Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lysdiode?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lysdiode?

    Hei godtfolk

    Jeg har tenkt å montere markeringslys på Tiger Moth`n min og lurer litt på hva som er en sterk lysdiode?

    Clas Ohlson har noen som starter på styrke 10(mcd) og ender på 7000(mcd)?????

    Jeg har ikke snøring på hva som vil nerme seg en veldig lyssterk diode...

    Noen som kan hjelpe meg?
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

  • #2
    Ta en telefon eller stikk innom Elfa i sandakervegen i Oslo, de har det du trenger..
    Eller se Elfa.se, norsk side,..

    Betegnelsen mcd er millicandela.. det indikerer hvor sterkt lys den gir..
    hvis du har sett de store oppldabare lyktene med halogen pære så står det som regel en million candela, og det tilsvarer lyset av en million stearinlys..
    Per Reidar Bremseth



    Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
    PA BadBoy med sc70fs
    Seagull Harrier46 med os 70fs
    pluss litt depron da..


    Alt som går opp kommer før eller siden ned....

    Comment


    • #3
      Takk for hjelpen. Elfa er jo butikken for akkurat dette men det er så mye enklere med claser`n da

      Får bare kjøpe noen dioder å prøve tenker jeg.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Er enkelt med claser'n, men de har dårlig utvalg på lysdioder synes jeg, kommer jo an på hva en er ute etter selvsagt..

        Er nok bare å prøve det ja, lys blir det uansett bare en bruker riktig motstand så blir det lys..
        Per Reidar Bremseth



        Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
        PA BadBoy med sc70fs
        Seagull Harrier46 med os 70fs
        pluss litt depron da..


        Alt som går opp kommer før eller siden ned....

        Comment


        • #5
          Her er et lite skjema som sier litt om lysdioder og motstand som skal brukes ved forskjellige spenninger

          404 Not Found

          De ultrahvite lysdiodene på claser'n lyser best.
          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

          Per Nilsen
          Spikkestad

          Comment


          • #6
            Originally posted by peppern75 View Post
            Her er et lite skjema som sier litt om lysdioder og motstand som skal brukes ved forskjellige spenninger

            404 Not Found

            De ultrahvite lysdiodene på claser'n lyser best.
            Flott tegning! Vet du hva slags motstand må brukes ved 2S A123 pakker (6,6V)?
            Regner med det er 3,5V diodene på clas som er tatt som utgangspunkt?
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              Lysdioder har ulike spesifikasjoner.
              Motstandens oppgave er sørge for et spenningsfall som tilsvarer forskjellen mellom kildespenning (6.6V) og spenningen som er oppgitt for aktuell LED (3.5V) ved den strømmen som er oppgitt for LED'en (20mA).
              (6.6V-3.5V)/0.02A = 155 Ohm.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen View Post
                Lysdioder har ulike spesifikasjoner.
                Motstandens oppgave er sørge for et spenningsfall som tilsvarer forskjellen mellom kildespenning (6.6V) og spenningen som er oppgitt for aktuell LED (3.5V) ved den strømmen som er oppgitt for LED'en (20mA).
                (6.6V-3.5V)/0.02A = 155 Ohm.
                Takk, da vet jeg hvordan jeg regner meg frem!
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment


                • #9
                  Skal du opp i mange høyeffekt lysdioder så er ikke motstand pr diode veien å gå.
                  Det du bør bruke er en spenning regulator som settes opp som en konstantstrøm kilde.
                  Videre blir du flådd hvis du handler kraftige lysdioder her i landet.

                  Sitter på jobben nå men skal sende deg et skjema på en konstantstrøm kilde og adressen til noen som selger billige LED når jeg kommer hjem i ettermiddag.
                  Last edited by Quadrocopter; 25-03-09, 11:23.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Skal du opp i mange høyeffekt lysdioder så er ikke motstand pr diode veien å gå.
                    Det du bør bruke er en spenning regulator som settes opp som en konstantstrøm kilde.
                    Videre blir du flådd hvis du handler kraftige lysdioder her i landet.

                    Sitter på jobben nå men skal sende deg et skjema på en konstantstrøm kilde og adressen til noen som selger billige LED når jeg kommer hjem i ettermiddag.
                    Takk for det!
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment


                    • #11
                      Disse Clas Ohlson den ultrahvite på 3,2V.

                      Jeg vil ha eget batteri til disse og tenkte da på to 1,2V celler, full ladet burde det gå bra.... eller? Vil gjøre dette så enkelt som mulig tenkte jeg.

                      Innspill på dette?
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        Lysdiodene som Clasern har er for svake og ryker fort ved for mye volt, synes kun når det er mørkt. På 2 av mine fly har jeg røde dioder for og markere at alle systemer er på og den synes meget godt selv i sollys.
                        Lysdiodene er å få i rødt, grønt , hvitt, med en styrke ifra 10000 mcd til 25000 mcd avhengig om det er 3 eller 5 mm ledpærer, kan monteres regulert motstand på for og justere styrken . Ta en titt her , dette er kvalitets led :

                        http://www.ledteknikk.no/
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #13
                          constant current power LED's

                          Ok, her er linken til en enkel DIY Constant Current LED driver - greier opptil 20A hvis du setter på kjølekappe

                          LED handler du enklest i fra Sparkfun - her finner du mange ultra bright LEDs

                          Skal du handle flere dioder finnes den en leverandør i HonKong som selger LEDs meget billig, men jeg greier ikke å finne web adressen hans her å nå, får komme tilbake med denne i morgen
                          Last edited by Quadrocopter; 26-03-09, 08:48.

                          Comment


                          • #14
                            Hei.
                            Elefun har noen lys systemer:
                            Siden finnes ikke

                            Er det noen som vet om disse fungerer bra? (lyser bra)

                            Comment


                            • #15
                              For dere som ønsker å slå på LED v.h.a. radioen så har HC mottaker styrte switcher som greier 10A/17V
                              Last edited by Quadrocopter; 26-03-09, 08:07.

                              Comment

                              Working...
                              X