Announcement

Collapse
No announcement yet.

Protos fra Technoflight

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Protos fra Technoflight

    Hei, atter igjen er det nytt helikopter som ligger på benken og i dag var jeg så heldig å få besøk fra Anders Fuglerud, mannen som har tatt over driften av Technoflight.no. Anders hadde med seg et Protos kit fullt spekket med servoer, motor, regulator og batterier...

    Roadrune her på forumet har forøvrig vært tidlig ute med sitt Protos kit og her kan dere se hans erfaringer med helikopteret: --> Roadrune sin byggeblogg


    Klarte jo selvfølgelig ikke å vente med å sette meg ned ved byggebordet og så fort Anders hadde kjørt hjem bar det i vei.

    Legger ved noen bilder av boksåpningen. Technoflight har også sendt med både USB link og programmeringskort for regulatoren og kommer til å si noen ord om dette i bloggen her.

    Noen punkter verdt å nevne på dette tidspunktet
    • Canopyen kommer i glassfiber og har en flott finish.
    • Det følger med en kulelink reamer, kjekt.
    • En annen ting som var litt kult var at det var en innholdsfortegnelse utenpå alle posene.


    Enjoy...
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Litt mere bygging er unnagjort i dag og her kommer noen punkter som jeg syntes bør nevnes.

    Dette helikopteret starter man å bygge litt annerledes i forhold til hva jeg er vant med tidligere. Man starter nemlig med å montere servoene i sine innfestinger som også utgjør lager blokkene til hovedmasta.

    1.Det er to ting man bør merke seg på dette tidspunktet og det første er at for å gjøre ting lettere for deg selv må du nå før du skrur inn noen servoer sørge for at disse er lignet opp og går riktig vei. Med det mener jeg at du bør allerede nå sørge for at du har servohorn som står absolutt 90 grader ut fra servokassa. For å hjelpe meg til å få det helt rett bruker jeg å legge servoenkassa mot en rett flate og så bruker jeg en vinkel for å sjekke at servoen står helt i 90...dette vil forenkle installasjonen ved senere tidspunkt.

    2. Det andre punktet er at du ikke kan skru servoene helt fast ennå før do har fått allt inn i ramma og ramma er satt sammen med hovedmasta på plass...På den måten kan du justere ting litt frem og tilbake til hovedmasta går lett opp og ned gjennom alle tre lagrene i ramma. Dette er viktig for at ting skal gå så lett som mulig.

    Jeg valgte å passe på nå å feste servoledningen til høyderorsservoen på innsiden av ramma som du kan se på bildet under, enklere å gjøre dette nå enn når du har sammen begge rammehalvdelene.

    Så en siste ting for denne gangen, dette helikopteret kommer med såkalt *Gorilla Gear, dvs et understell som vist nok skal være veldig solid, og det er jo veldig bra i seg selv...men hadde store problemer med å få det på plass da det skal tres i fra fronten og skal så festes med klikk metoden. Problemet var at de var veldig trange å få forbi de første festene så ble nødt til å bruke fila litt for å få de gjennom...men når det var gjort gikk det greit og understellet var på plass..
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Se her ja Håvard, byggingen ble igangsatt så fort du kastet meg ut av døra!
      Moro og se at du er så godt i gang, veldig bra at du påpeker det med servo monteringen samt monteringen av hovedmasta.
      Dette var faktisk en ting som jeg plundret litt med selv først gangen, spesielt det og få masten til og gli smooth i lagrene.

      Stå på Håvard, følger spent med.
      Anders Fuglerud

      www.technoflight.no

      Comment


      • #4
        Hehe, ja takk for det Anders, alltid gøy å bygge nye helikopter syntes jeg...det begynner jo å bli endel forskjellige helikopter enn har satt sammen de siste årene. Morsomt å følge med utviklingen og se hvordan kvaliteten blir bare høyere og høyere..

        Det neste trinnet i følge manualen er selve hodet på helikopteret og her vil jeg gjerne nevne et par ting som jeg har kommet over.

        Swashen
        Det første man lager er swashplata og her er det viktig å være forsiktig når man skrur i kulene, bruk godt med locktite og for al del ikke dra til for hardt for da vil kulene knekke, dra de bare inntil og la locktiten gøre jobben sin.
        Etter at swashen var ferdig er det bare å tre den på hovedmasta som nå sitter på helikoptereret.

        Washoutbase
        Etter at swashen er på plass er det neste man skal lage washoutbasen. Ved monteringen av denne kom jeg over et par ting jeg gjerne vil belyse.
        • Det første er at washout armene som skal skrus inn i basen har to lager som klemmes på plass og så skrus armen på plass. Siden basen er i plastikk er det ingen behov for locktite men jeg anbefaler å legge på en liten dråpe med CA lim i hullet før du sette i skruen, vær forsiktig å ikke få lim i kulelagrene.
        • En annen ting å merke seg her er at man ikke må skru armen for hardt fast eller så vil det klemme på lagrene og armene vil gå veldig treigt, skru derfor akkurat hardt nok til at de beveger seg fritt og uten motstand.
        • Jeg var også nødt til å pusse litt på gaffel linkene som skal ned til swashen for at de skulle gå lett og fritt.


        Flybar vuggen og spindel
        • Når det er gjort går man videre med å montere vuggen som flybaren skal tres igjennom, og så her er det viktig å bruke riktig mengde med kraft når man skrur vuggen fast i hodeblokka, for hardt og den vil ikke gå fritt, også her er det viktig å la locktiten gjøre jobben sin.
        • Når vuggen er på plass blir det neste å montere buret som skal gå rundt på utsiden av vuggen. Her var jeg nødt til å pusse litt ned på stengene i mellom ende stykkene for å få vekk litt slark i systemet, de var rett å slett litt for lange. Da er vuggen og buret på plass, husk bare å sette på linkene rett vei sånn at de vil smette på plass lettere.


        Bladholderne
        • Siste steg for å få ferdig bladholderne med mikserarmene og alle lagre. Igjen er det her veldig viktig når man skrur til mikserarmene at du ikke skrur til for hardt men akkurat passe slik at de går lett, en dråpe med CA vil hjelpe til med å holde skruen på plass. En ting som er noe annerledes på dette helikopteret i forhold til alle andre jeg har vært borti er at thrust lagret ligger mellom to lager i disse bladholderne og ikke ytterst som på mange andre merker.
        • En ting å merke seg er at monteringen av thrustlagret står fint beskrevet i manualen med at den skiven merket med O skal sitte ytterst og den med I skal sitte innerst, problemet er bare at skivene har ikke disse merkene på seg. Derfor er det umulig å vite hvilken skive som skal på hvor dersm man ikke har satt sammen et helikopter tidligere...Mulig at dette er en feil i akkurat mitt kit og det er sikkert rettet opp i andre kit. Uansett dersom du skulle være uheldig å ha samme problem er det den ringen som har minst åpning som skal ytterst mot bladene.

        Okei, det var hodet og nå er det bare å lage opp noen linker til hodet og feste det på hovedmasten så er det klart...Det neste blir å begynne med halen
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Jeg har stort sett de samme erfaringene som du nevner her, men:

          Ballene på swashen skal skrus til flensen er inntil swashen, de er ikke gjenget fullt ut med hensikt, slik at locktite skal være unødvendig.

          Bladholderne hadde tidligere thrustlageret ytterst, men det ble flyttet for å få hodet stivere.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by roadrune View Post
            Ballene på swashen skal skrus til flensen er inntil swashen, de er ikke gjenget fullt ut med hensikt, slik at locktite skal være unødvendig.
            Heisann,
            Det var jeg ikke klar over at locktite skal være unødvendig med den type skruer, kan du utdype den?

            Uansett har jeg lært noe nytt, og det er flott
            ..men velger uansett å ha locktite på kulene da det umulig kan gjøre situasjonen noe værre ,det står også i manualen at du skal bruke det.
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Moving on....

              Halen har nå blitt satt sammen og var ikke så mye å si om den egentlig da alt gikk greit med monteringen. Eneste jeg kan nevne er å sørge for at ting går silkemykt uten noe form for motstand..tenker da spesielt på gaffel linkene på pitchslideren til bladholderene. Bruk litt pussepapir om det er nødvendig for at de skal gå lett.

              En ting som ikke må gå i glemmeboka når man setter sammen halen på denne maskinen er at veldig ofte på et helikopter med beltedrift til halen er det fare for ESD(Elektro statisk utladning). Endel info fra andre forum har også bekreftet at dette helikopteret har vært plaget med dette.
              Heldigvis er dette noe som enkelt kan forhindres. Ved å sørge for elektrisk forbindelse mellom halebommen og rammen i kroppen vil du bli kvitt dette problemet enkelt.

              Sån jeg ser det er det to måter å gjøre dette på.
              • Første måte er å pusse ned lakken på halebommen slik at du har metal mot kroppside kontakt
              • Andre metode er å lage en ledning som du fester i halebommen og kroppssiden. Husk å skrape vekk lakken der du fester ledningen til halebommen. Du vil da ha en elektrisk forbindelse.

              For å være på den sikre siden gjorde jeg begge deler jeg, da burde jeg ikke få noen ESD problemer

              Det neste blir å gjøre ferdig radioinstallsjonen og setup på benken...

              Stay tuned..
              Attached Files
              Last edited by flypilot; 29-03-09, 17:37.
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Originally posted by flypilot View Post
                Heisann,
                Det var jeg ikke klar over at locktite skal være unødvendig med den type skruer, kan du utdype den?

                Uansett har jeg lært noe nytt, og det er flott
                ..men velger uansett å ha locktite på kulene da det umulig kan gjøre situasjonen noe værre ,det står også i manualen at du skal bruke det.
                Jeg bruker også locktite, sånn at det er sagt....

                Hullene i swashen er ikke gjenget så mye som de skulle vært, slik at stålskruen lager seg gjenger selv den siste biten, på samme måte som en treskrue.

                Dermed blir friksjonen såpass høy at de nærmest umulig kan skru seg ut av seg selv.
                Det dumme med dette, er at det føles helt feil som du selv nevner og skru de helt inn, og det står heller ikke i manualen, men Corrado har bekreftet dette i en tråd på helifreak.
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Se der ja, takk for oppklaringen
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Okei, en liten pause i byggingen og rapporteringen da jeg sitter i Ålesund om dagen men her er det jeg har fått gjort før jeg dro avgårde på jobb.

                    Canopyen
                    Var nødt til å dremle vekk litt i bunnen på canopyen for i det hele tatt å klare å få festet den. Dersom det blir litt trangt for batteriet i toppen av canopyen kan det være en ide å legge batteriet på siden da man har plenty med plass på sidene, men ikke fullt så mye plass i høyden.

                    Radionstallasjonen:
                    Dette helikopteret har det mest gjennomtenkte designet jeg har vært borti med tanke på å gjemme vekk ledninger. Man får en super lekkert oppsett med nesten ingen ledninger som ligger sjenerende til. De fleste ledninger kan skjules inne i rammen...genialt.
                    Jeg gjorde en modifikasjon på rammen og det var etter å ha sett "finless" sin byggevideo på Helifreak, så lagde jeg et hull i ene bakre rammehalvdel slik at jeg kan tre inn ledningene fra gyroen inn til mottageren på andre siden.

                    Regulatoren er festet med velcro og med en av de små medfølgende svarte gummiestrikkene under batteribrettet. Et tips når det gjelder disse gummi ringene kan være å strekke litt i de før du fester dem da de kan være ganske seige å få på plass ellers.

                    Gyroen har jeg festet på undersiden av festet til bommen av den enkle grunn at den ligger bedre beskyttet der ved en evt. krasj. Har også flyttet haleservoen på andre siden av bommen av nettopp samme årsak.

                    Mottageren, som er en Spektrum AR6100e, er festet med velcro og borrelåsbånd midt under hovedmasten. Det hele ble et veldig lekkert resultat med ingen ledninger stikkende ut.

                    Linkene
                    En ting jeg føler jeg bør nevne er at jeg vet at tidligere har man vært nødt til å bruke den medfølgende reameren til å løse opp linkene endel, men på mitt kit har jeg ikke engang rørt den, linkene har vært helt perfekte alle sammen, de går lett og trenger ikke noe justering...dette er det første kittet som jeg har vært borti som har hatt perfekte linker rett ut av esken..bra MSH.

                    Oppsett
                    Eneste jeg måtte gjøre for å få swashen til å sitte på rett plass var å korte inn linkene som går fra servo til swash med 3 runder. Da har jeg et rotorhode som er symetrisk. dvs som gir meg 0 grader pitch med stikka i midten og like mange grader positiv pitch som negativ.

                    Det neste nå blir å sette inn motor og tilpasse beltet samt prøveflygingen...og den ser jeg virkelig frem til Forhåpentligvis blir det gjort nå i helgen.

                    Enjoy...
                    Attached Files
                    Last edited by flypilot; 01-04-09, 16:07.
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      Maiden unnagjort

                      Jess, folkens, nyyyydelig vær idag med sol og nesten ingen vind på Skarnes gjorde at jeg idag fikk gjort ferdig Protos og flydd inn 2 batterier på den lokale idrettsplassen.

                      Vel, hva kan jeg si, koblet på min Emeter RDU og på første batteriet som ikke var helt fulladet målte jeg følgende tall...

                      Amp Max: 45
                      Watt Max: 850
                      Flytid 5:30
                      Brukt : 1950 Mah
                      RPM: ? Fikk ikke riktige tall på denne da jeg har lagt inn feil antall poler for motoren i RDU softwaren, dette skal rettes til neste gang..

                      Kan også nevne at andre batteriet var det mer sprut i da det var fulladet, men da hadde jeg også koblet fra RDU'n...flere målinger og vil legge ut grafer så fort ting er satt riktig opp.

                      PS: for referanse så har MSH motoren 14 poler.

                      Helikopteret er som forventet ganske kvikt, satt det opp med 12+/- på pitchen og 10 grader på cyclic. Ingen expo og det flyr veldig fint. Har hatt Trex500 tidligere og dette helikopteret føles betydlig lettere i lufta, ikke så rart da vekten er endel mindre..

                      Blir mere flyging på søndag og forhåpentligvis blir det litt video og...Mere rapporter kommer så stay tuned....

                      Pokker å digg det var å fly idag , varmt og godt....

                      Enjoy.
                      Attached Files
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Jeg hadde fire turer idag, begynte med to, som begge dro ca 1850mAh på 5 minutter, siden jeg har 2500mAh batterier, og bare MÅ tyne grensene, så hevet jeg timeren til 5:30, og dro ut 2200mAh på de siste to turene.....

                        Tilbake til 5minutter gitt

                        Headspeed er ca. 3000, og selv om flygingen på ingen måte er hårreisende for andre enn meg selv, så hører du bladene jobbe stort sett hele tiden.
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Ja det er bra at noen gjør noe fornuftig, som å fly Protos i det fine været.
                          Selv er jeg parkert i øyeblikket etter at 401 fant ut at den heller ville sole seg….
                          jeg fikk vel knape 2min i lufta

                          Et lite tips ang canopyen som også kommer fra ”finless” er og legge en skive mellom
                          ramma og understellet, altså en på hver av skruene.
                          Deretter kan du låse fast undersiden på canopyen i sprekken.

                          Blir også spennene og høre hva du synes om de nye EON batteriene fra FlightPower.
                          Anders Fuglerud

                          www.technoflight.no

                          Comment


                          • #14
                            Noen bilder

                            Hei igjen folkens...

                            Var en tur på Phoenix i dag sammen med en liten gjeng og fikk tatt noen bilder av Protosen før jeg måtte dra hjem igjen. Desverre ble det med den ene flighten i dag så det ble ikke tatt noen film der ennå, men det kommer. Satser på å få flydd litt i påsken så da skal jeg ha med kamera så da blir det dokumentert.

                            Hadde koblet opp RDU'n igjen og denne gangen med riktig satt opp antall poler på motoren fikk jeg riktig turtall ut på rotoren.

                            Gjn. turtall på 100% throttle med 15 pinion ligger på 2550, noe som er ok, kunne kanskje tenkt meg et par hundre runder til men det funker greit da jeg ikke er noen hotshot stickbanger og flyr for det meste rolig og pent rundt i et forsøk på å fly 3d

                            Legger ved bilder fra idag og grafen fra hyperion softwaren også.

                            Video kommer...

                            Enjoy..
                            Attached Files
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Noen bilder jeg fikk at Terje fra i går..

                              Enjoy..
                              Attached Files
                              - Håvard Glad Andreassen
                              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                              Comment

                              Working...
                              X