Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Snakker vi el-fly.dk? Må nesten se litt på gir.....
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Ja, El-fly i Danmark.
      Her er saken: PAGE NOT FOUND | AXI MODEL MOTORS s. r. o.
      2820-saken bør være i bøtter og spann, 4S trengs. 2826-kombinasjonen jeg skal prøve nå krever 5S, men blir nok overkill i Siriusen.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Du får ikke inn en 5s i ramma - 4s blir også i meste laget hvis du ikke går ned på C verdi!
        Husk at Siriusen ikke er noe acro modell men mer en termikk jeger - å trekke den 90˚ oppover stresser modellen over hva den er beregnet for.

        Finn en kombinasjon som gir en bra balanse i flyet med lavest mulig total flyvekt, videre bør oppsette kunne dra en 5-6 opptrekk på et batteri inklusive en 1-2 timers flytid.

        NB! i byggeveiledningen står det at du skal bruke strikk for å holde sammen vingene, jeg vil anbefale og droppe strikken - bruk heller tape over skjøten mellom vingerota og kropp, dette er raskere å feste, bedre og mer ryddig.

        Hvis du vil minimalisere tiden du bruker på å sette opp modellen så sett av litt mer tid til å montere (grønne) MPX kontakter som sitter fast i vinge og kropp slik at du slipper løse ledninger.

        Flyet er med meg hver helg og har blitt min "arbeidshest" som jeg hiver ut av bilen hvis jeg finner gode forhold og et jorde å lande på.
        Har en 5-6 timer i luften med det til nå og flere vil det bli utover sommeren!

        Gled deg!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          NB! i byggeveiledningen står det at du skal bruke strikk for å holde sammen vingene, jeg vil anbefale og droppe strikken - bruk heller tape over skjøten mellom vingerota og kropp, dette er raskere å feste, bedre og mer ryddig.
          Har skjønt at man bruker dette på mange seilere. Hva slags tape fungerer bra til dette?
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Originally posted by affa View Post
            Har skjønt at man bruker dette på mange seilere. Hva slags tape fungerer bra til dette?
            Litt bred, 19-25mm, elektrotape av passende farge.

            S

            Comment


            • #21
              Litt trangt med tid om dagen som vanlig, men jeg har ihvertfall kommet i gang. Etter litt måling frem og tilbake ser det ut som Hyperionmotoren passer fint inn. Spantet ble kuttet av på 38mm, noe lengre bak en anbefalt for at motoren skulle passe inn. Spantet limes inn med 5 min epoxy og står med 2 garder ned og høyretrekk. Sliper av resten av kroppen når spinneren ankommer. Måtte bestille ett nytt Aeronaut senterstykke med 40 mm spinner sånn at nesa blir glatt og fin.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Halen

                Deretter startet jeg med halen. Høyderorservoen limte jeg i trerammen med litt kontaktlim. Rammen er thight og det skal ikke mye til for at den sitter fast. Deretter tok jeg frem høyderoret som er hengslet på staben. 10 mm innenfor hengslelinjen under skal det CA limes ett tynt plastrør. Fjern filmen før det limes og forsterk så det hele med film som følger med. Deretter festes høyderorsstaget inn i dette røret og festes i høyderorsservoen i andre enden. Roret settes i nøytralt og jeg blander opp 5 min epoxy for å lime den fast nede inne i halen. Husk å ha strøm på slik at servoen settes i null med evt subtrim og at skruen til servohornet skrus fast før du limer inn!
                Jeg kuttet og loddet servokablen slik at ingenting faller av bak i halen da jeg antar at denne servoen skal stå i modellen i min tid.

                Når dette har tørket tilpasser jeg balsalisten som skal inn i bakkant av finnen. Denne er ferdig frest for siderorshengsler, men den må tilpasses og kuttes slik at høyderorlinken går fritt forbi den.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Når baklisten var tilpasset limte jeg den på plass med epoxy og limte samtidig siderorshengslene inn i sideroret så det tørket samtidig.

                  Deretter sjekket jeg passformen og limte inn sideroret.

                  Boret opp ett 3,5mm hull for å føre ut linken til sideroret. Denne består av en plasthylse med en plastforet metallstang inni og skrustag i den ene enden. Skrudde fast rorhornet i sideroret og linket den fast. Den justerbare connektoren bruker jeg fremme på servoen.

                  Den utenpåliggende hylsen skal inn i selve kroppsrammen men det får jeg ikke gjort før rammen er limt sammen først og deretter skal limes inn i kroppen.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    CA limte krybben som skal limes inn i kroppen. Blander opp litt microbaloons og 30 min epoxy og setter den så på plass. Den er ganske smal så man skal ned i ett ganske tynt 4S batteri for å få det på plass.

                    Gjør klar canopyen i samme moment. En skrue skrus inn under foran og ett spor slipes i kroppen slik at den slides på plass der. Deretter filer jeg opp ett hull bak canopy i passende avstand slik at hurtiglåsen kan limes på plass der. Dessuten må det merkes av på canopyen og bores opp slik at hurtiglåsen treffer hulle og låser det hele. Jeg taper alt fast under liming slik at ting ikke forskyver seg.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Vinger

                      Alle ror er ferdig hengslet. Servobrønnene er skåret ut og trengs bare litt tilpasning for å lime inn servobraketter. Trekkerøret for servokabel er såpass tynt at det ikke er beregnet for kontakter. Derfor ble alle servokontaktene klippet av og loddet på skjøtekabler. Hadde desverre ikke Multiplex kontakter liggende så måtte lage en tradisjonell servokontakt på hve rservo i vingerota inntil jeg får tak i kontakter. Dette letter monteringen betydelig.

                      Ellers tilpasset jeg servobrakettene og limte disse inn med epoxy. Servoen dytter jeg nedi og legger på littt kontaktlim. Da sitter de godt nok samtidig som de er mulig å få opp om man skulle trenge girbytte eller lignende.

                      Rorhornene tilpasses og limes inn i rorene. Vær nøyaktig slik at flapsen får gode utslag nedover til å bremse med.

                      Servolukene som følger med synes jeg ikke det helt store om. De var knotete å få tilpasset rammen og tror nok det blir en passende rød tape som erstatning.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Som JOO nevnte tidligere var ofte overføringene fra Reichard ganske ubrukelige og det stemmer fortsatt. Sideroret er unøyaktig så jeg kommer til å oppgradere til ett sett med Sullivan. Er det noen som har oversikt over de forskjellige Sullivanutgavene eller fargene de bruker ?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Hadde samme problem med min Classic og fikk den samme hjelpen av JOO. Hadde ikke selv peiling på hva jeg skulle ha så jeg bestilte "litt av hvert" og prøvde meg rett og slett frem. Husker ikke hvilken type / farge jeg endte med men det funker som bare det nå!

                          Peter
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

                          Comment


                          • #28
                            Det største problemet er at man "glemmer" å feste pushrod sleeve'en bakover i halen, hvis man kun fester den foran og bak så vil stykke i mellom bevege seg sidelengs og forårsake dobbel sentrering.
                            Gjorde samme tabben på den første Reichard Champion jeg hadde - endte opp med et par Dymond D60 i halen noe som fungerte utmerket.
                            På Sirius'en var jeg nøye med feste av sleeven noe som medførte et perfekt resultat!

                            HC har noen Sullivan på lager til fornuftig pris - siden sideror puschrodd'en er omtrent uten bøy så hadde jeg kanskje valgt versjonen med karbon pushrod.

                            Comment


                            • #29
                              Etter litt tjafsing og knoting på min nye JR 12X fikk jeg en testtur i går. Hyperionmotoren trekker modellen bra opp og med 11x6 klapp trekker den 65A som er innenfor hva alt av utstyr bør tåle. Jeg hadde ikke rukket å sette opp flightmodes ennå så den trengte endel dykkror i climbout. Uvant å fly seiler for meg, men fikk nå litt dreis etterhvert og jaget ett par gode bobler sammen med noen fuglevenner.....

                              Med batteriet helt foran er den litt for lett i nesa så kommer nok til å prøve ut ett 3S 3300 mah batteri. Tror det blir meget bra da samt at batteriet ikke får kjørt seg så mye som 3S2200 batteriet.

                              Fikk også satt opp en kurve med dykkror på crow og det fungerte ganske bra med litt forbedringspotensiale på kurven bare.


                              Den føler litt sluggish ut på balanserorene, bør jeg mikse inn flaps her eller bare øke utslagene? Siderorssvinger fungerer greit, men trenger en bedre overføring for å få den tightere.

                              Alt i alt ett meget morsomt prosjekt og gleder meg til mange stille stunder....

                              Takk til Øyvind Bardalen for flott kamerajobb !
                              (deilig å få låne ett skikkelig Canon kamera? )
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #30
                                Noen flere bilder


                                På bilde 4 ser man gjengen som inspiserer høyderorshornet. Dette er ett plastrør som er CA limt til høyderoret uten film og med film trukket over. Skeptiske......

                                Og det er jeg også. Kommer nok til å modde dette med ett glassfiberhorn som jeg støper inn i roret. Meget enkelt og antatt mye sikrere.
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X