Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterikapasitet LiPo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterikapasitet LiPo

    Hva vil det normale være å kunne lade ut på en lipo pakke, sett i forhold til oppgitt kapasitet??

    Har noen hobbicity pakker, 2s på 2200 mah, er oppe i en flytid på 15 min nå og forbruket når jeg lader opp igjenn viser ca 1200 mah. Spenningen viser ca 7,6 V, så jeg ligger fremdeles godt innenfor. Skulle jo teroretisk ha 950 mah igjenn, men regner med at en ikke kan bruke alt dette da en ikke skal lade ut til noe mer enn 2,9-3V pr celle.

  • #2
    Når batteriet et tomt vil tomgangsspenningen ligge på ca 3,7 v per celle, altså 7,4 V totalt på ditt batteri. Med så høy strøm som vi modellflygere trekker ut av batteriet får vi ikke full utnyttelse av kapasiteten. Det er lurt å begrense forbruket til 80% av kapasiteten på grunn av dette.

    Comment


    • #3
      Originally posted by grønnskolling View Post
      Hva vil det normale være å kunne lade ut på en lipo pakke, sett i forhold til oppgitt kapasitet??

      Har noen hobbicity pakker, 2s på 2200 mah, er oppe i en flytid på 15 min nå og forbruket når jeg lader opp igjenn viser ca 1200 mah. Spenningen viser ca 7,6 V, så jeg ligger fremdeles godt innenfor. Skulle jo teroretisk ha 950 mah igjenn, men regner med at en ikke kan bruke alt dette da en ikke skal lade ut til noe mer enn 2,9-3V pr celle.

      Ca. 80% av kapasiteten. I ditt tilfelle med 2200 mah så vil det bli 1760 mah. Holder du deg under 80% så får dine pakker et lengre liv enn om du ikke gjorde det.

      Stein

      Comment


      • #4
        Takker for svar, da kan jeg ha enda noen min i lufta. Får prøve meg litt frem og holde øye med spenningen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by grønnskolling View Post
          Takker for svar, da kan jeg ha enda noen min i lufta. Får prøve meg litt frem og holde øye med spenningen.
          Dersom du lader tilbake 1200mah med 15min flyvning så blir det.

          (2200 * 0. / (1200 / 15) = 22min

          Forutsetter selvfølgelig at du fly med noe lunde lik bruk av motorkraft. Jeg ville satt en grense på 20 minutter for å ha margin.

          Comment

          Working...
          X