Announcement

Collapse
No announcement yet.

laser 200 pattern fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Margarus View Post
    blitt lite tid til bygging nå. mye jobbing i huset her nå.
    men må kjøpe meg en batteri pakke og 13.7 propell og ta cg så tenker jeg det er avgang.
    men altså 1/3 del av vingen.
    måler jeg hvor brei vingen er intil kroppen. med balanase ror.
    og deler det tallet på 3 ?
    og det tallet fra leading edge og bakover er da ca cg ?
    En grei framgangsmåte.
    Attached Files
    Futaba 10C Fasst
    Last Down 3XL V3
    Spirit Elite
    Primo
    Hellcat
    Sukhoi
    Pt 19
    Ucd
    Bossanova
    Giles 202
    Boomerang
    Mojo
    Ultra Stick
    Riva Silver X
    Laser 3d
    Hobbyrommet er fullt av leker.

    Comment


    • #17
      Hyggelig at noen vekker Laseren til live. Jeg har en fra tidlig på åttitallet, tror den en gang har tilhørt Sverre Fredriksen som var kjent her nord før i tiden. Han hadde også en av de første heliene som fløy her nord, en Kavan 60 Jet Ranger, som jeg har tatt vare på. Den skal også i lufta med tiden.
      Laseren har jeg har satt en 20cc Zenoah på. Vingespenn ca 1,8m. Har ikke hatt den i lufta enda, men den skal bli et herjefly til å øve seg på etter 20 års pause Vingene er festet til kroppen med kryssfinerlister som går inn i spor i kroppen hvor det er festet samme lister på begge sider. Så er det boret hull for plugger som låser det hele. Etter div krash i tidligere tider med nye finerlister etc har hullene utvidet seg noen steder, så jeg har nå variabel dihedral! ( Er dette noe som er kjent fra før?) Y-form begge veier! Ikke så mye riktignok, bare noen få grader. Skal bli artig å prøve. Skal nok dukke opp på stripa i Salangen en gang med den. Ellers blir det mere prosjekter enn flyging.
      Rolv B
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

      Comment


      • #18
        heihei
        artig at vi har samme fly da.

        var sikkert i bruk sist på 90 tallet dette flyet her.
        en svein lie som har hatt det og bygd det.
        var vist aktiv modelflyver i hmk for noen år siden. har lagt opp nå.
        MvH Marius Leirdal

        Comment


        • #19
          graupner nimh 1600mah 6V batteri og apc 13x7 propell fra elefun er nå bestilt
          fyrte motoren opp nettop i flyet nedi garasjen
          starta me første knepp og gikk akkurat slik den skal, montert med toppen nedover.. jeg hadde 12x6 nå når jeg prøvde da. men skal fly den med 13x7.

          litt nervøs for første turen me denne kjerra. voldsomt drag i den maskinen. er ikke akkrat no os 40la motor som jeg er vant.
          føler nesten at flyet er overmotorisert. men det er kansje ikke det ?
          gjennstår kun cg som jeg ikke finner ut av. var ikke så enkelt det å regne seg frem.
          ingen som har maken til fly som vet ca cgen ?
          MvH Marius Leirdal

          Comment


          • #20
            Gå for 1/3 fra leading edge du så er du nok i box
            tar du jomfrutur på den i helga så skal jeg ta jomfrutur på 35% yakken min i helga
            Oi en perfekt landing

            Comment


            • #21
              ja mulig det kan bli jomfrutur til helga viss været holder seg

              send en mld når du kjører ut med yaken da

              får batteri i dag tror jeg så da tar jeg 1/3 og legger cg der på tom tank. og håper på det beste !
              MvH Marius Leirdal

              Comment


              • #22
                etter litt venting på en pakke så posten rotet vekk så da ringte jeg elefun og di sendte rett og slett en ny pakke. kom her dagen etter !

                da var jomfru turen for laseren unnagjort i fin solnedgang noe mygg og en liiten bris. topp forrhold

                tok en rage sjekk justerte inn motor litt og taxet ut på stripa. ga full gass og holdt den nede 10 - 15m kansje før jeg dro lett i høyde roret. den lettet som en trainer og var fint og fly. bra puff i motoren er det også. tror jeg traff greit med 13x7 apc prop.
                tyngde punktet la jeg på 1/3 av vingen. altså ca 13cm fra LE dan fly ok men var litt nedpå med halen og loggra litt. jeg landa, noe som forøverig var helt udramatisk og gikk fint. limte inn 25gram blu under motorbukk og tok av igjen. kjempe bra! fløy veldig rolig og alt funka så det skulle helt til jeg gikk i ett lettstup og skulle ta en lowpass med full gass. der fikk jeg flutter på det venstre høyderoret. og det var ikke bare litt heller.. den reiv av nylon linken på rorhornet!!

                med litt hurtig kombinasjon av litt høyderor og mye balanse ror fikk jeg den oppigjen la motoren på tomgang og seilte fint inn uten dramatikk!

                sikret alle nylon clevis med en fuelslange bit så di holt.. oppigjen.. fikk flutter engang til.
                jeg merket meg at er ett 3 - 4 mm slark opp og ned på høyderoret når det står i senter.
                skal jeg stramme inn på wirene oppe og nede til det sitter forrholdsvis stramt ? eller andre måter og gjøre dette på ?

                mellomrom fra ror til høyderors vinga er liten så det hadde nåkk ikke grunn til flutteren.

                ellers funka flyet heelt topp!
                MvH Marius Leirdal

                Comment


                • #23
                  3 - 4 mm er veldig mye synes jeg, det bør jo være nærmest 0 som mulig. Er det slark i servoen eller er det for store hull i rorhorn og servoarm? Du nevner at du bruker nylon clevis og da lurer jeg på hva slags støtstang du bruker også - kansje hele greiene flekser ved belastning.

                  Oppstår det hele ved full fart eller når du også flyr i sakte hastighet?
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #24
                    ingen slark i horn eller servoer. det er slark i wirene
                    det er nylonclevis og tynn metall wire som går til servohorn.
                    disse kan strammes opp eller løsnes alt etter hvor stramt jeg vil ha .
                    er redd for og stramme for mye også , så den ikke sliter med og kunne dra roret opp og ned viss dere sjønner.
                    har aldri holdt på med pull pull system før men det funker sikkert greit når det funker

                    flutteren kom kun ved fult pådrag i innlegg av stup mao da det er maks belasting på rorene bak
                    MvH Marius Leirdal

                    Comment


                    • #25
                      Ville nesten tro at de fremdeles er for slakke da pull/pull wire system skal være helt uten slark. Du skal kunne bevege wiren litt - men det skal ikke være noe lyd fra den. (ikke noen nystemt gitar lyd fra wiren).

                      Hvordan type rorhorn har du til systemet?
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #26
                        hei igjen

                        jeg har stramt opp wirene nå.
                        stramte inn over og undersiden på roret på begge sider,
                        skrudde dem inn til jeg følte di var strammt nåkk uten at servoen skulle slite med og dra.

                        har ikke fått prøvd modellen etter dette men det kan umulig være værre!
                        MvH Marius Leirdal

                        Comment

                        Working...
                        X