Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan trekke høyde/side ror liner på en LongShot II DLG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan trekke høyde/side ror liner på en LongShot II DLG

    Holder på å ferdigstille en LongShot II DLG å prøver og finne informasjon om hvordan man trekker kevlar linene til høyde å side ror.
    Ser at dette ikke er helt rett frem i alle fall på sideroret.
    Er det noen som har noen bilder eller info om hvordan dette skal gjøres?

    På forhånd takk
    -Frank-

  • #2
    Det ligger noen byggeblogger om denne modellen på rcgroups. LongShot 2 DLG Build - RC Groups
    Men kan ikke huske å ha sett noen som har brukt kevlar liner. Regner med du skal sette opp med pull-pull på begge ror? Selv har jeg brukt tynne støtstenger i plasthylser som er limt langs utsiden av halebommen.
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ja9 View Post
      Det ligger noen byggeblogger om denne modellen på rcgroups. LongShot 2 DLG Build - RC Groups
      Men kan ikke huske å ha sett noen som har brukt kevlar liner. Regner med du skal sette opp med pull-pull på begge ror? Selv har jeg brukt tynne støtstenger i plasthylser som er limt langs utsiden av halebommen.
      De fleste bruker en liten "fjær" på både høyde og sideror sammen med en tynn tråd som kobles til servoen å holder roret i posisjon. Fordelen med dette systemet er at det blir fullstendig fritt for slark. Fjæra lager du med en tynn pianotråd.
      Attached Files
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Finner du ikke så tynn pianotråd, kan du gå i en musikkinstrumentbutikk å kjøpe den tykkeste gitarstålstrengen (heter G-streng av alle ting!). Fås i to typer, en glatt og en "spunnet". Du skal ha den som er glatt...


        Har prøvd flere typer roroverføringer til halepartiet på DLGer, og bruker nå kun Pull/Spring.
        Last edited by kimhey; 17-03-09, 15:32.

        Comment


        • #5
          disse pull/spring oppsettene er vel mye enklere å få til på modeller hvor hele hale flaten beveger seG ( slik som på bilde til Tom Erik).
          Ser for meg at det kan være litt knotete å få til en skikkelig fjærløsning på haler med normale ror, slik som Longshot 2 har.
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ja9 View Post
            disse pull/spring oppsettene er vel mye enklere å få til på modeller hvor hele hale flaten beveger seG ( slik som på bilde til Tom Erik).
            Ser for meg at det kan være litt knotete å få til en skikkelig fjærløsning på haler med normale ror, slik som Longshot 2 har.
            Jeg hadde ett slik oppsett på en FW2. Der så fjære ut som en litt lang "Z" som ble plassert mellom ror og finne. Fungerer helt utmerket.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Gå inn på pcm.at og les bruktsanvisningen til fw-mini. der ser dere hvordan tråd og fjør kan gjøres enkelt og greit på modeller med vanlig ror. (under tabs til venstre er et engelsk flagg trykk på det, så blir siden på engelsk. Manualen ligger under instructions og mini-e.)

              Comment


              • #8
                Ser man det, værre er det ikke. Jeg har vel lett for å tenke litt for vanskelig. Så forresten ut som en meget bra byggeveiledning.
                Så det var nevnt mange mixer i radioppsettet på den. Blant annet snapflap, termikksettings og start/speedsettings. Hvor avanserte radiooppsett brukere dere på dlg`ene deres?
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

                Comment


                • #9
                  Jeg har tre flyfaser: kast, cruise og thermikk. og brems på gassen. Det er det jeg bruker.

                  Comment


                  • #10
                    Takker for mange gode forslag!!!

                    Kommer til å gå for løsningen med en Z formet piano tråd, virker som om denne fungerer greit uten å tilføye for mye vekt i halen.
                    Gleder meg som en liten unge til å komme ut å få prøvd den

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ja9 View Post
                      Ser man det, værre er det ikke. Jeg har vel lett for å tenke litt for vanskelig. Så forresten ut som en meget bra byggeveiledning.
                      Så det var nevnt mange mixer i radioppsettet på den. Blant annet snapflap, termikksettings og start/speedsettings. Hvor avanserte radiooppsett brukere dere på dlg`ene deres?
                      Tre flyfaser på meg også, vi flyr med fullspan balanseror:
                      Start: Balanseror 1mm opp + høyderor 1,5mm ned
                      Normal: Alle ror i normal-stilling
                      Termik: balanseror 6-7mm ned + høyderor 2mm opp

                      I tillegg har jeg gode bremser som får modellen ned fra 40m på bare noen få sekunder: balanseror 70 grader ned + 3mm høyderor ned
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Fjærprinsippet fører vel til relativt mye strømtrekk da servoene jobber hele tiden, bortsett fra ved fullt utslag ene veien. Strøm veier jo som kjent litt det også. Er vel ikke så mye krefter inne i bildet her, men alt er som kjent relativt .
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flarssen View Post
                          Fjærprinsippet fører vel til relativt mye strømtrekk da servoene jobber hele tiden, bortsett fra ved fullt utslag ene veien. Strøm veier jo som kjent litt det også. Er vel ikke så mye krefter inne i bildet her, men alt er som kjent relativt .
                          Bruker analoge servoer så jeg slipper billigere unna - vel 4x300mA må jeg slepe med i alle tilfeller så jeg får koble opp en testrigg å måle hva dette koster ekstra.

                          Comment

                          Working...
                          X