Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av modellfly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Her er min erfaring. Startet med selvbygget seilfly med bare 2 kanaler, høyde og sideror. Avanserte så videre til seilfly (bygde om det jeg hadde) til å ha el. motor og fartregulator. Bygde så en liten trainer på rundt 1 meter i vingespenn med el. motor og fremdeles kun gass, høyde og sideror. Nå kunne jeg lande og ta av (trente pene landinger med seilflyet, plantet det ikke ned). Kjøpte mitt første fuel fly i år, Calmato 40 trainer. Fant ut at flyet var så stort og tungt at dette krevde ordentlig modellflystripe.Calmatoen flyr jeg nå pent og pyntelig rundt omkring og lander og tar av selv uten uhell. Har selvsagt hatt noen små uhell underveis på alle flyene, men ikke værre en at det kunne bygges opp igjen i løpet av en kveld eller to. Den største utfordringen for min del har vært å venne meg til balanseror.

    Alt dette lærte jeg uten å ha instruktør tilstede, totalt selvlært. Riktignok var det folk fra klubben tilstede første rundene på modellflystripa, men jeg hadde ingen hjelp med flyginga.

    Mitt råd er likevel å kjøpe noe ala MPX Easy-Star. Den flyr pent, tåler mye flyr sakte nok og er ukomplisert. Det viktigste av alt er etter min mening at den flyr på vingen. Da lærer du deg å fly ordentlig og du lærere deg å fly med noen begrensninger. Lær deg å fly denne ordentlig, start i vindstille, så fly i mer og mer vind. Lær deg å lande den pent selv om den ikke har understell. Du sier at du har mulighet til å fly fra vann/sjø.

    Dette tror jeg du kan slå fra deg til du kan lande ordentlig. Sånn sett er Easy-Star'en fin. Du kan lande den (pent) på ei eng eller langs en vei.

    Når du holder på å gå lei. Kjøp deg en trainer med fuel motor, (eller elektro siden du har lader til Easy-Staren fra før, hvis den kan brukes til større batteri). Så kan du lage rallyfly av Easy-Staren. Sette i større motor, montere kamera, installere bombedropp, fallskjerm osv.Fuelmotor er overhodet ikke vanskelig, men det skader ikke å ha en erfaren person tilstede. Les deg opp på info her på forumet.

    Radio: Her vil jeg bare si at du bør kjøpe en radio som har mulighet for å lagre flere modeller og med mulighet for helikopter. Da har du en radio som du kan bruke til en del fly, før den blir utdatert og du vil/må ha ny. 2,4 GHz er greit å ha i disse dager, selv om mottakerne kan være litt dyre.

    Se så, det var mine velmenende råd.

    Comment


    • #32
      Originally posted by bellanca View Post
      Ja men nå skal jo ikke han montere en liten fjert av en cox motor på en 40/60 size trainer
      En glow motor i dag er peace of cake. Flipp å fly, spesielt om du velger en Os motor.
      De nye Os motorene er veldig stillegående, og propper du de rundt 10-11K så er det ikke til sjenanse overhode.
      Lurer fortsatt på hva som er så smart med å tilråde en nybegynner å fly et 40/60
      size fly med glow motor. For meg synes det at enkelte ønsker at det skal svi mest
      mulig i lommeboka.

      Husk det første flyet du har vil nødvendivis gå i bakken et par ganger og da med
      et gedigent fly... Anbefalingene om glow er også fullstendig i mot trenden som går
      mot elektro.

      Odd H.

      Comment


      • #33
        Jeg kjøpte meg en elektrisk T-Hawk fra Norwegian som førstefly og lærte meg basics helt på egen hånd. Når det var gjort kjøpte jeg en Avistar 40 trainer med OS 40 LA. Denne modellen er en fantaskisk trainer å lære på. Kan virkelig anbefale denne.

        Comment


        • #34
          Kven for ein av desse pakkane er best??? Er det noko eg manglar i desse pakkane??

          404 Not Found

          404 Not Found

          Comment


          • #35
            Originally posted by torbjorn View Post
            Kven for ein av desse pakkane er best??? Er det noko eg manglar i desse pakkane??

            404 Not Found

            404 Not Found
            Hadde ikke kjøpt en komplett pakke, du kommer garantert til å kaste radioen når du går over til neste modell

            Finn en "fly pakke" som har alt unntatt radio og mottaker .
            Velg radio av et kurant merke (Spektrum eller Futaba) å gå for minimum 6 kanaler.
            Siden du er ny og slipper å slepe på steinalder historie så gå for et 2.4 GHz system!

            Går det i skogen og du ønsker utstyret ditt pepperen gror så får du alltid solgt radioen til en god pris hvis den er kurrant.

            Comment


            • #36
              ok, skjønner.
              Kan du sette opp ein pakke eller finne ein pakke der det er billig og komplett med bra radio???
              Brenner ready mk2 :O !

              Comment


              • #37
                Kjøp brukt! Masse trainere til salgs på rcmarked, da de fleste slutter å fly den da de går over til modell nr to. Samme med radioer, et par år gamle radioer går billig unna, for alle vil over til 2.4.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #38
                  Blir det ikkje kjapt dyrt viss ein skal
                  kjøpe so proff radio??
                  Er det krise med ein billigare radio??

                  Comment


                  • #39
                    Hei,
                    En trainer i 40size er mye mer stabil i luften enn disse små 500 grams isopordyngene. Jeg ville aldri råde noen til og kjøpe det som første fly.
                    Hva med denne? 40 size og elektro. Billig er det også.
                    404 - File or directory not found.

                    PS. Jeg har ikke noe med den anonsen og gjøre. Fikk se den og tenkte på denne tråden...
                    Yngve Sekkenes

                    http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by torbjorn View Post
                      Blir det ikkje kjapt dyrt viss ein skal
                      kjøpe so proff radio??
                      Er det krise med ein billigare radio??
                      Vet ikke hva du har satt som limit - men f.eks en DX-7 uten servoer får du brukt for en 2000.-
                      Hvis du pruter litt i butikken så får du en ny (uten servoer) for noen hundrelapper mer.

                      Ser at det flommer over av folk som ønsker å kjøpe brukte DX7 på RCMarked så du trenger ikke å være redd for å brenne inne med den hvis du går lei.

                      Jeg kan hjelpe med å sette sammen en pakke men det blir sikkert bedre og billigere hvis du lar en butikk gjøre det.
                      Si aldri ja til det første tilbudet - kontakt de andre butikkene og få en pris på tilsvarende utstyr - nye å hente på å prute...

                      Noen du kan kontakte er f.eks Elefun, Smallsize, Throttlestor, IMPX osv.

                      Vet ikke hvor du holder til - men finnes det en klubb i nærheten så hadde jeg tatt kontakt med dem for å få noen råd og tips.
                      Husk at en modell som du ser på trenger en "relativ" kortklipt flystripe noe som ikke finnes rundt hver sving...
                      Last edited by Quadrocopter; 02-09-09, 23:56.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by sekkenes View Post
                        Hei,
                        En trainer i 40size er mye mer stabil i luften enn disse små 500 grams isopordyngene. Jeg ville aldri råde noen til og kjøpe det som første fly.
                        Hva med denne? 40 size og elektro. Billig er det også.
                        404 - File or directory not found.

                        PS. Jeg har ikke noe med den anonsen og gjøre. Fikk se den og tenkte på denne tråden...
                        Hvilket material flyet er laget av har ingenting med hvordan flyet oppfører seg i luften.
                        Det er hvordan flyet er formet og materialet er brukt som avgjør det. Når jeg hører
                        navnet Isopor brukt om EPP, Depron, Kapron (you name it) sukk!

                        At mange av skummplast flyene er mindreverdige det kan jeg vere enig i men det
                        finnes heldigvis inn i mellom hederlige unntak. Kjøper du som nybegynner et
                        EPP fly så greier du stort sett bare å ødelegge motorfeste, understell og halefinner.
                        Som oftest kan disse repareres med litt smeltelim altså kjapt i luften igjen.
                        I tillegg er som oftest disse flyene betydelig lettere og har lavere vingebelastning
                        enn store balsafly. Altså kan EPP fly landes hardere (letter i vekt) og kan flys
                        saktere p.g.a. mindre vingebelastning og når uhellet er ute (som oftest) så
                        kan skaden repareres kjapt.

                        At EPP fly er mindre stabile i luften det er kort og godt ikke tilfelle. Dersom flyet
                        er det mot formodning så kan batteri flyttes ned i underkant av flyet og du
                        har et flye som som er vanskelig å rolle fordi det er for stabilt.
                        Vingegeometri kan også endres p.g.a. fleksibilet med karbon stenger eller
                        PP-bånd som jeg tester ut fortiden.

                        Odd H.

                        Comment


                        • #42
                          Det jeg prøver og si er at en 40 size er mer stabil enn en 10-20 size. Samme hva det er laget av. Du kan fint fly en 40 size i vind. (Balsa eller annet materiale). Et lite og lett fly hopper og danser mye mer i vinden og fører fort til en flikk i landing. Skjønner at noen her mener noe annet men..
                          Yngve Sekkenes

                          http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Ofly61 View Post
                            ...Hvilket material flyet er laget av har ingenting med hvordan flyet oppfører seg i luften...
                            Odd H.
                            Det er selvsagt ikke riktig at alle materialer kan brukes til alt, med samme resultat "dersom det gjøres riktig". Alle materialer har sine iboende egenskaper. En vinge bygget tradisjonelt i balsa/film vil feks ALLTID være mye stivere enn en depronvinge. Det påvirker selvsagt flyegenskapene.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by sekkenes View Post
                              Det jeg prøver og si er at en 40 size er mer stabil enn en 10-20 size. Samme hva det er laget av. Du kan fint fly en 40 size i vind. (Balsa eller annet materiale). Et lite og lett fly hopper og danser mye mer i vinden og fører fort til en flikk i landing. Skjønner at noen her mener noe annet men..
                              Som nybegynner bør ein ikke fly i vind uansett fly størrelse.
                              Det er regel nr. 1 sjekk RCgroups!

                              Odd H.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by bjeff View Post
                                Det er selvsagt ikke riktig at alle materialer kan brukes til alt,
                                med samme resultat "dersom det gjøres riktig".
                                Jeg tenker mest på tradisjonell balsa + trekking kontra kompakt
                                støpt EPP avstivet med karbon. Her mener jeg kombinasjonen
                                støpt skummplast + karbon avstivining vil gi en bedre vinge
                                tilpasset nybegynnere p.g.a. at den vil tåle ekstremt mye
                                mere enn den tradisjonelle vingen.

                                For egen rekning:
                                Med PP-bånd i stedet for karbon så ville den kanskje bli enda
                                bedre.

                                Originally posted by bjeff View Post
                                En vinge bygget tradisjonelt i balsa/film vil feks ALLTID
                                være mye stivere enn en depronvinge.
                                Dersom du måtte bygge vingen i balsa og papir/duk like lett
                                som Depron vingen så tror jeg du ville fått deg en aha opplevelse...

                                I luften: Husk at vi bygger og diskutere fly nå!
                                Å bygge FOR sterkt og stivt = for TUNGT!

                                Vingen skal ikke vere stivere enn akkurat nødvendig for at flyet
                                skal fly "noenlunde skikkelig" og vingen skal vere så fleksibel at
                                den tåler bruk av en NYbegynners harde landinger.

                                Det er helt sikkert også mulig å lage bra balsa trainere men
                                disse vil bli uforholsmessig dyre og kontra masse produsert
                                støpt skummplast pålimt avstivning. I tillegg mere tidkrevende
                                og kompliserte å reparere for nybegynnere.

                                NB! Har lest en del artikler om A/RTF fly i balsa. Dessverre er det ofte
                                at det er blitt jukset litt under bygging og trekking noe som fort
                                kan ende med knall og fall. Det jukses selsvagt også med støpte
                                fly da mest på motor/elektronikk siden.

                                Odd H.

                                Comment

                                Working...
                                X