Announcement

Collapse
No announcement yet.

Piper cub, hvorfor krenger de venstre og styrter under take off?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Piper cub, hvorfor krenger de venstre og styrter under take off?

    Første turen min gikk som nevnt, forstod fint lite hvorfor dette skjedde. Dog skal det sies at jeg ikke er noe erfaren pilot. Flyr endel heli, men fly har jeg stort sett prøvd trainere, noe jeg mestret.
    Tilbake til saken, jeg ser på endel youtube videoer at endel cuber kræsjer på denne måten under take off. Noen som kan forklare meg dette, så slipper jeg å gjøre dette igjen når jeg har fikset den kjære cuben min?
    Align T-rex 450seV2, Futaba 9650, 3x Hitec 65MG, GY401, Spectrum 6100,
    Gaui SE200, Futaba 3154, 3x Maxwell-MX306BB, Logitec 2100, Spectrum 6100e
    TWM Piper cub 1/5, OS61FX
    Spectrum DX7

  • #2
    Hvis flyet er litt tungt, og hastigheten er litt for lav under take off, så er det lett å stalle den når man drar høyderor. Så synker venstre vinge pga dreiemomentet til propellen, som går mot høyre. I panikk prøver man å dra balanseror og gjerne enda litt mer høyderor for å rette opp, noe som bare bremser venstre vinge ytterligere og så rekker man nesten å si "Men fa..!" Også ligger man der.
    En Cub likner til forveksling en trainer, men den er ikke det, det er et skalafly, og er mye mer kilent under take off. God fart, og la flyet nærmest lette av seg selv, med så lite bruk av høyderor som mulig, så bør det gå litt bedre.
    Jo tyngre fly, dess høyere fart trengs.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Du kan ha vært for ivrig på høyderoret. Har sett en del av disse havariene før...
      Jan Fredrik Bjordal
      www.JetsOfBergen.no

      This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

      Comment


      • #4
        Alle motorfly drar til venstre på takeoffen, spesielt merkes dette på fly med halehjul... Og ekstra spesielt på Cub. Årsaken er propwashen som treffer sideroret.
        At Cuben er spesielt "ille" skyldes at den står med halen lavt når du gir gass, noe under propwashen. I det halen letter dras den kraftig til venstre. Og siden de fleste modellflygere drar av sakene med full gass (og gjerne holder halen nede attpåtil...) går det gæli: du har flyfart og ahlen løfter inn i propwashen i det du skal ta av, katastrofen er et faktum.
        På fullsizene er regelen å gi nedror i starten så halen løfter seg og man får kontroll over sideroret lenge før du løfter av.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Et veldig typisk cub-problem, jeg mista min goldberg-cub på akkurat denne måten. Det er fordi vingen er så stor og løfter så mye så letter flyet før det er nok vind over halerora til at du kan styre det. Dermed er det som de andre sier torque fra propellen som vrir flyet over til venstre som gjrø at du krasjer rett etter takeoff. Løsningen er å gi nedror når flyet ruller forover slik at halen løfter seg først. Når du sørger for at halen "flyr" før du gir høyderor har du kontroll på flyet. Du skal med andre ord ha god flyfart før du trekker stikka tilbake, da er du safe.
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Se her ja Tusen takk for mange fine svar!

            Tror feilen jeg med andre gjorde var å ta av på ett jorde som var alt for humpete, noe som sikkert da gav meg en litt lav hastighet+ at jeg sikkert var alt for ivrig med høyderoret

            Modellen er forresten en 1/5 world models sak, men os 61fx motor.
            Align T-rex 450seV2, Futaba 9650, 3x Hitec 65MG, GY401, Spectrum 6100,
            Gaui SE200, Futaba 3154, 3x Maxwell-MX306BB, Logitec 2100, Spectrum 6100e
            TWM Piper cub 1/5, OS61FX
            Spectrum DX7

            Comment


            • #7
              Da er det bare å ønske lykke til.
              Når du først er i lufta... Cub`er er ikke så glade i å lande heller. De flyter ganske bra, så sørg for å komme inn med god plass og margin, og ikke kutt motoren før du er på land, så får du en sjanse til
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Lykke til

                Lykke til..Har en 2.10 ws piper cub som jeg har skodd med tøffler...og convertert til el. Kan bare annbefale og fly på vann..Men det er lite som skal til mellom suksess og fjasko når man lander på vann...Men bank i bordet. Har ikke ennå rodd etter den

                Skikkelig kosefly er det ivertfall..
                Hær et par video fra i fjor sommer. trykk nederst på siden.
                From the Mind of a Mother Fucker
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Da har cuben vært i lufta, den fløy som en drøm Tok av fra en asfalt stripe og løftet den forsiktig opp, klatret pent og sirklet ett par runder før jeg begynnte å konsentrere meg om å lande. Tok ett par touch an go, syns i grunnen den var ganske grei å lande.
                  Gleder meg til i morgen, da skal den ut å fly igjen!
                  Align T-rex 450seV2, Futaba 9650, 3x Hitec 65MG, GY401, Spectrum 6100,
                  Gaui SE200, Futaba 3154, 3x Maxwell-MX306BB, Logitec 2100, Spectrum 6100e
                  TWM Piper cub 1/5, OS61FX
                  Spectrum DX7

                  Comment

                  Working...
                  X