Announcement

Collapse
No announcement yet.

laser 200 pattern fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • laser 200 pattern fly

    hei.
    jeg har nå tatt steget opp fra 40size motor fly opp til ett større og det største motorflyet jeg vert borti vertfall.
    det er en gammel selv bygd laser 200 pattern modell
    hel vinge på ca 1.8m vsp.
    pull pull på sideror og pull pull på høyde ror.
    flyet er kun å montere servoer og motor i . ser utrolig stiligt ut og er sikkert en krevende modell og fly.
    har flydd acro kjerrer før og flyr f3f.

    han jeg kjøpte flyet hadde ikke hatt det i lufta men det sto en supertiger 25cc motor i det.
    jeg kommer til og fly den med 90size 15cc supertiger motor pga det hadde jeg liggende. satser på at den går greit med det.
    men er helt grønn på hvilken propell jeg kan bruke på fly og motor i denne størrelsen ? har kun vert borti max 12" propeller før.


    og cg på flyet vet jeg heller ikke. noen som har noe formening om det ?

    gleder meg virkelig til og prøve dette skikkelige flyet her!
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    Gled deg, 90-size er så mye mer rolige og presise i luften enn 40-size!

    Ang propeller så tenker jeg 12x7, 12x8, 12x9, 13x7, 13x8. Tenker en starter med 13x7, og endrer etterpå ettersom en ønsker mer speed (lavere diameter/høyere vridning) eller kraft (høyere diamater/lavere vridning).
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

    Comment


    • #3
      Originally posted by Decathlon View Post
      Gled deg, 90-size er så mye mer rolige og presise i luften enn 40-size!
      Husk å nevne fuelforbruket også

      Comment


      • #4
        Super Tigre 91 skal ha 14x10 APC. Du må ikke finne på å sette på noe annet
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          supertiger 90 2 takt. hmm 14 10 apc. ja får bestille å prøve
          begynner i kveld og montere inn utstyr i flyet.
          MvH Marius Leirdal

          Comment


          • #6
            da var jeg ferdig og montere i ustyr i laser 200en

            ror er stilt inn, flyet er satt opp på radioen. og motoreren er prøve starta i flyet.

            gjenstår nå og cg på flyet
            skru på hale hjul
            lodde i hop en batteripakke


            er det noe jeg burde tenke på ang 2takt motor montert oppned ?
            har hørt om diverse 2taktere som er litt vansklige når di har toppen nedover på fly.
            MvH Marius Leirdal

            Comment


            • #7
              Jeg har ikke hatt noe hell med oppned monterte 2 taktere. Har hatt mye mere flaks med sidemonterte motorer.

              Comment


              • #8
                Problemet med opp-ned motor (hengende) kan være at de "drukner" i fuel hvis du primer for mye eller på varme dager at fuel blir presset inn i motoren. Har hatt flere modeller med hengende motor og har ikke opplevd det noe problematisk i det hele tatt.

                Men som med alt annet så kan tankhøyde, slangeopplegg, klunk med mer være med på å gjøre en motor vanskelig å starte. Ofte så hjelper det med ny plugg eller sørge for god gløding.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Superstar40 View Post
                  Problemet med opp-ned motor (hengende) kan være at de "drukner" i fuel hvis du primer for mye eller på varme dager at fuel blir presset inn i motoren. Har hatt flere modeller med hengende motor og har ikke opplevd det noe problematisk i det hele tatt.

                  Men som med alt annet så kan tankhøyde, slangeopplegg, klunk med mer være med på å gjøre en motor vanskelig å starte. Ofte så hjelper det med ny plugg eller sørge for god gløding.
                  Til stådstarter kan jeg legge til at det ekstremt viktig at tanken ikke monteres for høyt. Hvis den monteres for høyt slik at det renner fuel fra tank til forgasser vil motoren aldri kunne gå på tomgang oppned..

                  Hadde en OS 50SX montert oppned og den gikk som ei klokke på tomgang, enkelte lurte på om jeg hadde tomgangsgløding på den sien den gikk så fint.
                  Mvh Tommy Fosland
                  Tromsø MFK

                  Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                  Comment


                  • #10
                    ingen som vet noe ang CG på denne kjerra?
                    begynner og nerme eg klar for avgang snart. vil ikke ta av før jeg vet at cg er rett.
                    MvH Marius Leirdal

                    Comment


                    • #11
                      Selv på patternfly er 1/3 av vingebredden målt ved flykroppen et greit utgangspunkt. Heller litt fortung en baktung. Så justerer du deg inn etter hvert som du føler hvordan den flyr. Send en PM til Jon Wold, han har 2 Laser på 2 x 2 meter så han bør vite mer om det.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Når blir det jomfrutur da marius?
                        Oi en perfekt landing

                        Comment


                        • #13
                          blitt lite tid til bygging nå. mye jobbing i huset her nå.
                          men må kjøpe meg en batteri pakke og 13.7 propell og ta cg så tenker jeg det er avgang.
                          men altså 1/3 del av vingen.
                          måler jeg hvor brei vingen er intil kroppen. med balanase ror.
                          og deler det tallet på 3 ?
                          og det tallet fra leading edge og bakover er da ca cg ?
                          MvH Marius Leirdal

                          Comment


                          • #14
                            Ja - vingens bredde langs langs flykroppen delt på 3 (inklusive balanseror - de er jo en del av vingeflaten).
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              CG skal altid være mellom 25 og 33% av vingebredden målt forfra. Hvis vingen er like bred hele veien fra rot til tipp er det bare å måle men siden vingen smalner mot vingetippen må du regne litt. Du må finne snittkorden, altså hvilket punkt i vingens lengderetning som har gjennomsnitsbredden mellom rot og tipp. Ofte er det midt på en vingehalvdel. Der kan du måle. Det lønner seg å ha litt margin slik at du tar tyngdepunktet på litt under 30% av vingekorden (bredden). Ikke ta 25%, da vil den bli for framtung med full tank (Og du må huske å måle tyngdepunkt uten fuel i tanken)
                              MVH

                              Jon Gunnar Wold

                              Comment

                              Working...
                              X