Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkelt? bygg selv nybegynnerfly Depron DH-2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by tronde View Post
    Når det gjelder Depron / Kapron er det helt sikkert flere kvaliteter å velge mellom.

    Den mørk grå / sorte som Megaflis solgte til meg kom fra en u-åpnet eske med tydelig Depron varemerke på.

    Han på Liertoppen sa at det var forskjellig bruksområde for myk og stiv plate, uten at jeg fikk helt med meg hva som var hva.


    Elektroplast selger Kapron, og de sier følgende:
    " EP Kapron er en vannfast isolasjons-plate i hardskummet, ekstrudert polystyren"
    Fysiske egenskaper (utdrag):

    Kapron 3mm - Bruddstyrke 1,3 N/mm², Tetthet 40
    Kapron 6mm - Bruddstyrke 0,9 N/mm², Tetthet 35 – 40

    Fant ikke siden – Elektroplast as

    Grunnleggende er begge to basert på polystyren, akkurat som Isopor. I tillegg blander de inn forskjellige andre plaster og additiver. Det gjør man også med Isopor.

    Min første sommerjobb var på isoporfabrikk. Noen ganger ble det laget kasser med store "kuler", andre ganger med små. Etter hva jeg forsto, var det mengden med granulat som gikk inn i formene som bestemte tettheten. Jeg så bare en type granulat. Slik er det nok med Depron / Kapron også. Dette er jo pisket / skummet polystyren, og mengden luft har helt sikkert mye å si. Additiver kan styre "sprøhet".


    Depron er registrert varemerke for Depron BV i Nederland, Isopor er for Brødrene Sunde AS i Norge. Typisk for alle slike merkenavn er jo at de blir generelle beskrivelser for samme type produkter fra alle fabrikker. Det merkelige er at jeg ikke finner noen varemerkeeier for Kapron, og heller ikke mye om dets kjemiske egenskaper.

    Det finnes noen bruddstykker på nettet av bøker som omhandler stoffet, men ellers er det merkelig lite å finne. Her ser det ut som om Kapron er fiber, og det får jeg ikke helt til å passe med skummet polystyren som det står i dokumentasjonen fra Elektroplast. ???

    SpringerLink - Search Results

    MVH
    Trond
    Jeg kjøper grå/sort depron på Maxbo her, og den tror jeg det står Ebisol på... Tror den har tetthet på ca 32kg. Da bør kapron være noe stivere...
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

    Comment


    • #47
      Originally posted by AudunN View Post
      Jeg kjøper grå/sort depron på Maxbo her, og den tror jeg det står Ebisol på... Tror den har tetthet på ca 32kg. Da bør kapron være noe stivere...
      Maxbo:Ebisol
      Mål 500x1200x3 resp 6 mm
      Materialtype Extruderad polystyren
      Tetthet 40 kg/m³
      Varmelederegenskaper 0,030 W/mC
      Brennpunkt > 355°C
      Temperaturområde -60 - +70°C
      Vannavstøtende 100 %
      Støydempning ▲lw +16 dB (DIN 552210)

      Depron
      Materiell: Skummet polystyrol
      Densitet: 40 kg/m³
      Vannavstøtende: 100%
      Varmetap 0,035 W/mC
      Temperaturområde: -60-+70°C
      Antennelsespunkt : 355°C
      Trinnlyddempende : Δlw+16dB (DIN 52210)

      Odd H.

      Comment


      • #48
        Originally posted by AudunN View Post
        Jeg kjøper grå/sort depron på Maxbo her, og den tror jeg det står Ebisol på... Tror den har tetthet på ca 32kg. Da bør kapron være noe stivere...
        Jeg tror ikke tetthet er egnet som mål på stivhet. De blander inn div. lurium (additiver og andre typer plast) for å styre dette. Varmebehandling bør også ha påvirkning, ref Odds kommentar om oppvarming i vann. Polystyren i plateform som klar plast er svært sprø, og det er jo vanlig isopor også.

        De platene vi bruker er jo laget som isolasjon og trinnlydsdemping, og da passer det nok at de blander inn noe som gjør dem litt myke og ikke alt for sprø.

        MVH
        Trond E

        Comment


        • #49
          Forslag til motor DH-2:

          Foreslo denne motoren til DH-2 tidligere
          HiModel 1400KV 2-3S Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2204 | HiModel

          Kjøpte forleden 2 stk ... tviler litt på kvaliteten til disse ...

          Kjøpte også en 18g (1800kv) den virket veldig bra, litt liten til DH-2
          1800KV/ 18.6g Outrunner Brushless Motor Type C1805-1800 | HiModel

          Antar derfor at denne er av tilsvarende kvalitet
          1500KV/ 26g Outrunner Brushless Motor Type C2204-1500 | HiModel
          Tror denne vil skubbe DH-2 både i skala 1:12 og 1:10 uten større problemer

          mvh
          Odd H.

          Comment


          • #50
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Jeg brukte denne HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner
            Propell 8x4SF (Lagde adpater slik at jeg kunne bruke en vanlig trekke propell).
            Nå begynner det å dukke opp små pakker

            Har fått tak i TURNIGY 2204-14T og propellen fra Throttlestore.

            Har du noen detaljer om adapteret du lagde?

            MVH
            Trond E

            Comment


            • #51
              Originally posted by tronde View Post
              Nå begynner det å dukke opp små pakker

              Har fått tak i TURNIGY 2204-14T og propellen fra Throttlestore.

              Har du noen detaljer om adapteret du lagde?

              MVH
              Trond E
              Det er flere løsninger selvsagt:

              Jeg brukte navet på en brukket GWS EP7035 propell og tilpasset det til 8x4SF propellen.
              Hullet i GSW propellen passer på 2204-14T'en men ytter diameter er større enn hull i 8x4SF
              så da dreide jeg det ned. Satte GWS navet i kjoksen (chuck) på en drill (festet i skruestikke)
              og filte ned ytter dia (poor mans lathe) til det passet i 8x4SF'en.

              Alternativt så tilpasser du med leverte adapter ringer til 2204 motoren. Idiotisk at disse
              ikke har et adapter som passer men slik er det nå engang i RC verden.

              Du kan selvsagt også dreie av 2204 motor prop. saver, den er på 5,5mm som GWS
              propellene. Mens adapter ringen som er nermest er 5mm.

              Tips før du monterer motor i flyet kjør den i benk først. D.v.s. monter motor på et stykke
              tre. Sett den i ei skrustikke koble opp ESC radio o.s.v. Sett på propell og sjekk dreieretning
              kjør motor og sjekk at alt fungerer. Sjekk temp. på motor, ESC, Lipo og kontakter. Kjør med
              gradvis mere belastning blir noe veldig varmt eller det er ubalanse (vibrasjoner og mye lyd)
              så stopp og fiks (det siste er betydelig enklere sagt enn gjort ...) Lykke til

              mvh
              ODd H.

              Comment


              • #52
                Originally posted by Ofly61 View Post
                Det er flere løsninger selvsagt:
                Jeg brukte navet på en brukket GWS EP7035 propell og tilpasset det til 8x4SF propellen.
                Hullet i GSW propellen passer på 2204-14T'en men ytter diameter er større enn hull i 8x4SF
                så da dreide jeg det ned. Satte GWS navet i kjoksen (chuck) på en drill (festet i skruestikke)
                og filte ned ytter dia (poor mans lathe) til det passet i 8x4SF'en.

                Kjør med gradvis mere belastning blir noe veldig varmt eller det er ubalanse (vibrasjoner og mye lyd)
                så stopp og fiks (det siste er betydelig enklere sagt enn gjort ...) Lykke til

                mvh
                ODd H.
                Selv det minste hakk i en propell gir vibrasjoner og effekttap i den grad at Star-3D modellen min ikke klarer å lette.

                Tilpassing av propellnav er et nitidig arbeid som krever den største presisjon. Skulle virkelig ønske at de som lager motorer fulgte samme standard på propellfeste.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #53
                  Jeg fant noe bronse-shims som ser ut til å kunne brukes. To lag, og det er akkurat helt fast kopling mellom propell og "aksel". Det som jeg er mest skeptisk til er om anleggsflaten på propellen er helt plan. Det finner jeg vel ut når ESC-en har passert tollen.

                  Hele løsningen med propsaver virker veldig flimsy, men det er vel nødvendig hvis det skal virke som forutsatt. Synes det er litt kort "aksel" på den?


                  MVH
                  Trond E

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Biplan View Post
                    Selv det minste hakk i en propell gir vibrasjoner og effekttap i den grad at Star-3D modellen min ikke klarer å lette.
                    Høres ut som at Star 3D modellen din er rimelig optimalisert ... jeg er ingen 3D pilot, greier å hovre litt
                    men jeg hadde nok satset på et motoroppsett som hadde litt mere å gå på.

                    Originally posted by Biplan View Post
                    Tilpassing av propellnav er et nitidig arbeid som krever den største presisjon. Skulle virkelig ønske at de som lager motorer fulgte samme standard på propellfeste.
                    Problemet er vel antakelig (igjen) at vi har to målesystem (metrisk og tommer) og mye av RC
                    markedet er i USA d.v.s. tommer. Mens vi er et "lite" og fragmentert marked Europa et sted i
                    mellom, mest metrisk men med noe tommer.

                    På en dyrere europeisk motor e.g Nippy Silver 172 så er prop. saver laget med flere adapter
                    ringer men så veier den 26g og har langt mindre sprut enn Turnigy 2204-14T på 19g så den
                    ligger i skuffen.

                    Har kjøpt en ny lett 18,6g kina motor som ser veldig lovende ut den virker faktisk kraftigere enn
                    Turnigy 2204-14T. Hva den virkelig heter og hvem som produserer er fortsatt et "mysterium"
                    Link her: 1800KV/ 18.6g Outrunner Brushless Motor Type C1805-1800 | HiModel

                    Denne er med skikkelig magneter og virker veldig bra laget i forhold til pris ($10,65 ~60NOK ++)

                    Sammenlignet med denne (link under) som Smallsize selger så er den Rolls Royce
                    Small Size Hobbyland AS

                    mvh
                    Odd H.

                    Comment

                    Working...
                    X