Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg T-Rex 500 ESP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg T-Rex 500 ESP

    Da har jeg så smått kommet i gang med å sette sammen T-Rex'en

    Må innrømme at jeg er ganske spent på hvordan det ferdige resultatet blir.. Selvtilliten har fått seg en liten knekk etter å ha skrudd og skrudd på et billig helikopter fra Brapris.no det siste året. Men forhåpentligvis skal dette prosjektet bli mer vellykket!

    Jeg fikk fort bekreftet at kvaliteten er så god som alle snakker om.. Delene passer perfekt, og alt beveger seg "smooth & tight"

    Noe av delene var montert fra fabrikken, men jeg følger Finless Bob's byggevideoer og skrur alt fra hverandre for å sjekke locktite og CA.. Er det forresten noen som kan anbefale en god CA og olje til å smøre ledd og bevegelige deler? Skal forresten kulelinker (plast mot metall) smøres?

    Etter et par timers arbeid er i hvertfall rotorhode, flybarholder & swash på plass..
    Attached Files
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

  • #2
    Kulelinker skal ikke smøres. Oljen blir full av støv og fin sand etterhvert, og linkene slites fortere. Samtidig "pusses" metallet på kulene ned, og passformen blir feil. Om du etter lang tids flyving synes at du bytter plastlinkene litt for ofte, så bytt samtidig kula. Den kan være "pusset" ned og blitt mindre. Tynn symaskinolje er vel anbefalt til lagre etc. Vet at mange anbefaler denne:

    Siden finnes ikke
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

    Comment


    • #3
      Min foretrukne CA til dette formålet synes jeg er grønn ZAP.
      Fåes bl.a. hos Mikronor.
      Grønn Flash fra Elefun er også OK.
      Tri-flow oljen tidligere nevnt er bra.
      Viktig også å smøre thruste-lagerene i rotorhodet og spindel/dempere med det hvite fettet som sikkert fulgte med.

      Comment


      • #4
        P.g.a mye jobbing går det litt smått, men i natt fikk jeg skrudd et par timer.. Jeg fikk gjort ferdig masta og skrudd sammen ramma.

        Det meste går veldig greit, men det dukket opp et par småting.. Bl.a kunne jeg ikke finne noen selvgjengende skruer til ramma i boksen med RCscrewz, og da oppdaget jeg fort hvor dårlige de orginale skruene er. I tillegg synes jeg kula i swash'en går noe tregt.. Tok på et par dråper Tri-Flow og det hjalp litt.. Hva skal man egnetlig smøre den med? Olje eller fett?

        Bunnplata, batteriplata og mottagerholderen ble montert etter at bilde ble tatt. Tenkte å fortsette med servoer til kvelden
        Attached Files
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          Da er du jo snart ferdig med den da.
          Jeg bruker litt "Tri-flow" på swash-plata og der den berører masta.
          Swash-plater pleier å gå lettere bare man får brukt de litt.

          Comment


          • #6
            Det er meningen du skal bruke maskinskruene der det originalt er selvgjengende, funker fint det.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Genic View Post
              Da er du jo snart ferdig med den da.
              Jeg bruker litt "Tri-flow" på swash-plata og der den berører masta.
              Swash-plater pleier å gå lettere bare man får brukt de litt.
              Det var godt å høre, var litt bekymra et lite øyeblikk

              Originally posted by roadrune View Post
              Det er meningen du skal bruke maskinskruene der det originalt er selvgjengende, funker fint det.
              Tar maskinskruene tak når det ikke er metall på andre siden? Bruker man litt mer CA når man skrur de?
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

              Comment


              • #8
                Maskinskruer pleier å sitte godt i plastikk.
                Vær litt forsiktig med CA. Du skal kanskje ha skruene ut igjen også.
                Jeg ville prøvd uten CA først.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Genic View Post
                  Maskinskruer pleier å sitte godt i plastikk.
                  Vær litt forsiktig med CA. Du skal kanskje ha skruene ut igjen også.
                  Jeg ville prøvd uten CA først.
                  Jepp, uten CA.

                  Bare press de litt inn de første 2-3 omdreiningene, så gjenger de seg fint innover, dette funker best på nye deler som det ikke har vært andre skruer i, men det går helt greit om det har vært andre der også.
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    Da satser jeg på å bytte ut skruene neste gang jeg skal ha fra hverandre ramma.. Har allerede brukt Align skruene med nok CA, så da får jeg håpe at jeg får de ut igjen
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Nå trenger jeg litt hjelp..

                      fra dere som har bygget ESP versjonen før..

                      På side 10 i manualen står det at det skal monteres "spacers" mellom elevatorservo og ramma.. Har sjekket litt på helifreak forumet og fått bekreftet at disse ikke følger med, men kan kjøpes ekstra.. Hva har dere gjort? Montert servoen uten spacer eller kjøpt disse?
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #12
                        Litt usikker på hva du mener nå. Kan ikke huske at jeg måtte bruke noen "spacers"
                        Men jeg har ikke "ESP"
                        Finner ikke noen spacere for elevatorservo i manualen for den vanlige utgaven heller, bare de to andre servoene.

                        Comment


                        • #13
                          Her er manualen:

                          Trex500 ESP Manual - HeliFreak

                          Må være innlogget Helifreak for å laste ned

                          Kan ikke se noe spacer i farta jeg heller

                          Comment


                          • #14
                            Det brukes ikke spacere på denne, iallefall ikke hvis du bruker servoene som fulgte med. "Align 510"
                            Mulig du må bruke spacere hvis du bruker andre servoer.
                            T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
                            Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
                            GS Storm CL1 Pro
                            CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
                            Multiplex Funjet
                            Reichard proxima II
                            ExtremeFlight RC Extra EXP 48"

                            Comment


                            • #15
                              Ser helt sinnsykt fint ut brumm!

                              skulle ønske det var meg
                              dx7

                              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                              Løten MFK
                              Stay Frosty

                              Comment

                              Working...
                              X