Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG og utslag på ZN Caprice

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG og utslag på ZN Caprice

    Kan noen av dere hjelp med det ?

    Jeg har fått tak i en gammel ZN Caprice. Vingespenn er ca. 200cm med en OS .140 m pipe.

    Vet noen av dere om hvor cg skal ligge ? målt fra fremkant av vingen inne ved kroppen.

    På forhånd takk.

    Mvh
    Gandalv
    Last edited by Gandalv; 15-05-09, 20:58. Reason: Tastefeil

  • #2
    tyngdepunkt

    om du kikker på bilde ser du hvordan du finner ca tyngdepunkt , men du vil nok finne det lurt og forandre dette når du har fløyet den noe ...altså ca 1/3 bakover fra midt ut på vingen (dette vil være forskjellig fra vingeprofil til vingeprofil ).
    Utslag må man nok bare prøve seg fram ,men en F3a modell skal ikke ha 3d utslag dette vil ikke rettferdigjøre modellens egenskaper.
    Caprice en en fin Sport og Nordic modell men vil nok ikke nå opp mot de moderne modellene når det gjeler flyegenskaper, Caprice er en modell fra Christophe Paysant-Le Roux sine hender og uten at jeg husker vant han nok et VM eller Em med denne i sin tid.
    Lykketil
    Attached Files
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      Tusen takk for svaret. Da skal jeg få justert tyngdepunktet ut fra modellen du beskrev og så er det bare å vente på mindre vind slik at testturen kan tas

      mvh
      Gandalv

      Comment


      • #4
        Gratulerer med "ny" fugl!
        Dersom dette er en brukt maskin (Sverre sin gamle??), så ville jeg bare lagt inn utstyret slik det var fra før og fløyet! Litt justeringer må du nok regne med etterhvert uansett. Jeg hadde min Caprice litt mer baktung enn forrige eier, men rigget den bare opp slik han hadde hatt den på de første turene. (Batteriet lå i forkant av vingen i begynnelsen. Til slutt hadde jeg batteriet omtrent i bakkant av vingen mener jeg å huske.).
        Til info aner jeg ikke hvor CG er på mine F3A-modeller...... Setter de bare opp slik de har vært fløyet før, og justerer litt etterhvert
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Takk for svaret
          Ja det er et brukt fly, godt brukt vil jeg nok si. Jeg fikk det fra en kar i Molde for noen år siden og så har det bare stått i bua mi frem til nå.

          Hvem som hadde det før han i Molde er jeg faktisk ikke sikker på. Flyet er hvitt oppå med blå buk, under vingene er det store røde og gule felt og oppå er det mest hvitt med litt rødt og gult og 2 klistremerker med "Jero fuel" . Det var en her nede i sør som mente at det kanskje hadde vært Ola Fremming sitt en gang for lenge siden ?

          Det fulgte med en blyklump på ca 130 gram som lå plasert inn til firewallen.

          For å få flyet balansert ut på 1/3 merket må jeg inn med enda 100-130 gram bly. Så den totale mengden bly syns jeg begynner å bli mye. Batteriet ligger nå i forkant av vingen.

          Eneste måten er vel som du sier: rett og slett teste flyet og se hvordan det går og så ta det derfra

          Nok en tusen takk for svaret

          Comment


          • #6
            Ut fra beskrivelsen av utseende er nok ikke dette en av de jeg har hatt (har hatt 2 stk). Uansett så er denne typen modeller svært stabile så det er ingen fare om du bommer med en cm hit eller dit. Det vil kanskje ikke være optimalt mht. flyegenskaper, men du vil ikke oppleve tippstall og spin slikt som kan skje på andre typer modeller. Et annet moment er rorutslagene, det skal ganske lite til. Som et utgangspunkt vil jeg anbefale 10 grader hver veg på balanse og høyderor. Sideroret tåler mere, start med 20-25 grader.
            Lykke til !
            Btw, bilder av de to jeg hadde finnes her : New Page 1
            www.ofremmi.info

            Comment


            • #7
              Tusen takk for svaret ofremmi

              I går fikk jeg 2 turer m flyet og det meste fungerte greit. Halen sank litt i svingene (får flytte blyet frem i cowlingen) og jeg syns det var for lite futt i motoren-den klarte ikke å dra modellen særlig langt i vertikalen før farten avtok merkbart. Sjekket pluggene etter siste og den ene pluggen utbrent (det var 2 OS. F plugger i motoren)

              Kenneth L. her nede i sør (nå Termikk kongen) sa at jeg kunne spørre deg til råds om motoren Ola, valg avplugger og eventuell shimming av topp og slikt ? Selv har jeg overhode ikke noe kjennskap til denne motoren.

              Baklageret ble sjekket og det virker fint. Kompresjonen kjenntes også bra ut. Motoren har en lilla twin plugg topp, ble kjørt på 10/15 fuel og en 17"x12" propell og turtallet ligger på 7900-8000 på bakken.

              Noe gode råd ?

              På forhånd takk

              Mvh Gandalv

              Comment


              • #8
                Har samme motoren som deg, OS 140 RX med dobbel topp, jeg kjører med OS A5 på toppen og OS F på den skråstilte bak. Har satt på 18 x 10 APC propell og har tomgang på underkant av 1800 og maks på ca 8000. Flyet veier ca 5100 gram og har ingen problemer med vertikalen, omtrent ubegrenset.

                Bruker nå Jero 20/20 fuel. Motoren er shimset for 20 nitro, men tror du glatt kan gå opp til 15 nitro uten å gjøre noe med toppen.

                Hva slags pipe sitter på din, jeg har en Hatori med lengde på 25,5 cm fra utgang manifold til start på pipe og det funker kjempebra, får innslaget på pipa rundt 4000 o/min.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Tusen takk for svaret

                  Jeg aner ikke hvilken pipe det er. Den er 41mm i diameter, ca 62cm lang og helt sylindrisk bortsett fra de første 4 cm av pipe. Manifoilen er ca 17 cm til starten av pipa.

                  Det er ikke noe distinkt lyd i mitt oppsettsom som tilsier at pipa har slått inn/slår inn (da samenligner jeg m de 2takterne jeg er vant til fra før som har en rpm på15k-17k, hvor det er et klart skille på innslaget).

                  Comment

                  Working...
                  X