Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg. Fra ide til ferdig produkt. Ramme 600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg. Fra ide til ferdig produkt. Ramme 600

    Som nevnt i en trå tidligere så syslet jeg med en tanke å produsere min egen ramme for Align sin 600 modell. Ny ramme 6/700E - (MFN) ModellflyNytt.no
    Nå ligger rammen her klar for montering og dette er forandringene jeg har fokusert på:

    *Muligheter for å ha batterihyllen i flere vinkler og høyder.
    *Break away tabs (fra Outrage550) slik att en ikke ødelegger rammen ved krasj.
    *Motoren kan stå oppover for høyere tyngde punkt eller normalt nedover.
    *Hele rammen er tiltet 1,5grad forover slik att halen har bedre bakkeklaring.
    *Bedre plass for regulator, bec/ubec eller display
    *Kraftigere og stivere enn orginalen
    *Bedre beskyttelse av gyro.

    Prototypen er produsert i G10 og veier ca 15gram mer pr side en Align sin i karbon.
    Regner med att når flere blir produsert så vil valget stå mellom G10 eller Karbon. Alt etter pris. Det er meningen å starte produksjonen snart så om noen er interessert så gi beskjed.

    Beklager den litt gusjne fargen med dette er som sagt kun prototype.
    Jeg ribber min gamle 600 for testen. Den er ombygd med v-bar, 700bom og blader.
    Derfor er ikke alle delene som viser på bildene fra 600 modellen.
    Så til monteringen. Startet med å montere originale kanopy fester på break away tabs som jeg hadde bestilt på forhånd. (greit å bruke eksisterende parter)Esprit Tech/Model 1.321.428.3066
    Lagrene tok jeg fra original rammen.
    Fortsetter
    Attached Files
    Last edited by Rossi; 11-08-09, 22:05.
    Alt kommer ned....

  • #2
    Forsettelse ramme 600

    Monterte nye sider på den gamle bunnplaten. Servoene var neste til å flytte over.
    Originalt på 600en (ikke esp) står 2 servoer forran og en bak masten. Nå har jeg flytet 2stk bak for bedre tyngde punkt. Servoen forran må spaces ut med medfølgende spacere slik att hornet kommer klar av hoved akslingen og har mest mulig rett linje mot vinkelhornet.
    Attached Files
    Alt kommer ned....

    Comment


    • #3
      600 ramme

      Lagrer ble byttet i bukker før montering da de gamle har over 200 turer.
      Motor montert oppover og canopy prøvd på nye fester. Ikke store klaringen. ca 2-3mm.
      Om en bruker Align motor må canopyen modifiseres eller en kan ha motoren nedover.
      V-bar modul og mottaker er her kommet på plass.
      Attached Files
      Alt kommer ned....

      Comment


      • #4
        600 ramme

        HV85 regulatoren monterte jeg på 2stk tre klosser slik att festeremmene for batteri kan passere på baksiden. Prøvde flere innstillinger for batteriplaten men da jeg bruker 2x4000mAh 6s batterier som veier en del trenger jeg vekten mest mulig mot masten og valgte stående montering.
        Attached Files
        Alt kommer ned....

        Comment


        • #5
          Halebom, drev og bec

          Halebom komplett med servo på plass. 6A bec og mottaker batteri montert.
          Sevo ledninger trukket og stripset. Hoved drev og aksling på plass.
          Anti rotation bracket på plass i ett litt spesielt hakk som ikke kan flyttes stort fra original designet.
          Attached Files
          Alt kommer ned....

          Comment


          • #6
            Ferdigstilling

            Da gjenstår kun detaljer som Elogger, panel og batterier. Lengden på linker er uforandret på de bakre servoene. På den fremre må linkene mellom servo og vinkelhorn kortes inn da servoen ligger på skrå.
            Attached Files
            Alt kommer ned....

            Comment


            • #7
              Ferdig ))))

              Da de bakre canopy festene er hevet for å få plass til opp/ned motor får heliet ett litt mer forover lent utrykk som jeg syns gir det ett mer sint utseende og passer perfekt til rammen som er lagt 1,5 grad. Tilsammen syns jeg resultatet ble bedre enn forventet. Når rammen også kommer i svart blir det perfekt. Eller kansje rød, hvit eller orange ramme?
              Kommentarer ønskes både på utforming, farge eller om det er ting som bør forandres før produksjon. Om regnet og vinden snart gir seg så blir det test tur. Video kommer ))))
              Attached Files
              Alt kommer ned....

              Comment


              • #8
                Et veldig spennende prosjekt. Bra jobba. Hva kommer prisen til å være?
                Torgeir K. Haugstad

                Comment


                • #9
                  Ser bra ut, har du noen tanker om Nitro-rammen også?
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    600n

                    Jeg har ikke vurdert 600Nitro men er åpen for forslag. Om noen har en original ramme og ideer så ta kontakt. Tenker også på design av egne hale og tversover finner. Ellers så var 700E den neste jeg tenkte å rive meg ut på. Når det gjelder prisen på den rammen som nettop er ferdig med så venter jeg fortsatt på totalpris fra firma som maskinerte sidene.
                    Alt kommer ned....

                    Comment


                    • #11
                      Første flytur

                      Første forsøk med ny ramme. Ble en kort tur da regnet ikke klarte å vente til vi var ferdig.
                      Dårligt kamera og en fotograf som ikke fant zoom knappen.

                      Alt kommer ned....

                      Comment

                      Working...
                      X