Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elefun og Reichard

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elefun og Reichard

    Etter at vi alle mottok den sørgelige beskjeden om Kens bortgang har Elefun fått agenturet på Reichard sine seilflymodeller i Norge.

    Det interessante er at prisene på modellene har økt ganske betraktelig, enkelte med flere hundre kroner, sammenliknet med de prisene som Griffin-Models opererte med.

    Jeg liker Elefun godt, men dette minner meg om en kultur som jeg overhodet ikke er tilhenger av. For Griffin-Models tjente nok også penger på disse modellene. Nå vil tydeligvis Elefun tjene mer - og de som taper er du og jeg. Det er sørgelig og det hadde vært svært interessant å få vite om hva som gjør at prisene nå har økt så betydelig.

    mvh
    Jan Harry Svendsen

  • #2
    Kan det ha med valuta og gjør?
    Bare flygreier: )

    Comment


    • #3
      Originally posted by Helihover View Post
      Etter at vi alle mottok den sørgelige beskjeden om Kens bortgang har Elefun fått agenturet på Reichard sine seilflymodeller i Norge.
      .........
      Det er kjedelig å høre slik - men for dem som stadig vil ha noen Reichard modeller til en pris som er langt under tidligere listepris fra Griffin så er det bare å gå inn på hjemmesiden til Griffin for å sjekke hva som er igjen.
      Alle Reichard modellene sammen med en drøss av AXI motorer og annet vil være tilsalgs på mandag 23/3 18:00 og utover i et "garasje" salg ute hos Ken
      Ta kontakt med Roy Nylander (roy.nylander@actus.no) for mere info.
      Last edited by Quadrocopter; 20-03-09, 13:33.

      Comment


      • #4
        Sjekket dette selv med Elefun og deres svar var at dette helt klart har med Valuta å gjøre da dette ble bestilt i en periode da Euro'n var særdeles sterk.

        De håper at neste bestilling blir rimeligere og vil da selvfølgelig sette ned prisen...
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Originally posted by Helihover View Post
          Etter at vi alle mottok den sørgelige beskjeden om Kens bortgang har Elefun fått agenturet på Reichard sine seilflymodeller i Norge.

          Det interessante er at prisene på modellene har økt ganske betraktelig, enkelte med flere hundre kroner, sammenliknet med de prisene som Griffin-Models opererte med.

          Jeg liker Elefun godt, men dette minner meg om en kultur som jeg overhodet ikke er tilhenger av. For Griffin-Models tjente nok også penger på disse modellene. Nå vil tydeligvis Elefun tjene mer - og de som taper er du og jeg. Det er sørgelig og det hadde vært svært interessant å få vite om hva som gjør at prisene nå har økt så betydelig.

          mvh
          Jan Harry Svendsen
          Ikke ofte jeg taler firmaers sak angående inntjening men det gjør jeg nå.

          Ken hadde dette som hobby, han levde ikke av å selge modellfly med tilhørende utstyr. Han kunne sette priser som ingen andre kunne konkurere med. Han hadde null husleie i virksomheten da han brukte leiligheten sin.

          Elefun må selge for å betale lønninger, strøm, husleie, osv osv, selvfølgelig blir modellene dyrere.

          Men jeg er lei for at Ken er ute av markedet. Trivelig mann som jeg ble kjent med altfor sent.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Blir litt lei av at det alltid henvises til den enkle bortforklaringen - valutasvingninger -
            Det største differansen det har vært på Euroen er 32% (har ingen tro på at det brukes dollar som betaling) mens gjennomsnittet ligger på rundt 19%
            Når enkelte modeller har fått en prisøkning opp til 49% så er det andre faktorer som spiller inn.

            At lønn, leie osv påvirker er klart, men med de volumene Elefun omsetter for så er jeg sikker på at de får helt andre inn-priser enn en som driver dette på "hobby plan"

            Elefun driver butikk - og de ønsker å tjene mest mulig på hva de gjør og det mener jeg er helt utmerket og sunn forretnings ide, men jeg synes det blir for dumt å kamuflere det bak generelle fraser.
            Nå kom tilbakemeldingen på at det var valutasvingninger som forårsaket endringen indirekte gjennom en 3'de part så jeg vet ikke hvor mye man skal vektlegge dette.

            Men som nevt tidligere ta en tur opp til Ken på mandagen for å ta med hjem et eller flere kjempebillige fly.
            Fikk med meg en Reichard Sirius til en meget hyggelig pris her på torsdagen!
            Last edited by Quadrocopter; 20-03-09, 18:28.

            Comment


            • #7
              Ikke for å si noe stygt om noen som ikke er tilstede lenger, men prisene som ble tidliger eholdt kan ingen leve av og da er det hobbybutikk med modellutstyr som interesse og ikke levebrød. Men at det var billig er det ikke tvil om. men å kunne leve av 3-7% påslag er det ingen som klarer om man ikke har en voldsom omsetning om med 4 mill i norge er det neppe noen mulighet i denne hobbyen!
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Min agenda med dette er i og for seg ikke å sverte Elefun. Som jeg skrev, jeg liker butikken godt og det er få andre hobbyforretninger her hjemme som yter den samme grad av service, men - og dette deler jeg tydeligvis med flere - det er underlig at enkelte priser økes så mye som det de gjør, selv om vi tar med valutasvingninger og drift av forretning med det det innebærer.

                Å få frem forretningsinformasjon med nøkkeltall er idag svært enkelt. Jeg skal ikke poste Elefuns resultater her, men eierne av bedriften har lite grunn til å klage ut i fra de tallene jeg har fått presentert fra flere kilder.

                Som Quadrocopter skriver, og ut i fra regnskapstall, er det andre faktorer som driver prisene her. Det kunne vært interessant å vite hvilke - selv om svaret nok er gitt.

                Comment

                Working...
                X