Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tynne andre lag epoxy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tynne andre lag epoxy?

    Har fått på duk og epoxy på en flykropp, pusset lett og gjort klart til toppstrøket med epoxy. Er det noe fordel å tynne det, slik at det lettere skal flyte utover og jevnes ut bedre?
    Blir vel enklere å påføre det også når den er tynnere?
    Hva bruker dere andre å gjøre?
    Mvh Steffen Sund.

    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

  • #2
    Jeg tynner med rødsprit, og "forvarmer" epoxyen slik at den er skikkelig tynn. Blir bra resultat av det.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Bruker du pensel til påføringen da?
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • #4
        Rull. Skomgummi.
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Bruker bare å varme epoxyen, blir lett å pensle eller rulle på. Bare ikke for varmt, for da spontanherder epoxyen i koppen!
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment


          • #6
            Ok, takk for tipsene Skal prøve å varme det akkurat passe, så det ikke herder for fort..
            Mvh Steffen Sund.

            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

            Comment


            • #7
              Aceton er et bedre tynnemiddel enn rødsprit - det er fort at epoxyen blir "tyggegummi" hvis du tynner med for mye rødsprit (spesielt i epoxy med kort herdetid). Acetonen fordamper fortere, og det tolereres mer tynner.
              Knut Eirik Lyngmo

              Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

              Comment


              • #8
                Hvor mye bør man tynne epoxyen? 50/50?

                Comment


                • #9
                  Jeg har ikke prøvd den til dette bruket, men Biltema har en epoxy som jeg mener å huske heter laminerings-epoxy. Den er veldig tyntflytende og jeg tror den kanskje kan brukes som den er uten fortynning... -Kan være et forsøk verdt.
                  Terje

                  Comment


                  • #10
                    Z-poxy er tynnere enn epoxy og er bedre egnet til glassing. Sjekk tråden: Glassfiberduk og epoxy - (MFN) ModellflyNytt.no
                    Her er mange gode tips.
                    RolvB
                    Flisespikkeri er gøy!
                    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                    Dyrøy MFK
                    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                    http://rolv.info

                    Comment


                    • #11
                      låner tråden her da det ble skrevet noe om laminerings epoxy til biltema
                      jeg har brukt den ved flere annledninger ved reprasjon av glassfiber og carbon på fly.
                      var litt kjapp sist jeg blanda og tror jeg fikk formye epoxy i forrhold til herder.
                      la på duk og strøk på . satt arbeids lampa forran i passelig avstand for og holde tempen oppe da jeg støper i en kald kjeller.
                      nå etter 2 døgn er det ennda klissete og herder ikke!
                      hva kan jeg redde denne reprasjonene med? blande opp ett nytt lag med rett blandings forrhold og stryke over og håpe det vil tørke? eller må jeg klisse med og dra vekk duken og tørke vekk og starte på nytt?

                      hvordan varmer dere opp epoksyen før dere blander? legger flaskene i varmt vann?
                      MvH Marius Leirdal

                      Comment


                      • #12
                        hår føner ja, hvor lenge? skal jeg kunne kjenne at den herder rimelig fort da?

                        får det ikke så mye varmere innpå hobbyrommet mitt enn hva den 300w arbeidslampa lager. tempen på reprasjons objektet holder mellom 15 og 20 grader. må til med vifte ovn viss det skal bli varmere.

                        prøvde igjen i går jeg og blanda opp nytt, helt nøyaktig med sprøyte, forvarmet epoxyen og vispet og blandet til alle boblene var der. lot så blandingen hvile i par minutter så strøk jeg på ett tynt lag.

                        i dag var det fortsatt litt fuktig men mye bedre en forrige omgang.

                        merkelige greier dette da jeg har så god erfaring med denne epoxyen tidligere.
                        MvH Marius Leirdal

                        Comment

                        Working...
                        X