Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    slark mente jeg at kontaktene er harde og tre i og kommer lett skjeft inn. Men det er hva jeg synes da. ALt i alt så mener jeg at du ikke sparer tid på og bruke dem kontaktene når du monterer. Jeg for min del synes jeg brukte mere tid og få kontaktene ordentlig inn i hverandre enn jeg brukte når jeg tok dem av og brukte ledningene rett inn i motager.

    Lite tipps: Når du setter sammen krybben, så se først etter ha du skal ha av batteri i den. Slik at du modefiserer vuggen etter størrelsen på batteriet. Er så leit og måtte gjøre dette om du kjøper deg for stort batteri.

    Dem kassenene er det til servoen du mener der tro. Den ene er til sideroret, den andre bruker du ikke.
    Der setter du opp kun den uten den servoen skal sitte i også legger du motageren der. Gjorde jeg i alle fall.

    Filmen limes med lynlim.
    Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
    Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

    Comment


    • #77
      Ok, sideroret er selvf den ene kassen ja, litt sløv
      Skjønner ikke engang hvordan servoen skal kobles til mpx kontaktene, og hvor/ hvordan de skal festes, men jeg får prøve å google litt da...
      Trodde kanskje CA lim ville smelte filmen, men da er det vel trygt da

      Får bare vente på svar ang høyderor og siderors henglsene...



      Regards Chris
      Sent from my iPad using Tapatalk

      Comment


      • #78
        Da har jeg satt igang med motor biten, har grov kappet spantet på 35mm diam og sitter og lurer på hvordan jeg skal få limt firewall 2 grader ned OG 2 grader høyre før limet herder???
        Ned er ikke noe problem, da bare bygger jeg opp styringsbolten og setter på mitt digitale vater, holder til det herder, men som sagt, høyre trekket? Hva er trikset her?

        Har vatret opp kroppen med robarten slik at vingene er i null grader, da er stabben 3 grader ned relativt til hovedvingen, stemmer det?
        Ser på kroppen fra siden, så har kroppen en klar helling fremmover, korrekt?

        Anser dette som den viktigste delen av byggingen, og tør ikke fortsette og lime noe før jeg får bekreftet dette, men det hadde jo vært helt FANTASTISK om jeg kom i mål med hele skiten innen mandag

        Regards Chris
        Sent from my iPad using Tapatalk
        Last edited by daytonabeach; 15-07-11, 21:36.

        Comment


        • #79
          På høyretrekket, så mener jeg at du slipper unna med å bruke øyemål. Det er ikke så mye tid motoren står på, så hvis det blir litt galt her, så kan du programmere deg vekk fra det på senderen.
          Stabben kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner modellen.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #80
            Ang høyretrekket, høres logisk ut...
            Venter til i morgen og ser om noen kimer innom ang stabb og vinge da...


            Regards Chris
            Sent from my iPad using Tapatalk

            Comment


            • #81
              Klin hakkandes gærn som jeg er så har jeg nå limt firewall, og den havnet på 1.9 nedtrekk og 1.1 høyre, er det akseptabelt nok?

              Comment


              • #82
                Noen som har vært borte i disse vinge kontaktene? Virker litt mer robust en mpx
                EWC6, 70cm, Emcotec Wing Connector - Servos, Accessories and Spare Parts - Modellsport Schweighofer
                Last edited by Quadrocopter; 17-07-11, 18:43.

                Comment


                • #83
                  Originally posted by joo View Post
                  Skal man bruke en Y-kabel til flapsen skal man ikke speile servoene vel? Da må begge ligge med servohornet samme veg, mot venstre eller høyre.
                  Kan man mixe skikkelig i radioen så gjør man som man vil.
                  Skjønner det er disens om dette, men hvis man har en 8 kanals radio Spektrum Dx8, kan jeg ikke da bruke 2 kanaler til flaps og 2 til balanse, for å få bedre dynamik i utslagene som det nevnes her?
                  Det skulle da bety at alle servo hornene skal peke mot vingetuppen, riktig?

                  Hva med dybden servoene skal ligge i brønnen, så høyt at de flusher vingens underside?
                  Er de rektangulære balsa platene bare for evt spacing av høyden i brønnene?
                  Last edited by daytonabeach; 17-07-11, 17:33.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by daytonabeach View Post
                    Skjønner det er disens om dette, men hvis man har en 8 kanals radio Spektrum Dx8, kan jeg ikke da bruke 2 kanaler til flaps og 2 til balanse, for å få bedre dynamik i utslagene som det nevnes her?
                    Det skulle da bety at alle servo hornene skal peke mot vingetuppen, riktig?

                    Hva med dybden servoene skal ligge i brønnen, så høyt at de flusher vingens underside?
                    Er de rektangulære balsa platene bare for evt spacing av høyden i brønnene?
                    har den en 8 kanal spektrum så bruker du IKKE kabel ( noe du aldri bør bruke nåe du har nok kanaler)

                    Er du i tvil hvordan du skal programmere DX8'en så en så send en PM til [doogledee]


                    Det skulle da bety at alle servo hornene skal peke mot vingetuppen, riktig?
                    Hvis du har en flaps servo løsning hvor rorhornet sitter på oversiden og servoen sitter på under siden av vingen så skal rorhornet peke forover mot LE
                    Er servo og rorhorn på samme side av vingen (under) så skal servohornet peke bakover

                    Hva med dybden servoene skal ligge i brønnen, så høyt at de flusher vingens underside?
                    Dette er avhengig av hvor lang servoarm du har (du må kunne få riktig utslag på ror uten at servoarmen kommer port i kanten på brønnen )
                    Servoen skal ikke stikke ut under vingen eller trykke mot servo dekslet som limes fast.
                    Det er viktig at du får festet servoen ordentlig i vingen!


                    Er de rektangulære balsa platene bare for evt spacing av høyden i brønnene?
                    Ja
                    Last edited by Quadrocopter; 17-07-11, 18:35.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by daytonabeach View Post
                      Noen som har vært borte i disse vinge kontaktene? Virker litt mer robust en mpx
                      EWC6, 70cm, Emcotec Wing Connector - Servos, Accessories and Spare Parts - Modellsport Schweighofer

                      Jeg har brukt de første MPX (grønne) som du henviser til tidligere - de fungerer utmerket og er noen av de beste pluggene du kan bruke som vingekontakter

                      Du fester dem eklest med å putte inn silikon (eller tilsvarende inn i hullet i vingen, så trykker du inn kontakten inn i den halvdelen som sitter i kroppen og skur vingen på plass
                      Så lar du det hele stå en 1/2 dag å herde
                      Når alt er herdet tar du vingene i fra hverandre og du har fått ett topp feste som er passe fleksibelt


                      Emcotec sine er sikkert bra de og men de er så proprietære at du må lete deg i hjel for å finne noen hvis en skulle ryke....

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by daytonabeach View Post
                        Klin hakkandes gærn som jeg er så har jeg nå limt firewall, og den havnet på 1.9 nedtrekk og 1.1 høyre, er det akseptabelt nok?
                        Modellen er meget snill å tåler all verdens med avvik på firewall vinkelen (så lenge du har noe downtrust og høyretrekk) så limingen din skal sikker fungere meget bra..

                        Har bygget 3 store Reichard seilfly og har satt inn firewallen på øyemål på de to siste ingen tegn til at den trekker i noen retninger selv med en overdimensjonert motor

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          har den en 8 kanal spektrum så bruker du IKKE kabel ( noe du aldri bør bruke nåe du har nok kanaler)
                          Hvis du har en flaps servo løsning hvor rorhornet sitter på oversiden og servoen sitter på under siden av vingen så skal rorhornet peke forover mot LE
                          Er servo og rorhorn på samme side av vingen (under) så skal servohornet peke bakover


                          Dette er avhengig av hvor lang servoarm du har (du må kunne få riktig utslag på ror uten at servoarmen kommer port i kanten på brønnen )
                          Servoen skal ikke stikke ut under vingen eller trykke mot servo dekslet som limes fast.
                          Det er viktig at du får festet servoen ordentlig i vingen!

                          Du fester dem eklest med å putte inn silikon (eller tilsvarende inn i hullet i vingen, så trykker du inn kontakten inn i den halvdelen som sitter i kroppen og skur vingen på plass <br />
                          Så lar du det hele stå en 1/2 dag å herde<br />
                          Når alt er herdet tar du vingene i fra hverandre og du har fått ett topp feste som er passe fleksibelt
                          Hurra, nå fikk jeg svar alt på en gang

                          Har allerede fått tilbud om hjelp til radio fra Leif, så jeg skal plage han litt når den tid kommer
                          Formulerte meg litt dårlig ang servoene, mente servogiret, eller toppen på servoen om du vil, skal alle peke ut mot vingetuppen? (mener ikke LE) eller blir det annerledes om jeg skal bruke alle kanalene? Isåfall hvor mange kanaler trenger jeg å bruke for det oppsettet?
                          Min rx ser sllik ut
                          Ch1 thr
                          Ch2 aile
                          Ch3 elev
                          Ch4 rudd
                          Ch5 gear
                          Ch6 aux1
                          Ch7 aux2
                          Ch8 aux3

                          Ønsker iaf en kanal til overs for evt ekstra utstyr...

                          Siriusen har alle servo og rorhorn på undersiden?
                          Servodekslet, mener du da det rød plastdekselet?
                          Limer man servoen direkte på isoporen? Med CA da? Innbiller meg da at servoen vil flekse en del! eller?

                          Du har servobrakketen, også har du en firkantet tynn ramme, sistnenvte er kanskje bare ment som feste for de røde plastdekslene?

                          Når det gjelder mpx så skjønner jeg ikke helt festeordningen, fra vingen kommer servokablene utfra røret, skal jeg frese ut enden på røret så den passer inn der da?
                          Hva med på kropp siden, der er det jo bare en tynn fiber vegg, ikke mye støtte der...
                          Er det ikke like greit å ha servokabler med standard kontakt hengende ut av vingefestene på kroppen, og bare dra inn slakken via cockpit når vingene er på?
                          Bare spør da jeg ikke ser at mpx er noe superduper løsning, men mer noe som ser bra ut, men det er kanskje ikke slik, derav min skepsis

                          Hva med hull i vingene til rorhornene, hva er enkleste metode der? Og bruker man der også epoxy?

                          Krybben bør jeg kanskje vente med å lime til jeg vet hvor cg blir liggende?

                          Maaange spørsmål ja, men så blir jeg sikkert den neste her inne som kan svare på det samme når neste fersking melder seg

                          Ting går iaf fremmover her, gleder meg som et lite barn til å bli ferdig...






                          Regards Chris
                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by bad scientist View Post
                            Enda mer fancy triks...
                            Putt en ståltråd inn i strømpa til støtstanga, og fest den med magneter fra utsiden. Så drypper du tynn CA forsiktig nedover utsiden av strømpa. DA har du en tight overføring.
                            PS..Små sterke magneter finner man ofte inni ødelagte børsteløse motorer.
                            Siden jeg ikke har noen magneter, så har jeg fundert ut noe annet, jeg har punkt limt strømpa i utgangen bak, og hvis jeg dytter strømpa i forkant fra canopy, så legger strømpa seg i spenn inntil styrbord vegg, altså i retning minste motstands vei, skulle vel funke like greit det og helle ned lim på samme måte mens jeg presser strømpa bakover til den sitter, eller blir det feil på noen måte da?

                            Comment


                            • #89
                              Kjappeste sted og bestille alu spinner til denne? anyone?
                              G-1335.30.15 Cam Folding prop 12x6 Hub 5mm - elefun.no - Radiostyrt hobby

                              Comment


                              • #90
                                Heisan. Det jeg gjorde med stømpa, var og dytte den bakover, så den ble liggende intill kroppens innside. Så tok jeg en sprøyte "kjøpt på apoteket" med en tykk fuelslange. Puttet epoxy i sprøyta og lipte inni kroppen slik at strømpa ble liggende intill kropp.

                                Ja som jeg sa tidligere i posten. Dem kontaktene MPX er mere jobb med enn det er med ledninger stikkende ut av vingen

                                finn batteriet du skal bruke så limer du krybbas invendig bredde etter den.

                                Må si den løsningen til han Quadrocopter
                                her om hvordan han limpte mpx kontaktene med silikon. Hørtes veldig smart ut. Så den har jeg tro på.
                                Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                                Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                                Comment

                                Working...
                                X