Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av modellfly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by torbjorn View Post
    Hei!!

    Eg er ny i denne hobbyen, og ønsker no å kjøpe meg eit fly.
    Trenger hjelp til å kjøpe alt av utstyr som eg treng for å fly.
    Kan nokon gje meg eit forslag på fly/flypakkar og kva eg treng?
    Sidan eg er ny, så ønskar eg helst rimelege alternativ
    Velkommen til hobbien. Du skal ha ros for å spørre først og så kjøpe etterpå. Men det krever at du har satt deg mål om hva du vil.

    Dersom du virkelig ønsker å lære å fly, hadde jeg ikke kjøpt noen billigpakker i det hele tatt. Utstyret i disse pakkene er så elendig, at du vil neppe bruke det siden. Billige kinamotorer og servoer er rene ferrari i forhold. (Og kinaprodukter er billig)

    Men skal du bare teste om du liker å fly, er billigpakkene greie nok. De gjør jobben sin, lærer å fly, og får testet hobbien, men videre salg eller videreutvikling på disse pakkene er lik null.

    Fuel eller el?

    Fordelen med fuel er at det bråker, man kan fly rimelig kontinuerlig. Ulempen er at man må justere mye.

    Fordelen med el, er at justering er fraværende (enten virker det, eller så virker det ikke), ulempen er at det krever at man har helst 3 batterier og 2 laderpunkter ( enkelte ladere kan lade to batterier samtidig, derfor bruker jeg ordet ladepunkter)

    Videre har el den fordelen at det ikke plager omgivelsene særlig, da noen modeller nærmest er lydløse på 100 meters hold.

    Prismessig vil en fuel fly med utstyr bli noe billigere enn el fly, men fuelfly er dyrere på sikt.

    Når det gjelder utstyr ellers, kjøp bra servoer, det har du igjen senere. Du trenger selvsagt ikke high end, men feks hitec 65 mg, bruker jeg mye. Aldri problemer med de, enda modellene har gått mye i bakken.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Kyrre View Post
      Jeg ville nå våget påstanden om at det å prøve seg med en billig elektropakke aller først er veien å gå før du går videre til nitro. Selv startet jeg med en Wingdragon Sportster fra Art-Tech som du får komplett til en tusenlapp. Det tåler så og si alt, det det ikke tåler fikses lett med teip eller lim, og i aller verste fall er reserve deler meget billig. Og du kan fly det med en gang, det tar lenger tid å lade batteriet enn å montere flyet. Den tusenlappen du bruker på dette flyet kan spare deg for ekstra utgifter senere siden du er mer forberedt.

      Jeg ville ha brukt den tusenlappen på en simulator først, og med noen mnd trening der ville jeg ha gått til innkjøp av det flyet som er best mulig iht pris jmf anbefalingene her. Kjøp den dyreste radioen du har råd til, det vil du ikke angre på.Simulatoren gir deg også god trening på gråværsdager og kalde vinterkvelder.

      For meg blir det bare tull å sammenligne en wingdragon med en 40/60 size trainer da de er så forskjellige, stikketreningen får du gratis på simulatoren vel nesten gratis

      404 - File or directory not found. Det ligger noen på bruktmarkedet, ingen av de er mine, men har testet alle og anbefaler Realflight .
      Last edited by bellanca; 27-08-09, 12:46.
      Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo
      Ultra Stick
      Riva Silver X
      Laser 3d
      Hobbyrommet er fullt av leker.

      Comment


      • #18
        Etter å ha lekt Stuka mellom 2 biler og en unge fant jeg ut at simulator kan være tingen å kjøre rundt med i starten.

        Elektro T-Hawken fra Modellers har stupt 3 ganger i bakken, 1 med full trottle, og flyr fremdeles. Utrolig seiglivet.

        Clearview er et simulatorprogram (som oxo har simulering for T-Hawk) til ca usd 40 (kan kjøpes online) og usb Controller ,gratis fraktet, til ca usd 23 (betales via Paypal).

        Da kan man leke Den Røde Baron uten frykt for menneske eller materiell går tapt....og forhåpentilg litt mer kontroll på jomfruturen.

        Happy flying.
        Last edited by mkspitfire; 27-08-09, 14:16.
        T-Hawk el. park fly m/4k 27Mhz sender.
        Clearview simulator m/kontroller.
        Spitfire MK IX 1:7 byggeprosjekt

        Comment


        • #19
          Jeg er helt enig i at simulator er tingen.
          Men jeg kjøpte et parkzone-fly og lærte meg å fly med den før jeg tok opp motor-flyet.

          Comment


          • #20
            Originally posted by bellanca View Post
            Jeg ville ha brukt den tusenlappen på en simulator først, og med noen mnd trening der ville jeg ha gått til innkjøp av det flyet som er best mulig iht pris jmf anbefalingene her. Kjøp den dyreste radioen du har råd til, det vil du ikke angre på.Simulatoren gir deg også god trening på gråværsdager og kalde vinterkvelder.

            For meg blir det bare tull å sammenligne en wingdragon med en 40/60 size trainer da de er så forskjellige, stikketreningen får du gratis på simulatoren vel nesten gratis

            404 - File or directory not found. Det ligger noen på bruktmarkedet, ingen av de er mine, men har testet alle og anbefaler Realflight .
            Jeg har aldri sammenlignet de to, det jeg mente var at det kan være verdt å prøve seg på et slikt først for å få stikke trening, eller i det minste få oppleve hvordan det er å fly, uten å ha brukt tusenvis av kroner. Og basert på egen erfaring er det noe helt annet å fly på "ånkli" enn på sim. Jeg satt inne en hel påske med Aerofly Deluxe og følte meg ganske trygg på den, men selv Wingdragon'en ble en håndfull i begynnelsen, for en simulator vil aldri gi deg skrekken som kan påvirke dømmekraften betraktelig. Og denne skrekken har en tendens til å øke jo dyrere flyet er

            Ellers støtter jeg forslaget om å kjøpe skikkelig radio. Med målsetningen til trådstarter er det vel sannsynlig at det blir flere fly etterhvert. Selv bruker jeg en Spektrum DX6i og er meget fornøyd.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Kyrre View Post
              .
              .
              Jeg satt inne en hel påske med Aerofly Deluxe og følte meg ganske trygg på den, men selv Wingdragon'en ble en håndfull i begynnelsen, for en simulator vil aldri gi deg skrekken som kan påvirke dømmekraften betraktelig.
              .
              .
              Opplevde det samme simulator ... kjedelig... perfekt trimma fly. Blir liksom noe
              annet når du må sjekke ut flyet selv og selvsagt blir det gjort noen tabber.
              Så trikset er å starte med minst mulig faktorer som kan gå galt.

              Derfor mener jeg fuel fly er ikke egnet som nybegynnere start enten med seilfly
              og/eller elektro! Helst med et fly med propell som er godt skjermet (pusher) så
              slipper du å skifte propell/motor/motorfeste + medførende reinnstilling/trimming.

              Som materiale bør det velges noe som tåler mye EPP mener jeg er ideelt.
              Annen skumplast som Depron kan også brukes men må avstives med
              karbon eller tilsvarende i forkant av vinger. Ellers blir det for opphakket.
              Balsa fly er ikke egnet som nybegynner fly da disse er vanskelige og det
              tar lang tid å reparere. Skumplast fikser du på 5min med en limpistol
              (smeltelim) forutsatt at du ikke velger smeltelim med høytemp.

              Å starte med et 4 kanalers fly kan ofte bli litt mye men det går dersom du
              er nøyen med utsjekking og holder hode kaldt så kan det gå bra.

              Synd at Kyosho ikke har en pusher i sin Minimum serie! Det kunne vert et bra
              RTF fly av god kvalitet for å starte med. Ellers vil jeg selvsagt anbefale å bygge
              selv, min Depron DH-2 ... den kan monters flotører på den også ...

              Odd H.

              Comment


              • #22
                No har eg fått veldig mange tips og meiningar (litt diskusjonar også...)
                Eg brenner forstatt for ein Trainer (fuel)..
                Denne pakka: Siden finnes ikke

                Comment


                • #23
                  Kan nokon seie meg kva som er best og verst av desse pakkane (Kva tjener eg på og kva tapar eg på, osv.....)

                  404 Not Found

                  Siden finnes ikke

                  Comment


                  • #24
                    Det er meget bra tilbud begge to. Flyet til Throttlestore er av typen "uknuselig" og tåler mye juling - så her er tilbudet best på fly. Når det gjelder radio er de like, motorer er kina motorer begge to, ville holdt en knapp på OS kopien SC, trauste og greie motorer. Ellers så er tilleggs innholdet i Elefuns pakke bedre da det blandt annet inneholder gløder og lim og er ca 300 kr billigere.

                    Som ihuga glow mann så synes jeg det er smart å velge glow, det er noe eget med lukt og lyd av en levende motor, ikke bare fettern til en drill som snurrer i nesa.

                    Flymessig så er disse 2 ganske like, høyvingede og stabile. Ready har nok litt større potensiale når det gjelder de første skrittene mot akrobatikk, så som roll, looper og stall turn.

                    Tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger og velkomen til en hobby som du vil ha masse glede av og ibland litt frustasjon på grunn av liming (les man blir en kløpper til å lime).
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #25
                      ok....trur nok at eg satse på elefuns flypakke...fekk følelsen av at der får eg absolutt alt eg trenger, og satser litt billigt når eg er fersk og sikkert må lime litt :P kan du svare meg på kva bensin eg må kjøpe til elefun sitt fly?

                      Comment


                      • #26
                        De har billig Rapicon fuel, 15% nitro og 18% olje - fra det jeg har hørt er den helt grei. Jeg bruker selv enten Jero 15 % nitro og 15% olje eller Modellracing fuel med samme innehold.

                        Fordelen med høy nitro er mer stabil tomgang og noe mer effekt. Ulempen er at kulelager kan ruste litt fortere og prisen er høyere. Men uansett en .46 motor bruker ikke all verden av fuel, ca 2 - 2,5 dl på 10 minutts flyging og da blir jo ikke kostnaden allverden.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Superstar40 View Post
                          .
                          .
                          Som ihuga glow mann så synes jeg det er smart å velge glow, det er noe eget med lukt og lyd av en levende motor, ikke bare fettern til en drill som snurrer i nesa.
                          .
                          .
                          "smart" å velge glow som nybegynner? Det vil jeg mildt sagt kalle vill ledende...!
                          Vil påstå at du som nybegynner har mer en nok trøbbel og da er ikke glowmotor
                          noe lurt. Jeg startet med det i min ungdom og etter noen år så drømte jeg
                          om den dagen flyene mine var elektriske og kunne stoppes startes igjen i luften.

                          Ok elektro kan vere vanskelig også når du får et råttent RTF anlegg av værste
                          sort ... det kan sjekkes enkelt. Slå av radio sender og sett størm på fremdrifts
                          anlegg og følg med på hva som skjer med servoer. Står servoer og skjelver
                          eller gjør ville bevegelser etter at strøm er satt på uten påslått sender
                          (forutsatt at du er utenfor rekkevidde for andre på samme kanal) så er
                          mest sansynlig ESC'n bare å skifte ut.

                          Når det gjelder noe eget med motor lyd ... husker godt lyden av mine
                          Cox 0,8ccm 18000rpm og Fox 2,5ccm uten lydpotte (?rpm) det var
                          ikke akkurat behagelig.

                          Odd H.

                          Comment


                          • #28
                            Mange gode råd!

                            Ja som du ser Tobjorn så er det mange gode råd å få på Modellflynytt.no, det er supert å ha eit slikt forum å henvenda seg til når ein er nybegynner og det meste verkar komplisert og uoversiktleg, hadde sjølv stort utbytte av forumet då eg starta med rc-fly for nokre år sidan!
                            Det kan imidlertid ikkje understrekast sterkt nok verdien av å få vera med erfarne modellfygarar når dei er på "stripa", her kan du med sjølvsyn få sjå korleis dei gjer sakene sine og kva som er fordeler og ulemper med forskjellige fly-typer og anna utstyr.
                            Dei aller aller fleste som driv med denne hobbyen synest det er stor stas med nye i miljøet og stiller opp med glede, kansje du får låna både simulator og andre dingser slik at du kjem i gang for ein billeg penge...

                            Når du så kjem så langt at jomfruturen skal flygast så er det uvurderleg å ha ein erfaren sidemann som kan bidra til å halda nervene under kontroll og å halda fokus på det som er viktig!

                            Sjølv om det ikkje er nokon klubb i umiddelbar nærleik av der du bur så kan det jo godt hende at det finnest aktive enkeltpersonar innan rekkevidde.

                            Har full forståing dersom du ikkje ønskjer å leggja ut namn og adresse på forumet, men dersom du kunne opplysa om heimfylke/kommune så er det god tjangs for at du får kontakt med nokon i nærleiken av der du bur!

                            Kan jo vera verdt eit forsøk
                            Hans-Olav Malkenes
                            Kalveid
                            5419 Fitjar
                            hansolavm@gmail.com

                            Fitjar Modellflyklubb

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by surpass View Post
                              Om strømlinjer kan gi radioforstyrrelser har endel delte meninger. Men jeg mener at det kan det. Det har jeg erfart selv, men da kun med elektro fly. Om du kjøper deg radioutstyr som opererer på 2,4 ghz kan du glemme alt av radioforstyrrelser, men om du kjøper ett system som sender på 35 mhz så er du mye mer utsatt. Jeg har flydd i 7 år med 35mhz og kun hatt 1 hendelse der det resulterte med crash, på ett av mine helikoptere. Er du ny i hobbyen idag så er det 2,4 ghz som gjelder, er nok ikke lenge før 35mhz er helt borte og det blir vanskelig å få tak i krystaller i den lokale hobby butikken.
                              Du kan se frem til en lærerik, intresant og spennende hobby! Blir du hektet så skal jeg love deg at det er null vei tilbake, og lommeboka vil svi uansett om den er bunnskrapt eller full
                              Største problemet jeg ser med strømledninger er at de er der du vil fly....hehe. Har klippet vingen i en sånn ledning. Etter det sluttet jeg å fly så nærme dem.
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Ofly61 View Post
                                "smart" å velge glow som nybegynner? Det vil jeg mildt sagt kalle vill ledende...!
                                Vil påstå at du som nybegynner har mer en nok trøbbel og da er ikke glowmotor
                                noe lurt. Jeg startet med det i min ungdom og etter noen år så drømte jeg
                                om den dagen flyene mine var elektriske og kunne stoppes startes igjen i luften.

                                Ok elektro kan vere vanskelig også når du får et råttent RTF anlegg av værste
                                sort ... det kan sjekkes enkelt. Slå av radio sender og sett størm på fremdrifts
                                anlegg og følg med på hva som skjer med servoer. Står servoer og skjelver
                                eller gjør ville bevegelser etter at strøm er satt på uten påslått sender
                                (forutsatt at du er utenfor rekkevidde for andre på samme kanal) så er
                                mest sansynlig ESC'n bare å skifte ut.

                                Når det gjelder noe eget med motor lyd ... husker godt lyden av mine
                                Cox 0,8ccm 18000rpm og Fox 2,5ccm uten lydpotte (?rpm) det var
                                ikke akkurat behagelig.

                                Odd H.
                                Ja men nå skal jo ikke han montere en liten fjert av en cox motor på en 40/60 size trainer
                                En glow motor i dag er peace of cake. Flipp å fly, spesielt om du velger en Os motor.
                                De nye Os motorene er veldig stillegående, og propper du de rundt 10-11K så er det ikke til sjenanse overhode.
                                Futaba 10C Fasst
                                Last Down 3XL V3
                                Spirit Elite
                                Primo
                                Hellcat
                                Sukhoi
                                Pt 19
                                Ucd
                                Bossanova
                                Giles 202
                                Boomerang
                                Mojo
                                Ultra Stick
                                Riva Silver X
                                Laser 3d
                                Hobbyrommet er fullt av leker.

                                Comment

                                Working...
                                X