Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamle ærverdige travere (fly)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamle ærverdige travere (fly)!

    Ærede balsamisbrukere ....
    I disse bruk og kast tider så tenkte jeg det kunne være artig å slå ett slag for de gamle flyene .... de som har vært med en stund.
    Hvem her inne har det eldste RC flyet, altså som med en liten kvelds kjærlig fikling kan bli airborne igjen.
    Artig å høre hva hver enkelt startet med og hva som eventuelt har overlevd. Bilder av slike ærverdige balsahauger er jo også artig.

    Ingenting spesielt med min eldste doning, den var vel ganske vanlig på siste halvdel av 70 tallet. Det som er uvanlig er at den faktisk har overlevd på tross av i alle fall tre ganske heftige krasj. Radioamatører og 27bandet var dårlig miks....
    Flyet er en Headmaster, bygget fra kit. Fabrikat var om jeg husker rett TopFlite.
    Øvrig utstyr var gjenbruk etter en aldeles nydelig bygget Rudder Bug (Denne eksisterer fortsatt, men er returnert til bygger)
    Utstyret besto av en Fox29RC helt uten potte men med eksos baffle, gikk omtrent lydløst på tomgang og brølte rett ut på full trottel, I etterkant har den blitt sivilisert og fått eksospotte.
    Radioen var ett kapittel for seg EK tror jeg den hette 4 kanaler og kostet en "million", i 1976 kroner var den styggdyr. Mottaker og tre servoer var bygget sammen i en klump av anselig vekt og dimensjon, selv med en moderat krasj slet svineriet seg og raserte "inventaret hemningsløst". Radioen har forsvunnet, og Fox motoren bør kanskje erstattes men flyet er stort sett intakt. En liten kveld så er den klar.
    Bildet er tatt så sent som 2003 og er "hovedlærerns" siste tur på stripa.
    Attached Files
    mvh MM

  • #2
    Jeg tror ikke jeg har noen så gamle modeller. De eldste har jeg kvitta meg med eller knust.

    Her er en JR Models P-38. Den kom som et glassfiberskrog or ferdig plankede vinger i siste halvdel av 90-tallet tror jeg. Den fløy sist i 2000 med børstemotorer og Ni-Cd-batterier. Blidet var tatt etter siste turen. Nå ligger den ute på loftet og jeg har lurt på om jeg skal gjøre den i stand igjen mange ganger. Kanskje jeg installerer opptrekkbart understell og børsteløse motorer med skalapropellere. Den blir sikkert lettere enn originalt uansett med moderne utstyr.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Hei

      Har ikke noe eldre enn en seiler (Miri 120") fra ca 1980, som kan bli flydyktig hvis jeg setter inn noe annet enn den orginale Futaba 2ch fra sent 70. Men denne som er linket under flyr stort sett hvert år noen turer og det eneste som er gjort er å sette inn nye servoer i fjor. Flyet er en Liberty Sport todekker med Super Tiger ST 2000 motor, og er vel ca 1/3 scala. Flyet er bygget i 87-88 av min far som aldri fløy modellfly bare bygget.

      Comment

      Working...
      X