Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wyllerløypa idag, 31. mai

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wyllerløypa idag, 31. mai

    Tok turen til startbua i wyllerløypa idag med min kjære flamingo.
    Da jeg kom dit etter 20 minuters gange fra parkeringsplassen ved tryvannstårnet, ser jeg en kar som står og ser på himmelen, jeg ser ikke på avstand at han har en fjernstyring, men er veldig glad for at denne karen som stod å kikket i været og vred seg rundt om med bøyd nakke hadde det (ser ikke helt lurt ut, modellflybevegelser uten modellfly...)

    I alle fall; hilste på og fikk bekreftet at det var godt med termikk når en kom seg litt opp. Jeg satte sammen mitt fly og sjekket vinden; den kom inn på skrå fara sør-sørvest, og jeg var ikke helt sikker på dette. Jeg kaster ut i bakken og flyet synker direkte; kommer meg over skogkanten litt lenger ned og drar en tur ut fra løypa, men ingen reaksjon.
    etter noen få minutter er jeg nødt til å ta en medvindslanding før flyet kommer for lavt.

    Dette går greit da det er flatere partier i mellom hangene i løypa.

    Mannen som har jukseseilfly (motor i nesa) bekrefter at vinden nå kommer nesten på tvers av løyp også lenger opp i luften.
    Jeg venter på litt dreining i vinden, mens jeg ser at hans fly tar den en bobla etter den andre...

    Når vinden skifter noen få grader og gresset jeg hiver opp i luften ikke flyr like skrått på løypa som sist, er det på han igjen.
    Jeg kaster ut, og får ikke synk slik som sist (skogkanten lagde nok noe turbo inn i løypa første gang) men helle rikke noe særlig løft; jeg drar alikevel en lang tur ut av løypa og mot sør, men det synker; jeg forbereder meg åp nok en medvindslanding, da det skjer; her vipper vingen og jeg gir sideror motsatt; 3 minutter etter er jeg 150-200 meter5 høyere og har det plutselig veldig gøy; jeg flyr på sørsiden av løypa når jeg taper høyden, og finner litt hangoppdrift fra dalen på den siden, noen småbobler klarer jeg stadig å klore meg fast i, så etter ca en halvtime lander jeg fint ved siden av startbua; veldig greie landingsforhold.

    Vi prater løft og luft en stund og tenker på hjemveien, da jeg merker at vinden nå står nesten rett inn i løypa; jeg kaster ut igjen, og det er straks noe annet; det løfter overalt bare man kommer litt opp og ut; det løfter også når jeg flyr inn i løypa for å ta fart til en lowpass - I like!

    Noen svinger senere bestemmer jeg meg for å lande. Det er ingen problemer nå med å få høyde nok for landingslegget, og når alt er som sårest vel, og jeg tar siste 90 graders sving og setter på bremsene, skjer det som ikke skal skje; jeg er 50 meter lenger unna enn jeg tror og istedet for å dykke ned i løypa dykker jeg ned i en grantopp ....

    Et ganske så kraftig smell høres, og jeg er klar over at her blir det reparasjoner...

    Når jeg kommer til krasjstedet ser jeg at flyet i alle fall er i en del, men det viser seg at det har gått inn i en granstamme - to meter fra toppen inne ved vingeroten.
    Abachien er most i forkant et ti-femten cm stykke, men det ser foreløpig ikke så ille ut (ikke så dypt inn i vingen).

    I alle fall var dette nok en påminnelse på at det ER vanskelig å bedømme avstand og man bør legge inn gode marginer.

    Vel-vel, det var en fin testdag for wyller, og jeg vet nå at det er stor forskjell om vinden kommer rett inn eller på skrå.

    Det var heller ikke allverdens til vindstyrke idag (2-3 ms, litt mer i kastene).
    Jeg venter til vinden er mer vestlig før jeg tar turen med hangfly dit, men drar gjerne med en jukse(=elektro)seiler (som jeg plutselig fikk nok et godt argument for å gjøre ferdig).

    Dessuten var det fint å se at det ikke bare er jeg som vet å sette pris på litt slit for å komme til flyplassen ( vi sees nok igjen neste gang det er fra vest inn wyller!).

    Legger ved bilde av dagens forhold sett fra voksenlia
    UTC er to timer etter norsk tid 12 UTC=14 norsk tid.
    Attached Files
Working...
X