Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Aha, da tror jeg det begynner å demre, bare støtter opp kroppen til den er i vater i forhold til vingenes vater, så kapper jeg den røflig av litt mindre en hva jeg egentlig skal ha, så starter jeg finsliping derifra.
    Tar daog limer inn spantet med 100mm bolten og legger bolten på vateret og finjusterer den rett før 5min epoxyn herder? Er jeg på rett spor da? Hvor på vingen regnes null punktet/vater? Man har jo ikke så mye slingringsmon på 2 grader da, så jeg vet ikk hvor kritisk disse vinklene er for flyging? Så lurer jeg litt på klapp propellen, hvordan folder den seg inn og legger seg pent in på sidene hver gang og ikke hvor som helst annet sted?

    Comment


    • #62
      Går litt fort i svingene her, begynner å bli litt ivrig, glemte spørre om pushrods...
      Ser Sullivan omtales her, er det et must?
      Kan denne fra Elefun brukes?
      S574 Sullivan Gold-N-Rod Nylon 122cm M2 - elefun.no - Radiostyrt hobby

      Comment


      • #63
        Støtt opp kroppen til stabilisatoren står i null. Der kan finnes ei nullinje gjennom kroppen, men det finner du omtrent aldri utenom på litt dyrere F3A-modeller. Så man forholder seg til at stabben er et greit nullpunkt.
        Når du flytter incidence-meteret til vingen skal den sannsynligvis ha en positiv vinkel på rundt èn grad.
        Loddlinja blir jo null grader nedtrekk, det gir deg en indikasjon til å tegne inn snittet der du skal kutte nesa. Med en 90-graders vinkel holdt mot incidence-meteret kan du klare å tegne snittet med f.eks 3 grader nedtrekk
        Du kan lage deg en mal av papp der du klipper ut et rundt hull med diameteren nesa har utvendig der du skal kutte.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #64
          Og ja forresten; Sullivan sine pushroder er bra. For noen år siden var ikke de originale pushrodene i Reichard-settene de beste, vet ikke hvordan de er i dag. Uansett pushrods så fest dem fler steder enn bare i endene, det er det viktigste
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #65
            Hei,
            Takk for svar, noen nye utrykk for meg, hvor finner jeg stabilisatoren?
            Iom at man ikke kommer til langt bak i kroppen så punktlimer man bare pushrod så langt man kan bare da, eller er det noe fancy triks for å legge jevn med limpunkter.
            Fikk forresten et sett med rød Sullivani posten i går

            Comment


            • #66
              Stabilisatoren/stabben er den horisontale haleflaten. Den høyderorene sitter på Den vertikale kalles "finnen".

              Fancy tricks; jo, du kan f.eks dytte en bit skumgummi (gjerne med litt kontaktlim på) innover og kile/presse støtstengene fast ganske langt bak i kroppen der du ikke når å lime på vanlig vis. Styrodur og andre ting kan også brukes, bare kutt det til sånn passe i forhold til kroppsformen og med slots til støtstengene.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #67
                Enda mer fancy triks...
                Putt en ståltråd inn i strømpa til støtstanga, og fest den med magneter fra utsiden. Så drypper du tynn CA forsiktig nedover utsiden av strømpa. DA har du en tight overføring.
                PS..Små sterke magneter finner man ofte inni ødelagte børsteløse motorer.
                Last edited by bad scientist; 10-07-11, 23:37. Reason: Ps
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #68
                  Den var ny for meg Steinar Smart!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by bad scientist View Post
                    Enda mer fancy triks...
                    Putt en ståltråd inn i strømpa til støtstanga, og fest den med magneter fra utsiden. Så drypper du tynn CA forsiktig nedover utsiden av strømpa. DA har du en tight overføring.
                    PS..Små sterke magneter finner man ofte inni ødelagte børsteløse motorer.
                    Hehe. blir ikke det veldig grisete og mye lim før du får nok feste da?

                    Hva med krybba, lønner det seg å lime ferdig hele før man setter den oppi, eller det noen deler man bør vente med og lime til slutt?
                    Mht til CG, da venter man vel også til alt er montert mer eller mindre, eller har man funnet et greit punkt der også uavhengig av utstyret man putter i, batteri, motor etc?

                    Comment


                    • #70
                      Det blir mindre søl enn man skulle tro. Trikset er å dryppe litt av gangen, og sørge for å holde kroppen i en vinkel som gjør at limet renner dit du vil. Jeg kunne godt skrevet "forsiktig" med store bokstaver.
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                      Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

                      Comment


                      • #71
                        Får prøve og se hva jeg får til, den skal ligge på babord side bakover, ikke sant?
                        Hva med disse MPX kontaktene, noen med bilder på hvordan og hvor disse er lagt opp?

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by affa View Post
                          Alle ror er ferdig hengslet. Servobrønnene er skåret ut og trengs bare litt tilpasning for å lime inn servobraketter. Trekkerøret for servokabel er såpass tynt at det ikke er beregnet for kontakter. Derfor ble alle servokontaktene klippet av og loddet på skjøtekabler. Hadde desverre ikke Multiplex kontakter liggende så måtte lage en tradisjonell servokontakt på hve rservo i vingerota inntil jeg får tak i kontakter. Dette letter monteringen betydelig.

                          Ellers tilpasset jeg servobrakettene og limte disse inn med epoxy. Servoen dytter jeg nedi og legger på littt kontaktlim. Da sitter de godt nok samtidig som de er mulig å få opp om man skulle trenge girbytte eller lignende.

                          Rorhornene tilpasses og limes inn i rorene. Vær nøyaktig slik at flapsen får gode utslag nedover til å bremse med.

                          Servolukene som følger med synes jeg ikke det helt store om. De var knotete å få tilpasset rammen og tror nok det blir en passende rød tape som erstatning.
                          Er det bare å skjære ut brønnene i vingene, eller må jeg ta noen forhåndsregler for å ungå å ødelegge filmen?

                          Comment


                          • #73
                            Det er en nydelig modell. Flyr meget pent.

                            Jeg limte krybben før jeg la den inn (hele). Når det gjelder og kjære fronten i rette gradene, så tok jeg og rettet modellen så godt jeg kunne. Brukte vinkel bak på sideror for der er den rett og lett og få i vinkel.
                            Når det gjelder brønnene i vingen, så løstet jeg filmen litt rundt hele og limet den godt først. Så kuttet jeg klar til dem rammene.
                            På den måten løsnet ikke filmen.

                            Om det er disse kontaktene i vingen du mener med MPX ,,, Graupner Quick-Verbindung /Stecker
                            så prøvde jeg meg på dem hehe ,men ga opp. Synes det ble litt farlig slark i dem. Så tok dem av igjen.
                            Som det sies her, vær obs på den dårlige overføringen på sideroret. Den strømpa må festet mange plasser inni kroppen.

                            Lykke til.
                            ps: Usjda
                            Last edited by Roy.Arnold; 15-07-11, 00:28. Reason: problem med og legge inn annonse, så jeg la en link her.
                            Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                            Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                            Comment


                            • #74
                              Ok, takk, hva slags lim bruker man til filmen?
                              Mpx, hva mener du med slark? Hvor og hvordan festet du de?

                              Fikk tak i noen pinnede hengsler til sideroret, men noget større en org, vil glippen her bli for stor?
                              Elefun hadde ikke flere i mindre str.
                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1310722174.447643.jpg
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	580086



                              Regards Chris
                              Sent from my iPad using Tapatalk

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by affa View Post
                                Deretter tok jeg frem høyderoret som er hengslet på staben. 10 mm innenfor hengslelinjen under skal det CA limes ett tynt plastrør
                                Da er vi igang med monteringen

                                Lest at dette må være nøyaktig 10mm, derfor spør jeg litt dumt, hengsellinjen, regnes den fra senter mellom høyderor og stab på tapen, eller fra kanten på roret?
                                Det utgjør nemlig noen mm forskjell...

                                Også lurer jeg på hva de kassene på sidene av krybben er ment for?

                                Det kommer GARANTERT fler sprsml underveis her nå, better safe than sorry






                                Regards Chris
                                Sent from my iPad using Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X