Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propell...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av propell...

    Har et par APC-propeller som tydeligvis er ubalanserte, i og med at alt av skruer på fly og motor løsner når motoren går. Det rister fælt, selv om det ser ut til å roe seg noe på full fart.

    Snakket med et par stk. som sa at istedet for å kjøpe nye, så gikk det an å rubbe de med noe som ble kalt "propellsyre" eller noe for å lette den tyngste enden.
    Alternativt kjøpe lodd som kunne festes på den letteste enden.

    Er usikker på hva jeg burde gjøre. Er redd for at loddet kan løsne og da er jeg igrunnen like langt. Hva mener dere er enklest? Rubbe med syre eller lodd? Hva gjør dere andre?

  • #2
    Hei

    Lodd må du for all del ikke ha på !!!!
    Det er bare å skjære av litt på tuppen på den tyngste siden,litt av gangen til
    den er i balanse.
    Bruker selv en propell balanserer !
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment


    • #3
      Eller bruke litt sandpapir på den tunge spissen. Litt av litt til den er balansert.
      Men skaff deg for all del en propeller balanserere. Liten, enkel og billig dings.
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Du-Bro sin propell balanserer er veldig bra, tror nesten alle nettbutikker har den. Før så slipte jeg med 120 - 180 sandpapir på baksiden av propellen men det kunne ta fryktelig lang tid å få de i balanse. Nå bruker jeg hobbymaling og legger på maling på den letteste siden, litt for litt og normalt så er det gjort på noen få minutter å få i balanse.

        Forutsetningen for å kunne gjøre dette er at hullet for akslingen er i senter, er den ikke det så er det bare 2 alternativer, borre opp nytt hull eller reklamere/kaste propellen.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Originally posted by måkeskrik View Post
          Snakket med et par stk. som sa at istedet for å kjøpe nye, så gikk det an å rubbe de med noe som ble kalt "propellsyre" eller noe for å lette den tyngste enden. Alternativt kjøpe lodd som kunne festes på den letteste enden.
          Du får kjøpt propellsyre og balanseringslodd fra den samme nettbutikken som selger sleggefett og grønne overledninger

          Selv bruker jeg Du-Bro sin balanserer og sprøyter tynne lag med klar-lakk på baksiden på den lette siden helt til propellen er i balanse.
          Attached Files
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Om den er veeldig utav balanse så må den kanskje kaseres.har handlet litt "apc" propeller fra hobbycity,og noen av disse var umulig å balanserer.APC propeller som er under 16" har eg alltid bare kappet tuppen av til dei er i balanse,er ikke helt etter boka men det driter eg i propeller som er større må lakkeres i balanse slik som mange har foreslått her.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Bare fordi jeg lurer på...

              Originally posted by Tom Erik View Post
              Du får kjøpt propellsyre og balanseringslodd fra den samme nettbutikken som selger sleggefett og grønne overledninger

              Selv bruker jeg Du-Bro sin balanserer og sprøyter tynne lag med klar-lakk på baksiden på den lette siden helt til propellen er i balanse.
              Hadde det ikke vært bedre å lakke fremsiden av propen? Er det ikke baksiden som står for det meste av aerodynamikken og dermed trekk-kraften? Har sikkert ikke så mye å si, men er jeg helt på jordet?
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Å sette på et lodd på en propell kan bli det siste du gjør! Styr unna. Bare puss med fint sandpapir til den er i balanse. Hvis ikke det hjelper så kast den. Husk også å balansere spinneren.
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Hadde det ikke vært bedre å lakke fremsiden av propen? Er det ikke baksiden som står for det meste av aerodynamikken og dermed trekk-kraften? Har sikkert ikke så mye å si, men er jeg helt på jordet?
                  En propell er som en roterende vinge. Mange tror det er propellen som skyver luften bakover som gir flyet fart,- noe som er feil. Det er propellens "vinge"-profil eller tverrsnitt som genererer løft og drar flyet forover. Akkurat det samme prinsippet som gir vingen løft. Fremsiden av propellen kan dermed regnes som oversiden av en vinge og står for sånn omtrent 75% av løftet/skyvet.
                  Last edited by Tom Erik; 10-06-09, 09:25.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Husk at det er andre ting som også kan få propellen til å vibrere - har hatt noen propeller i 14 til 16 tommer størrelse som faktisk har hatt feil tracking d.v.s. at tuppene på propellen ikke passerer gjennom samme punkt når den roteres (sett fra siden)
                    Har du en slik så kan du prøve å bøye litt på bladene med det ender som regel med en tur ned i søppelkassa.
                    Vekt ubalanse i bladene pleier jeg å rette opp med et tynt lag med tynn CA på undersiden av det propellbladet som er for lett - så langt ut mot tuppen du kan komme.
                    Du kan også slipe forsiktig med sandpapir på undersiden av propbladet som er for tungt - ikke slip kantene da APC bladene som regel har en perfekt speilet symmetri.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tom Erik View Post
                      Du får kjøpt propellsyre og balanseringslodd fra den samme nettbutikken som selger sleggefett og grønne overledninger

                      Selv bruker jeg Du-Bro sin balanserer og sprøyter tynne lag med klar-lakk på baksiden på den lette siden helt til propellen er i balanse.
                      Fabelaktig!! Fikk meg en god latter der
                      Benytter forøvring samme fremgangsmåte som beskrevet, og det fungerer utmerket.
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Hva slags motor bruker du, så fremt det er fuelmotor du bruker så begynner jeg å mistenke at den er noe rik både her og der, har til dags dato aldri sett en Apc som er så ute av balanse at fly og tilbehør rister i stykker,litt ut av balanse ja,men ikke mye, verre med master propellene. Kan det være at du blir lurt av en ujustert motor? Eller en kombinasjon av en litt ubalansert propell og en litt for rik innstilling på motor?

                        Hvis det er elektro er det jo greit ingen tomgangsnål her.
                        Futaba 10C Fasst
                        Last Down 3XL V3
                        Spirit Elite
                        Primo
                        Hellcat
                        Sukhoi
                        Pt 19
                        Ucd
                        Bossanova
                        Giles 202
                        Boomerang
                        Mojo
                        Ultra Stick
                        Riva Silver X
                        Laser 3d
                        Hobbyrommet er fullt av leker.

                        Comment

                        Working...
                        X