Announcement

Collapse
No announcement yet.

Begynne med fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by spitmk16 View Post
    Jeg begriper ikke at du ikke kjøper en trainer på rcmarked. Trainere er vel antagelig det flyet det er mest av på forumet.
    Helt enig, skulle jeg begynnt med dette nå og visst det jeg vet så er brukt veien og gå...Men du lærer jo en hel del om flyet ditt når du får satt det sammen selv, bruk masse tid på simulator og ta første turene med treningskabel så går det nok helt fint: )
    Bare flygreier: )

    Comment


    • #17
      Originally posted by spitmk16 View Post
      Jeg begriper ikke at du ikke kjøper en trainer på rcmarked. Trainere er vel antagelig det flyet det er mest av på forumet.
      Kjøpte ikke du ditt første fly på brapris?
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #18
        Skjønner argumentasjonen fra begge leire

        Min personlige anbefaling er å kjøpe en balsa trainer som du bygger selv. Som det sies litt lengre nede i tråden så lærer man litt når man bygger. Men det er selvsagt ikke alle som har lyst eller tid til å bygge. Da blir alternativet nytt eller brukt. Personlig er jeg utstyrsfreak og kjøper det (etter min mening) relativt beste av det beste.. Det er bare slik jeg er..

        Har akkurat kjøpt mitt "første" fly.. 15 år siden sist jeg fløy noe med vinger.. burde selvsagt ha kjøpt en høyvinget kosemaskin på bruktmarkedet.. men hva kjøpte jeg ? Brand new PA Addiction..

        Lommeboka er ofte tjukkere enn vettet i denne bransjen

        Comment


        • #19
          Originally posted by bad scientist View Post
          Kjøpte ikke du ditt første fly på brapris?
          Jo, jeg kjøpte ett billig fly, fordi jeg ville finne ut om det var moro å fly. Gadd da ikke å investere 6000 kr for å finne det ut.

          Det flyet har egentlig kostet meg titusener... hehe
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Illusion View Post
            Skjønner argumentasjonen fra begge leire

            Min personlige anbefaling er å kjøpe en balsa trainer som du bygger selv. Som det sies litt lengre nede i tråden så lærer man litt når man bygger. Men det er selvsagt ikke alle som har lyst eller tid til å bygge. Da blir alternativet nytt eller brukt. Personlig er jeg utstyrsfreak og kjøper det (etter min mening) relativt beste av det beste.. Det er bare slik jeg er..

            Har akkurat kjøpt mitt "første" fly.. 15 år siden sist jeg fløy noe med vinger.. burde selvsagt ha kjøpt en høyvinget kosemaskin på bruktmarkedet.. men hva kjøpte jeg ? Brand new PA Addiction..

            Lommeboka er ofte tjukkere enn vettet i denne bransjen
            Rimelig uenig med å kjøpe nytt.

            Grunnen er at man er ikke utlært men snarere har fortsatt mye å lære etter å ha bygget ett fly. Prisforsjellen er såpass at man kan kjøpe en brukt trainer, kjøpe så ett fly nummer 2, pluss simulator, for den prisen man betaler for en ny trainer.

            Mens man lærer å fly, med traineren, kan man kose seg med fly nr to med bygginga, og da har man svært god tid. Noe som gjør at man kan søke på nett og bruke god tid på å gjøre det riktig. Er nok av trainere som blir fort montert, pga at flyet skal fort opp, at man får ett dårlig resultat.

            Bedre er det å kjøpe en brukt trainer som en flink modellflyver har montert.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #21
              Fordelen med å kjøpe brukt er helt klart prisen. Men det er et stort MEN!, man vet ikke hvordan det er satt sammen og hvilken stand motor og elektronikk er i. Har opplevd å skifte kulelager på brukt motor som ble opplyst å ha gått en kanne med fuel og har også opplevd å kjøpe delvis montert fly og så oppdager når man begynner at ting er forferdelig dårlig limt, stabben løsnet ved et lite dytt -godt det skjedde på bakken og ikke i luften.

              Så at noen velger å kjøpe nytt er veldig forståelig og hvis pris ikke har noen betydning så er det jo bare tut og kjør. Men jeg er ikke skremt av å kjøpe brukt i fremtiden selv om opplevelsene har vært blandet. Innenfor Pattern så kjenner man jo etterhvert de fleste flygerene og det er jo forskjell på å kjøpe ferdig rigget/trimmet modell med alt for 6 - 8000 isteden for ca 20000 nytt.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #22
                Originally posted by Superstar40 View Post
                Fordelen med å kjøpe brukt er helt klart prisen. Men det er et stort MEN!, man vet ikke hvordan det er satt sammen og hvilken stand motor og elektronikk er i. Har opplevd å skifte kulelager på brukt motor som ble opplyst å ha gått en kanne med fuel og har også opplevd å kjøpe delvis montert fly og så oppdager når man begynner at ting er forferdelig dårlig limt, stabben løsnet ved et lite dytt -godt det skjedde på bakken og ikke i luften.

                Så at noen velger å kjøpe nytt er veldig forståelig og hvis pris ikke har noen betydning så er det jo bare tut og kjør. Men jeg er ikke skremt av å kjøpe brukt i fremtiden selv om opplevelsene har vært blandet. Innenfor Pattern så kjenner man jo etterhvert de fleste flygerene og det er jo forskjell på å kjøpe ferdig rigget/trimmet modell med alt for 6 - 8000 isteden for ca 20000 nytt.
                For meg virker det som om trådstarter har ett busjett på ca 7000 kr. Å da gå i innkjøp av nytt fly, simulator, sender, og diverse utstyr, da sliter vedkommende.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by spitmk16 View Post
                  For meg virker det som om trådstarter har ett busjett på ca 7000 kr. Å da gå i innkjøp av nytt fly, simulator, sender, og diverse utstyr, da sliter vedkommende.
                  Et komplett nytt godt brukbart 4 kanals fly med alt får du glatt for under 2000,-
                  legg til en bedre LiPo lader 1000,- og noen ekstra Lipo 1000,- altså 4000,-

                  Som simulator funger FMS(gratis) fint for nybegynnere.

                  I tillegg vil jeg anbefale en Limpistol(smeltelim) for Ø7-8 stenger med termostat (250,-)
                  en rull pakke tape 50,- ,ekstra propeller 100,- propsaver 50,-

                  Å fly fuel/balsa/duk som nybegynner ... anbefaler jeg ikke! Gjorde det
                  for 30 år siden på 70 talet. I dag med elektro modeller er det helt unødvendig å
                  bruke tid på å vaske modellene og alt plunderet med fuel motorene.

                  Jeg gikk så grundig lei at jeg faktisk lovte meg selv at jeg aldri mer skulle fly
                  modellfly men det var før Depron, børsteløse motorer og LiPo batteri!

                  Odd H.

                  Comment


                  • #24
                    Som ihuga glow menneske så flyr jeg også elektro når man ikke har tid til å dra avgårde til flystripa men flyr kun 5 minutters kjøring unna.

                    At glow er vanskelig skjønner jeg ikke, kjøper man en OS motor og følger instruksjonen samt bra fuel er det omtrent bare å tanke og kjøre. At man får noe søl på modellen er jo en del av hobbyen, men dagens syntetiske oljer er jo langt lettere å fjerne enn castor olje i fuel 30 år tilbake i tid. Setter man på en eksos deflektor kan man jo også styre det meste av eksosen utenfor kroppen.

                    Har man lyst til å fly om vinteren så er jo ikke lipo det mest gunstigste hvis du ikke har batteriene i trusa frem til du skal fly og flytiden blir dertil kortere. Så det er fordeler og ulemper med begge deler.

                    Prismessig så blir innkjøpskostnaden høyere ved elektro - man kan jo ikke bare ha et batteri men minst 3 for å få flydd uten å vente på at batteriet blir ladet. Motor + regulator + batteri kommer fort opp i 2 - 3000 kr hvis du skal fly i klasse .40 - .50 størrelse. For glow vil motoren koste 12 - 1500 og da har du fuel for en 1000 lapp før du har kommet opp på samme kostnad. Med et forbruk på ca 2 dl pr tank har du 80 tanker før du har kommet opp i elektrokostnaden og legger du til en god allround lader så får du 80 tanker til og da nærmer du deg utskifting av batteriepakkene og tilbake til skratch.

                    Min anbefaling er å kjøpe det du har lyst til men da selfølgelig med den flytypen som passer ditt nivå best.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #25
                      Jeg hadde en Hpi Baja som jeg skulle selge, men fikk ikke solgt den alikavell.
                      Så jeg har ikke noe budsjett
                      Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                      Harstad MFK

                      Futaba 12FG

                      ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                      Slick 360 | Elektrokonvertert
                      ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                      Phoenix Decathlon | ASP.70
                      Hexacopter

                      Comment


                      • #26
                        Det er mange meninger om hvilket fly du burde velge ser jeg og de fleste modellene som er nevnt er ikke så dumme heller, men er det en klubb i nærheten så ta inderlig kontakt med dem noe du vil ha stoor nytte av og du kommer til å like hobbyen bedre da du vil få bedre insikt i hobbyen, og ikke minst de hjelper deg med å få flyet ditt heilt opp og ned de første gangene
                        Ser at i dag så kom det en haug med ARC modeller beaver ready etc brukte kanskje det er noe som passer der? gode fly alle sammen men carusellen er noe for viderekommende elelrs så er det planke fjøla og løp og kjøp sku jeg tro. Håper du får solt bajaen din senk prisen nok så blir du nok kvitt den til slutt skal du se.

                        Lykke til og håper du får testet denne herlige hobbyen

                        mvh Tor Andersen
                        Oi en perfekt landing

                        Comment


                        • #27
                          Bajaen får du solgt lett om du har riktig pris. Folk er relativt gale etter de bilene der, av en eller annen grunn. Har en trainer til salgs, 60 size med alt av utstyr (uten sender) Men den kan ikke sendes desverre

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Ofly61 View Post
                            Et komplett nytt godt brukbart 4 kanals fly med alt får du glatt for under 2000,-
                            legg til en bedre LiPo lader 1000,- og noen ekstra Lipo 1000,- altså 4000,-

                            Som simulator funger FMS(gratis) fint for nybegynnere.

                            I tillegg vil jeg anbefale en Limpistol(smeltelim) for Ø7-8 stenger med termostat (250,-)
                            en rull pakke tape 50,- ,ekstra propeller 100,- propsaver 50,-

                            Å fly fuel/balsa/duk som nybegynner ... anbefaler jeg ikke! Gjorde det
                            for 30 år siden på 70 talet. I dag med elektro modeller er det helt unødvendig å
                            bruke tid på å vaske modellene og alt plunderet med fuel motorene.

                            Jeg gikk så grundig lei at jeg faktisk lovte meg selv at jeg aldri mer skulle fly
                            modellfly men det var før Depron, børsteløse motorer og LiPo batteri!

                            Odd H.
                            tydeligvis vil trådstarter starte med fuel, og ikke el, derfor mitt argument
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • #29
                              Fms

                              Hey,
                              Jeg prøver og laste ned FMS men når jeg skal starte så kommer dette opp(Se Vedlagt Miniaturbilde)
                              Noen som vet hva som er feil?
                              Attached Files
                              Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                              Harstad MFK

                              Futaba 12FG

                              ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                              Slick 360 | Elektrokonvertert
                              ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                              Phoenix Decathlon | ASP.70
                              Hexacopter

                              Comment


                              • #30
                                Det er en feilmelding alle som bruker fms i windows vista får. Det er en fil som må erstattes og flyttes. Dette er utrolig enkelt, bare søk på windows vista+fms, på google så får du maaange treff. Tar 2 min og fikse

                                Comment

                                Working...
                                X