Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Katana 120 / RCGF 26 bensin fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Katana 120 / RCGF 26 bensin fra Elefun

    Etter at containeren ankom Elefun i går ble det i dag klart at de ønsket å sende en Katana 120 til test. Denne skal få sterke HD servoer rund baut, nye Hyperion LiFE batterier og RCGF 26 kubikk bensinmotor med pittspotte slik at den monteres opp/ned.

    Sist jeg bygde og testet Phoenix model var det en semiskala Spitfire som jeg er meget fornøyd med. (MFN) ModellflyNytt.no God kvalitet og fine flyegenskaper. Gleder meg til denne!!

    Esken er allerede sent og bilder og tekst vil komme i ny tråd fortløpende...


    Fly:
    Siden finnes ikke

    # This KATANA 120 size radio control plane is capable of performing extreme 3D aerobatics: Blenders, Elevators, Harriers, Torque Rolls, Flat Spins, etc. And just wait till you perform an elevator transitioning into a harrier then into a torque roll... The stability of this design virtually eliminates wing rock making high alpha maneuvers a breeze. And lets face it, being able to perform beautiful manuevers like this is a most satisfying experience when flying rc plane. The KATANA also has smart design features such as a two-piece wing and this makes more convenient to transport, With our KATANA, you get all of these plus more!

    # Covered in genuine ORACOVER
    # Can be flight ready in just 2 to 4 hours
    # Bolt-on two-piece wing for easy transport and setup at the field
    # Superior precision and 3D performance
    # Flies with a wide variety of engines
    # Designed by world-class pilot
    # Fiberglass cowl and wheel pants and aluminum landing gear
    # Lightweight balsa-and-ply construction
    # 95% factory built, covered and painted
    # Can be converted for electric flight
    # Longer landing gear increases prop clearance

    # Wingspan: 1720mm (67.7in)
    # Length: 1540mm (60.6in)
    # Weight: 4500g~5000g
    # Engine: 120 two stroke
    # Radio: 4 channel ? 5 high torque servo & 1 standard servo
    Motor og pitts-potte:
    Siden finnes ikke

    Siden finnes ikke

    Servoer og batterier:
    Siden finnes ikke

    Siden finnes ikke
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Sweet, denne ser skikkelig fin ut...Ser frem til å se bilder og film av denne..
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Bilder

      Og litt bilder av Katanaen....
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by flypilot View Post
        Sweet, denne ser skikkelig fin ut...Ser frem til å se bilder og film av denne..
        Er nok raskt ferdig så vi burde time en dag som begge kan fly og filme
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Oppakking

          Da er modellen og utstyr ute av esken. Ser helt og pent ut, trekket var stramt og er bare å sette i gang. Har ikke rukket så mye i dag, men balanseror er limt på plass og servoene med skjøtekabler er satt på plass. Trenger noen kortere standoffs for montering av motor, men fortsetter i helgen
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Har fått gjort endel og er snart klar til jomfrutur. har bare vært litt hektisk som vanlig så har ikke rukket å få ut bilder og tekst ennå...


            Startet med understell og vinger. Først fjerner man filmen til skruene under og åpningen på siden til å stikke understellet inn. Understellet er 2-delt og stikkes inn i kroppssiden og skrus med to skruer inn i innlimte islagsmuttere. Jeg bruker alltid Loctite på metall mot metall.

            Etterpå kjører jeg videre med CA liming av alle hengsler. Flyet er forholsdvis stor og bruker CA hengsler men jeg har aldri i løpet av disse årene hatt problemer med dette. Limer og lar det tørke ute i vedboden slik at jeg slipper unna mest mulig cyanogasser. Bruk alltid gassmaske til slikt.....

            Videre monterer jeg inn servo og rorhorn. rorhornet er en 3mm skrue med store skiver som må bores opp til og tres gjennom vingen før man skrur til på andre siden og deretter skrur nedpå selve linkhodet.

            Linken bruker metallink i ene siden og kulellink i andre siden.

            Utslagene på balanserorene blir ikke ekstreme, men tror de vil duge også til 3D.
            Attached Files
            Last edited by affa; 30-10-09, 05:52.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Tilpassing av motor

              Videre prosess er tilpassing av bensinmotor. Cowlingen er ganske slank og det som nok passer best inn er en liggende 12 eller 160 glow motor. Jeg har lyst til å ha en modell som er lettstartet gjennom vinteren og som er gunstig å fly og derfor endte det opp med en 26 kubikk bensinmotor fra RCGF. Den har fått ett godt rykte på seg og veier 1100 gram total, det skulle ikke være noe problem i denne modellen. Det følger med standoffs, men de blir for lange om man ikke modifiserer firewall. Jeg bestemmer meg for å korte inn standoffs og heller modifisere åpning i firewall til forgasseren. Setter på cowling og måler ut lengde fra forkant cowling til firewall. Det viser seg at standoffs må kuttes til 53 med mer for å gi en fin klaring. Skjærer av standoffs og borer opp den avskjærte enden i søylebormaskin før jeg gjenger opp til 5 mm skrue. Deretter bruker jeg den medfølgende malen og tegner av forgasseråpningen som trengs. Setter den fast på firewall med nåler og borer opp til festeskruer samt rundt hele åpningen til forgasseren. Borer så opp med stort bor og bruker jokkesag til å skjære ut det groveste og Dremler resten.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Cowling

                Som sagt er cowlingen smal og en del må bort. I tillegg stikker pittspotta ut under og den er mer eller mindre umulig å få på plass uten å dremle av ett langsgående spor under. Ideelt sett burde alle cowlinger vært to-delt, men er nok mer knot enn praktisk dessverre.
                Jeg kjører det gamle trikset med pappmal og taper den fast under kroppen med motoren fastskrudd. Tegner av og skjærer/klipper åpningene som trengs. Skrur av motoren og tegner så rundt malen jeg akkurat lagde. Da har man som regel ett godt utgangspunkt for videre finsliping. Det viser seg at jeg som vanlig må slipe litt ekstra da festet til piittspotta trenger litt mer plass enn anntatt. Etter en liten halvtime er derimot alt klart og jeg skrus så fast motoren igjen og sjekker at det er plass til alle overføringer etc. Jeg monterte gasslink på forlengerarm jeg hadde liggende da bevegelsen av throttle blir mye mer behagelig. I tillegg måtte jeg bestemme meg for løsning til choke. Hadde tenkt meg en miniservo til dette, men blir ikke så god plass så jeg valgte en enkel mekanisk løsning. Bøyde en z på pianotråden og stakk den inn gjennom ett gammelt servohorn som jeg igjen skrudde fast i motorfestet. Pianotråden går helt frem i cowlingåpningen er og lett tilgjengelig for oppstart.
                Når dette var klart ventet jeg med tank etc slik at jeg kunne jobbe fritt inni kroppen med servoer, brytere og annet elektrisk utstyr.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Stab

                  Her fjernet jeg først filmen i åpningen. Tok vingeåpningen og servoåpningene i samme slengen. Pleier alltid å bruke en syltynn tipp på strykejernet, men på vingeåpningen brukte jeg en cutter og lot det bli igjen ca en halv cm rundt hele slik at jeg kunne småkutte denne og legge den inn i åpningen og stryke den fast med filmjernet.
                  Staben settes så på plass inn i hullet og tilpasningen var bra. Målte meg ut til midten og siktet den opp mot vingerøret. Trengte ikke noe tilpasninger fra min side. Sjekket så at den var i senter samt i riktig vinkel og limte den fast med CA. Bruker først litt på den ene siden og lar det tørke ferdig før jeg sikrer det hele med CA.

                  Rorhornene hadde jeg satt på plass i samme slengen som på balanserorene og det var derfor bare å lime inn hver høyderorshalvdel med tynn CA.

                  Jeg hadde fått med tvunnet servokabel og servokonnektorer som skulle klemmes på og startet derfor med å tilpasse lengden av servokabler slik at jeg kunne skru inn servoene. Tok alle forlengelseskabelene i en runde og skrudde så servoene på plass. Demonterte og forsterket gjengene i treverket med tynn CA før jeg monterte alt igjen. Linkene som er tilsvarende balanserorene ble tilpasset og staben var ferdig på kun kort tid.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Halehjul

                    Braketten skrus fast oppunder kroppen og selve pianotråden til sving av halehjulet skal festes oppunder sideroret med to plastlinker. Disse må bores opp for å få inn pianotråden. 3,5mm bor passet fint slik at det gikk lett og ledig.

                    Så merket jeg av midten under på sideroret og brukte en cutter til å kutte ut to spor til hver sin plastlink. Limte disse fast med tynn CA og lot det tørke. Tredde så inn pianotråden og sideroret på plass. Lim med tynn CA.

                    Etter dette var egentlig hele stab og hale ferdig og startet på innvendig finish med gasservo og elektrisk utstyr.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Linken til throttle lå klar inne i kroppen og fikk montert inn gasservo. Brukte ez-connektor på throttlestaget og sikret denne med tynne hjulstoppere i tilfelle noe skulle riste løst.
                      Satt senderen på og gassen på 50% og dro så manuelt i throttlestaget for å kjenne etter hvor ca œ gass var. Deretter slapp jeg litt tilbake slik at halv gass på stikka tilsvarer ca 1/3 gass på motoren. Bensinmotorer har en tendens til å gi oppmot full gass allerede ved Ÿ utslag på gassen og liker derfor en slik montering. Dette kan også mikses i de fleste avanserte radioer og det gjør jeg også ofte, men her er en enkel metode for å sette det opp mekanisk ganske fornuftig.

                      Tanken som følger med er for nitrofuel og jeg hadde derfor fått med bensinstopper og metallrør. Inn med klunk og tilpasset lengde inni tanken. To rør i tillegg, ett til lufting og ett til fylling. Trer tanken inn opp på brettet sitt, men må stripse den fast noe lenger bak enn originalt siden forgasseren stikker inn bak firewall. Tanken ligger da nærmere CG og det viser seg at utveiing av modellen ikke er noe problem med tanken lenger bar da motoren er tyngre enn en 120 eller 160 glowmotor.
                      Stripser den fast og sette på tilførselene til forgasseren og trekker utluftingen frem og ned og fester den i underkant av firewall. På fyllingen trekker jeg frem og ned og blender med en 3 mm skrue.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Elektrisk:

                        Mottakeren får ett lag med tosidig tape og stripses fast inne i kroppen. Setter også på to korte skjøtekabler til balanserorene slik at jeg slipper å knote hver gang jeg skal montere på stripa.
                        Bruker en enkel RCXL Ignition cutoff mellom bryter og tenning, denne skal være god nok selv om den ikke er optisk som Smart-Fly jeg pleier å bruke.

                        Bryterne monteres i kroppssiden som vist på tegning.

                        Batteri til tenning festes fremme i motordomen og mottakerbatteriet taper jeg i vingerøret inne i kroppen.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Kjøring av motor

                          En kort liten snutt fra kompaktkameraet. Motoren brukte 20-30 flipp på første oppstart før jeg fikk bensin inn i forgasseren, men deretter startet den lett som bare det, både når den var ganske varm og pisselunken.

                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Maiden

                            FOrferdelig surt og mye vind, men innenfor rimelighetens grenser. Antar ca 10 m/s så det var friskt for både fingre og fly.

                            Monterte modellen i bilen og startet opp på parkeringen. 6-7 flipp så tente den og slo av choke og 3-4 flipp så gikk den. Like lett og fint som oppstarten hjemme. lot den gå seg litt varm og taxet ut på stripa.

                            Avgangen var grei, men merka straks at det var mye vind i høyden. Noen få knepp på høyderoret så fløy den rakt og fint. Rollene var litt tønne, men har ikke gjort grundig oppsett ennå så antar mesteparten blir brote med å sjekke utslagene nøyaktig. Resten tas med aileron differential.

                            Den synker litt på rygg og det stemmer bra med min CG plassering som er på fremste CG. Greit de første turene.

                            Rollraten var ganske god og effekten av høyderoret bra. Knivegg trekker litt, men slett ikke mye.

                            Landingsrundene var friske men alikevel fullt ut kontrollerbare og satt den i fine trepunktslandinger.

                            Har ikke så mye mer å si foreløpig, men dette er min 2. Phoenix modell og de lager fine solide fly. Fint fargeskjema, gode løsninger, fint limt og stram betrekning. Hardware er bra og førsteinntrykket er meget bra.

                            Støynivået med RCGF pitts potta er lav og vil fungere mot de fleste støymålinger vil jeg tro.

                            Gleder meg til en god vindstille dag som snart skal dukke opp......

                            Fotoforholdene var elendinge, men her får dere ihvertfall ett inntrykk av første tur !
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Hei.
                              ser flott ut det flyet lurer på noen ting hvordan syntes du power HD servoene som du har brukt funker? vet du hva flyet veier ferdig oppsatt? tror du de er nok krefter til og hovre med den motoren i? håper at du legger ut en liten video snutt etter vært som du får flydd den litt mere
                              mvh Stin
                              Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                              På vei inn i Hangaren.
                              Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                              Comment

                              Working...
                              X