Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moki 150 til C-ARF Yak 2,6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Moki 150 til C-ARF Yak 2,6

    Huff... Så har det skjedd igjen. Hodet har fått fullstendig lock på noe nytt. Denne gang Moki stjernemotorer. Flyr nå en 2,6 CARF Yak 55 med 3W 106. Fungerer utmerket, og er en fantastisk kombinasjon. Men nå er tiden inne til å få tak i en virkelig stjerne. Er det noen her som har/ vet om kombinasjonen med dette flyet og Moki 150-stjerne

    Brgds
    Finn H
    Bodø

  • #2
    Sjekk vårt galleri på hjemmesiden til klubben vår Glåmdal RCK (link i min signatur)og du vil finne en del bilder fra forrige uke hvor vi hadde besøk av en 2.6m med 150 Moki og en 3m med en 250cc
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Originally posted by flypilot View Post
      Sjekk vårt galleri på hjemmesiden til klubben vår Glåmdal RCK (link i min signatur)og du vil finne en del bilder fra forrige uke hvor vi hadde besøk av en 2.6m med 150 Moki og en 3m med en 250cc
      Noen som vet hvem dette er? Vil gjerne komme i kontakt med eieren. Masse spørsmål å stille ham

      Comment


      • #4
        Kan desverre bare navnet hans
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Originally posted by flypilot View Post
          Kan desverre bare navnet hans

          OK, har kommet i kontakt med rette mann. Har forøvrig bestilt motor...ser ikke mange slike brukte i markedet. Takk for svar

          Comment


          • #6
            Hvordan fungerte denne stjernemotoren i Yakèn? Blir det for tungt oppsett for å leke litt med en slik modell?
            Last edited by affa; 19-05-09, 07:51.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Hei Alf, vel fikk aldri se akkurat den (150'n) fly men det var en til på stripa den dagen, en 3m med en 250 og den fløy en liten tur...

              Uten sammenligning er jo lyden det beste med hele motoren, og med det passer jo motoren veldig godt best i skalafly etter min mening. Å fly noen form for "3d" med denne motoren og tilhørende throttle- "jokk" blir helt feil og motoren takler det ikke (les: stopper). Så til skalaflyging og deilige lowpass er denne motoren en drøm...
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Det var ganske sterke påstander. Kan du utdype litt dine erfaringer?

                Grunnen til at jeg spør er at jeg har en 150 selv som står montert i nesa på en 2,6m sukhoi. Den er så og si ferdig og skal opp i løpet av de nærmeste dagene. Har ingen ambisjoner eller kvalifikasjoner om heftig 3D, men at en slik motor ikke kan klare noen form for 3D øvelser var å ta litt i, eller?


                Jeg har kun kjørt motoren i benk, men har etter ett par timers kjøring fått til motoren veldig bra og takler alt av herjing jeg gjør med gasstikka. Det er jo ofte litt annerledes i lufta, men om en motor går bra på bakken, går det også og få den til i lufta.

                Lars.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Larsern View Post
                  Det var ganske sterke påstander. Kan du utdype litt dine erfaringer?

                  Grunnen til at jeg spør er at jeg har en 150 selv som står montert i nesa på en 2,6m sukhoi. Den er så og si ferdig og skal opp i løpet av de nærmeste dagene. Har ingen ambisjoner eller kvalifikasjoner om heftig 3D, men at en slik motor ikke kan klare noen form for 3D øvelser var å ta litt i, eller?


                  Jeg har kun kjørt motoren i benk, men har etter ett par timers kjøring fått til motoren veldig bra og takler alt av herjing jeg gjør med gasstikka. Det er jo ofte litt annerledes i lufta, men om en motor går bra på bakken, går det også og få den til i lufta.

                  Lars.
                  Jeg har sett flere filmer hvor folk flyr 3d med Moki 150 og 250 i forskjellige Yak modeller.
                  Det både låter heftig og ser ut til at det er power i bøtter og spann, jeg hadde ikke bekymret med over dette uten videre! Kanskje Affa og Flypilot har vært borti noen spesielle hendelser?

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Vel som Olav sier så snakker jeg bare utifra min erfaring og enhver forsøk på heftig throttlebruk og henging i propellen med slike motorer har ført til motorkutt...mulig jeg kun har sett dårlig justerte motorer...

                    Ser gjerne at jeg tar feil da ikke noe hadde vært kulere å hatt en slik sak hengene rett over plenen i en TorqueRoll
                    Last edited by flypilot; 19-05-09, 21:16.
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Olavjoergensen View Post
                      Jeg har sett flere filmer hvor folk flyr 3d med Moki 150 og 250 i forskjellige Yak modeller.
                      Det både låter heftig og ser ut til at det er power i bøtter og spann, jeg hadde ikke bekymret med over dette uten videre! Kanskje Affa og Flypilot har vært borti noen spesielle hendelser?

                      Mvh OJ
                      Det var i alle fall en hendelse på Fagernes for noen år siden hvor en Yak-55 som nettopp hadde skiftet eier gikk i bakken pga motorstopp. Hvis jeg husker rett, var det under en hovreøvelse motoren stoppet. Selvsagt akkurat ikke høyt nok til at piloten fikk flatet ut flyet for landing...
                      Denne Yak'en hadde en Moki i nesa.
                      Det var mye snakk etter denne hendelsen, og man kom vel frem til at motoren ikke tålte denne type flyging. Mye synsing selvsagt
                      Lars Henrik Kjølberg

                      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                      Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Har desverre ingen erfaringer med denne typen motorer, kjenner bare at det kribler etter å teste en. Aller helst i en 3,4m Petrausch harvard, men den koster mildt sagt skjorta den også så kunne vært ett alternativ å putte en i en "billig" yak
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mavpro View Post
                          Huff... Så har det skjedd igjen. Hodet har fått fullstendig lock på noe nytt. Denne gang Moki stjernemotorer. Flyr nå en 2,6 CARF Yak 55 med 3W 106. Fungerer utmerket, og er en fantastisk kombinasjon. Men nå er tiden inne til å få tak i en virkelig stjerne. Er det noen her som har/ vet om kombinasjonen med dette flyet og Moki 150-stjerne

                          Brgds
                          Finn H
                          Bodø
                          Til info så kommer Seidel med en 7-sylindret 160ccm i år...

                          Diameter 260 mm, 4,3kg

                          Er det noen her som har argument for/imot Seidel vs. Moki?
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by affa View Post
                            Hvordan fungerte denne stjernemotoren i Yakèn? Blir det for tungt oppsett for å leke litt med en slik modell?
                            He he! Sikkert ikke beregnet for 3D, nei. Da passer det mye bedre med en av de "vanlige" motorene. For min del dreier det seg kun om at jeg nå, endelig skal ha meg en sånn motor (lever bare en gang), og den skal brukes til det en Yak brukes til: pattern (les IMAC). Har nå drevet med modellflyging i såpass mange år, hatt såpass mange modeller, og fløyet såpass mye, at tiden er inne for noe slikt. Når denne motoren drar 30x10 til 5100 rpm, sier det seg selv at det er mer en nok til å dra skinnet av katta - i det minste å fly alt av IMAC/ patternmanøvre en kan tenke seg. At den egentlig hører mest hjemme i en skalamodell kan jeg være mer enn enig i, men i mitt tilfelle skal den foreløpig inn i en CARF Yak 55...

                            Comment


                            • #15
                              Her er en kort snutt av min 150 montert i sukhoien. Kun småtterier som gjenstår før den skal i lufta nå.

                              Last edited by Larsern; 23-05-09, 10:04.

                              Comment

                              Working...
                              X