering en gang i blant er tilstrekklig etc. Hadde egentlig tenkt å droppe balanserings-pluggen, men det blir vel til at den må på plass. Noen som vet hvordan en kobler en 2s jst-xh plugg til en rx pakke?

          Comment


          • #20
            Hei Audun,

            Har kjørt ca 200 turer med lipo 800 mah, ( 40 gram )i mine F3A 2+2 modeller. Funker fint, selv med vibrasjons-motor . Brukte også et backup batteri : lipo 300 mah for sikkerhets skyld, men dette ble aldri "aktivisert".

            Kjell Olav

            Comment


            • #21
              Originally posted by 67685 View Post
              Hei Audun,

              Har kjørt ca 200 turer med lipo 800 mah, ( 40 gram )i mine F3A 2+2 modeller. Funker fint, selv med vibrasjons-motor . Brukte også et backup batteri : lipo 300 mah for sikkerhets skyld, men dette ble aldri "aktivisert".

              Kjell Olav
              Hallo Kjell Olav!
              Det var ikke store batteriet nei.. (Også 200turer på 800mAh da... Det blir jo bare 4mAh/tur!! Det får'n si ) - Hvor mange turer får du før du lader da? Bruker du og ca.100mAh/tur i gjennomsnitt??
              Kanskje vurdere dette under konkurranse, men gidder ikke bruke LiPo/LiIon som mottakerbatt på trening grunnet ladetid og "hazzle" med lading generelt. En annen ting er at jeg planlegger å ha med modellen til Fagernes, der det ofte et litt kjølig... Tanken var da at A123 ville takle dette på en bedre måte enn LiPo/LiIon..

              T&K cyclet batteriet opp til et greit nivå, men jeg måtte jo teste selv også.. Uten å justere noe på min Schultze 6-330 fikk jeg tappet ut ca.800mAh.. Fikk stappet inn ca.950mAh etter det. Hadde ikke tid til noe mer cycling, men da vet jeg i alle fall at batteriet holder minst 3 turer før jeg lader på nytt.
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #22
                Originally posted by morsan View Post
                .............
                Noen som vet hvordan en kobler en 2s jst-xh plugg til en rx pakke?
                sjekk denne linken: Error 404 - Script Asylum

                Velg 2S 1P og velg at den skal vise balansering så får du tegning (om det var det du mente)
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment


                • #23
                  Takk for den! Ja, det var dette jeg hadde i tankene. Hadde alt funnet tilsvarende informasjon i dette dokumentet (2S til 6S):

                  http://media.hyperion.hk/dn/a123/pac...23packassy.pdf

                  Dokumentet inneholder også generell informasjon om hvordan en syr sammen A123 pakker.

                  Comment


                  • #24
                    Halla Audun!Fikk 6 turer med 800 mah batteriet. Impacten som var den ene brukeren tok ca 110 mah pr tur, mens Integralen bare 70 .. Begge med YS 160. Integralen hadde støtdempere fra modell bil på rorene som muliggjorde dette. Et vellykket eksperiment for en gang skyld Nå blir man jo også litt modigere når man har et backup batteri også .Men uansett, ett godt dempet motor / ror / servo oppsett muligjør et lite batteri for alle.*Lipo og kulde tror jeg personlig ikke har så stor betydning som det kansje sies,bare å kjøre. Har kjørt ca 200 vinter-lipo-turer med 3S-4S vinterfly, hvor mange har vært ned på -10; noe kortere kjøretid og ytelse, men absolutt brukbart, og her drar man jo ut alt (motor-drift). Når veldig kaldt, plugger jeg igjen kjølehull osv, korter ned kjøretiden noe, og alt går bare fint . For RX bruk har det alldri vært noe problem.Li-ion har større indre-motstand; lavere C gjør at man må opp i kapasitet for å kunne orke peak-strømmer, derfor disse 2000+ batteriene. Brukte det før men ikke nå, for tung og unødvendig .I min Turbin-Integral ( elektro-drift), har jeg fløyet med 400 mah RX( 20gram ). ca 50 mah pr tur... Dog dekket ryggen litt med backup her og .. .Prøv EL-F3A, bare gøy hele veien, både for fly, pilot og lommebok !Kjell Olav

                    Comment

                    Working...
                    X