Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkelt? bygg selv nybegynnerfly Depron DH-2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tøft! Men hvor har dere fått tak i Depronplater?
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #17
      Jeg har fått kjøpt 3 mm plater på megaflis. 6 mm fikk jeg bestilt hos den lokale elektrikkeren.

      Comment


      • #18
        Du trenger ikke nødvendigvis kjøpe "Depron" det finnes også tilsvarende kallt Kapron
        Fant ikke siden – Elektroplast as
        http://www.eltra.no/doc/kapron-EGENSKAPERinfoark.pdf
        Produkter – Wimpel

        Til kropp brukte jeg en skummplast blokk. Det er en stor fordel å bruke da
        det beskytter batteri og mottaker godt + at da tåler flyet mer fremfor å
        lime sammen noe av Depron/Kapron plater.

        Det krever at du greier å skjære tykk skummplast. Jeg skar det med varme
        tråd (strømkilde gammelt svi apparat)
        Trearbeid Verktøy | gustavsenas.no

        Kontursag kan også brukes.

        Odd H.

        Comment


        • #19
          Denne har jeg lyst til å bygge.

          Er det noen som har forslag til motor / esc / propell fra f.eks. Hobbyking?

          Forøvrig fant jeg hvit Kapron i 3mm og 6mm hos Flis & Interiør nær Liertoppen kjøpesenter i Lier.
          De solgte visst masse til flybyggere. Har butikk nær Kongsberg også.

          FLIS & INTERIØR AS



          Trond E

          Comment


          • #20
            Originally posted by tronde View Post
            Denne har jeg lyst til å bygge.

            Er det noen som har forslag til motor / esc / propell fra f.eks. Hobbyking?

            Forøvrig fant jeg hvit Kapron i 3mm og 6mm hos Flis & Interiør nær Liertoppen kjøpesenter i Lier.
            De solgte visst masse til flybyggere. Har butikk nær Kongsberg også.

            FLIS & INTERIØR AS



            Trond E
            Jeg brukte denne HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner
            Propell 8x4SF (Lagde adpater slik at jeg kunne bruke en vanlig trekke propell)
            Jeg brukt 3S batteri ikke 2S det blir for lite futt. Motoren blir nok lunken men hadde aldri noe
            problematisk så vidt jeg kunne detektere. Flyet er nå på hylla for reparasjon. Understellet
            løsna og havna i propell og hele halen ble revet av.

            Lurt å eksperimentere litt med hvordan du bygger halen, min løsning er ikke nødvendigvis
            den beste ...

            NB! Dersom du vil gå for en annen motor, velge en lett motor da modellen har en tendens til
            å bli baktung. Alternativt større batteri men da går total vekt opp og over 250g bør du
            ikke vere (med hjul understell). Den var +260g med flottører.

            mvh
            Odd H.
            Last edited by Ofly61; 16-03-11, 14:56.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Ofly61 View Post
              Jeg brukte denne HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner
              Propell 8x4SF (Lagde adpater slik at jeg kunne bruke en vanlig trekke propell)
              Jeg må be om mer hjelp her. Sist jeg var i nærheten av modellfly, var via venner på midten av syttitallet. Da var det motor med glødeplugg som gjaldt... Lærekurven er bratt ser jeg

              Er det slik at hvilken som helst esc som tåler 11,7V og 10A kan brukes? (Hentet fra tegningen din).

              Det står at motoren har prop saver. Jeg regner med at det betyr feste med strikk? Hva gjorde du med propellfestet? Et konkret forslag til propell vil være til stor hjelp.

              Jeg må vel også ha en form for spenningsomformer for mottaker og servoer?

              MVH
              Trond E

              Comment


              • #22
                Takk til deg, Trond, for at du bragte denne svært interessante tråden fram i lyset igjen!

                Jeg var i samme situasjon som Trond i 2007 og prøver å svare så godt jeg kan på spørsmålene.

                Originally posted by tronde View Post
                Er det slik at hvilken som helst esc som tåler 11,7V og 10A kan brukes? (Hentet fra tegningen din).
                Nei, i praksis har det vist seg at enkelte kombinasjoner motor/ESC ikke fungerer selv om de i teorien har samme virkemåte.
                Jeg har nettopp montert Turnigy 2204-14T og 2S batteri (7,4V) på en innendørsmodell av EPP med 60 cm vingespenn og vekt 140 gram flyklar med 2S350 mAh, MiniBlade. Fungerer fint sammen med HobbyKing Blue Series 12A Brushless ESC. Jeg valgte den ESC-en fordi den har mange programmeringsmuligheter, men den funker fin med originale innstillinger (default). Det finnes billigere ESC-er som ikke er programmerbare. Jeg får ca 2 minutter flytid.

                Har sett i kommentarene at 2204-14T ikke tåler 3S batteri i lengden.

                Originally posted by tronde View Post
                Det står at motoren har prop saver. Jeg regner med at det betyr feste med strikk?
                Riktig. Små motorer har dette ferdig fra fabrikk, det er 2 stk 2 - 3 mm skruer som holder propelladapteren til aksingen og strikken tres over den ene skruen, over propellen og over den andre skruen. Noen bruker O-ringer av sort gummi, de finnes i sett med forskjellig lengde (diameter) på Biltema, f.eks. Pakninger fra Gardena og andre produsenter av utstyr til hageslanger passer også til noen motor/prop kombinasjoner.

                Det finnes også børsteløse motorer med vanlig type feste, dette er nødvendig på større børsteløse motorer. På et fly med pusherprop er propelleren godt beskyttet og strikkfeste er ikke absolutt nødvendig.

                Originally posted by tronde View Post
                Et konkret forslag til propell vil være til stor hjelp.
                Bruk det som motorfabrikanten anbefaler. På Turnigy 2204-14T i 140 grams MiniBlade har jeg brukt:
                GWS 8x4 EP - nok trekkraft til å hovre med nyladet batteri
                APC 8x3,8 SF - bittelitt mindre trekkraft
                GWS 7x3,5 EP - marginal trekkraft til å fly rett fram

                Glem alt du vet om valg av propellere fra glødepluggmotorer. Større propeller gir større trekkraft uansett! Når propelleren er for stor brenner motoren opp.

                APC var inntil nylig det mest anerkjente merket, men nylig er det blitt vanlig oppfatning at GWS gir bedre trekkraft til små elektromodeller og kvaliteten er omtrent lik. GWS er mer fleksible enn APC, men ikke så mye at gjør noe ved 6 - 8000 RPM, som vi gjerne bruker som maks til innendørsflyging.

                Originally posted by tronde View Post
                Jeg må vel også ha en form for spenningsomformer for mottaker og servoer?
                Spenningsomformer (BatteryEliminationCirquit) er innebygget i ElectronicMotorController-en og mottakeren får strøm fra denne gjennom ledningen til ESC. Til slike små modeller bruker vi samme batteri til motor og radio for å spare vekt.

                Til større modeller brukes eget 4,8 - 6 volts mottakerbatteri som tidligere. Plussledningen fra ESC klippes da av.

                Merk at det finnes børsteløse outrunnere, som vi snakker om her og børstløse inrunnere. De siste går på veldig høyt turtall og brukes til ElectricDuctedFan eller til store konkurransemodeller med gearet propeller.
                Last edited by Biplan; 17-03-11, 10:50. Reason: la til tekst
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #23
                  Veldig interessant, Odd, er det OK at jeg kopierer byggemetodene din når jeg skal lage mine favoritter fra WW I, SE5a og Sopwith Camel?

                  Har sett over tegningen og lest hele tråden. Fant maks flyvekt, men lurer på hvor stort vingespennnet er. Kunne selvfølgelig printet ut tegningen og limt den sammen og målt. Tipper det er under 90 cm (høyden på 3 stk A4 ark.)
                  Last edited by Biplan; 16-03-11, 22:58.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by tronde View Post
                    Denne har jeg lyst til å bygge.
                    Forøvrig fant jeg hvit Kapron i 3mm og 6mm hos Flis & Interiør nær Liertoppen kjøpesenter i Lier.
                    De solgte visst masse til flybyggere.

                    FLIS & INTERIØR AS



                    Trond E
                    Jeg kjøpte 6 mm Kapron hos Arnesen & Wagle i Oslo, ga 90,- pr 80 x 125 cm plate. Hva var prisen på Liertoppen?
                    Last edited by Biplan; 16-03-11, 22:54.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Biplan View Post
                      Jeg kjøpte 6 mm Kapron hos Arnesen & Wagle i Oslo, ga 90,- pr 80 x 125 cm plate. Hva var prisen på Liertoppen?
                      Samme størrelse plater.

                      3 mm: 39,00 pr. stk.
                      6 mm: 99,00 pr. stk.

                      Spurte ikke om volumpris, men det kan kanskje gå an å få. Selgeren var hyggelig, og fortalte at de solgte i esekevis til enkelte flybyggere.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Biplan View Post
                        Riktig. Små motorer har dette ferdig fra fabrikk, det er 2 stk 2 - 3 mm skruer som holder propelladapteren til aksingen og strikken tres over den ene skruen, over propellen og over den andre skruen.

                        Det finnes også børsteløse motorer med vanlig type feste, dette er nødvendig på større børsteløse motorer. På et fly med pusherprop er propelleren godt beskyttet og strikkfeste er ikke absolutt nødvendig.
                        Må jeg ha mer enn anbefalt propell og strikk for å feste den?

                        Originally posted by Biplan View Post
                        Bruk det som motorfabrikanten anbefaler.
                        Er jeg på rett spor her?
                        HobbyKing Online R/C Hobby Store : TP Slow Fly propeller 8x3.8

                        Det står også oppgitt "APC 8x4 E", men den finner jeg ikke.

                        Hvis jeg bruker vanlig trekkepropell må vel den montrers bakvendt? Er det enkelt med strikkfeste?
                        Eller har Hobbyking egnet skyvepropell? Propeller virker litt jungel for meg

                        Originally posted by Biplan View Post
                        Spenningsomformer (BatteryEliminationCirquit) er innebygget i ElectronicMotorController-en og mottakeren får strøm fra denne gjennom ledningen til ESC. Til slike små modeller bruker vi samme batteri til motor og radio for å spare vekt.
                        Er dette esc-en du brukte?
                        HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 12A BlueSeries Brushless Speed Controller

                        Takk for at dere bryr dere om en halvgammel treig fersking

                        Trond

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Biplan View Post
                          Veldig interessant, Odd, er det OK at jeg kopierer byggemetodene din når jeg skal lage mine favoritter fra WW I, SE5a og Sopwith Camel?

                          Har sett over tegningen og lest hele tråden. Fant maks flyvekt, men lurer på hvor stort vingespennnet er. Kunne selvfølgelig printet ut tegningen og limt den sammen og målt. Tipper det er under 90 cm (høyden på 3 stk A4 ark.)
                          Du kan SELVSAGT bruke mine metoder! Er bare glad for det
                          Kjekt om du lager skisser og publiserer disse + alt annet av dok.
                          Jeg kan tegne disse over på data (CAD) dersom du ikke kan det.

                          Depron DH-2
                          Vingespenn er 722mm, burde ha tatt med det på tegning, sorry.

                          Noen kommentarer ... til alle ...
                          Propell som jeg bruker Haoye 8x4SF (som selges i Norge av se link under NB bildet er feil ... seriøs butikk ...)
                          Haoye 8x3,8 SF - ThrottleStore.Com
                          Svensk sjappe der jeg kjøpte den første RCFlight - Slowflyer Propeller 8x3.8 med riktig bilde ...

                          Motor: Turnigy 2204/14 tåler 3S 450mah 25C + 8x4SF propell i allefall med mitt bruk, jeg fly da 2-3 ganger
                          i uken 15-20min utendørs. Selvsagt flys det i timevis innendørs så velg heller AXI eller annen skikkelig
                          kvalitets motor. MEN for nybegynnere er det overkill.

                          6mm Depron til vinger, det blir tungt! Da ville jeg ha skalert opp modellen til et vingespenn over 800mm.
                          Større modell er enklere å bygge. Kan skalere opp tegningene men har neppe tid til å bygge en test
                          modell og finne ut hvilken motor som da bør brukes ...

                          Antar: La oss si vingespenn 861mm (skala 1:10) da får jeg et vingeareal på 2263cm^2 (22,63dm^2)
                          Motor et eller annet mellom 120W-160W (Altså ESC 12-16A)
                          Propell 9x4
                          Batteri: 3S 800mah 25C (vekt 80-90g)
                          Ønsket totalvekt fly ~315g eller helst lettere.
                          Vinge belastning 0,14g/cm^2

                          Å skalere opp tegning er kjapt gjort kan prøve å få det gjort til helga.

                          mvh
                          Odd H.
                          Last edited by Ofly61; 17-03-11, 11:24.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by tronde View Post
                            Må jeg ha mer enn anbefalt propell og strikk for å feste den?
                            Nei, men det er sannsynligvis nødvendig å tilpasse hullet i propellen til prop-adapteren som er 5,5 mm i diameter på Turnigy 2204-14T.

                            Originally posted by tronde View Post
                            Er jeg på rett spor her?
                            HobbyKing Online R/C Hobby Store : TP Slow Fly propeller 8x3.8

                            Det står også oppgitt "APC 8x4 E", men den finner jeg ikke.
                            Ja, jeg kjenner ikke akkurat det fabrikatet, men formen på bladene er kjent og den er sikkert brukbar.

                            Bladene på APC 8x4 E er veldig brede innerst og smalner veldig av utover. Jeg har brukt denne typen på en modell med vanlig vingeprofil utendørs. Vet ikke om den egner seg på modeller med en flat plate som vinge. Har inntrykk av at Slow Fly typen fungerer bedre enn andre typer når flyet står stille lufta med nesa i været (hovrer), men det er bare min gjetning.

                            Originally posted by tronde View Post
                            Hvis jeg bruker vanlig trekkepropell må vel den montrers bakvendt? Er det enkelt med strikkfeste?
                            Riktig, forsiden av propellen må alltid stå i flyretningen. Motoren må da rotere motsatt vei og det er enkelt med børsteløs motor; bytt om to av ledningene til motoren, samme hvilke.

                            Spesiell pusher prop er noe man trengte til glødepluggmotorer fordi de går best ene veien (unntatt Cox TeeDee og BabyBee).

                            Ja, den kommer uten batterikontakt så det må man lodde på selv. (Har hørt om enkelte som bruker "sukkerbit"). Kjøp samme type som sitter på batteriet du velger. De 3 ledningene til motoren bør også loddes (evt. sukkerbit) til ledningene på motoren.
                            Last edited by Biplan; 17-03-11, 11:34. Reason: la til tekst og rettet tyrkleif
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Ofly61 View Post
                              Du kan SELVSAGT bruke mine metoder! Er bare glad for det
                              Å skalere opp tegning er kjapt gjort kan prøve å få det gjort til helga.
                              Tusen takk!
                              Du behøver ikke å forstørre tegningen for min del. Jeg liker WWI jagerflyene (uttrykket var ikke oppfunnet enda) SE5a og Sopwith Camel bedre enn rekognoserings- og flyfoto-flyet DeHavilland 2.

                              Tenker jeg bare bruker omrisset av Guillow sin SE5a, den er 60 cm i vingespenn.
                              Last edited by Biplan; 17-03-11, 11:52.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Ofly61 View Post
                                6mm Depron til vinger, det blir tungt!
                                Takk for tipset, Odd. Kan handle 3 mm, jeg. Innbiller meg at de fleste modellene av monoplan jeg har sett bruker 6 mm til profilkropp og vinge og laminert til 12 mm i nesa.
                                Last edited by Biplan; 17-03-11, 12:54.
                                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                                Comment

                                Working...
                                X