Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassfiberduk og epoxy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassfiberduk og epoxy

    hei.
    Vurderer om det kan være en ide å legge dette på vinger/kropp/ror og retractbrønner/fester?

    Tenker på å kle en Spitfire Mk IX 1:7 skala balsamodell.

    Er det nødvendig med 7 lag epoxy slik WestSystem beskriver prosessen for båter? Høres ut som dette blir tungt.

    Noen som har en ide om vekt-tillegg ved å kle glassfiberduk og expoxy over balsa?

    Duken veier enten 135g eller 200gram pr. kvadratmeter, men epoxyen vet jeg ikke noe om.

    Hva er et greit underlag når man jobber med glassfiberduk og epoxy?

    Takker for svar.

    mvh
    Last edited by mkspitfire; 31-08-09, 18:14.
    T-Hawk el. park fly m/4k 27Mhz sender.
    Clearview simulator m/kontroller.
    Spitfire MK IX 1:7 byggeprosjekt

  • #2
    Originally posted by mkspitfire View Post
    hei.
    Vurderer om det kan være en ide å legge dette på vinger/kropp/ror og retractbrønner/fester?

    Tenker på å kle en Spitfire Mk IX 1:7 skala balsamodell.

    Er det nødvendig med 7 lag epoxy slik WestSystem beskriver prosessen for båter? Høres ut som dette blir tungt.

    Noen som har en ide om vekt-tillegg ved å kle glassfiberduk og expoxy over balsa?

    Duken veier enten 135g eller 200gram pr. kvadratmeter, men epoxyen vet jeg ikke noe om.

    Hva er et greit underlag når man jobber med glassfiberduk og epoxy?

    Takker for svar.

    mvh

    Hei

    Jeg er overhodet ingen ekspert på området men her er mine metoder som jeg for tiden bruker på en modell jeg glasser.
    For det første så holder det i lange baner med 25 grams duk eller 3/4 unse som blir det tilsvarende målet hvis du handler fra Tower Hobbies.
    Du legger først duken over området som skal glasses og tilpasser størrelsen på duker til området, så blander du opp Z-poxy og drar denne utover duken med en sparkel. Det er så si ikke lim på duken når du er ferdig med å dra vekk limet med sparkelen. etter dette har herdet så pusser du ned litt med f.eks 120 papir ikke grovere. Og legger på en nytt veldig tynt lag med Z-poxy for å fylle i de berømte pinholes. Når dette har herdet så pusser jeg ned eventuelle røffe nupper med 120 papir og så fin pusser jeg med 240 papir.
    Resultatet blir en meget glatt fin overflate, sterk og det er også lett!
    Betingelsene for å få dette lett er å være nøye med å dra vekk limet med sparkelen i begge lime prosessene, det er veldig lite som skal til.
    Det er også viktig å bruke Z-poxy og ikke epoxy til dette arbeidet da Z-poxy flyter mye bedre/lettere ut i duken og at denne kan pusses mye lettere enn epoxy

    Mvh OJ
    Last edited by Olavjoergensen; 31-08-09, 20:43.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Enig med Olav her. Gjorde dette faktisk i dag(!) for første gang, og 1: resultatet blir bra - du trenger ikke tyngre duk. 2: Artig! Morsomt å ikke bare montere ARF for en gangs skyld
      Geir


      3D plane - 1D brain

      Comment


      • #4
        Hei. Jeg kommer med et lite innspill her. Duk og epoxy kan du kjøpe fra Trebåten. Relativt greie priser, med duk i forskjellige tykkelser.
        Skal du planke en ving, har Oslo Finerfabrikk 0.6mm abachi fineer. 1 lags, men dette styrker vingen drastisk. Denne fineeren er lett å arbeide med, og behagelig på pris. Jeg var på Bilexrta og kjøpte Hagmanns micro stålplast. Denne er to komponent, og skal være lett å slipe. Da kan du få så fin overflate du har tålmodighet til. Vannsliping med 800 til 1000 korning gir flott resultat.
        Fly well-make my day!

        Comment


        • #5
          Originally posted by spacewalker View Post
          Hei. Jeg kommer med et lite innspill her. Duk og epoxy kan du kjøpe fra Trebåten. Relativt greie priser, med duk i forskjellige tykkelser.
          Skal du planke en ving, har Oslo Finerfabrikk 0.6mm abachi fineer. 1 lags, men dette styrker vingen drastisk. Denne fineeren er lett å arbeide med, og behagelig på pris. Jeg var på Bilexrta og kjøpte Hagmanns micro stålplast. Denne er to komponent, og skal være lett å slipe. Da kan du få så fin overflate du har tålmodighet til. Vannsliping med 800 til 1000 korning gir flott resultat.
          Skal du lakke eller male etterpå, er det ingen god ide å slipe med mer enn 400 grit, da får maling/lakk litt å feste i, resultatet blir allikevel speilblankt.

          Viggo

          Comment


          • #6
            Originally posted by spacewalker View Post
            Hei. Jeg kommer med et lite innspill her. Duk og epoxy kan du kjøpe fra Trebåten. Relativt greie priser, med duk i forskjellige tykkelser.
            Hmmm,
            Hvor tynn duk leverer de på Trebåten, og hvor finner jeg en passende Trebåt?

            Kjell

            Comment


            • #7
              Mkspitfire.
              Du trenger bare et lag duk og bruk den fineste letteste (huker ikke i farten hvile gr.) Rull på et lag med West epoksyen, legg på duken.bruk en rull-skumgummi type liten og tynn. Når dette er gjort tømmer du forsiktig epoxien over vingen øg glattter til med en gummi spartel. over falten er nokk mettet når overflaten ser silkematt ut.er du nøye der trnges de ikke mye sparkling heller.

              Har brukt det en del på abachi-finer, men også dierekte på isopor.



              vidar
              Vidar

              Div.

              Comment


              • #8
                404 Not Found
                Fly well-make my day!

                Comment


                • #9
                  my bra info, men er ikke dette en gammel tråd, trådstarter har ikke vert aktiv på noen av forumene på over et år inkl. byggebloggen på rcgroups

                  Comment


                  • #10
                    Hei. Det har jeg ikke kikket etter. Men nå er det liv i den igjen.Kan ikke tenke meg at trådstarter har noe imot det.
                    Jeg skal snart glasse en flykropp. Formen er i styropor, den skal glasses utvendig.
                    Har noen her et godt råd med hensyn til hvordan duken bør klippes (og legges) ?
                    Fly well-make my day!

                    Comment

                    Working...
                    X