Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

    Da ar den endelig i hus. Årets elektroseiler for min egen del.

    Endte opp med en Reichard Model Sirius som er ny i sortimentet. En elektroseiler med følgende spesifikasjoner:
    Vingespenn 3070 mm
    Lengde 1360 mm
    Profil S3021
    Vekt ca 2200g
    Vingeareal 64 dm2
    Kanaler 5 stk

    Min settes opp med følgende utstyr:
    Balanse / Flaps / sideror: Hitec HS82MG
    Sideror: Hitec HS65MG
    Motor: Hyperion ZS 3025-6 : Siden finnes ikke
    ESC: Waypoint Speed Controller 90A, 4S With 3A BEC Siden finnes ikke Speed Controller 90A, 4S With 3A BEC &kategoriID=10000
    Batteri: Outrage 3S2200mah


    Gleder meg veldig til den nye serien Hyperion motorer som kan presses enda mer og skal yte bra. Denne har følgende spesifikasjoner:
    Weight 197.6 g
    Winding 6T
    Resistance 0.008 Ohm
    IO (@10V) 3.37 A
    KV 1287 rpm/V
    Typical Current 45A~80A
    Max Current 110A
    Max power 1500 Watts

    Legger også ved noen bilder før veiing og monteringen begynner
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Motor / propell oppsett

    Er litt usikker på hva jeg skal bruke av propell. Kom gjerne med forslag utfra tabell og bruken av en slik modell?
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Hadde sannsynligvis handla 12x6 og 13x4 CAM og prøvd hva som passet best mht fart og stig. Regn med at du vil ha minst 600 Watt for å kose deg

      PS: Tror den "ideelle" rimelige motoren hadde vært AXI sin 2820/8 med PG-girkasse og 18x10 (på 4S). Kanskje Elefun passer på å få dem i sortimentet sitt snarest? Har prøvd litt av AXI sine kombinasjoner med PG-girene, og de er flotte rimelige saker til seilfly!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Her er mitt oppsett - en kombinasjon som jeg vil kalle midt på treet og som jeg er meget godt fornøyd med.

        AXI 2826/10 med CAM 13/8 prop - det hele fores fra et 3 celle 3300mA batteri.

        Kombinasjonen gir en 5-6 opptrekk til 300-400m i ca 45˚ vinkel.
        Last edited by Quadrocopter; 03-06-09, 21:40.

        Comment


        • #5
          Er det jeg som regner feil, eller er det batteriet litt i snaueste laget, Affa?
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Originally posted by bad scientist View Post
            Er det jeg som regner feil, eller er det batteriet litt i snaueste laget, Affa?
            Det er lett ihvertfall
            Er kanskje i snaueste laget men er ratet til 66A cont, og 121A burst så får det heller holde så lenge det holder. Kan jo hende jeg må bite i det sure eplet?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by affa View Post
              Det er lett ihvertfall
              Er kanskje i snaueste laget men er ratet til 66A cont, og 121A burst så får det heller holde så lenge det holder. Kan jo hende jeg må bite i det sure eplet?
              Jaja..Man må jo leve litt!
              Dessuten er det jo ikke lange øktene av gangen de får. du kommer høyt opp på 20 sekunder. Hadde nå gjort meg nervøs ihvertfall.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Rorhorn flaps / balanseror

                Er litt usikker på hvile rorhorn som skal hvor. Flapsen er hengslet i nedkant og balanseroret er hengslet i overkant. Hvilke rorhorn skal hvor? Noen som er gode på seilflybygging?
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Er ikke espert, men..

                  Magefølelsen min sier at den nederste skal på flap, ettersom det er den som kortest horn og dypest anker. Flapen skal jo ha mye mer vandring enn balanse, og vil også ha den største belastningen når du bremser. Dessuten er kanskje flapen litt tykkere enn balanseroret, så derfor er ankeret på den nederste litt lengre?
                  Mitt gjett ihvertfall
                  Last edited by bad scientist; 04-06-09, 00:28. Reason: glem det, får ikke rettet overskriften...
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Den nederste (med kort arm) skal på flaps, den øverste (lang arm) skal på balanseroret

                    Pass på å sjekke dekslene som sitter over hullet til servoen før du monterer servoene. Det skal være 2 med bulken på høyre side og to med den på venstre side - jeg fikk 3 + 1 noe som gjorde at jeg måtte snu den ene flaps sevoen fra å peke med hornet mot vinge tippen til å peke inn mot flykroppen.

                    For å få maksimal flaps utslag så må du "tørrmontere" og prøvekjøre før du limer noe fast - ble litt prøv og feil før jg fikk det optimalt og likt på*begge vingene!
                    Last edited by Quadrocopter; 04-06-09, 09:10.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joo View Post
                      PS: Tror den "ideelle" rimelige motoren hadde vært AXI sin 2820/8 med PG-girkasse og 18x10 (på 4S). Kanskje Elefun passer på å få dem i sortimentet sitt snarest? Har prøvd litt av AXI sine kombinasjoner med PG-girene, og de er flotte rimelige saker til seilfly!
                      Hvor fås disse girene hen? Kan jo hende noen passer på Hyperion sine motorer da str jo er rimelig de samme på disse? Finnes det noen linker så tipser jeg Elefun så kan det jo hende at de blir mulig å få tak i?
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        2820 med gear bygger mye bakover slik at du risikere å måtte modifisere selve batteri/servo kassa inne i flyet
                        Videre blir gear kombinasjoner fort en 30-50% dyrere enn direkte drevene løsninger.

                        Sirius'en er relativ "baktung" - alternativet mitt med en 2826 og 3300mA gjør at batteriet sitter midt i feste slik at du har bra CG justerings mulighet uten å legg inn bly.
                        Attached Files
                        Last edited by Quadrocopter; 04-06-09, 13:38.

                        Comment


                        • #13
                          Takk for tipset !

                          Har du fått flydd noe med den og hvordan synes du den fungerer?
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by affa View Post
                            Takk for tipset !

                            Har du fått flydd noe med den og hvordan synes du den fungerer?
                            Helt utmerket, den beste Reichard modellen jeg har flydd til nå.
                            Flyet er stort og litt "buss" i handling men klatrer helt utmerket i termikk. Landingen går også greit uten å ha 8 fotballbaner rundt seg grunnet flapsene.
                            Flyet skal (uten at jeg har prøvd det) fungere greit til enkel hang flyging også.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by affa View Post
                              Hvor fås disse girene hen? Kan jo hende noen passer på Hyperion sine motorer da str jo er rimelig de samme på disse? Finnes det noen linker så tipser jeg Elefun så kan det jo hende at de blir mulig å få tak i?
                              Siden Elefun forhandler AXI er det ikke noe problem, sakene leveres av nettopp AXI Siden Elefun ikke har dem i sortimentet sitt skal jeg (i dag) bestille meg ennå en (2826 m.PG denne gangen) men må ty til El-flight. Skal hive ut en Mega outrunner som bedriver direktedrift i en Reichard-seiler, nå skal jeg ha helikopter-stig!

                              2820 med PG blir ca 24-25mm lengre enn Hyperionen du skal ha i modellen din. Og da kan du sveive 18,5x12 sleiv
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X