Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av modellfly!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av modellfly!

    Hei!!

    Eg er ny i denne hobbyen, og ønsker no å kjøpe meg eit fly.
    Trenger hjelp til å kjøpe alt av utstyr som eg treng for å fly.
    Kan nokon gje meg eit forslag på fly/flypakkar og kva eg treng?
    Sidan eg er ny, så ønskar eg helst rimelege alternativ

  • #2
    Hvor skal du fly?
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Velkommen til en fantastisk hobby

      Vel, det har seg desverre slik at det rimeligste innen denne hobbyen ikke alltid er noe særlig å satse på. Er det elektro du vil begynne med, så er dette den absolutt letteste modellen og lære seg å fly med, og den flyr utrolig bra

      Siden finnes ikke Easystar RTF :: KOMPLETT&kategoriID=10000

      Er det fuel du vil fly så er denne pakken super!


      Siden finnes ikke SkyRaider MachI Høyvinge Trainer&kategoriID=10000

      Comment


      • #4
        Det blir vel i nærområdet der eg bur....kunne tenkt meg å fly sjøfly.

        Comment


        • #5
          Vil begynne med fuelfly, ja. Pakken virka rimelig. Er det mulig å få flottører(var det rett nam?.. :P ) til den. Kunne tenkt meg å fly på sjø/vatn.

          Comment


          • #6
            Har egentlig ikke noe peil på fly, men det kom en annonse på denne tidligere i dag: 404 Not Found

            Nå er jo dette riktignok elektro da, men...
            mvh Kim

            Comment


            • #7
              Flottører får du kjøpt ja Men jeg ville ikke flydd på vann i begynnelsen. Det kommer til og bli mye dårlige landinger og takeofs, og det er lite moro og tippe rundt i vannet.
              Kjenner du noen som kan lære deg og fly? Evt har du en klubb i nærheten?
              Da slipper du og lære på den "harde" måten og du kan da ta lærdom av andre, så slipper du og gjøre samme nybegynnerfeilene som går igjen rundt forbi.
              Det er ikke lett og fly modellfly, men det er ikke umulig å lære! Les mye på nett, gå på besøk til den lokale flyklubben og spør om ting du lurer på, de fleste piloter liker og svare på spørsmål. Vi føler oss litt store da, hehe

              Comment


              • #8
                OK. Då veit eg det.....Har desverre ingen som kan hjelpe meg å lære :/ Men har alikevel utrolig lyst til å fly modellfly. Sikla på dette flyet: 404 Not Found
                Var kanskje litt dyrare...?!
                Er det noko eg so absolutt må huska på?? (har lest ein del på nettet...)
                Slik som signal frå strømkablar/linger??
                Kor strort område må eg ha??

                Comment


                • #9
                  Ett tips jeg har til deg er å ikke være gnien på radio. Legg gjerne litt ekstra i en, slik at dersom du blir hekta så slipper du å kjøpe ny radio om du seinere kjøper ett fly som trenger litt mere avanserte muligheter. Fort gjort å tenke at en 4 kanals holder i massevis, og så finner du ut at på din neste modell vil ha flaps eller innfellbart understell osv

                  En god radio blir du alltids kvitt igjen, om du finner ut at dette ikke er noe for deg...
                  mvh Kim

                  Comment


                  • #10
                    Se her, les denne så er du godt igang, er også en video på de siste sidene der. Da får du ett inntrykk av modellen

                    (MFN) ModellflyNytt.no

                    Jeg har bygget en ready selv, jeg har desverre aldrig fløyet den, da jeg var slurvete med byggingen og glemte å lime inn ett carbon rør i vingen som skulle forsterke. Så jeg tør ikke å fly den, men skal sage vingene i 2 på midten og begynne å modifisere

                    Det er 3 veldig viktige ting som gjelder når interessen for modellfly melder seg

                    *Nr1= Elektro eller fuel? Her har du allerede funnet ut at det er fuel du vil ha. (Godt valg, hehe)

                    *Nr2= Hvor mye penger vil du bruke? Det billigste er ikke alltid det beste, men det er ikke det dyreste heller!

                    *Nr3= Hvor skal du fly? Altså, om du har liten plass og ingen klubb i nærheten så kan man bare glemme fuelfly. Da er det elektro som gjelder og da spesielt modeller i isopor/foam som gjelder.

                    Så det er endel ting og tenke på, men når du har bestemt deg så er det bare og kjøre på! Jeg skal hjelpe så godt som mulig, så bare spør ivei

                    Comment


                    • #11
                      Hei!

                      Veldig hyggelig at du har lyst til å lære å fly, men du kommer til å møte mange problemer her slik jeg ser det. Det tekniske/oppsett etc. kan du få en del hjelp til her, men det er som nevnt før her ikke bare å dure ivei og tro det flyr av seg selv.
                      Vet det er delte meninger om dette med simulator, personlig vet jeg av erfaring at du har mye å hente der om du starter på "scratch" som det høres ut til.
                      Her vil du kunne få uvurdelig erfaring vedr. stikketrening, det kan nemlig kun oppnås gjennom trening og atter trening. Med bruk av simulator vil du ta megasteg i riktig retning uten irritasjon over feil oppsett av modell, krasj pga. fingertrøbbel osv.
                      Anbefaler deg å begynne der, så skal du se du snart er klar for en enkel og billig nybegynnermodell!
                      Hvor bor du da, rart om ingen klubb er innen rimelig avstand.
                      Uansett ønsker jeg deg lykke til og håper du finner inspirasjon til å fortsette frem til vellykket solotur med eget fly, det er vært å hige mot, tro meg! Og fortsett å spør ivei her selvsagt.

                      mvh Terje
                      Terje Pedersen

                      Indre Østfold Modellflyklubb

                      91399490

                      Comment


                      • #12
                        Kan strømlinger virke inn påflyet/kontrollen??

                        Comment


                        • #13
                          Om strømlinjer kan gi radioforstyrrelser har endel delte meninger. Men jeg mener at det kan det. Det har jeg erfart selv, men da kun med elektro fly. Om du kjøper deg radioutstyr som opererer på 2,4 ghz kan du glemme alt av radioforstyrrelser, men om du kjøper ett system som sender på 35 mhz så er du mye mer utsatt. Jeg har flydd i 7 år med 35mhz og kun hatt 1 hendelse der det resulterte med crash, på ett av mine helikoptere. Er du ny i hobbyen idag så er det 2,4 ghz som gjelder, er nok ikke lenge før 35mhz er helt borte og det blir vanskelig å få tak i krystaller i den lokale hobby butikken.
                          Du kan se frem til en lærerik, intresant og spennende hobby! Blir du hektet så skal jeg love deg at det er null vei tilbake, og lommeboka vil svi uansett om den er bunnskrapt eller full

                          Comment


                          • #14
                            Ready-MKII + radiovalg

                            Bare en liten tilbakemelding til Surpass. Du skal ikke være redd for å fly Readyen uten karbonrørene i vingen. De tåler ABSOLUTT ALT du måtte finne på i luften. Hensikten med disse er at vingen også skal tåle en krasj - og KUN det. Det er HELT umulig å ødelegge denne vingen i luften.

                            Så vil vi gjerne også påpeke at noe av det vanskeligste med å fly modellfly er å lande på en smal stripe, eller mellom lysmaster på en fotballbane, etc. Finner en i steden et stort ferskvann har en allverdens med plass.

                            En flottørmodell er også mer stabil i luften, og mer selvopprettende enn en hjulmodell.

                            Det er ikke på noen som helst måte vanskeligere å fly en flottør modell, og landingene er enklere fordi en kan lande den retning som passer best mht vind, en har mye større plass, osv. Vi anbefaler nybegynnere flottørfly fordi det faktisk er enklere - etter vår erfaring

                            Når det gjelder forstyrrelser er digitale systemer (2,4GHz og 35MHz PCM) "støysikre". Dvs. at du enten har signal, eller ikke (akkurat som på TV etter at det ble digitalisert). Du unngår det en på godt norsk kaller "glitcher". De "gamle" analoge systemene (35MHz PPM) kan forstyrres, altså at modellen mottar feil signal.

                            Legger en noen kroner i en radio er ikke noe av dette noe problem uansett hva en velger, men samtidig er det nok 2,4GHz som er mest "in" og fremtidsrettet. Minuset der er pris


                            ThrottleStore.Com teamet.
                            Last edited by ThrottleStore.Com; 27-08-09, 10:05. Reason: Enda en skrivefeil...

                            Comment


                            • #15
                              Jeg ville nå våget påstanden om at det å prøve seg med en billig elektropakke aller først er veien å gå før du går videre til nitro. Selv startet jeg med en Wingdragon Sportster fra Art-Tech som du får komplett til en tusenlapp. Det tåler så og si alt, det det ikke tåler fikses lett med teip eller lim, og i aller verste fall er reserve deler meget billig. Og du kan fly det med en gang, det tar lenger tid å lade batteriet enn å montere flyet. Den tusenlappen du bruker på dette flyet kan spare deg for ekstra utgifter senere siden du er mer forberedt.

                              Comment

                              Working...
                              X