Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkelt? bygg selv nybegynnerfly Depron DH-2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hvordan er kapron i forhold til depron? Stivere? Har tilgang på kun svart depron her jeg bor, og synes denne flexer litt mye uten avstiving med carbon etc.
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

    Comment


    • #32
      Originally posted by Biplan View Post
      .
      .
      Tenker jeg bare bruker omrisset av Guillow sin SE5a, den er 60 cm i vingespenn.
      Guillows war gøy bygde FW-190 engang har dessverre kastet tegninger, sukk

      Med 60cm vingespenn og biplan så ville jeg her brukt 3mm. På monoplan 6mm.

      Prøvde 3mm på en Miles Magister (eget design) med 70cm vingespenn ...
      Det ble mye "flutter" på vinger og balanse ror når jeg stupte.

      For å få 3mm Depron stiv uten avstivning så kan den varmes opp i varmt
      vann (Langpanne på kokeplate) og bendes f.eks som en vingeprofil.

      Når det så er kjølnet så er det skikkelig stivt. Det er noe slikt Alfa Model gjør
      med sine modeller (tror jeg) men de har mere avanserte former selvsagt.

      En annen teknikk er å tape på utsiden og så bøye/bende, funkerer det også
      men med å varme (kontrollert) så synes jeg Depron'en blir sterkere.

      Det er et utall av teknikker og triks når det gjelder bruk av Depron til
      modellfly se Foamies (Scratchbuilt) - RC Groups

      Jeg har litt for lite tid og plass til å bygge fortiden. Så det går mest i
      modifierte RTF'er (Kyosho aiRium Spitfire, Me-109 og E-flite P-40)

      mvh
      Odd H.

      Comment


      • #33
        Originally posted by AudunN View Post
        Hvordan er kapron i forhold til depron? Stivere? Har tilgang på kun svart depron her jeg bor, og synes denne flexer litt mye uten avstiving med carbon etc.
        Jeg har ikke bygd noe ennå, men jeg har sort depron fra Megaflis, grønn plate fra FIX og den hvite som skal være kapron. Den sorte virker mye mer "flimsy" enn de to andre. Kapron kjennes noe stivere ut enn den grønne, men jeg har ikke gjort noe vitenskapelig forsøk.

        Comment


        • #34
          Takker for svar så langt. Har vel en slags ide om hva jeg trenger. Kontakter ol. er ikke noe problem. Der er det mye bra å velge i.

          Bare ett spørsmål til:
          Det ser ut som om Hobbyking har greie priser på karbonrør/stenger, så jeg tenker å ta med en del av dette. Hva slags dimensjoner er fornuftige å ha i bakhånd for bygging av andre kapronmodeller av denne størrelsen? Jeg ser 2mm stang er foreslått brukt, så det tar jeg med. Jeg ha aldri bygd med hverken kapron eller karbonstenger, så forslag er velkomne.

          MVH
          Trond E

          Comment


          • #35
            Originally posted by Ofly61 View Post
            For å få 3mm Depron stiv uten avstivning så kan den varmes opp i varmt
            vann (Langpanne på kokeplate) og bendes f.eks som en vingeprofil.
            Det skal jeg huske på hvis jeg skal bygge en modell som bare skal flys med oversiden opp. Med SE5a og Sopwith Camel har jeg tenkt å fly nesten like mye på ryggen (Sport07 programmet), så jeg velger symmetrisk vingeprofil selv om det ikke er skalariktig.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #36
              Originally posted by tronde View Post
              Det ser ut som om Hobbyking har greie priser på karbonrør/stenger, så jeg tenker å ta med en del av dette. Hva slags dimensjoner er fornuftige å ha i bakhånd for bygging av andre kapronmodeller av denne størrelsen? Jeg ser 2mm stang er foreslått brukt, så det tar jeg med.
              Jeg fikk nettopp karbonfiber derfra, men har ikke testet kvaliteten enda. Et par dager etter kom bladet ModellInfomasjon i postkassa med en artikkel om depronfly. Der skrives det at plast-strips/-buntebånd er bedre enn karbonfiberlister og sugerør er bedre enn karbonfiberstenger til å stive opp kroppen og vingen med (se (MFN) ModellflyNytt.no som var et mislykket forsøk på blog - bildene kom i feil rekkefølge og teksten kom ikke med, men karbonfiberstengene er synlige på nedre, venstre bildet).

              Det er dyr frakt på karbonfibermateriale fordi lengden er 75 cm.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #37
                Originally posted by Biplan View Post
                Jeg fikk nettopp karbonfiber derfra, men har ikke testet kvaliteten enda. Et par dager etter kom bladet ModellInfomasjon i postkassa med en artikkel om depronfly. Der skrives det at plast-strips/-buntebånd er bedre enn karbonfiberlister og sugerør er bedre enn karbonfiberstenger til å stive opp kroppen og vingen med (se (MFN) ModellflyNytt.no som var et mislykket forsøk på blog - bildene kom i feil rekkefølge og teksten kom ikke med, men karbonfiberstengene er synlige på nedre, venstre bildet).

                Det er dyr frakt på karbonfibermateriale fordi lengden er 75 cm.
                Det er ikke annen prisøkning enn den ekstra emballasjen på 379g som de automatisk legger til? Da blir jo prisøkningen litt mer avhengig av hvor mye jeg må øke i forhold til kjøp uten karbon.


                Ja, det er mye som kan brukes, og det skal prøves det også. Trådstarter har jo forslått noe i en annen tråd (MFN) ModellflyNytt.no

                Uansett så har jeg lyst til å se litt på karbon også. Hvilke dimensjoner og typer (stang / rør/ firkantrør / striper) kan være fornuftige?

                MVH
                Trond E

                Comment


                • #38
                  Jeg har brukt en del av både stenger, rør og lister. Rør er stivere enn stang. Lister blir også stivt montert på høykant og er ypperlig å lime på forkant og bakkant av vingen på f.eks indoor fly. Hvis jeg skal felle en stang ned i en vinge, pleier jeg å lage to snitt i vingen. Lik bredde, lengde og tykkelse som stanga, så er det bare å pille ut det i midten med en flat skrutrekker og lime med epoxy. 3 mm stang er en dim som kan brukes til mye. 5 mm rør til litt større prosjekt. Har også brukt 1,2 x 6 mm list på indoor. Har ikke prøvd firkantrør...

                  Sent from my HTC Desire using Tapatalk
                  Last edited by AudunN; 18-03-11, 01:03.
                  ______________________________
                  JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by AudunN View Post
                    .
                    .
                    Lister blir også stivt montert på høykant og er ypperlig å lime på forkant og bakkant av vingen på f.eks indoor fly..
                    .
                    .
                    På DH-2 testet jeg ut en ny metode. Brukte pakke bånd av PP slike som du finner rundt større
                    pappkasser på større kolli. Fant ut at dersom disse formes som en L profil og limes i forkant
                    av vinge så fungerer de tilsvarende som karbon lister på høykant. Ikke fullt så stivt kanskje
                    men stivt nok. Det kjekke med disse at du får/finner sånt gratis og er lett tilgjengelig.
                    De kan også limes i over/under på vinge flater der er de tilnærmet like stive som karbon.

                    Poenget med Depron DH-2 var å lage noe som nybegynnere kunne lime sammen veldig enkelt
                    og rimeligt (f.eks skole elever) og få et brukbart fly ut av rusk og rask. Motor og radio
                    utrustning koster jo noe men det er sånt som kan brukes opp igjen (resirkulert fra kina
                    RTF vrak)

                    I tillegg er DH-2'n lettflydd. Den flyr sakte og har store rorflater så du kan fly nesten
                    3D med den. Litt motvind og den tar av som et helikopter. Enkel å lande + at om
                    den går på tryne på grus eller asfalt så slipper du skifte propell.

                    Kræsj landa med flotører opp ned på vann og den fløyt på overvinge!
                    Ror servo (noe 4g skrot) måtte skiftes alt annet var bare å tørke og fly videre

                    Skikkelig artig fly å herje med altså!

                    mvh
                    Odd H.
                    Last edited by Ofly61; 21-03-11, 13:58. Reason: PP bånd ikke PE

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by tronde View Post
                      Det er ikke annen prisøkning enn den ekstra emballasjen på 379g som de automatisk legger til? Da blir jo prisøkningen litt mer avhengig av hvor mye jeg må øke i forhold til kjøp uten karbon.


                      Ja, det er mye som kan brukes, og det skal prøves det også. Trådstarter har jo forslått noe i en annen tråd (MFN) ModellflyNytt.no

                      Uansett så har jeg lyst til å se litt på karbon også. Hvilke dimensjoner og typer (stang / rør/ firkantrør / striper) kan være fornuftige?

                      MVH
                      Trond E
                      På en EPP (EkspandertPolyPropylen, som minner om isopor) modellen Star 3D som jeg har bygget er det brukt
                      * 1,3 mm stang som skråstag til forsterkning av kroppen og vingen og
                      * 2 mm stang til understell.
                      1,3 mm stang er også brukt til stag mellom servoer og rorflater på denne modellen og det er mer enn sterkt nok.
                      Forsterkningslist i vingen er
                      * 1x5x753 mm. 1x5x'passende lengde' er også brukt i horisontal stab, høyderor, halespore og ved motorfestet.

                      Kvaliteten på karbonfiber som fulgte med settet er tvilsom. Alt er kuttet til riktig lengde, men jeg måtte korte av halesporen for å få nesa høyere (kortere startbane) i avgang. Da jeg klippet den av med avbiter ble den klemt flat og ble bredere. Det virker som om herderen de har brukt hadde gått ut på dato, de har brukt for lite herder eller at det har vært for kaldt i produksjonslokalet. Til sammenligning er 1 mm karbonfiberstang jeg har har kjøpt hos Torbjørn (T&K Seilflysport) steinhard og mye stivere enn 1,3 mm stag som fulgte med settet.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by tronde View Post

                        Uansett så har jeg lyst til å se litt på karbon også. Hvilke dimensjoner og typer (stang / rør/ firkantrør / striper) kan være fornuftige?

                        MVH
                        Trond E
                        Til annet bruk må man se hva som passer til hvert enkelt bruksområde.

                        Eksempel: Manta delta (flygende vinge med 1 meter vingespenn) som jeg skal bygge av kapron/depron/karbonfiber i stedet for balsa/hardved.
                        Bakkantlist: 10x10 mm hardved byttes til 6x6 mm karbonfiber firkantrør. Går ned i dimensjon fordi jeg bruker tykkere planking. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal skjøte de to firkantrøra, hver lengde er 75 cm.
                        Planking: 1,5 mm balsa byttes til 6 mm depron/kapron.
                        Forkantlist: 3x50 mm balsa byttes til Ø10 mm karbonfiberrør.
                        Last edited by Biplan; 18-03-11, 23:32.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by AudunN View Post
                          Hvordan er kapron i forhold til depron? Stivere? Har tilgang på kun svart depron her jeg bor, og synes denne flexer litt mye uten avstiving med carbon etc.
                          Jeg har liten erfaring, men siden ingen andre har svart enda:

                          Jeg kjøpte 3 mm grått isolasjonsmateriale til oppvarmet gulv hos Megaflis. Det er mye mer bøyelig og har litt ru overflate sammenlignet med depron(?) som jeg har kjøpt hos Torbjørn (T&K RC-Seilflysport) og depron(?) i settet fra Ultramikro.
                          Hvit kapron til isolasjonsmateriale til oppvarmet gulv som jeg kjøpte hos Andersen&Wagle i Oslo er omtrent like stiv som depron(?) og har like glatt overflate.

                          Den gang vi skar isoporvinger selv var det vanlig å bruke "20 kilos" isopor, som var det vanlige i isolasjonsmateriale. Vi fikk tak i "15 kilos", som var 25% lettere. Nå har jeg veid og regnet litt på 3 forskjellige plater jeg har.
                          Depron(?) fra Torbjørn: 37,6 "kilo" (må vel egentlig være kg pr kubikkmeter)
                          Grå depron fra Megaflis: 38,5 "kilo"
                          Kapron fra A&W: 33,9 "kilo"
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Ofly61 View Post
                            .

                            Poenget med Depron DH-2 var å lage noe som nybegynnere kunne lime sammen veldig enkelt
                            og rimeligt (f.eks skole elever) og få et brukbart fly ut av rusk og rask. Motor og radio
                            utrustning koster jo noe men det er sånt som kan brukes opp igjen (resirkulert fra kina
                            RTF vrak)

                            I tillegg er DH-2'n lettflydd. Den flyr sakte og har store rorflater så du kan fly nesten
                            3D med den. Litt motvind og den tar av som et helikopter. Enkel å lande + at om
                            den går på tryne på grus eller asfalt så slipper du skifte propell.

                            Det er dette som gjorde at jeg fikk lyst til å prøve flyet ditt. Jeg har absolutt sansen for tankene dine. Jeg hadde mye glede av å resirkulere gamle TV-er i ungdommen da det var vrient å få tak i elektronikkomponenter for private.

                            Grunnen til at jeg spurte om karbon også, er at det var en del ledig plass i en EMS-pakke som jeg tenkte å bruke til noe fornuftig. Jeg plukket litt av hvert som de har, og så får jeg håpe at det blir litt læring av det også.

                            MVH
                            Trond

                            Comment


                            • #44
                              Når det gjelder Depron / Kapron er det helt sikkert flere kvaliteter å velge mellom.

                              Den mørk grå / sorte som Megaflis solgte til meg kom fra en u-åpnet eske med tydelig Depron varemerke på.

                              Han på Liertoppen sa at det var forskjellig bruksområde for myk og stiv plate, uten at jeg fikk helt med meg hva som var hva.


                              Elektroplast selger Kapron, og de sier følgende:
                              " EP Kapron er en vannfast isolasjons-plate i hardskummet, ekstrudert polystyren"
                              Fysiske egenskaper (utdrag):

                              Kapron 3mm - Bruddstyrke 1,3 N/mm², Tetthet 40
                              Kapron 6mm - Bruddstyrke 0,9 N/mm², Tetthet 35 – 40

                              Fant ikke siden – Elektroplast as

                              Grunnleggende er begge to basert på polystyren, akkurat som Isopor. I tillegg blander de inn forskjellige andre plaster og additiver. Det gjør man også med Isopor.

                              Min første sommerjobb var på isoporfabrikk. Noen ganger ble det laget kasser med store "kuler", andre ganger med små. Etter hva jeg forsto, var det mengden med granulat som gikk inn i formene som bestemte tettheten. Jeg så bare en type granulat. Slik er det nok med Depron / Kapron også. Dette er jo pisket / skummet polystyren, og mengden luft har helt sikkert mye å si. Additiver kan styre "sprøhet".


                              Depron er registrert varemerke for Depron BV i Nederland, Isopor er for Brødrene Sunde AS i Norge. Typisk for alle slike merkenavn er jo at de blir generelle beskrivelser for samme type produkter fra alle fabrikker. Det merkelige er at jeg ikke finner noen varemerkeeier for Kapron, og heller ikke mye om dets kjemiske egenskaper.

                              Det finnes noen bruddstykker på nettet av bøker som omhandler stoffet, men ellers er det merkelig lite å finne. Her ser det ut som om Kapron er fiber, og det får jeg ikke helt til å passe med skummet polystyren som det står i dokumentasjonen fra Elektroplast. ???

                              SpringerLink - Search Results

                              MVH
                              Trond

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by tronde View Post
                                Når det gjelder Depron / Kapron er det helt sikkert flere kvaliteter å velge mellom.
                                .
                                .
                                Elektroplast selger Kapron, og de sier følgende:
                                " EP Kapron er en vannfast isolasjons-plate i hardskummet, ekstrudert polystyren"
                                Fysiske egenskaper (utdrag):

                                Kapron 3mm - Bruddstyrke 1,3 N/mm², Tetthet 40
                                Kapron 6mm - Bruddstyrke 0,9 N/mm², Tetthet 35 – 40

                                Fant ikke siden – Elektroplast as
                                .
                                .
                                Hei, det er 3mm Kapron jeg brukte. Husker det nå jeg kjøpte engang en hel pakke
                                (40 plater med Depron) engang, kostet 1500,- ut av det får du ~120 DH-2'er .

                                Har også en 6mm Depron stivhet og kvalitet er tilnærmet lik. Det jeg har lært at
                                Depron/Kapron er noe stivere den ene veien men husker ikke hvilken.
                                Antar at platene er stivere på tvers av den veien platene har blitt valset.
                                Elastisitets modul for Depron/Kapron (E=206000 for stål) er ikke oppgitt så det
                                er stort sett å prøve seg fram.

                                Min erfaringer at fly med vingespenn ~70cm (biplan ~250g) så er 3mm
                                Depron/Kapron (avstivet) ok. DH-2'n er 72cm så den er litt i overkant men
                                med litt god avstivning så går det bra. Har lagd fly med 800mm vingespenn
                                i 3mm men det ble raskt utslitt ...

                                mvh
                                Odd H.
                                Last edited by Ofly61; 21-03-11, 13:59. Reason: typos

                                Comment

                                Working...
                                X