Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av modellfly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Bygg flyet i hva du vil. Bare ikke bygg en sånn liten lett dingle som ikke kan flyes i vind. Større fly er roligere i luften. Både i vind og ikke i vind.
    Men hold vingebelastningen på et akseptabelt nivå. Da får du et fly som kan fly veldig sakte og er rolig og fly i vind.
    Yngve Sekkenes

    http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

    Comment


    • #47
      Støtter Yngve fullt ut.

      Har sett så mange nybegynnere som kjøper lette dingler, de ender opp med å sitte å vente på vindstille dager da de aldri lærte seg å fly i vind. Enkelte plasser i dette landet vil du aldri oppleve vindstille dager. Lær å fly i vind først som sist, det er artig og utfordrende.
      Ang vekt så kan jeg bare si at jeg i min tid lasset ned flyene mine med både 500g videokamera samt foto og du merker det minimalt, en trainer flyr lett, selv med ekstra ryggsekk

      Mitt råd er alltid det samme, kjøp en 40/60 size trainer med god vingeprofil (clark Y el), sett på en god motor, jeg anbefaler Os 46-55 ax, elektro har jeg lite greie på,nesten ingen flyr el på vanlige fly der jeg flyr, untatt seilfly da, og den dyreste radioen du ser deg råd til,
      Anbefaler selvsagt Futaba da jeg har best erfaring med de

      Feks:

      Fly- Siden finnes ikke Model Domino .40 Trainer NoGlue ARF PH021&kategoriID=10000

      Motor- Siden finnes ikke MAX 46 AX med potte&kategoriID=10000

      Radio- 404 - File or directory not found. Så kjøper du noen billige servoer og batteri og mottaker i tillegg. eller en ny 7c om du kan- Siden finnes ikke 7C Fasst med senderbatteri og lader&kategoriID=10000

      Propell- Siden finnes ikke 11x6&kategoriID=10000

      Fuelslange- Siden finnes ikke medium 2,5mm 1meter&kategoriID=10000

      Fuelfilter- Siden finnes ikke filter&kategoriID=10000

      Pumpe- Siden finnes ikke Håndpumpe&kategoriID=10000

      Fuel kjøper du lokalt, den motoren sipper fuel.

      Eller du kan kjøpe brukt

      404 - File or directory not found. trenger kun radio i tillegg.

      Lykke til
      Last edited by bellanca; 03-09-09, 13:34.
      Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo
      Ultra Stick
      Riva Silver X
      Laser 3d
      Hobbyrommet er fullt av leker.

      Comment


      • #48
        Originally posted by sekkenes View Post
        Hei,
        En trainer i 40size er mye mer stabil i luften enn disse små 500 grams isopordyngene. Jeg ville aldri råde noen til og kjøpe det som første fly.
        Hva med denne? 40 size og elektro. Billig er det også.
        404 - File or directory not found.

        PS. Jeg har ikke noe med den anonsen og gjøre. Fikk se den og tenkte på denne tråden...
        Den klare fordelen med isopor, er at det er sykt lett å reparere. Jeg har hatt nose down på stripa, og flydd innen dagen var over. Det kan man ikke med balsafly

        Brekker vingen, lim, vent en time og fly

        Denne lette reperasjonen hjelper en nybegynner mye, i alle fall for mitt vedkommende.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #49
          Originally posted by bellanca View Post
          Støtter Yngve fullt ut.
          .
          .
          Har sett så mange nybegynnere som kjøper lette dingler, de ender opp med å sitte å vente på vindstille dager da de aldri lærte seg å fly i vind
          .
          .
          l
          Øh nå har du passert nybegynner stadiet Nybegynneren har lært å fly
          litt men som du sier ikke i vind.

          Det du påpeker er viktig! For den "viderekomne nybegynner's" andre/tredje
          fly bør det absolutt tenkes på hvilke værforhold som man ønsker å kunne
          fly i.

          Det er faktisk også mulig å fly "lette dingler" i vind. Det flyet jeg bruker i vind
          er en profil Gloster Gladiator inspirert (eget design) veier 225g altså under
          50% av det du kaller lette dingler. Det som er trikset er kraftig motor i forhold
          til vekt og tyngdepunkt lengre framme enn ved akrobatikk. Litt gode nerver
          er også en fordel ...

          NB! Rep. tid 5-10min ... prøv det med balsa og duk ...

          Odd H.

          Comment


          • #50
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Øh nå har du passert nybegynner stadiet Nybegynneren har lært å fly
            litt men som du sier ikke i vind.

            Det du påpeker er viktig! For den "viderekomne nybegynner's" andre/tredje
            fly bør det absolutt tenkes på hvilke værforhold som man ønsker å kunne
            fly i.

            Det er faktisk også mulig å fly "lette dingler" i vind. Det flyet jeg bruker i vind
            er en profil Gloster Gladiator inspirert (eget design) veier 225g altså under
            50% av det du kaller lette dingler. Det som er trikset er kraftig motor i forhold
            til vekt og tyngdepunkt lengre framme enn ved akrobatikk. Litt gode nerver
            er også en fordel ...

            NB! Rep. tid 5-10min ... prøv det med balsa og duk ...

            Odd H.
            Ja jeg har passert nybegynner stadiet for mange år siden

            Men fra spøk til alvor, jeg har og lette dingler liggende(merk liggende) , men har og lært opp en del nybegynnere gjennom årene, og jeg vet hvilken metode som har gitt størst suksess. Husker det var en periode det ble solgt en drøss av de der kyosho cessna typene , såkalte RTF som knapt fløy, så ikke noe mer til de.
            Men men, det er ikke min avgjørelse hva han skal velge

            Men for all del, har sett mange lære å fly på en multiplex twinstar og er fornøyd med det, tåler utrolig mye juling gjør de og.
            Futaba 10C Fasst
            Last Down 3XL V3
            Spirit Elite
            Primo
            Hellcat
            Sukhoi
            Pt 19
            Ucd
            Bossanova
            Giles 202
            Boomerang
            Mojo
            Ultra Stick
            Riva Silver X
            Laser 3d
            Hobbyrommet er fullt av leker.

            Comment


            • #51
              Originally posted by Ofly61 View Post
              Øh nå har du passert nybegynner stadiet Nybegynneren har lært å fly
              litt men som du sier ikke i vind.

              Det du påpeker er viktig! For den "viderekomne nybegynner's" andre/tredje
              fly bør det absolutt tenkes på hvilke værforhold som man ønsker å kunne
              fly i.

              Det er faktisk også mulig å fly "lette dingler" i vind. Det flyet jeg bruker i vind
              er en profil Gloster Gladiator inspirert (eget design) veier 225g altså under
              50% av det du kaller lette dingler. Det som er trikset er kraftig motor i forhold
              til vekt og tyngdepunkt lengre framme enn ved akrobatikk. Litt gode nerver
              er også en fordel ...

              NB! Rep. tid 5-10min ... prøv det med balsa og duk ...

              Odd H.
              Men for en nybegynner så er det lettere med en 40size
              Omtrent alt er mulig og fly i vind. Men ikke for en nybegynner.
              Yngve Sekkenes

              http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

              Comment


              • #52
                Originally posted by sekkenes View Post
                Men for en nybegynner så er det lettere med en 40size
                Omtrent alt er mulig og fly i vind. Men ikke for en nybegynner.
                Ja ja men du er liksom ikke nybegynner når du har flydd EPP (isopor dynge)
                i 3-4 uker og fått inn stikke bevegelser og flyr greit i stille vær. Å starte med en
                "40size" fra null uten en god instruktør til å ta opp og ned flyet så vil det fort
                bli opptenningsved dersom det kommer skikkelig i lufta i det hele tatt.

                Husk det er ikke alle som har noen god klubb de kan støtte seg på eller har
                vett nok til å vente på at instruktøren tar seg tid.

                Så jeg heller til at starter du fra null glem alt som heter fuel og balsa.
                Sjangsen for at det skal gå bra er minimal. Med null erfaring så greier
                de ikke fikse skadene. Syns det er bedre at folk lærer å fly enn at det
                på død og liv må fly 40size what ever.

                Odd H.

                Comment


                • #53
                  Hehe, Dette har du god greie på tydeligvis. Men uansett hva du mener Odd H. Jeg synes det er best for en nybegynner og starte med et 40 size trainerfly. Samme f... hva det er laget av og hva som drar propellen rundt. Bare vingebelastningen er fornuftig.
                  Og Torbjørn, Jeg ønsker deg lykke til med valget.
                  Yngve Sekkenes

                  http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                  Comment


                  • #54
                    Hiver inn mine 50øre her og.

                    Tidligere i min "yngre" ungdom så bygde jeg et høyvinga balsafly med isoporvinge. Vingespennet var ca 1,20 tenker jeg. Jeg hadde ingen erfarne som hjalp meg, og det endte så klart opp som pinneved. Det tok mange mange år før jeg ble frista til å prøve igjen. Da ble det kjøpt et brukt et. Det var mens jeg var i militæret, og det gikk også særdeles dårlig. Var også en høyvinga trainer av balsa.

                    Like mange år gikk, og for å gjøre lang historie kort, så endte jeg opp med en esky-radio som jeg lekte med på simulator. Noe som var fantastisk gøy, og ikke minst lærerikt. Måneden etterpå bygde jeg fly av depron, og her begynte jeg virkelig å lære saker og ting, om hvordan tyngepunkt virker, innstillinger på radio osv. Ikke var jeg redd for å fly de heller, selv om de 2 første bare fikk et par minutter under vingene :P


                    Så mitt tips vil faktisk være å skaffe deg en skikkelig billig radio, noen servoer, og et par plater depron. Bygg og fly simulator om hverandre, og prøv å fly når du får lyst. Mye av hobbyen her er jo faktisk litt prøving og feiling, eksperimentering, og utprøving av nye ting

                    Lykke til hva du måtte velge å begynne med.
                    Honeybee CP 2

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by sekkenes View Post
                      Hehe, Dette har du god greie på tydeligvis. Men uansett hva du mener Odd H. Jeg synes det er best for en nybegynner og starte med et 40 size trainerfly. Samme f... hva det er laget av og hva som drar propellen rundt. Bare vingebelastningen er fornuftig.
                      Og Torbjørn, Jeg ønsker deg lykke til med valget.
                      Diskuterte dette med en gammel ræv i gamet og han var enig med deg. Etter å
                      argumentert litt frem og tilbake kom grunnen fram det med 40size. Da menes
                      et fly med 1-1,2m vingespenn. I følge han så ble fly under 1m vingespenn ofte
                      vinglete (i balsa). Ble vel enige om at dette har med materiale og
                      modellvalg fordi de veldig gamle RC flyene (opprinnelig fri flukt modeller)
                      var betydelig mere stabile selv om de var under 1m vingespenn i Balsa.

                      Antar at i dag skal det vere fullt mulig å bygge et fly i balsa (trainer)
                      som er mye enklere, lettere og sterkere selv med el-drift som har
                      et vingespenn på under 1m med brukbare fly egenskaper også i vind.
                      Så for de som ikke liker EPP (skummplast) så bør det være mulig å få
                      lagd en rimelig trainer 100-200,- + utrustning (1000,-) som kan krasjes
                      og repareres uten for mye frustrasjoner.

                      Odd H.

                      Comment


                      • #56
                        Med 40-size regnes normalt fly fra 130 cm og oppover til ca 150 cm, for trainere 160 cm og oppover. Her er forøvrig en tråd om temaet: Size, kan noen gi en pekepinn på vingespenn på flyet? - (MFN) ModellflyNytt.no
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by lacappuchino View Post
                          .
                          høyvinga balsafly
                          .
                          pinneved.
                          .
                          Takk for erfaring tror du er i blant flertallet ...
                          Ny Formel: Nybegynner + fuel + balsa fly = bål

                          Det er elektro/skummplastfly som blir solgt i kvanta.
                          Ref. artikkel i Modell Airplane News at APC propell produsenten
                          regnet markeds fordelingen 30% fuel og 70% elektro.
                          Hvilket material valg de 70% elektro flyene hadde ble ikke
                          nevnt men tipper at dette er hovedsaklig skummplast fly.

                          Odd H.

                          Comment


                          • #58
                            Hei, jeg har kjøpt dette flyet: 404 Not Found

                            Har satt det sammen(montert det) men jeg får ikke til å styre, strømmen på flyet og radion er på, ingen av 4 kanalsflyet funker, å bevege. siden det bare er 2-3 dager gammelt og siden de ikke tok telefonen på trottlestore.

                            og et sprøsmål til: er det lov å fly for seg selv på ekeberg?

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Flystar2212 View Post
                              Hei, jeg har kjøpt dette flyet: 404 Not Found

                              Har satt det sammen(montert det) men jeg får ikke til å styre, strømmen på flyet og radion er på, ingen av 4 kanalsflyet funker, å bevege. siden det bare er 2-3 dager gammelt og siden de ikke tok telefonen på trottlestore.

                              og et sprøsmål til: er det lov å fly for seg selv på ekeberg?
                              Har du linket sammen sender og mottaker som det står nevnt litt ned på siden som du henviser til over? Hvis ikke du har gjort dette, aner ikke mottakeren og senderen om hverandre, og vil dermed ikke fungere.
                              mvh Kim

                              Comment


                              • #60
                                ok men hvordan kortslutter man radion? har kabelen og alt som fulgte med

                                siden jeg er ny så skjønner jeg ikke så mye, har søkt litt men ingen resultater så er det noen som kan fortelle meg trin for trin hvordan? bare litt enklere slik det står nederst på siden her 404 Not Found

                                har en TopFire Radio 2.4 ghz

                                Comment

                                Working...
                                X