Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjoner i N9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjoner i N9

    HALLO FOLKENS,hae sliti med noen vibrasjoner i synergyen min,mister canopyskruene hele tiden serlig den på venstre side foran,ser når jeg spoler opp at heliet begynner å vibrere,det skummer ganske godt i tanken når jeg flyr,har en ys 91 SR motor,er det plasser på heliet en burde sjekkemer enn andre når det gjelder synergyen,har balansert vifta men er det noe mer jeg bør gjøre??noen som har gode tips
    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
    TREX 600N FBL 3G align.
    jr11x:--))

    http://sokndal-modellfly.com/

  • #2
    Har du sjekket :

    - masten er rett
    - spindel er rett
    - akslingen for halen er rett

    Hvilken fuel bruker du ?? På min SR kjører jeg på 30% nitro. Jeg har shimset den opp for at den ikke skal ha så høy komp. Min går i allefall silkemykt og fint.

    Har du "klokket" cluchen på motoren. Oppstod dette etter en crash, eller har det alltid vært slik.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      hallo dette har alltid vært sånn har ikke vært i bakken med maskinen,jeg kjører på wildcat 15% somjeg også gjør på min 700 med samme motor den funker fint,nei jeg har ikke klokket opp clutchen hvordan gjør jeg det??
      TREX 700N FBL beast X,reactor x,
      TREX 700N FBL beast X ,reactor x
      TREX 600N FBL 3G align.
      jr11x:--))

      http://sokndal-modellfly.com/

      Comment


      • #4
        Siden det skummer mye i tanken og skruene løsner ville jeg kanskje først sett på de tingene som roterer fortest (høyfrekvente vibrasjoner), såsom halerotor og overføringer dit, clutch, vifte og clutchaksling.

        For å "klokke" clutchen trenger du et måleur som viser /100mm.
        Er du sikker på at viften er helt balansert?
        Terje

        Comment


        • #5
          hvor får jeg kjøpt slik et måleur andre plasser en her :404 Not Found hoddybutikker som har det ??
          TREX 700N FBL beast X,reactor x,
          TREX 700N FBL beast X ,reactor x
          TREX 600N FBL 3G align.
          jr11x:--))

          http://sokndal-modellfly.com/

          Comment


          • #6
            Hallo

            Les litt på dette når du har anledning

            Synergy N9 building tips - HeliFreak
            Bent Nødland
            Forus RC



            Synergy N9
            JR Sylphide 90/Super Gracy
            Composite-arf Impact
            Futaba 14mz 2,4

            Comment


            • #7
              Måleur kan du nok få bla her: http://www.chronos.ltd.co.uk
              Terje

              Comment


              • #8
                Hei
                Brukte denna på min og alle vibrasjoner vart borte:
                fast-lad.co.uk
                HB
                Hallingdal RC Klubb

                Synergy N9
                TRex Pro 600N
                Trex 500 esd
                Trex 250
                Spectrum DX7
                Futaba 9C
                + noko flygreier.

                Comment


                • #9
                  Det at du mister canopyskruen foran ved potta er i seg selv ikke nødvendivis et tegn på at ting er i ubalanse. Grunnen til dette er at de orginale canopyskruene har en for kort "hals" som går igjennom gummiforingen på canopyen. Dette resulterer i at hvis du kun strammer skruen med hånden får ikke "halsen" kontakt med festet innenfor. Når du flyr står da skruen i realiteten løst i gjengene og vibrerer seg ut. For å unngå dette vil jeg sterk anbefale deg å anskaffe SE canopyskruer som løser problemet. Hvis du ikke vil det, kan du gjøre som jeg gjode lenge:
                  Enten bruk locktite og verktøy hver gang du fester canopyen. Du kommer da til å måtte bytte gummiforingene ganske ofte.
                  Eller lag deg en liten hylse som forlenger "halsen" litt.
                  Jeg tar nå uansett for sikkerhets skyld en liten stramming med umbrakonøkkel for å være helt sikker. Jeg har ødelagt nok bladsett fordi canopyskruen har truffet dem.

                  Synergyen kan også være litt vanskelig å få til å slutte å skumme i tanken. Men som andre har sagt. Bruk indikatorklokke og sjekk at vifte, clutchaksling, TT osv faktisk er montert helt rett.
                  Du kan også forandre vibrasjonsmønsteret i helikopteret litt ved å sette på SE sentermottorbukk. Denne er litt lengre enn orginalen og stiver opp ramma litt mer. Dette fører til at de synlige vibrasjonene blir litt anderledes. Å bytte motorbukk fikser IKKE problemet dersom noe er skjevt eller ute av balanse, men kan ordne den siste skummingen i tanken dersom alt annet er i orden.
                  Rapicon
                  Pro-RC; Rondo
                  Elefun
                  SAB Compositi
                  Outrage; Torq

                  Comment


                  • #10
                    Takker for svar jeg skal kjøpe meg noen slike se canopy clips og en indikator måler
                    TREX 700N FBL beast X,reactor x,
                    TREX 700N FBL beast X ,reactor x
                    TREX 600N FBL 3G align.
                    jr11x:--))

                    http://sokndal-modellfly.com/

                    Comment

                    Working...
                    X