Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal kjøpe FPV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Headtrack systemene fungere IKKE ut av boksen på en spektrum/JR sendere.
    Grunnen er at de kun har mulighet til å kjøre trainer funksjon på*kanal 1 - 4 m.a.o. throttle, side ror, høyde ror og balanse ror.
    Headtracking systemene bruker 2 trainer kanaler noe som virker greit på ƒutaba og Graupner hvor du kan programmere alle kanalene til mot trainer porten.
    Hvis du skal bruke dette på en spektrum så må du lage en miks som flytter to av kanalene slik at du frigjør to kanaler innenfor kanal 1,2,3, eller 4

    For alle som vil prøve FPV så sjekk ut FCO3 alt i ett system med HT og mulighet for briller.
    Dette er løsningen som kommer til å åpne FPV verdenen for alle og enhver.

    Comment


    • #17
      Da har jeg flydd noen turer med FPV. Funker fint, men noen forstyrrelser i bildet i enkelte vinkler. Nå bruker jeg original mottakerantenne, har en 1 W sender som heller skulle ha vært det halve, tror jeg. 1,2 G.
      Har et bra kamera, flyr med 35 Mhz MPX 4000.

      Nå er det så mange som produserer utstyr i den leia her, at en kan gå seg vill i mindre..
      Men om noen vil anbefale utstyr for å komplettere, så er jeg lutter øre.
      Jeg har titta litt rundtom, og har funnet fram til dette utstyret ( med god hjelp) for å være noenlunde på plass der jeg tror at jeg kan få den kvaliteten og perspektivet i det som jeg håpte på når jeg såg for meg det med FPV første gang.

      HugeDomains.com

      FutureHobbies.com is for sale | HugeDomains

      HugeDomains.com

      HugeDomains.com

      Jeg tenkte å ha en GPS enhet som kan fortelle meg det GPS kan også, men lurer på om det lar seg gjøre å bruke andre produkter for å få til det, f eks Eagle Tree? Altså blande komponenter..
      Duppeditter er ikke mi greie, men må bare gi meg hen til teknologien ser det ut til.

      Å gjett om jeg ser det med duppeditter som en utfordring.. Et nødvendig onde, spør du meg....
      Last edited by Soarer; 22-02-10, 04:09.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Soarer View Post
        Da har jeg flydd noen turer med FPV. Funker fint, men noen forstyrrelser i bildet i enkelte vinkler. Nå bruker jeg original mottakerantenne, har en 1 W sender som heller skulle ha vært det halve, tror jeg. 1,2 G.
        Har et bra kamera, flyr med 35 Mhz MPX 4000.

        Nå er det så mange som produserer utstyr i den leia her, at en kan gå seg vill i mindre..
        Men om noen vil anbefale utstyr for å komplettere, så er jeg lutter øre.
        Jeg har titta litt rundtom, og har funnet fram til dette utstyret ( med god hjelp) for å være noenlunde på plass der jeg tror at jeg kan få den kvaliteten og perspektivet i det som jeg håpte på når jeg såg for meg det med FPV første gang.

        HugeDomains.com

        HugeDomains.com

        HugeDomains.com

        HugeDomains.com

        Jeg tenkte å ha en GPS enhet som kan fortelle meg det GPS kan også, men lurer på om det lar seg gjøre å bruke andre produkter for å få til det, f eks Eagle Tree? Altså blande komponenter..
        Duppeditter er ikke mi greie, men må bare gi meg hen til teknologien ser det ut til.

        Å gjett om jeg ser det med duppeditter som en utfordring.. Et nødvendig onde, spør du meg....

        Lurer på om du har kommet litt skjevt ut med FPV. Både sendereffekten og frekvensen du bruker er ulovlig til dette formålet i Norge. GPS vil fungere svært dårlig sammen med en 1.2 GHz sender ombord i samme flyet.

        Comment


        • #19
          Nå har jeg ikke sett hvilken 1.2GHz sender det er snakk om her, men på annet 1.2G utstyr jeg har sett er 3 av 4 kanaler innenfor frekvensområdet avsatt til flynavigasjon (DME, SSR, TACAN) - 960-1164MHz, noe man absolutt bør unngå både mtp. flysikkerheten og evt. juridiske konsekvenser. Et søk i frekvensplanen på npt.no anbefales før innkjøp av FPV-utstyr fra utlandet.

          Comment


          • #20
            Takk for svaret, begge. Da skifter jeg til 2,4 tvert.
            Men nekter å tro at alle som flyr FPV flyr på 10 milliwatt.... Selv ikke folk som sier at høyere effekt er ulovlig.

            Vi skulle hatt en egen bås for FPV her på forumet.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Soarer View Post
              Men nekter å tro at alle som flyr FPV flyr på 10 milliwatt
              Poenget mitt (som riktig nok ikke ble uttalt) er at radioamatører har noen få frekvenser på 1.2 GHz som de kan bruke med inntil 100W effekt (korriger meg noen om jeg husker feil).

              Problemet er, radiamatør eller ei, at frekvensene tillates ikke brukt til FPV.
              Uten lisens er selvsagt alle sendereffekter ulovlige uansett bruk.

              Jusen er en kronglete og ufremkommelig sti.........

              Comment


              • #22
                Og ikke mer fremkommelig uten en sti å gå etter...

                Poenget mitt er at folk veit mye (etter noen år i det her som de har) men allikevel uttaler seg som om de ikke har gått veien sjøl. Har lest side opp og side ned, så det er konklusjonen.
                Jeg veit at det med FPV ikke er så reint som noen ønsker.
                I det kan en trekke paraleller så mye som en vil, men det er samme greia lell.

                Trollet, si meg tror du virkelig at folk som flyr FPV bruker 10 milliwatt? Tror du virkelig det, eller vil du bare si det for å ha sagt det? Så for å si det, hvorfor gjør du det?
                Jeg spør ikke hva du bruker, for jeg kjenner kompiser i politiet som kjører i 110 i 80 sona også.
                Det får være din hemmelighet.

                Men jeg som nybegynner spør for å vite hva og hvordan. Og takker for svar jeg får.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #23
                  Siden denne tråden allerede er en FPV tråd, vil jeg stille spørsmålet mitt her, selv om det har null med FPV å gjøre.
                  Jeg driver og skyter med rifle på stålskiver fra 1000-1500 meter. Kluet er at det er langt å gå for å sjekke nøyaktige treff.
                  Jeg har lyst til å sette et kamera på et stativ, som filmer skiva mens jeg ligger 1000+ meter unna og ser på skjermen hvor treffet er.

                  Hva må jeg ha av utstyr for å få til dette? Siden jeg skyter fra standplass har jeg iallefall tilgang til 12 volt fra bil, muligens 220 v også.
                  Hadde satt uendelig stor pris på et svar som mer eller mindre gir meg det jeg trenger, og det beste av alt hadde vært om noen hadde sendt meg en PM, så kan jeg sende penger og så kan noen kjøpe det jeg trenger fra steder jeg ikke vet hvor er. Evnt om noen har noe brukt liggende som egner seg.

                  Tosen hjarteleg takk.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #24
                    For realtime video, så er jeg redd du blir ulovlig du også. 10 milliwatt rekker 4-5 hundre meter ifra lufta.
                    Men 1000 til 1500 meter på hjort og stakkars rådyr, har du ei 12,7 sniper eller?!..
                    Eller 30,06? Gjetter på Oryx eller Nosler..
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #25
                      Jeg driter egentlig i om det blir ulovlig, er vel feil å skrive det på et åpent forum, men det er sannheten og det får folk finne seg i. De fleste driver med noe ulovlig, men sier som regel ikke noe om det. Det som irriterer meg mest med sånne folk er; at de oppfører seg som et slags superlovlydig politi overfor andre som er så "dumme" å si at de driver på med noe som ikke er helt stuereint. Dette kan de som er medlemmer av forumet "Kammeret" alt om. Men men.

                      Jeg venter heller på politiet, og dessuten får ikke mitt trådløse system følger for FPV aktiviteten ellers i modellfly Norge, da ingen kan forbinde skyting med modellfly (ennå).

                      Går det ann å gjøre dette lovlydig så gjør jeg det, men er valget at enten lar du være eller så bryter du loven, ja.................

                      Jeg skyter ikke med 12.7x99, men med 6.5x65RWS. Kula er ei VLD 140grs hullspiss kule med en BC på godt over 0.6 Maks rekkevidde før kula blir subsonisk er rundt 1600 meter. Så da skyter jeg på 1500, eller skal det. Hittil har jeg leika med 12-1300 meter. Men nå når jeg får nytt og lenger løp, får jeg større fart og lenger rekkevidde. Hjorten lever i fred over 400 meter fra meg, men jeg skal til USA i mai, og der skyter de hjort på godt over 1000 meter. Og jeg er invitert på jakt.

                      Jeg har en relativt god spotte kikkert, men sliter med å se kulehull som er 6mm i diam på 1000 meter. Men et trådløst kamera plassert 1 meter fra skiva ser det meste. Jeg skyter i en dal, slakk oppoverbakke, med fri sikt. Hvem jeg evnt forstyrrer med ulovlige frekvenser og sendestyrker aner jeg ikke. Men det kan sikkert noen fortelle meg.

                      Jeg skal selvfølgelig ikke oppfordre folk til å drive med ulovlige ting, ei heller reklamere med at jeg selv gjør det, men jeg og tusner av andre bryter loven x antall ganger for dagen, spesielt i trafikken, med mobiltelefoni og hastighetsbrudd, samt at mange (sikkert her på forumet oxo) kjører med biler som er for tunge for lappen sin, kjører uten EU godkjenning, med slitte dekk, driter i pigg dekk gebyrer og parkerer ulovlig. I tillegg kjører dere barna ders inn på skole områder som har innkjøring forbudt mellom 0700 og 1600.

                      Sikkert banale ting men uansett, et lovbrudd. Og jeg er ikke bedre enn noen andre her i verden. Men jeg gidder ikke passe på at andre skal være det. Jeg feier for egen dør.

                      Så, noen som har et FPV system jeg kan bruke? Det er jo interessant å bruke det til annet enn flyving. Kan poste video når det er oppe og går, så kanskje dere plutselig får en dyr hobby til

                      Betongblokka på bildet er skutt på av meg på 550 meter. Tenk om det vr hodet til Mulla Krekar
                      Attached Files
                      Last edited by Eagle; 22-02-10, 18:50.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #26
                        Ikke mulig å gi mer enn en takk pr innlegg ser det ut til...

                        " Dyr hobby til" ja.
                        Om du får det greia du vil ha, så tenkt at gjort er gjort, sa elgen som gikk over elva for å bli rein.
                        Last edited by Soarer; 22-02-10, 18:59.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #27
                          Hva med wlan? Trådløst webkamera, en router og et par blikkbokser og du er i gang. turnpoint.net Du kan få forbindelse på flere km med relativt enkle midler. Retningsstyrt antenne er glimrende til dette formålet. Du skal jo bare sende i en bestemt retning hele tiden. Og fri sikt må du ha uansett. Ikke går wlan særlig langt på avveie heller. Og jeg antar du er relativt langt unna andre folk og utstyr der du skyter. Burde vel være mulig å få webkameraet inn på en smartelefon, tror jeg. Det er mer hendig enn å ha med bærbar pc på standplass. Nå er nok heller ikke boosta wlan helt lovlig, men det burde ikke lage noen praktiske problemer. Ellers rekker 500 mW / 900 MHz med antenne lenger enn kulene dine...

                          Comment


                          • #28
                            Soarer: Da jeg selv var nybegynner i FPV for en del år siden gikk jeg i fella med for mye sendereffekt. Jeg har fortsatt beistet på 3W liggende i ei skuff. Selv bruker jeg en del 10 mW når jeg kan være alene om lufrommet og signalene (med så svak sender ser jeg mye støy når andre er på 2.4 i nærheten av meg). Med de rette antennene og litt duppeditter får jeg mer en nok rekkevidde for å fly LOS, noe som også er ei begrensning med FPV.

                            Jeg forsøker helst å opptre som en informant for nybegynnere innen FPV. Dette såfremt jeg ikke blir angrepet selv av andre debattanter. Det har skjedd før. Ikke alle tåler å høre at de har driti på draget. Da går de rett i strupen på den første som åpner kjeften til dem.

                            Eagle: du har jo fortsatt muligheten til å få et fortreffelig bilde av blinken din hvis du kjører kameraet via kabel. Bare en tanke....
                            I Forcen kallte vi sånne folk for snelleboms (intern sambandshumor).

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Trolllet View Post
                              Soarer: Da jeg selv var nybegynner i FPV for en del år siden gikk jeg i fella med for mye sendereffekt. Jeg har fortsatt beistet på 3W liggende i ei skuff. Selv bruker jeg en del 10 mW når jeg kan være alene om lufrommet og signalene (med så svak sender ser jeg mye støy når andre er på 2.4 i nærheten av meg). Med de rette antennene og litt duppeditter får jeg mer en nok rekkevidde for å fly LOS, noe som også er ei begrensning med FPV.

                              Jeg forsøker helst å opptre som en informant for nybegynnere innen FPV. Dette såfremt jeg ikke blir angrepet selv av andre debattanter. Det har skjedd før. Ikke alle tåler å høre at de har driti på draget. Da går de rett i strupen på den første som åpner kjeften til dem.
                              Ja, jeg setter pris på folk som kan informere de andre som ikke kan så mye om det, misforstå meg rett. Så takk for det! Og jeg går ikke i strupen på deg, men du mener kanskje ikke meg heller?.....
                              Men du sier jo selv at du bruker endel 10 mW, altså ikke bare 10 mW.
                              Så hva er forskjellen på å bryte loven litt, eller å bryte loven?
                              Resultatet kan jo være likedan, alt etter hvor mye en flyr..
                              Nå har jeg sjekka opp at den jeg brukte ikke ødelegger for viktige saker iallefall, så jeg puster jo ut litt på det. Da er det effekten igjen, som da ikke er forskjell på hvor lenge en har drevet med dette, kan det se ut som..
                              Og har forståelse for at det med FPV er en litt "lukket" sak. Det er vel naturlig.

                              Det ligger uansett endel prøving og feiling foran en i dette gamet, det er et hopetall av faktorer som spiller inn. Så jeg setter stor pris på de som vil dele av sin erfaring!
                              Det er vel derfor vi er her på forumet, hjelpe de som ikke veit.

                              Men om du syntes det var et angrep på deg, så var det iallefall ikke ment slik.
                              Og beklager om du satt igjen med den oppfattelsen..
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Soarer View Post
                                Og jeg går ikke i strupen på deg, men du mener kanskje ikke meg heller?..

                                Jeg har aldri siktet til deg og dine uttalelser, men til en del andre individer her på forumet som har sendt meg hatefulle PM og mail. Jeg har fått kjeft så det holder for å være ærlig mot folk........ sånn er det bare.....

                                Comment

                                Working...
                                X