Announcement

Collapse
No announcement yet.

Analog vs. digital

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Analog vs. digital

    Skal velge standardservoer til en TWM 1/7 Texan og ønsker noen innspill på hva jeg bør velge. Har nettopp tatt opp igjen flyginga etter mange års pause, og sist jeg fløy var det stort sett bare analoge servoer å få. Nå er det jo en overflod av servoer på markedet, og digitale servoer koster jo ingenting lenger. Hva er fordeler og bakdeler med analoge/digitale? Har hørt at man må være veldig nøye med trimming av digitale da de kan brenne opp! Har man behov for presisjonen i digitale servoer kun til hobbyflyging? Bruker Futaba 9c 35mhz.
    Øyvind G

    Pkz Micro Sukhoi
    H9 Twist150
    SD YAK 54 30%

  • #2
    Jeg mener det viktigste med en servo er at den har en god motor og drevsett. Hvorvidt den er digital eller analog refererer bare til selve styresystemet i servoen og gir ingen indikasjon på kvaliteten.

    En digitalservo med 3- eller 5-polet motor er i mine øyne helt bortkastet og er egentlig en selvmotsigelse da den trege motoren aldri kan utnytte fordelene i ett digitalt styringssystem. En slik motor har store forsinkelser når den passerer de forskjellige magnetfeltene, noe som fører til dårlig presisjon i servoen. Ett annet problem er at selve kjerne, med jern+kobbertråd gir relativt stor masse å bevege på. Disse to faktorene fører til dårlig presisjon og bredt dødbånd. Det ender med middelmådig presisjon og høyt strømtrekk. Dessverre er det slik at alle skal ha digitale servoer i dag og produsentene produserer digitale servoer med 3-pols motor i bøtter og spann mens den stakkars forbrukeren sitter igjen med en middelmådig servo der presisjonen er akkurat som før, til en høyere pris, med høyere strømforbruk. Og større slitasje.

    Skal du utnytte det digitale systemet må du derfor opp i pris å kjøpe en servo med Coreless eller børsteløs motor. Disse motorene gir lavere bevegelsesmasse og ingen forsinkelse mellom magnetfeltene. Dette gir raskere start-stop, smalere dødbånd og høyere oppløsning.

    Min mening: Skal du ha en god servo til gunstig pris er altså en analog servo med coreless motor å foretrekke fremfor en digital servo med 3-eller 5-pols motor. Alle Futabas servoer i 9-serien har Coreless motor. Kanksje Futaba S9202 til 480,- hos Elefun kan være noe?
    Last edited by Tom Erik; 09-05-09, 12:28.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Texan View Post
      Har hørt at man må være veldig nøye med trimming av digitale da de kan brenne opp! Har man behov for presisjonen i digitale servoer kun til hobbyflyging? Bruker Futaba 9c 35mhz.
      Ikke sikker på hva du mener med "trimming"? Men det er viktig med et nøye mekanisk riktig oppsett når man kjører flere servoer på ett og samme ror. Kanskje det du tenker på?
      Digitale servoer brenner ikke opp, men de har gjerne en holdekraft som er langt større enn drakraften. Dessuten reagerer mange på at dem står og "knurrer" en del når de holder store og tunge ror, selv når sakene ikke beveger seg.
      Ellers har vel Tom Erik sagt det viktigste.

      Servojungelen er stor og ikke helt lettforståelig. Der er bra og mindre bra saker både av billigsaker og de mer kjente. For min egen del kan jeg si at der er noen billige jeg har prøvd som har skuffa skikkelig med slakk, dårlig sentrering og annet tull, mens det er mer sjelden på de store merkene. Men der forekommer enkelte saker som er mer slarkete enn andre der også. Og noen positive overraskelser er det blant de billige.
      Metallgira servoer vil i mange tilfeller ha noe mer slakk enn de med nylon/karbonite etc.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      Working...
      X