Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by affa View Post
    På bilde 4 ser man gjengen som inspiserer høyderorshornet. Dette er ett plastrør som er CA limt til høyderoret uten film og med film trukket over. Skeptiske......
    Gratulerer med en vellykket maden!

    CA limt funker vel greit men Reichard pleier å spesifisere Epoxy.
    Hvis du sjekker på nettet så er det flere som lurer på dette men det er ingen som har hatt problemer, igjen dette er ingen acro modell så belastningen på HR er minimal.

    Jeg syntes at plastrøret var litt knotete i montering/demontering så jeg satt inn et meget kort glassfiberhorn med 1,5mm bredde og beholdt den lange bøyen på staget (slik at den ikke kan skli ut av hornet)

    Hva mener du med Sluggish?
    Hvis du har CG for langt bak vil Sirius'en være treg på balanse rorene - prøv og flytt CG fremover og du vil oppdage at den blir mer følsom og lettere å manøvrere - dette er min erfaring
    Last edited by Quadrocopter; 18-06-09, 22:31.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Gratulerer med en vellykket maden!

      CA limt funker vel greit men Reichard pleier å spesifisere Epoxy.
      Hvis du sjekker på nettet så er det flere som lurer på dette men det er ingen som har hatt problemer, igjen dette er ingen acro modell så belastningen på HR er minimal.

      Jeg syntes at plastrøret var litt knotete i montering/demontering så jeg satt inn et meget kort glassfiberhorn med 1,5mm bredde og beholdt den lange bøyen på staget (slik at den ikke kan skli ut av hornet)

      Hva mener du med Sluggish?
      Hvis du har CG for langt bak vil Sirius'en være treg på balanse rorene - prøv og flytt CG fremover og du vil oppdage at den blir mer følsom og lettere å manøvrere - dette er min erfaring
      Ja, litt treg på balanserorene, men er ganske sikker på at det er aft CG som gjør det. Hvis jeg lar den synke i 30 grader endove rog slipper stikka så trekker den nesten opp vertikalt på ganske kort tid.

      I veiledningen står det faktisk CA og jeg tror egentlig det sitter som banken, men ett 1,5 mm rorhorn som freses ut og limes inn e rnok hakket tryggere

      Så bare litt finjustering nå så kan jeg jakte termikk i hele sommer....
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #33
        Flott Affa! Dette liker jeg.
        Da får du se etter fuglene som bruker å ligge SØ for stripa i blant og markere termikken, så får du snart høydegevinst bare svingteknikken faller på plass. Legg gjerne kraftig med differensiering på balanserorene, og riktig siderorbruk er et absolutt krav!
        Med crow-mix vil du oppleve at sakene lett drifter sidelengs avhengig av vinden, og korreksjoner da føles som sirup.
        Tror Propepperellen gikk for Sullivan sine "precision"-rods? Dem har jeg aldri prøvd, men kan ellers gå ganske god for den røde Sullivanen. Den blå funker enda bedre, men er noe "voldsom".

        Ville ikke tatt det gjenget som inspiserte så høytidelig, Olei er vel alltid skeptisk? LOL (spøk) Olei stilte lett opp som prøvekanin på test av ny TUG uten å nøle. Skjønner ikke at han våger.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #34
          Skeptisk ja

          Originally posted by Quadrocopter View Post

          CA limt funker vel greit men Reichard pleier å spesifisere Epoxy.
          Hvis du sjekker på nettet så er det flere som lurer på dette men det er ingen som har hatt problemer, igjen dette er ingen acro modell så belastningen på HR er minimal.

          Jeg syntes at plastrøret var litt knotete i montering/demontering så jeg satt inn et meget kort glassfiberhorn med 1,5mm bredde og beholdt den lange bøyen på staget (slik at den ikke kan skli ut av hornet)
          Hei!
          Det er jo ingenting som slår praktisk erfaring selvsagt, men er nok fremdeles skeptisk til den høyderorspatenten . Er enig i at under normal rolig flyvning så er ikke belastningen så stor på høyderor, men etter en lang rolig termikktur er det jo litt fristende å "dra på" litt . Tenker også på alle de gangene med dårlig tid, og rorflater dulter bort i ting når flyet skal inn/ut av bil eller hobbyrom. Fort gjort å få en svekkelse av limfugen uten at dette oppdages der og da.
          Synes at løsningen du beskriver med innfelling av et glassfiberhorn er en solid løsning som i alle fall ville gi meg "ro i sjela" når jeg flyr !

          Og grattis med flott fly Affa, nå mangler du bare en vario i flyet !

          Hilsen en av skeptikerene på bilde 4 .

          Olav E.

          Comment


          • #35
            Ja, må vel få meg en høydemåler skjønner jeg gutta rett eller tune langsynet noe.....

            Staben hvor plastskruene hadde fått noe rom gange er tightet opp med 2 karbonhylser av 5 mm rør og litt epoxy. Sitter som støpt nå.

            Olav har også testa denne allerede så skal nok jage litt erfaring av han og få justert den bra utover sommeren.

            Ellers så ble jeg lurt med TUG sist sommer. Drammen mfk sin som alle påstår ikke flyr, og jeg som aldri har gjort ett slep før med OAK bak med sin 4 metring, uten nøling seff....
            Det er godt man innser sine idiotiske handlinger i etterkant....................hehe


            Av ny overføring blir det Sullivan sin Splined Carbon Filled Nylon. Sterke og ikke så mye flex, det trengs ikke på den rette linjen der.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #36
              Originally posted by affa View Post
              Ja, litt treg på balanserorene, men er ganske sikker på at det er aft CG som gjør det. Hvis jeg lar den synke i 30 grader endove rog slipper stikka så trekker den nesten opp vertikalt på ganske kort tid.
              Den høres utrivelig nesetung ut ja
              Ser ut som en fin modell det der!
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #37
                Hei

                Hvordan fikk du justert inn nedtrekk og sidretrekk på motorspantet?

                mvh
                Knut Olav Kvissel
                Hallingdal fk.
                kok

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Knut Olav Kvissel View Post
                  Hei

                  Hvordan fikk du justert inn nedtrekk og sidretrekk på motorspantet?

                  mvh
                  Knut Olav Kvissel
                  Hallingdal fk.
                  Hvis du ikke har en elektronisk vinkelmåler så er det bare å plukke frem papir å blyant og måle/tegne vinkler.

                  Side trekket er greit men ned trekket er litt vanskeligere å få rett siden du ikke direkte vet hvor 0 grader ligger.

                  Pleier å feste en lang bolt i hullet i motorspanet, dermed får du en grei vinkel indikasjon og et ordentlig "håndtak" når du skal finjustere.

                  Var litt knotet å få riktig, men testflyingen vist at det ble veldig bra - den gikk oppover i riktig vinkel uten at jeg trengte å legge inn høyderors mix
                  Last edited by Quadrocopter; 27-02-10, 21:10.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by affa View Post
                    Alle ror er ferdig hengslet. Servobrønnene er skåret ut og trengs bare litt tilpasning for å lime inn servobraketter. Trekkerøret for servokabel er såpass tynt at det ikke er beregnet for kontakter. Derfor ble alle servokontaktene klippet av og loddet på skjøtekabler. Hadde desverre ikke Multiplex kontakter liggende så måtte lage en tradisjonell servokontakt på hve rservo i vingerota inntil jeg får tak i kontakter. Dette letter monteringen betydelig.

                    Ellers tilpasset jeg servobrakettene og limte disse inn med epoxy. Servoen dytter jeg nedi og legger på littt kontaktlim. Da sitter de godt nok samtidig som de er mulig å få opp om man skulle trenge girbytte eller lignende.

                    Rorhornene tilpasses og limes inn i rorene. Vær nøyaktig slik at flapsen får gode utslag nedover til å bremse med.

                    Servolukene som følger med synes jeg ikke det helt store om. De var knotete å få tilpasset rammen og tror nok det blir en passende rød tape som erstatning.






                    Heisan.
                    Litt usikker på hvem vei servoene til balanseror og flaks skal sitte. Noen som forstod hva jeg mente her tro
                    Med servohorn innover mot kroppen, eller utover mot enden av vingene?
                    Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                    Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Roy.Arnold View Post
                      Heisan.
                      Litt usikker på hvem vei servoene til balanseror og flaks skal sitte. Noen som forstod hva jeg mente her tro
                      Med servohorn innover mot kroppen, eller utover mot enden av vingene?
                      Hei Roy - noe merkelig skjedde her.....


                      Men svaret mitt var ment på spørsmålet ditt som forsvant

                      Min Sirius står lengst inne i kjelleren å støver ned så jeg har ikke vingen her nå å se på, men står ror hornet og servo hornet på samme side av vingen (undersiden) så skal (dette gjelder flaps!!) servohornet peke en 10°-15° mot flaps'en (bakover) slik at når servohornet beveger seg fremover kan det trekke flaps'en mest mulig ned (desto mer ned desto mer bremser modellen - pass på at flaps'ene beveger seg jevnt nedover og like langt ut ellers så vil vingen svinge i det du "bremser")

                      Pass på at flaps'en i tillegg får mulighet til å gå en ca 5 mm motsatt vei (oppover).

                      Står hornene på hver sin side av vingen så skal servohornet peke fremover.

                      På balanse servoene setter du hornet i nøytral 90° .

                      Håper dette ga deg det svaret du ønsket.
                      Last edited by Quadrocopter; 03-10-10, 16:21.

                      Comment


                      • #41
                        Roy - jeg må lære å lese spørsmålet bedre
                        Sett servoen slik at armen på servoen peker/sitter mest mulig mot midten av selve flaps'en - da vil du fordele kreftene jevnere.
                        Last edited by Quadrocopter; 03-10-10, 16:36.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Roy - jeg må lære å lese spørsmålet bedre
                          Sett servoen slik at armen på servoen peker/sitter mest mulig mot midten av selve flaps'en - da vil du fordele kreftene jevnere.


                          Hehe. takker så mye. Da var det som jeg tenkte slik som jeg har tatt det på bildet assa.
                          Men den mottsatte vingen da på flaps må sitte samme vei da.
                          Skal prøve og forklage bedre hva jeg mener, når det gjelder balanseroret på høyre og venste vinge halvdel, så skal dem sitte likt på begge sider, Men flaps da blir vel litt andeledes, da begge dem servoene som er sier koblet , skal dra same vei hver gang dem er i bevegelse.

                          Click image for larger version

Name:	vingen.jpg
Views:	1
Size:	31.2 KB
ID:	571616

                          Har ett lite tillegg spørsmål. Har liter erfaring med flaps. Jeg bruker en Futaba 7C hvem kanal bør jeg sette flaps på?
                          Noen ide?
                          Last edited by Roy.Arnold; 03-10-10, 18:07.
                          Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                          Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Roy.Arnold View Post
                            ....Men den mottsatte vingen da på flaps må sitte samme vei da.
                            Skal prøve og forklage bedre hva jeg mener, når det gjelder balanseroret på høyre og venste vinge halvdel, så skal dem sitte likt på begge sider, Men flaps da blir vel litt andeledes, da begge dem servoene som er sier koblet , skal dra same vei hver gang dem er i bevegelse.....
                            Nei egentlig så skal de sitte speilvent om midten av vingen - d.v.s. på høyre vinge-halvdel (sett bakfra og fra undersiden) skal hornet sitte til høyre men på den andre vinge-halvdelen skal den sitte til venstre.

                            Du bruker 2 kanaler på mottakeren en for hver flaps!

                            Vis jeg ikke husker helt feil så er lukene som sitter over servobrønnen litt forskjellige etter om de skal stå på høyre eller venstre side, jeg lurer på om det var på Sirius'en min at det var en feil levering med tre venstre og en høyre noe som medførte at jeg måtte sette begge flaps servoene samme vei - ikke optimalt.

                            Gjøre det samme med servoene for balanse rorene (speilet om senter)

                            Har ett lite tillegg spørsmål. Har liter erfaring med flaps. Jeg bruker en Futaba 7C hvem kanal bør jeg sette flaps på?
                            Noen ide?
                            Jeg kan det meste om Spektrum/JR men på Futaba er jeg blank på - det aller beste er å starte en ny tråd hvor du sør om programmerings hjelp til Futaba og 2 flaps

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Nei egentlig så skal de sitte speilvent om midten av vingen - d.v.s. på høyre vinge-halvdel (sett bakfra og fra undersiden) skal hornet sitte til høyre men på den andre vinge-halvdelen skal den sitte til venstre.

                              Du bruker 2 kanaler på mottakeren en for hver flaps!

                              Vis jeg ikke husker helt feil så er lukene som sitter over servobrønnen litt forskjellige etter om de skal stå på høyre eller venstre side, jeg lurer på om det var på Sirius'en min at det var en feil levering med tre venstre og en høyre noe som medførte at jeg måtte sette begge flaps servoene samme vei - ikke optimalt.

                              Gjøre det samme med servoene for balanse rorene (speilet om senter)



                              Jeg kan det meste om Spektrum/JR men på Futaba er jeg blank på - det aller beste er å starte en ny tråd hvor du sør om programmerings hjelp til Futaba og 2 flaps

                              Hei igjen og takker for svar.
                              Hos meg følger det med 3 venstre slike røde lokk og 2 høyre røde lokk eller omvent. Totalt 5 slike lokk.
                              "bare lurte litt, så jeg forstår" lurte på hvorfor jeg ikke kan sette flaps servoene samme vei?

                              Balanse rorene er greie, dem setter jeg speilvendt uansett, for der skal dem gå hver sin vei.

                              Jepp jeg kan starte en egen tråd om programmeringen av Fut 7C
                              Last edited by Roy.Arnold; 03-10-10, 20:51.
                              Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                              Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                              Comment


                              • #45
                                Grunnen til at jeg (og de fleste andre ) setter dem speilvent er at man ønsker en mest mulig symmetrisk bevegelse av rorene på H/V side.

                                Blir det litt forskjell så skaper dette mer jobb i programmeringen av radioen ( i utgangspunktet så bør alt være mest mulig mekanisk riktig)

                                Comment

                                Working...
                                X