Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extreme Flight Yak 110"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extreme Flight Yak 110"

    "anders e" her på forumet oppfordret meg til å lage en monteringsblogg for vinterprosjektet mitt, Extreme Flight Yak 110". Russian Thunder. Så her kommer det en monteringsblogg light.
    Det er ikke så veldig mye arbeid på denne modellen, og jeg kommer ikke til å beskrive alt i detalj. Men gøy å dele noen bilder og tanker.
    Selv om det strider mot min natur, skal jeg prøve å ikke ha det travelt med monteringen. Slik at det ikke går som forrige vinterprosjekt, der jeg tok jomfruturen tre måneder før jul
    Modellen har jeg kjøpt hos Autopartner RC i Sverige. Den ble fraktfritt lever på døra sammen med en EF Extra 300 88" til en venn av meg. I tillegg venter en en i klubben på den nye EF Extra 300 123".Så på Sunndalsøra er det EF som teller i vinter.
    Modellen har tuned pipes tunell og kommer med CF understell og tubes til vinge og stab. Alt var helt og pent, strøken betrekning og alt som er forborret/skjært passer som hånd i hanske. Dette blir plankekjøring. Det som blir nytt for meg er Tuned pipes innstalasjon og servo programering.

    Fly:
    Extreme Flight Yak 110"
    VS. 2800mm
    Lengde 2600mm
    Vekt 11,5-13,0kg
    Motor 85-115cc

    Motor:
    Etter gode erfaringer med DL-50, tar jeg igjen sjansen på "billig" motor DLE-111 fra Hoby City. Den skal få tuned pipes fra MTW

    Elektronikk:
    Spektrum AR9100 mottaker. Hitec HS-7955TG servoer på alt (9stk.). Vurderte og bruke 1 stk. Hitec HS 7950TG HV servo på sideror. Men det er delte meninger om det er nok og siden jeg skal bruke 6,6v batterier får jeg ikke utnyttet hele potensiale i en slik servo. Da blir det 2 x Hitec HS-7955TG i SWB servo tray.
    Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke A123 Batterier, men ble litt usikker når jeg så de nye Hyperion batteriene til Elefun.
    6,6V 2100mAh - 5C - Hyperion LiFe Receiver Pack
    De er mye lettere. Lipo er uaktuelt pga. kulde problematikken.

    Div:
    1,5" SWB servoarmer på alle ror, 4,5" CF Spinner, 28X10 CF propell, 4,5" Dubro hjul, Powerbox DigiSwitch (regulator) til tenning.
    Attached Files
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

  • #2
    Kjempe bra!
    Dette er jo en helt rå modell
    Gleder meg.

    Har noen spørsmål, men skal la deg komme i gang.
    Så kommer kanskje svarene av seg selv.
    Last edited by anders e; 04-11-09, 17:53.

    Comment


    • #3
      Har gjort ferdig vinger og stab. Det er pinnehengsler som jeg limte med Cascol Polyuretan lim.
      Rorhornene kommer i en gyselig spygul farge, de lakkerte jeg hvit og limte de inn en 30min Epoxy/milled fiberglass blanding.
      Servomontasjen i stab kan være litt knotete, men med umbrako servoskruer og en forlenget 1,5mm borr gikk det greit.
      Da jeg skulle til å lodde inn skjøtestykker av tvinnet "Biltema servoledninger", følte jeg de var litt tunge. De har et unødvendig stort, og et større tversnitt enn orginal kabelen. Sammenlignet vekten med tilsvarende lengde med Bluezone Heavy Duty servoledninger (ikke tvinnet). De var nesten 50% lettere. Det ble en diferanse på hele 74g for vinger og stab. Da ble det Bluezone ledningene.
      Programering av servoer og linking av alle roroverflater kommer jeg til å ta helt til slutt.
      Attached Files
      EF 60" Edge. Torque.
      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
      Multiplex FunCub XL on floats.
      Jeti DS-16

      Comment


      • #4
        Originally posted by havard.j View Post
        "anders e" her på forumet oppfordret meg til å lage en monteringsblogg for vinterprosjektet mitt, Extreme Flight Yak 110". Russian Thunder. Så her kommer det en monteringsblogg light.
        Det er ikke så veldig mye arbeid på denne modellen, og jeg kommer ikke til å beskrive alt i detalj. Men gøy å dele noen bilder og tanker.
        Selv om det strider mot min natur, skal jeg prøve å ikke ha det travelt med monteringen. Slik at det ikke går som forrige vinterprosjekt, der jeg tok jomfruturen tre måneder før jul
        Modellen har jeg kjøpt hos Autopartner RC i Sverige. Den ble fraktfritt lever på døra sammen med en EF Extra 300 88" til en venn av meg. I tillegg venter en en i klubben på den nye EF Extra 300 123".Så på Sunndalsøra er det EF som teller i vinter.
        Modellen har tuned pipes tunell og kommer med CF understell og tubes til vinge og stab. Alt var helt og pent, strøken betrekning og alt som er forborret/skjært passer som hånd i hanske. Dette blir plankekjøring. Det som blir nytt for meg er Tuned pipes innstalasjon og servo programering.

        Fly:
        Extreme Flight Yak 110"
        VS. 2800mm
        Lengde 2600mm
        Vekt 11,5-13,0kg
        Motor 85-115cc

        Motor:
        Etter gode erfaringer med DL-50, tar jeg igjen sjansen på "billig" motor DLE-111 fra Hoby City. Den skal få tuned pipes fra MTW

        Elektronikk:
        Spektrum AR9100 mottaker. Hitec HS-7955TG servoer på alt (9stk.). Vurderte og bruke 1 stk. Hitec HS 7950TG HV servo på sideror. Men det er delte meninger om det er nok og siden jeg skal bruke 6,6v batterier får jeg ikke utnyttet hele potensiale i en slik servo. Da blir det 2 x Hitec HS-7955TG i SWB servo tray.
        Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke A123 Batterier, men ble litt usikker når jeg så de nye Hyperion batteriene til Elefun.
        6,6V 2100mAh - 5C - Hyperion LiFe Receiver Pack
        De er mye lettere. Lipo er uaktuelt pga. kulde problematikken.

        Div:
        1,5" SWB servoarmer på alle ror, 4,5" CF Spinner, 28X10 CF propell, 4,5" Dubro hjul, Powerbox DigiSwitch (regulator) til tenning.
        Lipo til Outrage takler kulde svært bra. Jeg har brukt de i -5 grader og ikke merket forsjell. Fra 12,6 volt i 20 graders stue, til frysern, synker volten med bare 0,2.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Gleder meg til og komme hjem til jul og se modellen Håvard.Håper vi får noen fine dager i romjula.Fin tråd du startet
          Ronny Andreassen
          Sunndal/Vinnu
          Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
          3DHs 33" EPP
          JR 9303 2,4

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16 View Post
            Lipo til Outrage takler kulde svært bra. Jeg har brukt de i -5 grader og ikke merket forsjell. Fra 12,6 volt i 20 graders stue, til frysern, synker volten med bare 0,2.
            Høres bra ut ja, men liker sikkerheten og stabiliteten til A123 bedre. Modellen med batterier vil bli lagret i hangar med "uteluft" temp. A123 kan stå fulladet, og lades hardt i modell.
            Vekten trekker derimot ned.
            EF 60" Edge. Torque.
            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
            Multiplex FunCub XL on floats.
            Jeti DS-16

            Comment


            • #7
              Originally posted by havard.j View Post
              Høres bra ut ja, men liker sikkerheten og stabiliteten til A123 bedre. Modellen med batterier vil bli lagret i hangar med "uteluft" temp. A123 kan stå fulladet, og lades hardt i modell.
              Vekten trekker derimot ned.
              Ikke for å gå inn på diskusjon her, men jeg har outrage batterier i mitt heli. Jeg har helien som regel i bilen for man vet aldri når man kan fly. Jeg tar da kalde batterier i helien og de flyr like bra. Jeg har sjekket mot 20 graders batterier, og merker liten eller ingen forsjell.

              Men jeg lurer på en ting , hvordan plasserer du dine 10 servoer? Tenker på konfiggen på høyde, side osv.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by spitmk16 View Post
                Ikke for å gå inn på diskusjon her, men jeg har outrage batterier i mitt heli. Jeg har helien som regel i bilen for man vet aldri når man kan fly. Jeg tar da kalde batterier i helien og de flyr like bra. Jeg har sjekket mot 20 graders batterier, og merker liten eller ingen forsjell.

                Men jeg lurer på en ting , hvordan plasserer du dine 10 servoer? Tenker på konfiggen på høyde, side osv.
                Ok, det med batteriene blir vel en smaksak.
                Det er 9 servoer. To på hvert balanseror, en på hvert høyderor, to på sideror(pull pull) og en på trottle.
                EF 60" Edge. Torque.
                EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                Multiplex FunCub XL on floats.
                Jeti DS-16

                Comment


                • #9
                  Tåler mine 5955TG LiFe 6.6v uten reg?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by anders e View Post
                    Tåler mine 5955TG LiFe 6.6v uten reg?
                    Ja det kan jeg Fant ut av det.

                    Comment


                    • #11
                      Lipo og kulde går vel greit, men å ladde opp kalde batterier er vel ikke det lureste? Vet om minst EN person som har prøvd det på Fagernes, med elendig resultat.
                      Ferdig ladede batterier funker jo bra, som tidligere nevnt.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by ronnynorge View Post
                        Gleder meg til og komme hjem til jul og se modellen Håvard.Håper vi får noen fine dager i romjula.Fin tråd du startet
                        Joda Ronny, dette blir nok meget bra. Hva annet kan en vente da, fra en som nesten har tatt doktorgrad på modellfly denne sesongen.

                        Comment


                        • #13
                          I dag har jeg så smått begynt på kroppen. Begynner med CF understellet. Innfestingen og understellet var ferdig borret. 4 x 4 mm gjennomgående bolter med låsemuttere fra innsiden av pipetunellen. Limte fast "landing gear fairings" med silikonlim.
                          I håp om at den passet til min DLE-111, skrev jeg ut en DA-100 Drill Guide fra:
                          http://www.extremeflightrc.com/manua...rill_Guide.pdf
                          Den passet 100% prosent, så da var det bare å tape den imot lasermerkene og borre i vei. I følge manualen skal det være 1" klaring mellom propell og cowling. Det krever standoffs på 27 mm. Det ble de orginale 20 mm standoffs pluss 7 mm laminatgulv, skjært med hullsag. For enkel montering bruker jeg 6 mm innslagsmuttere. Kommer i tillegg til å sikkre med låsemutter ved permanent montering. Prøver cowling for å konstantere at spinner står i senter. Forøvrig veldig deilig med en cowling som ikke må skammskjærest for å få plass til motor
                          Da blir det en selvpålagt karantene for å ikke bli ferdig for fort
                          Attached Files
                          EF 60" Edge. Torque.
                          EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                          3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                          CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                          Multiplex FunCub XL on floats.
                          Jeti DS-16

                          Comment


                          • #14
                            P.o.r.n.o
                            Ronny Andreassen
                            Sunndal/Vinnu
                            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                            3DHs 33" EPP
                            JR 9303 2,4

                            Comment


                            • #15
                              Ja modellen hans er helt rå!

                              Men det er ikke noe synd på deg! Du venter på en fin modell selv du også

                              Comment

                              Working...
                              X