Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Katana 120 / RCGF 26 bensin fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har ikke veid det og rekker det ikke da jeg skal på fjellet å bygge hytte, men tipper den veier snaue 5 kilo flyklar. Motoren har mer enn nok effekt tror jeg til å hovre det. Mye drag i motoren og den har kun gått 1 tank.

    Servoene fungerer bra så langt, mer enn nok presise for slik flyging.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Hei Alf,
      Jeg har nettopp kjøpt nøyaktig samme modell, og en tilsvarende motor (RCG 26cc fra HC) og selvfølgelig var ivrig etter å finne en online bygge tråd. Ettersom denne Phoenix Models Katana er solgt i Europa, noen asiatiske land og Argentina, hvor jeg nå bor, var det vanskelig å finne informasjon om det siden det er i utgangspunktet et nytt produkt og ikke tilbys i USA, hvor de fleste anmeldelser blir generert.
      Jeg er glad jeg fant Modellflynytt og svært interessant, omfattende og godt dokumentert bygge tråd.
      Det har vært et par dager siden du maiden henne så jeg vil gjerne spørre hvordan er du fornøyd hennes flyr egenskaper. Lett nok for 3D? God til å håndtere vinden, lett å lande?

      PS, vil jeg ta med min Orignal engelsk meldingen fordi jeg bruker Google Translate og jeg er ikke sikker på om det ville være forståelig norsk. Jeg er ganske sikker på at du kan snakke engelsk perfekt som de fleste skandinaver.
      Vennlig hilsen fra Argentina
      Jon


      Hi Alf,
      I have just purchased exactly the same model and a very similar engine (RCG 26cc from HC) and of course was anxious to find an online build thread . As this Phoenix Models Katana is sold in Europe, some Asian countries and Argentina, where I now live, it was hard to find information about it since it's basically a new product and not offered in the USA, where most reviews are generated.
      I'm glad I found Modellflynytt and your very interesting, comprehensive and well documented build thread.
      It's been a few days since you maiden her so I would like to ask how are you liking her flying characteristics. Light enough for 3D? Good at handling winds, easy to land?

      PS, I will include my original English message because I'm using Google Translate and I am not sure if it would be understandable in Norwegian. I'm pretty sure you can speak English perfectly as do most Scandinavians.
      Kind regards from Argentina
      Jon

      Comment


      • #18
        Er ikke ofte jeg svarer på engelsk, men med slikt engasjement på norsk forum så gjør jeg jo det

        Hello, and welcome to Modellflynytt, nice to meet international rc pilots!

        The model flies absolute great. The engine really surprised me. It was extremely easy to start. Only some few flips before it started on my first tank. I did 4 minutes groundrun before I did the maiden. I have never adjusted the needles.....


        With the RCGF 26 you need a propsize of approx 17-18" inches and that makes the ground clearance a little low.

        The takeoff and landings are easy and the model is stable. For normal aerobatic the model feels good, some small adjustments in knifeedge both sides. The model feels light and good, but the rudder deflections are really not very large and makes the model more of an traditional aerobatic machines than a 3D monster.

        But of course you can 3D it, it hovers easily and you can see me doing some mild 3D stuff in the youtube video.

        Hope also the video shows the characteristics’ of the model. The first part of the video shows the 4.th startup...
        Unfortunately the weather is grey and dark, but hopefully will show a bit of the model any way.

        Great luck and the google translation was pretty good!



        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Alf Takk for informasjonen,
          I omtrent en uke, vil jeg starte å bygge.
          Mitt oppsett:
          RCG 26cc fra Hobbyking
          Xoar 17x6 og / eller APC 17x6. Sannsynligvis 16x8 Xoar for Breakin.
          Hitec 645 Servoer
          DX7 RX
          2 Voltage regulatorer, en for RX (1800 2s LiPo) og 1 for CDI (1000 2s LiPo)

          Jeg er nysgjerrig at flyet ikke har en flyttbar baldakin for enkel tilgang til komponentene, men flyets design ytelser fra det faktum at sikringen er mer strømlinjeformet denne måten. Jeg er fascinert.
          Great video. Jeg kan fortelle at KE er solid og at den samlede flyturen egenskaper er svært bra. Også til de 26 synes nok grynte til å sveve og 3d.
          Jeg vil legge ut en video når jeg komfortabel med fuglen.
          Forresten, hvor har du fått det flott å se Pitts skjerf? Den skjerf i motoren min ligner den i DL50 min. Stor og omfangsrik. Dessverre vil jeg nødt til å gjøre ekstra utskjæring av cowl som er en skam som flyet utseende vil lide. Men generelt, jeg gir det en 10 utseendemessig! (en av grunnene til at jeg kjøpte det)
          Hilsen,
          J.


          Thanks Alf for the information,
          In about a week, I will start the build.
          My setup:
          RCG 26cc from Hobbyking
          Xoar 17x6 and/or APC 17x6. Probably Xoar 16x8 for break-in.
          Hitec 645 Servos
          DX7 rx
          2 voltage regulators, one for rx (1800 2s lipo) and 1 for CDI (1000 2s lipo)

          I'm curious that the plane doesn't have a removable canopy for easy access to the components but the plane's design benefits from the fact that the fuse is more streamlined this way. I'm intrigued.
          Great video. I can tell that KE is solid and that the overall flight characteristics are very decent. Also, the 26 seems to have enough grunt to hover and 3d.
          I will post a video once I get comfortable with the bird.
          By the way, where did you get that nice looking Pitts muffler? The muffler in my engine resembles the one in my DL50. Large and bulky. Unfortunately I will have to do extra carving of the cowl which is a shame as the plane's appearance will suffer. But overall, I give it a 10 for looks! (one of the reasons I bought it)
          Regards,
          J.

          Comment


          • #20
            Lokket under fungerer bra og er strengt tatt ikke nødvendig med avtagbar canopy. Utseendet er også bra sånn sett.

            Potta er tilpasset RCGF 26 og trengs litt filing av inntaket for å passe 100%.

            The hatch below the fuselage works great on this model and it seems not nessesary to have removeable canopy.

            the pitts style muffler are from a RCGF 26 enigine and it needs some Dremling to fit 100%

            good luck with the build!
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Jeg la merke til både i bygge tråden og produsentens bilder at Katana idrett et metall spinner. Er det følger med i pakken, eller er et ettermarkedet produkt?

              Jeg er ute av lykken om å finne den Pitts eksospotten rundt her, så nå skal bruke stock enhet. Til slutt vil du vurdere at endring av aluminium landingshjul for en karbonfiber man vil få en betydelig forbedring fuglens flytende evner?
              Takk igjen

              I noticed both in your build thread and the manufacturer's photos that the Katana sports a metal spinner. Is it included in the kit or is an aftermarket product?

              I'm out of luck regarding finding the pitts muffler around here so for now will use the RCG stock unit. Lastly, would you consider that changing the aluminum (my assumption) landing gear for a carbon fiber one will significantly improve the bird's floating capabilities?
              Thanks again

              Comment


              • #22
                Spørsmål motorfeste

                Hei Alf

                Jeg driver og monterer samme modell og skal tilpasse for 26 cc bensin jeg også.
                For å finne senterlinja til propellaksel monterte jeg inn de orginale medfølgende motorbukkene og målte meg inn og fant punktet. Det jeg ser er att jeg finner punktet noe høyere enn det ser ut som du har, av det jeg ser på bildene.
                Har du senterlinja midt på platen, eller har du det i senter på hullet(som du har fjernet for forgasser) Eller hvordan gjorde du det.
                Terje Egeberg
                "Opp ska det og det får bare virke"


                38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                3DHS slick 89" EME 60.
                3DHS Slick 71"

                Comment


                • #23
                  Cg?

                  Heisann Jeg har samme modell, med en Crrc-pro GF26i motor i. men lurer litt på hvor du har CG? for jeg har den på rundt 14 CM fra vingeforkant, og da flikker den noe sykt hvis jeg bruker for mye høyderor, så vil tro den er fremtung? eller så kan det hende at høyderorene mine ikke er helt sammsvarte

                  Men hadde vært fint hvis du kunne sagt noe om hvor du har CG?
                  Joakim L. T. 94-Modell
                  ---------------------------------------------------
                  Aeroworks - Extra 300
                  Extreme Flight - Yak 54E Profile
                  Crrc-Pro GF26I
                  EG - Yak 54 26cc
                  Kyosho - Edge 540 .50
                  C Goldberg - Cub med flottører
                  OMP - Katana V2

                  those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                  Comment


                  • #24
                    I have decided to remove the RCG 26cc from my Katana and decided to use a DLE 30 instead. The 26 cc was not running consistently but the 30 is and it has so much more power. The Kat has turned into a rocket ship. The only caveat is the larger prop, in my case a JXF 19x8 but the ground clearance is still good. I had to cut the cowling around the choke/throttle areas but all things considered it did not turn out too bad.


                    Comment

                    Working...
                    X