Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel til T-Rex 700 m/Align-motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel til T-Rex 700 m/Align-motor

    Jeg har bestilt en T-Rex 700LE med Align-motor. Jeg har ingen erfaring med nitro på helikopter. Hvilken fuel er å anbefale?

    Jeg flyr relativt rolig, så det trenger ikke å være verdens råeste fuel sålenge den er driftssikker og grei.

    Er det noen som har erfaring med Rapicon-fuelen som Elefun selger? Det er jo praktisk å få det levert hjem.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Er ikke LE elektrisk? Der missforstod eg noe
    (etter litt tenking kan det kanskje være at LE står for Limited Edition, og ikke at E stod for elektrisk)

    Uansett. Eg har oppfatningen av at folk flyr mye rart og at folk er fornøyd med mye forskjellig. Personlig flyr eg WildCat med 20% nitro og 18% olje. Eg har brukt WildCat i fra dag en(begynte med 15% nitro og 18% olje) og er veldig fornøyd. Var innom to andre merker også for å teste men merket at motoren ikke gikk like bra(følte eg, eg er helt noob bare så det er sagt) og pluggene gikk oftere. Dette tror eg har en sammenheng med at når man bytter fuelmerke så skal/bør man også justere motoren på nytt. Mener noen har sagt man bør kjøre inn motoren på nytt også, men eg vet ikke hvor aktuelt dette er.

    På en annen side så har eg hørt mange flyr med Rapicon fuel på heli og er fornøyde, så dette er nok en smaksak(for motoren? ).

    Tommelfingerregelen eg har fått med meg er at helimotoren skal ha litt mer olje enn andre motorer. Så det er vanlig med 18% olje på fuelblandinger. Og til ikke hard-flyving så mener eg at 15-20% nitro holder lenge.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #3
      Takk for det! Hvor kjøper du fuelen?

      Jeg må enten få det tilsendt eller kjøpe det i Oslo.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Hehe. Eg håpte det spørsmålet ikke skulle komme

        Eg kjøper WildCat i fra noen eg kjenner som kjenner noen. Betaler ca kr 250 for ca 4L.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Rapicon fra elefun har bare fått skryt såvidt jeg har funnet, så den kan du nok trygt kjøpe.
          15-20% holder i massevis for en nybegynner

          Nomore: LE står for limited edition ja, og har ingenting med elektro å gjøre.
          700 kommer KUN som nitro fra Align, elektro-modellene er ombygget med tredjeparts deler.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Og eg som trodde eg visste alt.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              15-20% holder i massevis for en nybegynner
              På den andre siden, prisforskjellen var jo ikke så veldig stor Er det noen grunn til å ikke frese rundt med 30%, bortsett fra prisforskjellen?
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Med 30% får du mer røyk, bedre lukt, mere power og bedre kjøling. Selv om du ikke skal herje rundt med det aller første, så er det greit å ikke være stuck med 3 kanner "vanlig" fuel når du vil ha mest mulig futt i motoren. Gå for 30% med engang. Like greit! Det er hvertfall min mening.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • #9
                  Originally posted by johanngj View Post
                  Med 30% får du mer røyk,
                  Deilig!

                  Originally posted by johanngj View Post
                  bedre lukt,
                  MMmmmmmm deilig!

                  Originally posted by johanngj View Post
                  mere power og bedre kjøling
                  Jeg trenger ikke så voldsomt mye power (flyr sportsflyging; flipper, looper, etc). Likevel; betyr ikke det at jeg får mere flytid per cl fuel, gitt at jeg har konstant headspeed?

                  Si at jeg bruker governor til å sette en headspeed på 1800 RPM. Hvis høyere nitroinnhold gir mere power, så skulle man jo tro at motoren trenger mindre throttle og dermed lavere fuel-forbruk. Ay or nay?
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by joto View Post

                    Jeg trenger ikke så voldsomt mye power (flyr sportsflyging; flipper, looper, etc).
                    Det er bare foreløpig.. Til våren kommer du til fly hard 3D
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Ja - og du kommer til å stagnere i vinter fordi du nekter å bruke håndveske (Raydiowarm)
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joto View Post
                        Hvis høyere nitroinnhold gir mere power, så skulle man jo tro at motoren trenger mindre throttle og dermed lavere fuel-forbruk. Ay or nay?
                        Nay.
                        Mer nitro betyr at du må gi den mer fuel for å ha riktig forbrenning.
                        M.a.o. så gir nitrometan mer oksygen til motoren, og må dermed rikes for å unngå at den får for mager blanding.
                        Mer nitro gir heller ikke bedre kjøling, det er det den ekstra oljen som er i fuel'n som gjør.
                        Derfor har fuel med 30%nitro som oftest mellom 20 og 23 % olje, mens 15% nitro som oftest har mellom 15 og 18% olje.
                        Mvh
                        Bjørn Tore Espevik

                        Team Visa...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joto View Post
                          Ja - og du kommer til å stagnere i vinter fordi du nekter å bruke håndveske (Raydiowarm)
                          Det er en fare for det Men hvis været er bra kommer jeg krypende ut av hiet rundt påsketider..
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment

                          Working...
                          X