Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forstår vi aerodynamikken helt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Seiler`n View Post
    Hvordan vill du forklare vingtippvirvlen da ?
    Se f.eks:
    This site has moved to a new URL
    og
    This site has moved to a new URL

    Har ikke tenkt å sette meg inn i det selv.

    Men du kan anta at kutta-regelen ikke har noe med dette siden luftstrømmen går langs vingetippen, ikke over den.

    Det er også en morsom observasjon at den sirkulasjonen som vingen setter opp rundt seg har sin motvekt i en vortex som flyet legger igjen 'hjemme' (Men dette har ikke noe med vingetipp-vortex/virvel å gjøre)

    Arvel Gentry skriver om et eksperiment med vann i et badekar der man kan observere dette. (arvelgentry.com)
    Last edited by Shrek; 27-05-09, 12:31.
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

    Comment


    • #17
      Så det du sier er at alle vingeprofiler har samme egenskaper, og det har ingenting å si om de er montert oppned eller ikke?

      Interessant, her kunne NASA ++ ha spart masse penger....

      Comment


      • #18
        Slenger meg med på denne jeg oxo..
        L = q x CL x S er formelen for løft over en vinge.
        Løft = Dynamisktrykk x Løftkoefisient x Vingeareal

        Så lenge vingen har en hvelving\kurve på oversiden av kordelinjen (som går gjennom vingen fra tipp til bakkant) vil det oppstå undertrykk på oversiden av vingen siden luften der må gå raskere enn den kortere undersiden for å møtes.

        Hvordan kordelinjen angriper relativ vind bestemmes slik at flyets effektive vingeprofil holder kroppen vannrett (senterlinjen i flyet vannrett) ved 0 gr rorutslag. Da har du et visst løft for og holde kroppen oppe, dvs tilstrekkelig overtrykk på undersiden av vingen for å bære flyet.

        Snur du så det samme flyet på hodet, vil det gå nedover mot bakken. Derfor må flyets senterlinje (og de fastmonterte vingene) få en angrepsvinkel mot relativ vind for å kompensere for dette.

        Man kan selvfølgelig gi høyderor, men da er ikke løftekoefisienten den samme lenger (pga forandret kordelinje og profil\hvelving) på vingen.
        T-Rex 450 SE
        T-Rex 500
        T-Rex 600N/NP/E
        Srimok
        Mini Edge540
        DX7

        Comment


        • #19
          Originally posted by Roy N View Post

          Så lenge vingen har en hvelving\kurve på oversiden av kordelinjen (som går gjennom vingen fra tipp til bakkant) vil det oppstå undertrykk på oversiden av vingen siden luften der må gå raskere enn den kortere undersiden for å møtes.
          Nix, her ligger feilen. Undertrykket vil oppstå nesten uavhengig av om vingen har en hvelving på oversiden. Trykket synker og hastigheten øker, men ikke fordi veien er lengre.

          Comment


          • #20
            nå ble jeg bare fryktelig forvirret Og jeg som nettopp har begynt på ppl-teorien... er igang med første boken, flygeteori. Og der står det jo også det at vingens profil tvinger luften til å bevege seg fortere på oversiden enn undersiden og at det vil skape en trykkforskjell som gir løft. MEN hehe... dette syns jeg alltid har vært litt merkelig. For er jo sant som andre sier, da hadde jo ikke en trainer med clark y profil kunne flydd opp ned, noe jeg gjorde senest igår. Jeg har også bygget en deltavinge med 1,5 m vingespenn, som jeg glasset og satt i to motorer bak. Motorene er 2stk os 61. Dette flyet har ikke profil, kun flat vinge, men flyr nydelig...
            Uff nå er jeg bare forvirret:S:S

            Comment


            • #21
              Originally posted by pleym View Post
              Nix, her ligger feilen. Undertrykket vil oppstå nesten uavhengig av om vingen har en hvelving på oversiden. Trykket synker og hastigheten øker, men ikke fordi veien er lengre.

              Forutsatt at flyets senterlinje er vannrett mot relativ vind :
              Du vil få undertrykk på den delen av vingen som peker mot bakken (den egentlige oversiden)ved inverted flight, du vil altså fortsatt få undertrykk slik at det resulterer i et løft som nå fører flyet mot bakken.

              Undertrykket reduseres pga gravitasjonen (altså flyets masse), men skal ikke dette bære helt galt avsted bør nok flyets senterlinje få en angrepsvinkel vekk fra bakken slik at du får et overtrykk.

              Men som du sier ; du vil få overtrykk på undersiden av en symetrisk vingeprofil og det er fordi massen av flyet blir utsatt for gravitasjon. Men da er det også viktig og huske på at dynamsiktrykk øker med kvadratet av hastigheten ref post 18, og fly med symetriske vinger må ha høyere hastighet for å kunne fly med senterlinje 0 gr.

              Edit: flyr man fortere i en inverted lowpas enn ved "vanlig" pæs ? Og er flyets senterlinje lik?
              Last edited by Roy N; 27-05-09, 14:18.
              T-Rex 450 SE
              T-Rex 500
              T-Rex 600N/NP/E
              Srimok
              Mini Edge540
              DX7

              Comment


              • #22
                Originally posted by surpass View Post
                nå ble jeg bare fryktelig forvirret Og jeg som nettopp har begynt på ppl-teorien... er igang med første boken, flygeteori. Og der står det jo også det at vingens profil tvinger luften til å bevege seg fortere på oversiden enn undersiden og at det vil skape en trykkforskjell som gir løft. MEN hehe... dette syns jeg alltid har vært litt merkelig. For er jo sant som andre sier, da hadde jo ikke en trainer med clark y profil kunne flydd opp ned, noe jeg gjorde senest igår. Jeg har også bygget en deltavinge med 1,5 m vingespenn, som jeg glasset og satt i to motorer bak. Motorene er 2stk os 61. Dette flyet har ikke profil, kun flat vinge, men flyr nydelig...
                Uff nå er jeg bare forvirret:S:S
                Det er vel en kjent sak at man må lyve for å bestå myndighetenes eksamen for slike sertifikat i USA. Denne forklaringen om at luften møtes igjen i bakkant av vingen har bitt seg så fast at den er nesten umulig å slå tilbake.

                Mennesker liker ikke vanskelige forklaringer
                MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                Quickie: turl.no/13pe
                Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                Comment


                • #23
                  Originally posted by pleym View Post
                  Nix, her ligger feilen. Undertrykket vil oppstå nesten uavhengig av om vingen har en hvelving på oversiden. Trykket synker og hastigheten øker, men ikke fordi veien er lengre.
                  Men fordi, la oss alle stemme i samtidig ... for å tilfredstille Kutta-betingelsen!!!
                  MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                  MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                  Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                  Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                  Quickie: turl.no/13pe
                  Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                  Comment


                  • #24
                    Men jeg ville heller foretrukket å lære det som er RIKTIG.. selvom det er vanskelig hehe
                    Kanskje noe av det som gjør flyging så fasinerende, og litt mystisk at vi ikke vet 100% hvordan det fungerer.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Roy N View Post
                      Snur du så det samme flyet på hodet, vil det gå nedover mot bakken. Derfor må flyets senterlinje (og de fastmonterte vingene) få en angrepsvinkel mot relativ vind for å kompensere for dette.

                      .
                      Ja, og flyet flyr i stor grad _dårligere_ fordi kroppen har en angrepsvinkel i forhold til lufta som er utrolig lite effektiv.

                      hadde du kunne jekket litt på vingen under inverted og dermed fått kroppen i plan så ville det gått så meget bedre, selv om vi alle er enige om at vingen fungerer _best_ riktig vei for en usymmetrisk profil.

                      Det største problemet med inverted performance for et fly med usymmetrisk profil er at kroppen og halepartiet blir en gigantisk luftbrems, og motoren trekker i større grad oppover enn ønsket.
                      MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                      MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                      Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                      Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                      Quickie: turl.no/13pe
                      Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                      Comment


                      • #26
                        Når jeg søker på kutta betingelse på google så får jeg denne fine linken fra ntnu:

                        NTNU: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet - NTNU
                        MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                        MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                        Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                        Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                        Quickie: turl.no/13pe
                        Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Roy N View Post
                          Slenger meg med på denne jeg oxo..
                          L = q x CL x S er formelen for løft over en vinge.
                          Løft = Dynamisktrykk x Løftkoefisient x Vingeareal

                          Så lenge vingen har en hvelving\kurve på oversiden av kordelinjen (som går gjennom vingen fra tipp til bakkant) vil det oppstå undertrykk på oversiden av vingen siden luften der må gå raskere enn den kortere undersiden for å møtes.

                          Hvordan kordelinjen angriper relativ vind bestemmes slik at flyets effektive vingeprofil holder kroppen vannrett (senterlinjen i flyet vannrett) ved 0 gr rorutslag. Da har du et visst løft for og holde kroppen oppe, dvs tilstrekkelig overtrykk på undersiden av vingen for å bære flyet.

                          Snur du så det samme flyet på hodet, vil det gå nedover mot bakken. Derfor må flyets senterlinje (og de fastmonterte vingene) få en angrepsvinkel mot relativ vind for å kompensere for dette.

                          Man kan selvfølgelig gi høyderor, men da er ikke løftekoefisienten den samme lenger (pga forandret kordelinje og profil\hvelving) på vingen.
                          Sist jeg sjekket så var løfte formelen : L = CL*0,5rho*V2*A så her har du glemt noe

                          Løft = løfte koeffisient * halve densiteten av lufta* hastigheten i kvadrat * arealet av vingen.
                          Og du forandrer heller ikke kordelinjen, den er der den er ferdig med det! Men relativ vind vil strømme rundt profilet på en helt annen måte enn om man var upright!
                          Kordelinjen defineres av korteste distanse mellom senter av leading og trailing egde, så med mindre profilet ditt endrer fysisk form når du flyr inverted så er kordelinjen lik!

                          Mvh OJ
                          Last edited by Olavjoergensen; 27-05-09, 15:44.
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #28
                            Angrepsvinkelen er definert som vinkelen mellom møtende luft (eller fartsretningen), og kordelinjen, så den vinkelen vil endre seg hele tiden mens man flyr.

                            Kutta er en matematisk tilnerming til virkeligheten, og ikke selve forklaringen på hvorfor fysikken gjør som den gjør. Den har også sine helt klare begrensninger, for eksempel med tanke på avløsning. Såvidt jeg husker så kan ikke Kutta Jukowski forklare løft på en delvis utsteilet vinge, men alle som har flydd noe i nærheten av et 3D fly vet at det funker

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by pleym View Post
                              Angrepsvinkelen er definert som vinkelen mellom møtende luft (eller fartsretningen), og kordelinjen, så den vinkelen vil endre seg hele tiden mens man flyr.

                              Kutta er en matematisk tilnerming til virkeligheten, og ikke selve forklaringen på hvorfor fysikken gjør som den gjør. Den har også sine helt klare begrensninger, for eksempel med tanke på avløsning. Såvidt jeg husker så kan ikke Kutta Jukowski forklare løft på en delvis utsteilet vinge, men alle som har flydd noe i nærheten av et 3D fly vet at det funker
                              Hi hi!

                              Nå prøver vel vi her å finne en ikke så alt for vanskelig erstatning til den klassiske 'siden luftmolekylene må møtes i bakkant av vingen' misforståelsen, ikke utrede ekstremtilfellene
                              MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                              MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

                              Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                              Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                              Quickie: turl.no/13pe
                              Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Olavjoergensen View Post
                                Sist jeg sjekket så var løfte formelen : L = CL*0,5rho*V2*A så her har du glemt noe

                                Løft = løfte koeffisient * halve densiteten av lufta* hastigheten i kvadrat * arealet av vingen.
                                Og du forandrer heller ikke kordelinjen, den er der den er ferdig med det! Men relativ vind vil strømme rundt profilet på en helt annen måte enn om man var upright!
                                Kordelinjen defineres av korteste distanse mellom senter av leading og trailing egde, så med mindre profilet ditt endrer fysisk form når du flyr inverted så er kordelinjen lik!

                                Mvh OJ
                                Hvorfor lot jeg meg friste...hehe
                                Dynamisk trykk finner du ved....så da blir vel formlene våre like?
                                Forandring av vingens kordelinje får du vel dersom du senker høyderor slik at du forandrer profilen, slik som det hevdes i post 13. Men lærebøkene er på jobben, er ikke bombesikker o

                                Mvh Roy N
                                T-Rex 450 SE
                                T-Rex 500
                                T-Rex 600N/NP/E
                                Srimok
                                Mini Edge540
                                DX7

                                Comment

                                Working...
                                X